Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ravurin myynti ratsuna

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   26.10.24 11:31:20

Ihmettelen vähän myynti-ilmoituksia joissa myydään "peruskoulutettuna ratsuna" selvästi ratsukouluttamattomia hevosia. Videoista näkee ettei selässä ole montaa kertaa käyty tai tehty mitään koulutukseen viittaavaa. Ei nouse edes laukat.
Sitten kehutaan miten korkealta se hyppää.

Mitä jos joku ymmärtämätön menee kokeilemaan, laitetaanko sille koeratsastukseen kylmiltään joku 80 cm rata tai metrin este ensimmäistä kertaa elämässään? Eikö se ole vaarallista touhua, minusta ainakin epäreilua hevosta kohtaan.

Yhtä tällaista kävin koeratsastamassa maastossa (muuta paikkaa ei ollut tarjolla) ja sielläkin se keuli ja pelkäsi autoja, kokemattomampi ratsastaja olisi ollut vaarassa. Tallitytöltä kysäisin "ei taida olla montaa kertaa ratsastettu" ja sain vastauksen niin ei... Olen itse totuttanut satulaan monenlaisia mutta onhan tuo vaarallista jos kokeilemaan tulee oikeasti kokematon ratsastaja.

Jos selässä ollaan ensimmäistä tai toista kertaa kyllä kai edes se pitäisi kertoa etukäteen!
Rahan ahneudesta vaikka tapatetaan ihmisiä vai? "Koulutettu" ja voi läpätä muutaman tonnin enemmän hintaan?

Ratsupiireissä muutama ostaa näitä ex-ravureita ja pikakouluttaa kantamaan ratsastajaa, hevosesta riippuu mikä on lopputulos ja kuinka pian. Onhan näissä hevosia joilla on ravivalmennuksessakin ratsastettu eikä muutaman mielestä enempää tarvitakaan että se on He B tasoinen suoraan.

Pidän kuitenkin todella vastuuttomana väittää hevosen hyppäävän 80 tai yli ratoja jos ei sillä ole ikinä hypätty...

Re: Ravurin myynti ratsuna

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   26.10.24 11:33:58

Tätähän se on, käydään pari kertaa selässä ja ohhoh, osaa jo heB jutut ja hyppää kasikymppiä ratana. Vastuutonta ja rahanahneutta.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   26.10.24 23:11:21

Oma tuttava harrasti tällaista , osti halvalla uran lopettaneen lv-hevosen, pakkokoulutti sen 2-3 kuukaudessa. Ei ollut muuten kaunista katsottavaa, miten alisti hevosen,jolla ei ollut edes ratsulle tarvittavaa lihaksistoa.. Itse omiaan pv-hevosia ratsasti nätisti ja menestyi kisoissa. Osti parilla sataa ja myi 2500-3000€ jollekin hyväuskoiselle. Mutta kauppa kävi.

Eräällä hevosella ei uskaltanut kentän aitojen ulkopuolelle mennä, koska hevonen pisti hänelle sellaisen rodeoshown pystyyn maastossa. Pari kertaa maastoilin tällä, ja pelkäsi jokaista ohjasotetta ja raipan sain heittää ojaan, kun meinasi saada kilarit pelkästä sen näkemisestä. Löysin ohjain homma sitten sujui.

Sinänsä hullu juttu, koska tämä hevonen oli minulle tuttu ravimaailmasta, ja oli mitä kiltein, nöyrin ja luotettavin polle ennen tälle myyjä"ratsuttajalle" tuloaan.

Oltiin siis tallikavereita, hevoset samassa tallissa, minulla tosin ravihevosta, mutta lenkitin monesti ratsain.

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   28.10.24 07:26:03

Aika monella ravihevosella kyllä ratsastellaan paljon, muttei tietenkään voi sanoa tietenkään ratsuksi rikä niitä nyt alkuun välttämättä kannattaisi yrittääkkään ratsastaa kuin koulutettua ratsua. Eiväthän ne edes ymmärrä mitä niiltä pyydetään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.24 08:55:35

Mutta ravuri ja ratsu on hevosen ammatteja. Mulla esim on ex-ravuri (ennen kilpaillut ravuri) joka on nykyään ratsuna eli sillä ratsastetaan. Rodultaanhan tämä ei ratsu ole kun on lämminverinen ravihevonen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.10.24 09:24:23

Myyvät esim. mahavaivaiset ja sen takia huonosti juoksevat ravurit ratsuiksi. Reilu peli, vaivaisesta hevosesta viimeiset hilut vielä irti.

Päivämäärä:   28.10.24 09:53:48

Siinäpä onkin kiva "harrastus"... Kun menee rauhassa tehden useampi vuosi, ennen kuin ex-ravurilla alkaa aidosti olla lihakset siellä missä pitää ratsun uraa ajatellen. Hevosparat.

Päivämäärä:   28.10.24 11:50:01

Eihän monella ravi-ihmisellä ole mitään käsitystä siitä, millainen on peruskoulutettu ratsu. Ratsastaminen on sitä, että istutaan hevosen selässä ja ratsu on hevonen, joka pitää ratsastajan selässään. Jos se vielä kääntyy käskystä ja menee eteenpäin kolmessa eri askellajissa, niin se on koulutettu ratsu.

Päivämäärä:   28.10.24 11:59:52

Tuossa ap:n tekstissähän ei ollut kyse ravi-ihmisestä, vaan ihan kisaavasta ratsastajasta, joka näitä ravureita "laitteli" ja myi eteenpäin.

Lähettäjä: ;; 
Päivämäärä:   28.10.24 16:22:10

No jaa, mun ravisuokkia ratsastetaan säännölliseen, koska on osa sen treeniä ratsastuksen hyödyn takia. Eli ihan taivuttelee, menee puomeja, väistää jne. Sen kummempaa sen ei tarvi osata. Sitä on opettanu ihan ammattilainen, että asiat tehään varmasti oikein. Toki se myös maastoilee jne, koska esim mettäkävelyt on vaan hyvästä.
On vähän yleistämistä sanoo että raviäijät ei ymmärrä ratsastusta. Kyllä siellä monet tietää hyödyn, ja hyödynnetään. Hoitajat on usein naisia, jotka osaa ratsastaa.

Päivämäärä:   1.11.24 21:29:59

;; Itselläni on ravitausta ja monia passejani olen treenannut ratsain. Raviäijät taas harvemmin itse ratsastavat, hoitajat vain joten ei heillä itsellään yleensä ole lainkaan ratsastuskokemusta.
Eivät kyllä sellaista väitäkään eivätkä kokemukseni mukaan hevosesta kerrokaan mitään ihmeellisiä "estetykki"- satuja.
Ravitallilta ostaessa yleensä ostaja myös osaa arvata ettei kyseessä ehkä ole valmiiksi koulutettu ratsu.

Minua hämmästyttää enemmän ne ratsuihmiset jotka myyvät ravureita eteenpäin koulutettuina ratsuina vaikka totuus olisi ihan toinen. Ostajan onni jos sillä on edes siellä ravitallilla jo ratsastettu, kaikilla ei nimittäin ole.
Viikon pikakoulutus tai satunnainen selässä käyminen ei tee hevosesta kuin hevosesta He B/re 80 tason ratsua, pahimmassa tapauksessa kokematon ostaja ottaa ison riskin sellaisen hevosen kanssa jos ei ymmärrä ettei se hevonen kykene vaikkapa sitä esterataa hyppäämään vaikka myyjä niin väitti.

Itse en vain uskaltaisi valehdella tuollaisissa asioissa.

Lähettäjä: åohioh 
Päivämäärä:   2.11.24 00:28:15

Näitähän myydään vain tietämättömille, osaamattomille ja persaukisille. Kun jokainen joka ratsastuksesta alkeetkin tietää, ymmärtää ettei ratsuhevosta saa parilla tonnilla.
Mutta tietämättömiä vedätetään huijataan - tässäkin.

Päivämäärä:   2.11.24 21:59:25

åohioh, eihän niitä enää tarvitse myydä parilla tonnilla jos väitetään että kyseessä on koulutettu ratsu eikä mikään radalta juuri tullut projekti?

Nämä jobbarit osaavat kyllä laittaa hintaa koulutukselle, terveydelle ja muille hyville ominaisuuksille joita ei todellisuudessa ole.

Siksihän niitä kyselevät ne joiden ovat taidot eivät riitä kouluttamiseen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.11.24 22:05:35

Suomenhevonen voi helposti olla molempia.

Päivämäärä:   2.11.24 22:14:05

"Reilu peli, vaivaisesta hevosesta viimeiset hilut vielä irti."

Niin ja sitten taas toiset huutaa kuinka on kauheaa, jos hevonen lopetetaan, kyllä sille pitäisi vielä mahdollisuus antaa!!!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.