Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Myytiin loppuelämän kotiin ja silti myynnissä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.10.24 15:18:47

Myytiin halvalla meiän suokki hyvään loppuelämän kotiin ihan kirjallisella sopparilla et eteenpäin myynti ei mahdollista. Heppa kevyeen käyttöön ja myyty tädille köpöön. Nyt onki jo seuraavassa paikassa myynnissä täysin terveenä ja hintalappu 5ktt enemmän

Re: Myytiin loppuelämän kotiin ja silti myynnissä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.10.24 15:22:19

Ei ole sitova sopimus lain mukaan. Moraalitonta toki ja väärin, jos rikkinäistä myydään terveenä

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   28.10.24 15:22:41

Ainoa keino välttää hevosen eteenpäin myynti on itse laittaa se pois eikä myydä eteenpäin. Tuollainen lause kauppakirjassa ei ole pitävä vaan jokainen tekee omallaan mitä haluaa, valitettavasti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.24 15:23:35

Mikset itse tarjonnut loppuelämän kotia?

Päivämäärä:   28.10.24 15:25:33

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 28.10.24 15:23:35

Tämäpä juuri. Mielestäni on hauskaa, että aiempi omistaja pahoittaa mielensä siitä että uusi omistaja ei tarjoa hevoselle loppuelämän kotia tai laittaa sen kiertoon. Hän oli itse se, joka hevosen laittoi kiertoon, eikä hän itsekään tarjonnut sille loppuelämän kotia.

Lapsellista vastuunpakoilua - ei uskalleta itse tehdä sitä lopullista päätöstä, vaan sälytetään vastuu siitä uudelle omistajalle.

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   28.10.24 15:29:44

Aloittaja katso peiliin. Pidä itse loppuelämän kodissa tai lopeta hevonen jos et halua jatkossa nähdä sitä muilla. Eipä se moraalitontakaan ole. Ihmisten elämäntilanteet muuttuu ja nykyään etenkin kaikki on todella kallista.

Päivämäärä:   28.10.24 15:55:16

Mikä siinä sopimuksessa esti eteenpäin myymisen ja miksi ette ole jo oikeudessa sen nojalla?

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   28.10.24 16:09:54

Aloittajan olisi pitänyt myydä niin että jää itse omistajaksi ja uusi omsitaja merkitään omistusoikeuden vuokraajana/haltijana. Näitä tiedän jokusen tehdyn.

Päivämäärä:   28.10.24 16:11:57

Siis tämmöinenhän on ihan pätevä sopimus jos ehtoa vastaan on saanut tuntuvan alennuksen hinnasta. Onko näin tehty?

Päivämäärä:   28.10.24 16:20:33

Ei tuollainen ole laillisesti pätevä. Harmillista. Mutta myös minusta moraalitonta syyttää myynnistä ketään, jos itse on myynyt eteenpäin. Elämäntilanteet muuttuu, ainoa myyntiä estävä keino on laittaa pois.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   28.10.24 16:35:01

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 28.10.24 15:25:33

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 28.10.24 15:23:35

Tämäpä juuri. Mielestäni on hauskaa, että aiempi omistaja pahoittaa mielensä siitä että uusi omistaja ei tarjoa hevoselle loppuelämän kotia tai laittaa sen kiertoon. Hän oli itse se, joka hevosen laittoi kiertoon, eikä hän itsekään tarjonnut sille loppuelämän kotia.

Lapsellista vastuunpakoilua - ei uskalleta itse tehdä sitä lopullista päätöstä, vaan sälytetään vastuu siitä uudelle omistajalle.

JA VIELÄ KERRAN TÄMÄ!!!

Lähettäjä: Ärrä 
Päivämäärä:   28.10.24 16:51:50

Siilinjärvellä asuva?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   28.10.24 17:00:29

Mikä siinä sopimuksessa esti eteenpäin myymisen ja miksi ette ole jo oikeudessa sen nojalla?

Voi voi kun ihmisillä ei mene jakeluun että tällainen ehto myyntisopimuksessa ei ole pätevä. Kun myyt "tavaran" eteenpäin katkeaa määräysvaltasi tähän kokonaan. Hevosen myynti on irtaimen kauppaa, myyty mikä myyty ja omistajan asia mitä sen jälkeen tekee omaisuudelleen. Turha itkeä jälkikäteen, olisin aloittaja pitänyt hevosen itse tai laittanut kuoppaan.

Päivämäärä:   28.10.24 17:03:03

Edelleen tämä ehto on pätevä jos ehtoa vastaan ostaja on saanut tuntuvan alennuksen hinnasta pois.

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   28.10.24 17:14:46

.

Tuskinpa on saanut. Harrastehevosten arvo on muutenkin kehno, joten on vaikea näyttää, että hevosen arvo olisi ollut 5000e, mutta myytiin 1500e syyn x takia ja siksi sitä ei saisi myydä eteenpäin.
Mikäli hinta olisi ainut ongelma niin siitä ehkä voisi käräjöidä, mutta ei siitä, että hevosen myy eteenpäin. Kun tavara on maksettu ja paperit allekirjoitettu niin tavaran saa myydä eteenpäin. Sellaista lakia ei olekkaan mikä sen estäisi.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   28.10.24 17:16:40

Nönnönnöö - mitäs läksit. Jos itse laitat hevosen kiertoon niin turha nillittää kun muut tekee samaa. Olisit pistänyt monttuun jos häiritsee.

Lähettäjä: £ 
Päivämäärä:   28.10.24 21:11:31

Hevospiireissäkin voisi olla hyödyksi sivistää itseään sopimusoikeuden perusasioilla ja vaikka lukaista läpi laki varallisuusoikeudellisista oikeustoimista. Meillä on hyvin laaja sopimusvapaus ja kulmakivenä se, että sopimukset on pidettävä. Tokihan sopimus voi olla lain tai hyvän tavan vastainen tai kohtuuton, ja näitä seikkoja arvioidaan viime kädessä oikeudessa, mutta jos tietoisesti vetää nimensä aika lailla tavanomaiseen sopimuspaperiin, niin ei se sopimus muutu pätemättömäksi tai mitättömäksi ihan vaan sen takia, että ei huvita tehdä kuten tuli sovittua.

Ei se siis mitenkään laiton tai itsestään pätemätön sopimus ole, jos sitoutuu antamaan ostamalleen eläimelle loppuelämän kodin tai jos sopimuksessa vaikkapa annetaan myyjälle etuosto-oikeus, jos ostaja joskus myöhemmin muuttuukin myyjäksi. Sepä vaan on kovin hankalaa tehdä asialle yhtään mitään, jos toinen sopijapuoli rikkoo sopimusta. Vaikka olisi hyvä kauppakirja sopimussakkoineen, kyllä siinä aikamoinen härdelli ja kulukaruselli on edessä, ja mitä sillä sitten muka saavuttaa?

Eivät nämä loppuelämänkotijutut mitään järkeviä tai toimivia sopimusehtoja taida olla kummankaan osapuolen kannalta, ennemminkin myyjän osalta jonkin sortin tapa lieventää myymisen tuskaa. Tai jotain, en tiedä..

Usein turha sinisilmäisyys hevoskaupoissa ja hevospiireissä yleensäkin kyllä karisee ajan mittaan. Jos myy hevosen, siinä ei muu auta kuin asennoitua niin, että sinne meni ja vihelsi mennessään. Jos myyminen tuntuu tosi pahalta ja murehtii hevosen elämistä ja olemista, niin siinä ei sitten muu auta kuin olla myymättä. Hyvin yksinkertaista.

Päivämäärä:   29.10.24 06:52:45

Minä olen aina sanonut myyjille joilta olen hevoseni ostanut ettei meiltä lähde hevonen kiertämään vaan päivät päättyvät meillä ja sen lupauksen olen myös pitänyt.

Lähettäjä: Oho! 
Päivämäärä:   29.10.24 07:55:58

Mä en ole koskaan kieltänyt myymästä eteenpäin, mutta parin hevosen kohdalla laitoin kauppakirjaan toiveen, että tarjoavat minulle ensin takaisin, jos ovat myyntiaikeissa. Ei kai sekään juridisesti ketään sido, mutta on ainakin mahdollisuus vaikuttaa vähän jatkossakin, missä se hevonen kulkee.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   29.10.24 08:35:57

Miten näitäkin aloituksia tulee aina vuodesta toiseen? Miten näitä aina riittää jotka luulee että tällainen on jotenkin pätevä sopimus. Omalle omaisuudelle saa tehdä mitä haluaa, noin yleisten lakien nojalla.

Päivämäärä:   29.10.24 09:23:16

Minua painostettiin laittamaan terveitä hevosia myyntiin. Olisi pitänyt laittaa monttuun kun huonoihin paikkoihin lopulta päätyivät. Enää en laita myyntiin yhtäkään vaan suoraan monttuun. Meidän toimintaa kyllä tämän takia kritisoidaan, mutta parempi hevosille päästä täältä pois mielummin kuin huonoon kotiin kenenkään leikkikaluksi. Lisäksi jo itse myyntiprosessi liian uuvuttava kun koitat miettiä parasta vaihtoehtoa kun ei siitä kuitenkaan mitään tule.

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   29.10.24 09:57:09

Jotenkin surullista että ihmisen sanaan ei voi enää luottaa ja tämä on hevospiireissä hyväksytty asia. Mitä se kertoo meistä? Vaikka ei olekaan juridisesti sitova, missä on empatia sitä eläintä kohtaan? Halvalla kauniilla puheilla saatu vikainen hevonen myydään kalliilla uuteen kotiin. Joka sitten joutuu lopulta laittamaan sen monttuun. Mutta sainpahan rahat, mitä muulla on väliä? Vai olisko sittenkin? Viisainta kyllä lopettaa itse tai pitää omistusoikeus loppuun asti itsellä.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   29.10.24 10:23:09

Aina toki löytyy trokareita, jotka puhuvat toista ja tekevät muuta. Mutta kannattaa myös muistaa, että ne elämäntilanteetkin muuttuvat - samoin kuin mahdollisesti myyjällä, kun luopuu siitä elikostaan, jolle haluaa sen loppuelämän kodin.

Kukaan ei voi taata, että ostajalla on vielä vuoden kuluttua terveys ja pinkka kunnossa hevosenpitoon. Jos niitä varmoja loppuelämän koteja haluaa, niin täytyy hoitaa ja maksaa se eläin itse tai pistää monttuun.

Varsinkin iäkkäiden tai rikkinäisten hevosen kohdalla joskus (itseäni) ärsyttää tämä tyyli, että ei haluta/raaskita itse tehdä päätöstä esim. lopetuksesta, vaan sysätään kaakki vielä kiertoon ja vannotetaan ostajaa tai ylläpitäjää, että onhan tämä "loppuelämän koti".

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.10.24 11:03:10

Mun mielestä tässä aloittajan casessa ongelma on se, jos hevosessa on todellinen ja parantumaton vika joka estää käyttöä, eikä sitä uusille ostajakyselijöille kerrota. Siinä kohtaa kärsii hevonen. Ja se uusi ostaja. Ja ymmärrän, että aloittajaakin sellainen todella ottaa päähän. Jos olis tolleen myynnissä julkisesti jossain, laittaisin kyllä myynti-ilmoitukseen kuittia, että hevosen terveystilanne on erilainen mitä myynti-ilmossa. Vaikka sitten tulisi kuraa niskaan.

Mutta siihen valitukseen täällä, ettei hevosia saisi ikinä myydä. Itseäni en nosta jalustalle, eli en väitä ettei mun hevosia kukaan muu pystyis pitämään yhtä hyvin kuin minä. En siis lopetuttaisi tervettä hevosta omien pito-ongelmieni takia. Vaan yrittäisin katsoa mahdollisimman tarkkaan kenelle myyn, jos sellainen tilanne tulis eteen. Oonhan mä pystynyt aikoinaan tallipaikkaakin vaihtamaan. Kyllä siinäkin on hevosen käsittelijät vaihtuneet. Nyt toki eri, ku ovat omassa pihassa. Josta vanhat ja vaivaiset lähtisi monttuun. Mutta toi yksi nuori terve, sen myisin. Jos siis olis pakko. Itsellä on kyllä mietittynä aika monta varasuunnitelmaa, jos siis vaikka omassa terveystilanteessa tulis joku katastrofi.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   29.10.24 11:04:55

Nämä ikääntyneitä, usein vaivaisia "silmäteriään" suurella rakkaudella myyvät ihmiset ovat uskomattomia.

Lähettäjä: £ 
Päivämäärä:   29.10.24 11:12:14

Miksi ja millä perusteella suurin osa luulee, että tässä käsitellyt sopimukset eivät ole juridisesti päteviä? Tottakai ne ovat. Se on eri asia, että sopimuksen rikkomisesta ei yleensä seuraa yhtään mitään. Joko alkuperäinen myyjä ei saa tietää hevosen myöhemmistä vaiheista tai sitten ei ole tahtotilaa tai resursseja tehdä asialle mitään.

Se on niin nähty, että varsinkin hevospiireissä pitää olla tarkkana siitä, kenen kanssa ylipäänsä asioi millään tavalla. Tunnollisia ja kunnollisia sopimuksiaan noudattavia ihmisiä kyllä on, sekin on nähty ja koettu, mutta suurin osa taitaa vaan viilettää menemään oman mielensä mukaan.

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   29.10.24 12:18:21

Kyllä ne on pidettävä itse ettei tarvi alkaa perään itkemään. Myyty pää, on myyty, ja kun raha vaihtanut omistajaa ei kannata perään huudella. Hevonen on ollut kaupan kohteena, ei tarvi ex omistajaa lisäksi.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   29.10.24 12:21:53

En ymmärrä tätä lopunelämän koti ehtoa. Jos myyt hevosta löydösten vuoks...miksi et laita pois. Ajan kuluessa kivut voi olla niin kovia että eläimistä tulee vihasia.
Ei ole rääkkäystä lopettaa,kiertoonlaitto on!

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   29.10.24 16:07:35

Heh.. mun tuttu on ostanut jo 4 loppuelämän kotiin. Kaikki on myyty eteenpäin..

Lähettäjä: Sini 
Päivämäärä:   29.10.24 16:12:00

Mä laitan pois kokonaa.yks"seurakoti" paikka riitti.

Päivämäärä:   29.10.24 16:30:28

Kuten joku jo sanoikin, kannattaisi vähän selvitellä sopimusoikeuden ehtoja, ennen kuin tekee sopimuksia, joilla on itselle jotain merkitystä.

Hämmästyttää, että joku oikeasti kuvittelee voivansa määrätä kuinka hänen myymäänsä hevosta saa käyttää.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   29.10.24 19:31:50

Eteenpäin myymistä ei voi kieltää sopimuksessa, se on kohtuuton sopimusehto ja sopimusta ei siltä osin sovelleta.

Pitäkää ne hevoset itse loppuelämän kodissa. Itsekästä myydä eteenpäin.

Lähettäjä: Tämä 
Päivämäärä:   2.11.24 08:01:18

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   2.11.24 08:25:13

Tarkoitus oli taas saada ne viimeiset pari tonnia.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.11.24 08:28:55

Näitä jobbareita on ollut aina, tuliko yllätyksenä? Vanhat ja vaivaiset kuoppaan.

Lähettäjä: Wanha kurppa 
Päivämäärä:   5.11.24 11:20:51

"Hämmästyttää, että joku oikeasti kuvittelee voivansa määrätä kuinka hänen myymäänsä hevosta saa käyttää."

Eihän sitä tietenkään voi määrätä mutta voi sopia vaikka jotain tyyliin ostaja suostuu rajoittamaan oikeuksiaan ja saa siitä hyvästä 5000€ alennusta käyvästä hinnasta. Jos ostaja tätä sopimuspykälää rikkoo, on velvollinen maksamaan 5000€ sopimusrikkomuksesta. Sekään ei tietenkään takaa mitään vaan käräjillä sitten arvotaan sopimuksen lopullinen pitävyys ja kohtuullisuus.

Lähettäjä: poniponi 
Päivämäärä:   5.11.24 12:22:15

Itselle tuli poni loppuelämän kotiin, sain siis sen ilmaiseksi papereitten kanssa. Ponissa oli pientä koulutuksellista vikaa, mikä nyt on korjattu, ja muutenkin oli aika tekemätön. Tämä olisi ns helppo myydä eteenpäin esim 5t € ja minulta on sitä jo koitettukin ostaa. Mutta koska ollaan tehty edellisen omistajan kanssa suullinen sopimus, että meiltä lähtee vain pakastimeen, niin aion myös tätä sopimusta noudattaa. Vaikka tiedän, että juridisesti tuo sopimus ei ole mitenkään sitova.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.