Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  3 v

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   24.10.24 13:40:53

Mitä luokkaa tulee 3 v tulevan estehevosen elättäminen maksamaan siihen asti, että voin ottaa sen omaan treeniin (plus ratsuttaja tietysti)? Eli jos ostan sellaisen näin syksyllä, kuinka pitkään tavataan pitää sisäänratsastusessa yhteen putkeen, otetaanko välillä sieltä kotiin lomalle vai kuinka homma etenee? Mitä hintaluokkaa on harjula/yli-huhtala/iber esimerkiksi ja kuinka ajoissa heiltä kannattaa kysellä paikkaa?

Anteeksi jos on tyhmä kysymys, olen kokenut ostajana ja omistajana mutta näin nuorta ei ole ikinä tullut hankittua :D

  Re: 3 v

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   24.10.24 14:12:38

1200-1500 € luokkaa/kk on sisäänratsastuspaikat ja ratsutuspaikat. Esim 3v syksyllä vie sisäänratsastettavaksi 1-3kk, sen jälkeen paussia ja keväällä uudelleen, jos et itse pysty siitä jatkamaan. Voi olla 4 vuotiaana esim joitain pätkiä ratsuttajalla, riippuu niin paljon siitä miten pystyt itse viemään hevosta eteenpäin ja tietysti hevosesta.

  Re: 3 v

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   24.10.24 15:06:10

riippuu tasan siitä, milloin voit ottaa sen omaan treeniin. Jos voit mennä alusta asti itse niin ei tietysti maksa mitään ja jos voit mennä vasta kun on jäähdyttelemässä isoista luokista niin 10v elätys kilparatsastajalla maksaa varmaan ihan käsittämättömiä summia. Että ihan riippuu mistä roikkuu. Jos on sisäänratsastettu keväällä ja sulla on ratsuttaja-valmentaja käytössä kotona niin miksi sitä tarvitsee mihinkään enää lähettää?

  Re: 3 v

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   24.10.24 15:20:45

Ei ole vielä sisäänratsastettu ja haluaisin jonkun oikeasti asiantuntevan tekevän alkuun.

  Re: 3 v

Lähettäjä: Vissiin 
Päivämäärä:   24.10.24 15:23:40

Senkus lykkäät ratsuttajalle, vie 1-3kk saada yhteiskuntakelpoinen yksilö jollei mitään ihmeitä käy. Jos aiot siitä jatkaa niin älä heitä seisomaan ja tauolle ennenkuin olet kunnolla ottanut tuntumaa hevoseen ratsain itsekin.

  Re: 3 v

Lähettäjä: Nuoriso 
Päivämäärä:   24.10.24 17:08:57

Riippuu hirveästi hevosesta, omista taidoista ja rohkeudesta milloin hevosella on valmis ratsastamaan itse. Jos on taitava ja rohkea niin heti, jos tarvitsee tai haluaa tasaisen ratsun niin parista kuukaudesta ikuisuuteen.

En ostaisi 3v ratsastamatonta hevosta. Mieluummin 4v jonka voit koeratsastaa.

Ratsastamattomasta et yhtään tiedä, sopiiko se itsellesi ratsastuksellisesti. Säpäkkä, eloisa nuori ei välttämättä ole kiva ratsastaa vielä pariin vuoteen (osa ei koskaan) jos luonnostaan reagoi herkästi hyppimällä tai rodeoloikilla. Toinen voi olla varsin turvallinen ja harrastajalle sopiva ratsu jo 1kk sisäänratsastuksen jälkeen. Ei ole kiva tunne, jos on ostanut itselleen ratsun mutta huomaa ettei sillä uskalla ratsastaa/harrastus ei ole yhtään kivaa.

Lisäksi on aina riski, että sisäänratsastus menee pieleen syystä tai toisesta, hevosesta löytyykin ratsastuksen estävä vika...

Mutta jos kaikki menee hyvin, niin noin vuoden kuluttua eli hevosen täyttäessä 4v se alkaa olla hyvällä mallilla ratsuhevosen alkeiden suhteen. 3v keväällä lyhyt ja kevyt sisäänratsastus ammattilaisella (selkään ja askellajit läpi ei muuta), 3v syksyllä kertaus/lisäoppi pari kk, jonka jälkeen kotona voi jatkaa ratsastusta (karkeasti rajattuna max n. 30min kerralla, muutaman kerran viikossa).

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.