Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eteneminen ratsastuskoulun jälkeen

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   31.10.24 22:13:18

Olen käynyt ratsastuskoulussa ja valmennuksissa melko pitkään, mutta jämähtänyt HeB/re 60 tasolle.

Olisiko vinkkejä, miten tästä edetään? Jotain uuta varmasti tarvitaan, oma hevonen? Toisaalta siihenkään ei vielä ole valmiutta.

Re: Eteneminen ratsastuskoulun jälkeen

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   31.10.24 22:15:40

Lisää viikkotunteja koululla, mahd monta. Hyvä ope.
Vuokraheppa, oma heppa.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   31.10.24 22:16:06

Enemmän viikkotunteja, katso mahdollisuuksien mukaan kokeneempien tunteja ja valmennuksia

Lähettäjä: joku vaan 
Päivämäärä:   31.10.24 22:17:19

Oma tai vuokrahevonen jonkun taitavamman ratsastajan kanssa niin pääset ratsastamaan toimivalla hevosella?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   31.10.24 23:59:16

Montako kertaa viikossa käyt nyt tunneilla?

Lähettäjä: Talent 
Päivämäärä:   1.11.24 01:13:35

SRL:n hyväksymän ratsastuskoulun Talent-ryhmä. Täällä sellainen toimii parilla eri ratsastuskoululla. Estepainotteisessa koulussa talentit kisaavat aluetasolla metriä rats.koulun hevosilla ja seura/aluekisoissa HeB, osa HeA. Koulupainotteisessa koulussa talentit kisaavat seuratasolla HeA ja joku on startannut vuokrahevosella HeA aluetasolla. Tämä koulupainotteinen koulu ei panosta oppilaiden kisaamiseen oman tallin ulkopuolella yhtä paljon kuin estepainotteinen koulu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.11.24 01:26:59

Siis miksei ole valmiutta? Tietty käyt usein valmennuksissa ja hankit hevoselle alkuun vaikka ratsuttajan läpiratsastamaan sitä. Ratsastuskoulun ryhmätunneilla eteneminen on älyttömän hidasta, jos odotat että siellä etenet johonkin niin saat odotella vähintään eläkeikään saakka.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.11.24 07:10:30

Aloittaja ei kertonut ikäänsä, mutta täällä Talent-ryhmät ovat lapsille.

Lisää ratsastustunteja ja/tai oma tai vuokrahevonen. Tai yksityistunteja ratsastuskoulussa tai ratsastuskoulun vaihtaminen tasokkaampaan, koska jos hevoset ovat sitä helppo B/60 cm tasoa niin et sinä niiden avulla voi nousta korkeammalle ainakaan niin kauan kun ne ovat myös muilla tuntilaisilla.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   1.11.24 07:24:41

Oma hevone ja valmennuspari kertaa viikossa. Hevonen pitää myös olla muuta kun radalta poistunut lämppäri tai ilkikurinen poni

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   1.11.24 07:32:19

Kyllö raaoillakin hevosilla on mahdollista oppia. Minä ostin ratsastuskoulun jälkeen heB-tasoisena heÖ-tasoisen huonosti koulutetun idän ihmeen ja opettelin kouluttamaan. Ratsastin myös muiden raakoja hevosia. Myöhemmin ostin ratsastamattoman puokin ja opettelin sen kanssa taas lisää. En käyttänyt ratsuttajaa kuin joitakin yksittäisiä kertoja, sisäänratsastinkin enimmäkseen itse. Nyt kisaan tämän hevosen kanssa kansallista vaativaa ja edelleen edetään eteenpäin ja hevonen on yhä nuori. Pitää olla intoa ottaa asioista selvää eli lukea, katsoa videoita ja analysoida. Jos ei ratsastuskertojen ulkopuolella yhtään mieti, mitä tekee ja miksi, on ratsastaessakin tuuliajolla.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   1.11.24 22:23:43

Kiitos kaikille kommentoineille, tuli paljon hyviä vinkkejä.

Tällä hetkellä ratsastuskoulussa tunteja
3-4 viikossa, kaikki huolella valittujen opettajien silmien alla, joskus puenryhmätunneilla. Silti kehitys jämähtänyt paikoilleen, epäilen että seuraavaksi tarvitaan muuta kuin ratsastuskoulu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.11.24 00:02:05

Keskustele ratsastyksenopettajan kanssa.

Lähettäjä: sofia 
Päivämäärä:   2.11.24 00:11:30

Ostat sen oman hevosen, ei tossa ole muuta vaihtoehtoa.
"Siihen ei ole valmiutta" ? ts.ei ole rahaa tarkoitat varmaan.

Päivämäärä:   2.11.24 06:21:10

Vuokrahevonen jolla valmentautua ja opetella ennenkaikkea lisää itsenäistä toimimista. Itsekseen oleminen, hoitaminen ja ratsastaminen on se isoin ero oman ja ratsastuskoulun välillä. Sitä kannattaa kokeilla ennen oman hankkimista. Vähän kortillahan ne on sellaiset hevoset vuokralle, joilla saa valmentautua kunnolla ja maastoilla itsekseen yms.

Tuossa vaiheessa yleensä myös, jos haluat kehittyä, hevosen pitäisi olla pidemmälle koulutettu kuin mihin itselläsi on taitoa.

Omaan ei kannata missään tapauksessa siirtyä suoraan ratsastuskoulusta, toki se joillain onnistuu. Mutta on niin kovin erilaista käydä tunneilla kuin omistaa hevonen.

Lähettäjä: gilla 
Päivämäärä:   2.11.24 06:25:41

Katu fakta, mutta kaikilla talleilla ei vaan voi kehittyä pidemmälle, vaikka kävisi joka päivä tunnilla. Onko lähialueellasi mahdollisesti muita talleja, joissa olisi paremmat mahdollisuudet edetä tuntioppilaana?

Päivämäärä:   2.11.24 06:34:04

Ratsastuskouluissa tosiaan tulee raja vastaan, koulusta riippuen se on suunnilleen HeB-HeA. Riippuu millaisia ja miten koulutettuja hevosia sekä millainen ohjaaja/opettaja. Yleensä hevoset on kuitenkin valittu eri perusteella, kuin varsinaisesti kapasiteetin kannalta, että käyvät kaikille. Lisäksi ne tekevät sen verran tunteja, ettei niiltä voi mahdottomia suorituksia vaatia, esimerkiksi isompaa hyppäämistä (korkeammat esteet muutenkin yleensä ratsastetaan sitten omalla). Hevonen voi jaksaa pyöriä kentällä pari-kolme tuntia päivässä paljon välikäyntejä tehden, mutta ei raskasta valmennustyyppistä ratsastusta. Eikä tuntiratsulla kovin kauaa riitä motivaatiokaan vaihtuvien ratsastajien ja suurempien tuntimäärien kanssa.

Lähettäjä: Ks 
Päivämäärä:   2.11.24 07:58:30

Jokaisen ratsastajan pitää miettiä tavoitteensa realiteettien valossa. Jos on varaa omaan hevoseen, mitä se mahdollistaa, kuinka pitkälle sillä päästään. Kuinka moni oman hevosen kanssakaan pääsee esim vaativalle tasolle. Kisarumba ja kunnon valmentautuminen vaatii aivan eri budjetin kuin hevosen ylläpito.
Valitettavan moni on oman hevosen alkuhuuman jälkeen löytänyt itsensä loputtomasta suosta. Hevonen sairastaa, ratsastus ei suju, aika ei riitä, muuta ei voi tehdä.
Itse ainakin jaksan vielä 30 ridakoulu vuoden jälkeen nauttia tilanteestani. Olen tosin etuoikeutettu, minulla on yksi vakiheppa kolmatta vuotta, sen lisäksi koko ajan pari hevosta joilla mene n. 5 kertaa ja sitten vaihtuu. Pääsen osallistumaan tallin kaikkiin erikoistilaisuuksiin ja lisäksi olen aina paikalla kun on esim Kyran tms klinikkaa.
Kaiken kruununa on kesäiset leirit tai ulkomaanmatkat. Portugal, Espanja, Saksa ja Tanska. Ei mitään turistireissuja, vaan koulutreeniä.
Ehkä en vaativia luokkia tule koska starttaamaan, mutta helppo A on vakiintunut 62-66 % minun ja hevosen yhteistyön taustasta riippuen.
Mutta suurin palkintona on se, että olen oppinut ratsastamaan erilaisilla hevosilla. Ja jokaisella hevosella voi aina opetella ratsastamaan paremmin, siistimmin, eleettömästi ja silti tehokkaasti. Se hetki, kun se toisten parjaama tuntipuksutin ymmärtää, että tämän kuskin alla on kiva ja helppo kulkea, se hetki saa usein vedet silmiini. Sitä tuntemusta ja yhteistyötä ei voi verrata mihinkään.

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   2.11.24 11:23:41

Vuokrahevonen j sillä valmennuksia. Pääkaupunkiseudulla saat samaan hintaan yksityis- tai paritunnin mukavalla / osaavalla vuokrahevosella kun 45-minuuttisen 5-6 hengen ryhmässä huonommalla hevosella ratsastuskoulussa …

Lähettäjä: nipsu 
Päivämäärä:   2.11.24 11:25:55

Parhaiten edistyy oman (tai vuokra)hevosen kanssa kun käy valmennuksessa ja joku taitavampi ratsastaa hevosta myös.
Meillä homma toimi hyvin niin, että hevonen hankittiin yhdessä, minä ylläpidin ja koulutin hevosta edelleen, toimen omistaja kävi valmennuksessa kahdesti viikossa ja ratsasti itsenäisesti tai kävi maastossa kerran viikossa. Voisin lähteä vastaavanlaiseen kuvioon mukaan uudestaan kun löytyisi sopiva toinen osapuoli.

Lähettäjä: ville 
Päivämäärä:   2.11.24 11:37:13

Ainakin pk seudulla vuokrahevosiin on jonoa. Mun VaB hevosella on vuokraaja, hän maksaa 40e kerta ja käy valkussa 40e kerran vkossa, toinen kerta on itsenäinen. Saa kisata omakustanteisesti muutaman kerran kaudessa tasolla jonka valkku määrää.

Ja tällä diilillä tulijoita olisi ovista ja ikkunoista.

ps. Oman hevoseni kulut on 1500-1700kk, että mulla ei todellakaan ole vuokraajaa rahan takia, mulla jää kyllä reilu tonni maksettavaa joka kk. Mutta en halua enkä ehdi käymään joka päivä tallilla.

Lähettäjä: Kimppa 
Päivämäärä:   2.11.24 23:23:35

Minä odotan montako vuosikymmentä vielä menee että ratsupuolella saataisiin jonkinlaiset kimppakuviot toimimaan niin kuin ravi puolella. Ainakin pk-seudulla kustannukset on niin hirmuiset. Eikö oikeasti löydy 2-4 järkevää ihmistä, jotka voisivat yhdessä iloita yhdestä hevosesta.
Ja kyllä, väitän että yksi hevonen voi esim aamulla käydä kevyellä maastolenkillä ja illalla vielä koulutunnilla. Ei huonompi kuvio verrattuna tuntihevoseen joka juoksee viikossa 15 tuntia ainakin 10 eri ihmisellä. Ja yhden ihmisen harrasteyksärit puolestaan saavat usein liian vähän liikuntaa.

Lähettäjä: pwgnnparg 
Päivämäärä:   3.11.24 00:07:34

Kimppa, ei tule tapahtumaan sun elinaikana.
Ravipuoli on täysin eri, siellä jäsenet vaan maksaa ja iloitsee oman hevosen katselusta raveissa,valmentaja päättää kaikki hevosen asiat.

Ratsutädit eivät koskaan tule onnistumaan yhteisomistuksessa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.