Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Loimien säilytys kylmässä ulkovarastossa

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   31.10.24 12:08:59

Hevonen vaihtoi kesällä tallia. Parempi hoito ja muuten paremmat olosuhteet kuin vanhassa paikassa, mutta säilytystilaa paljon vähemmän. Entisessä paikassa oli lämmin ja kuiva säilytystila kesäloimille talvella ja talviloimille kesällä. Nyt tallilla pystyy säilyttämään vain käytössä olevia loimia.

Asun rivitalossa ja minulla on kylmä ulkovarasto. Eristetty, mutta katon ja seinän rajassa on pieniä ilmanvaihtoreikiä suoraan ulos. Varastossa on siis talvella pakkasta ja pitkään jatkujeiden sateiden aikaan varaston ilma on kosteaa.

Säilyykö kesäloimet tuollaisessa ulkovarastossa homehtumatta ja miten niitä kannattaisi säilyttää? Ilmavasti (avoinaisessa ikeakassissa) vai tiiviisti (suljettu muovilaatikko)?

Re: Loimien säilytys kylmässä ulkovarastossa

Lähettäjä: uusi om. 
Päivämäärä:   31.10.24 12:21:30

Pitäisi mun mielestä säilyä, kunhan ovat kuivia. Molemmat vaihtoehdot.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.10.24 12:23:01

Meillä säilytetään loimet ikean pärkloissa kylmässä ladossa.
Pysyvät homeettomina, kunhan ovat TÄYSIN kuivia pussiin laittaessa ja varasto on sellainen että ilma kiertää ja se pysyy kuivana.
Yksi talvi yritettiin säilyttää eristetyssä ulkovarastossa, mutta siellä menivät tunkkaisiksi.
Ja tietysti jos loimi on yhtään kostea pesun/kyllästyksen/käytön jäljiltä, niin se homehtuu. Pitää olla tosi huolellinen siitä että ovat oikeasti ihan rutikuivia. Tästä syystä meillä ei viedä loimia kesken talven takaisin sinne varastoon, kun on niin vaikea saada oikeasti kuivaksi talvella. Loimet pestään kesällä ja niitä säilytetään kesällä ilmavasti kuivaustelineessä säiden mukaan auringossa tai kuivaushuoneessa pari, kolme viikkoa ennen pusseihin pakkaamista ja varastointia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.24 12:30:00

Ei ikinä tiiviisti suljettuna mitään mikä ei ole 100% varmasti kuivaa.

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   31.10.24 12:30:48

Varo et loimien säilytystiloissa ei oo hiiriä. Ne tekee melkoista vahinkoa loimessa pesiesään.
Sinne varastoon kannattais laittaa kaiken varalle muutama hiirenloukku.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.10.24 12:31:58

Kosteuden kerääjän kanssa ikean vetoketjukassissa mulla.

Lähettäjä: Tia 
Päivämäärä:   31.10.24 12:49:07

Itse säilytän loimia kylmässä varastotilassa, toki ne ovat säilytysastioissa niin ei mahdolliset hiiret pääse tekemään tuhojaan.

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   31.10.24 12:57:50

Meillä on myös ollut ulkovarastossa säilössä, oli eristetty kyllä, sekä lautalattia, mutta ainahan sinne jonkin verran kosteutta pääsee jollei ole lämmitystä.
Loimet olivat pääosin niiden omissa kasseissaan, pestynä ja puhtaina. Ja kuivina.
Hyvin säilyivät.
Välillä laitettiin varastoon lämmitin jotta hieman kuivaisi eikä kertyisi kosteus. Mitään varsinaista lämpöä siellä ei pidetty kuitenkaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.10.24 13:33:55

Mulla aina ollut tallilla kylmällä vintillä, ei ongelmaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.24 13:56:09

Sama, kylmällä tallin vintillä on loimet. Ikean laatikoissa omissa pusseissa kuivina. Ulkoloimia en edes pese, mutta hyvin ovat säilyneet homeettomina. Kosteus on pahasta. Olen harkinnut laatikoihin joidenkin kosteuden kerääjien heittämistä varmuuden vuoksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.10.24 15:46:48

Saunottaisin kuivaksi ja pussiin.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   31.10.24 17:41:47

Meillä kans kylmällä tallin vintillä mut vanhassa pakastimessa. Hyvin on pysyneet kunnossa kunhan olleet kuiva ja puhdas kun sinne laittaa.ei oo jyrsijät sniihin päässeet.

Lähettäjä: jepu 
Päivämäärä:   1.11.24 08:23:07

Mulla roikkuu kylmän aitan orren päällä, ei ole hiiret pesineet tai syöneet.

Lähettäjä: Kevät 
Päivämäärä:   1.11.24 17:15:22

Meillä menee kodin ulkovarastossa kaikki homeeseen, mutta kyllä sä sen haistaisit jo muistakin tavaroista, jos siellä sellainen ongelma olisi. Johtunee meillä väärästä seinämateriaalista ja huonosta ilmanvaihdosta. Säilytetään siellä nykyisin vain lapioita yms.

Lähettäjä: Elsa 
Päivämäärä:   1.11.24 20:28:57

Meillä suljetussa muovilaatikossa loimet, toimiva ja ei ole keränneet kosteutta.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   1.11.24 20:57:38

Meillä tallin kylmässä vintissä ja alakerran vanhalla karsina puolella. Isoissa Ikea laatikoissa ja ihan hyvänä pysynet. Muutamat roikkuu alakerrassa ihan naulassa ja eikäi nekään homeeseen ole menneet. Mitä nyt pölyä vähän keränneet.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.