Lähettäjä: .
Päivämäärä: 27.10.24 23:46:38
Minulla tuli 12 vuotta taukoa, palasin satulaan nelikymppisenä kahden lapsen äitinä. Olihan siinä ihmettelemistä. Edellisen kerran olin ratsastanut kovakuntoisena alle kolmekymppisenä, sitten olinkin raskauksiwn jäljiltä keskikropan kannatusta etsivä "täti". Alkuun olin todella vino ja syvien lihasten aktivointi vaati todella ajatustyötä. Muutenkin oli tatsi hukassa ja paljon on ollut myös poisoppimista. Juurikin esim. nuo kantapäät, lisäksi olen opetellut ratsastamaan hieman lyhemmillä jalustimilla kuin ennen, ja olemaan nojaamatta taakse... vaikeusastetta lisäsi ehkä vielä se, että päädyin klassiseen painottuvalle tallille, joten istuntaan on todella saanut keskittyä.
Minä en ole koskaan ollut mikään huippulahjakkuus eikä minusta sellaista tule, mutta kyllä tässä silti kehittyy. Mielestäni fiilis on nykyään parempi kuin ennen, ja tunnen paljon paremmin, mitä korjauksia tarvitsee tehdä, missä hevosen jalat menevät jne. Myös oman kehon hahmottaminen on paljon parempaa, vaikka se keho ei enää olekaan sama kuin nuorempana. Oheisliikunta on kaiken a ja o, sopivien treenien avulla olen saanut suoristettua itseäni ja toisaalta huomaan jo yleensä ilman open kommenttia, jos joku kehonosa ei ole balanssissa.
Kyllähän sitä joskus miettii, että harmi kun tuli oltua niin kauan ratsastamatta, olisihan sitä nyt ihan eri tilanteessa jos ei olisi koskaan lopettanut. Toisaalta sitten, voisihan sitä myös toivoa, että saisi sen parikymppisen kropan yhdistettyä siihen, mitä nyt tietää ja ymmärtää, mutta näillä mennään :D En ole kyllä katunut hevosten pariin palaamistani, että tiedä maailmassa kovin montaa asiaa, jotka menevät sen fiiliksen ohi kun hevosen kanssa vaan synkkaa ja kaikki sujuu kuin ajatuksen voimalla. Lyhyitähän ne hetket on, mutta onneksi niitä tulee aina lisää :)
|