Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paras HW loimien kiinnitys?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   31.10.24 11:12:28

Mistä te pidätte eniten, miksi? En nyt muista näiden oikeita nimiä, mutta ainakin:

- Se muoviläpyskä johon pujotetaan tarra ja laitetaan kiinni
- Perus t-soljet
- Se pitkän muotoinen tarrakiinnitys jossa vielä 2kpl lukkokiinnitys metallirinkulaan.

Mikä paras? Olen itse kokenut hankalimpana tuon missä on tarra ja kaksi lukkoa, jotenkin ne tarrat on hankalat. Mutta joku taisi taas kehua tätä kaikista parhaimmaksi.

Kiinnostaa, mitä mieltä muut ovat.

Re: Paras HW loimien kiinnitys?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.24 11:20:47

Se muoviläpyskä on ihan vitsi. Suorastaan kuluttajien aliarvioimista ja materiaalien hukkaan heittoa.

T-solljet on nopeita, mutta tykkään itse niistä klipsikiinnikkeistä eniten.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   31.10.24 11:22:57

Mä tykkään tuosta lukolla olevasta, v-kiinnitykseksi taidetaan kutsua. En laita aina sitä tarraa kiinni.

T-soljet myös nopeat ja hyvät.

Läpyskää inhoan, yhden loimen ostin jossa se on ja on kyllä viimeinen. Ärsyttävä käyttää enkä luota tarroihin pidemmän päälle.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   31.10.24 11:28:12

Se läpyskä on hyvä, jakaa paineen edestä isommalle alueelle. Meidän tallilla useammalla näitä eikä kenelläkään ollut mitään ongelmaa sen kanssa.

Lähettäjä: ˆ^ˆ 
Päivämäärä:   31.10.24 11:30:26

Itse tykkään eniten V-pikalukkokiinnityksestä, vaikka tarrojen laitto hieman aikaa viekin, koska se istuu hevoselleni parhaiten. Tämä on näistä kolmesta vaihtoehdosta edestä tilavin, sitten se muoviläpyskä (toimi ihan ok kevyessä kesäloimessa, mutta en ottaisi paksumpiin loimiin). T-soljet ovat helpot ja nopeat, mutta tämä malli jää ainakin omallani liian ahtaaksi edestä.

Lähettäjä: ST 
Päivämäärä:   31.10.24 11:37:19

V-closure (ne kaksi pistolilukkoa) on paras, vaikka toki painavin. Suunniteltu vielä idioottivarmaksi, eli lukot on ”pakko” kiinnittää aukeava osa hevoseen päin. Ei ole vaaraa, että joku laittaisi lukot kiinni väärinpäin ja vapaalla heinällä oleva hevonen jäisi kiinni heinäpaalin päällä olevaan verkkoon.

T-soljet menettelevät myös.

Disc closure (muovilevy) on ötökkäloimessa ihan ok, kun laitumella loimi päällä 24/7. On huomattavasti kevyempi kuin V-closure, joten kevyt loimi pysyy hyvin päällä.

Lähettäjä: Tallitonttu 
Päivämäärä:   31.10.24 11:41:49

V- pikalukot ja T-soljet myös minun lemppareita.

Lähettäjä: £ 
Päivämäärä:   31.10.24 11:48:15

Mun hevoset joutuu sietämään sen, että loimi pujotetaan pään yli kiinnityksiä avaamatta, joskin yksi nuori herkkä kaunosielu on vielä siinä vaiheessa, että loimen voi pukea pujottamalla, mutta pois ottaminen vielä jotenkin pelottaa eli kiinnitykset sitten avataan kaikessa rauhassa. Tämä tapaus tosin avaa disc-kiinnityksen sekä omasta että muiden loimista ja omasta loimestaan askartelee myös V-kiinnityksen pikkutarran ja isomman tarran auki, lukot kyllä pysyy kiinni (vielä ei ole huulipielet jäänet lukkojen väliin, mutta kai sekin on odotettavissa tuolta houdinilta..). Siispä T-soljet on parhaat, mutta nekin on joskus omasta loimesta avattu omatoimisesti. Summa summarum, tämä yksi käyttää enimmäkseen Weatherbeetan loimia, joissa etukiinnitys on tavallisilla "vyönsoljilla". Muille hevosille ja mulle käy muutoin mikä vaan HW:n kiinnitys, mutta tosiaan disc ei ole hyvä, koska tämä yksi tapaus avaa toistenkin loimista kiinnitystarrat, muihin kiinnityksiin ei toisten loimissa koske.

Lähettäjä: Lii 
Päivämäärä:   31.10.24 12:20:38

se tarrakiinnitys on ihan vitsi, jos sattuu olemaan sellainen hevonen, joka tykkää näprätä loimiaan tai tarhakaverit roikkuu niissä

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   31.10.24 12:25:44

Tarrakiinnitys on vitsi myös sen takia, että ennen pitkää menettää pitonsa ja muuten hyvä loimi menee hukkaan jos ei osaa tai jaksa vaihtaa. Ainakin pihattolaisilla tarrat menettää pitonsa todella nopeasti, kun loimet päällä makoillaan kuivikkeissa ja heinissä ja joku laumasta vähän availee ja mutustelee tarroja. T-soljilla tai pikalukoilla loimia voi käyttää helposti vuosia.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   31.10.24 12:27:55

Lisään vielä, tallintekijän näkökulmasta myös disc closure on kakkaa, hirveetä näpertämistä verrattuna t-soljen tai pikalukon kiinnittämiseen. Itse suosin ehkä perinteistä t-solkea, koska pikalukkoja on ihan turhan päiten 2 ja niiden yhteydessä vielä 2 erillistä tarraa ja mahavöitäkin näissä loimissa on kolme! Yksinkertaisempi on parempi.

Lähettäjä: Ttt 
Päivämäärä:   31.10.24 12:42:04

Aamutallia tekevänä en koe mitään ongelmaa niissä muoviläpysköissä. Näitä on jo useamman vuoden ajalta ja hyvin näyttävät pitävän vieläkin. Ne on nopea kiinnittää.

Vihoviimeinen on se missä on edessä iso ja pieni tarra ja vielä kaksi lukkoa. Ja kolme mahavyötä. Sen yhden tarran jätän kyllä aina kiinnittämättä, tuntuu vähän liioittelulta.

T-soljet on ihan ok nekin.

Päivämäärä:   31.10.24 13:10:45

T-soljet ovat varmasti tallityöntekijän kannalta helpoimmat ja nopeimmat, mutta nämä eri kiinnitykset on suunniteltu eri mallisille hevosille, tuolta löytyy ohje: https://www.horseware.com/en-eu/size-guide

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   31.10.24 13:17:55

Se V:n muotoinen klipsi on paras istuvuudeltaan hevoselle. Ne tarrat siinä nopeasti menettää pitonsa.

Toisena tulee perus T-soljet. Ei anna niin paljon tilaa hevoselle edestä, mutta ovat nopeat ja kestävät.

Disc eli muovilevy tarroineen on suuri vitsi! Ne tarrat lakkaavat hyvin nopesti pitämästä kun väliin menee karvaa ja muuta likaa. Muutoin istuu kyllä edestä hyvin.

Sitten on tämä Optimon tarra ja solki. Tarrojen kanssa sama homma, ja soljet lavoilla aina auki. Huonoin kiinnitys ikinä. Olen ommellut tämän kiinni ja tehnyt pään läpi pujotettavan kun etuosan kiinnitys ei pysynyt kiinni millään.

Päivämäärä:   31.10.24 13:21:24

^ Optimoon ei jostain syystä ole laitettu niitä mustia kumirinkuloita solkiin, jotka ovat lähes kaikissa muissa malleissa. Sellaiset kun lisäsin, niin soljet ovat pysyneet hyvin kiinni. Hassua kuitenkin, että niitä ei ole loimessa valmiina.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.10.24 13:23:45

Se läpyskä (disc) on ihan paras! T-soljilla valuu ja porautuu rintaan, tää pitää loimen hyvin paikallaan ja tasaa paineen. Teen myös tallia, ja nää mielestäni selkeimmät ja helpoimmat pukea. Super keksintö!

V-kiinnitys myös ok, mutta ei yhtä hyvä ollenkaan, tarrat kun alkaa hapertumaan, etuosa aukeaa v-kiinnityksen alta. Disc pitää loimen kiinni paremmin.

T-solkia vihaan joka merkillä, en osta ikinä. Veto tulee ihan väärin, painaa kurkulle hevosen syödessä ja/tai porautuu rintaan kiinni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.