Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä saa domoa?

Lähettäjä: Katja 
Päivämäärä:   21.10.24 21:31:20

Hevonen pitäisi rauhoittaa kengitykseen. Mistä saan domoa kun on reseptilääke? Eikai kukaan ell. määrää sitä tämmösiin arjen perusjuttuihin vai?

Re: Mistä saa domoa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.24 21:34:51

Just ostin eläinlääkäriltä kun kävi raspaamassa, ihan normijuttu.

Lähettäjä: Heidi 
Päivämäärä:   21.10.24 21:34:57

Kyllä oon saanu domoa juuri kengitystä varten.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   21.10.24 21:35:28

Eläinlääkäri sen määrää ja domo-geeli on just se mitä voi käyttää jos on tarvetta rauhoittaa, mutta ei ihan yhtä vahvasti/tarkasti kuin eläinlääkärin tekemänä. Jos hevosella on joku vakiolääkäri, joka on hoitanut hevosta viime aikoina, voi onnistua puhelimitsekin.

Päivämäärä:   22.10.24 00:19:43

Kaikki reseptilääkkeet ovat nimenomaan reseptillä eli vain eläinlääketieteen ammattilainen voi niitä määrätä. Ihan riippumatta käyttötarkoituksesta. Jos onnistuisit jollain ihmeen vilpillä jostain tuubin saamaan ohi eläinlääkärin niin ei ole mitään takuuta siitä, että tulee edes oikeaa ainetta.

Lähettäjä: Tipi 
Päivämäärä:   22.10.24 07:53:34

Kyllä saa eläinlääkäriltä, joka on nähnyt hevosta aiemminkin. Jos ilman asiakassuhdetta lähdet kyselemään reseptiä, voi olla ettei kaikki myönnä. Joistain paikoista saa toki aina kysymällä. Ei auta kuin soittaa ja kysyä eikä etukäteen ennakoida ettei sitä reseptiä myönnettäisi.

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   22.10.24 08:02:19

Nämä kannattaa aina ennakoida, eli jos on domolle tarvetta niin kun ell on tekemässä jotain muuta pyytää sitä samalla. Mä en domoa käytä, mutta kipulääkettä on aina varalla ja viimeksikin pyysin sille reseptin kun kävi rokottamassa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.10.24 09:38:29

Meillä eläinlääkäri uusii domoreseptin käytännössä aina kun käy raspaamassa tai rokottamassa. Samalla tavalla toimtaan gastrogardin kanssa, kun yksi hevonen oireilee mahalla milloin mitäkin, niin on aina resepti voimassa.

Päivämäärä:   22.10.24 09:39:16

No keltä muultakaan kun siltä eläinlääkäriltä

Lähettäjä: miten 
Päivämäärä:   22.10.24 09:41:29

soitat ell ja pyydät, hän joko kirjoittaa tai ei kirjoita. Itse pyydän tarvittaessa rokotuksen/raspauksen yhteydessä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.10.24 12:24:03

Tästä syystä kannattaisi olla "omaeläinlääkäri", jota käytät säännöllisesti rokotuksiin, raspauksiin ym. Tuntee sut ja sun hevoset, joten voi sitten pyytää reseptin juurikin domoon tai madotuksiin ym.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   22.10.24 13:59:54

Itse olen pyytänyt domot kengitystä varten eläinlääkäriltä joko rokotusten ja raspauksen yhteydessä tai hakenut klinikalta, jossa olen muutenkin hevoseni kanssa asioinut. Harva kirjoittaa ennestään tuntemattomalle asiakkaalle reseptiä eli helpoin hoitaa muiden toimenpiteiden yhteydessä taikka klinikalla jossa asioi.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   22.10.24 14:00:29

Tosiaan omalta ell kannattaa kysyä. Meillä oltu vuosia domon käyttäjiä (eri hevosilla tosin, meille vain väliaikainen ratkaisu) ja vuosia ollut sama ell. Pelkkä viesti riittää nykyään, kirjoittaa sillä aina pari tuubia kerrallaan lähiapteekkiin. :) Jos ei ole vakieläinlääkäriä, voi kysellä varmaan muiltakin.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   22.10.24 14:03:16

Mun mielestä on joku juttu, että ei voi kirjoittaa reseptejä jos ei ole hoitosuhdetta ollut tietyn ajan sisällä.

Lähettäjä: mansikka 
Päivämäärä:   22.10.24 14:17:50

Hae klinikalta

Päivämäärä:   23.10.24 22:32:32

Olen ostanut suoraan eläinlääkäriltä jos tällä on hyllyssä tai pyytänyt reseptin. Helpoiten saa sellaiselta eläinlääkäriltä jota käytät muutenkin, jos menee vieraalta ell kysymään voi olla nihkeää, mutta ainakin mulle on aina myyty vaikka ensin saa vastauksen ”ei kyllä yleensä tuntemattomille myydä”. Kun osaa kertoa mihin tarvitsee, miksi ei omalta ell käy ostamassa ja hevonen löytynyt järjestelmästä niin ei ongelmaa. Näin joutunut tekemään kun oma ell jäi yllättäen sairaslomalle ja joskus kisareissulla toisella puolen Suomea

Lähettäjä: tuota 
Päivämäärä:   23.10.24 23:49:11

x: mihin kisareissulla tarvitsee domoa? sehän on doping. Vai siis ell ollut kisoissa? Sitten kyllä ymmärrän.

Päivämäärä:   24.10.24 01:01:51

Ei tietenkään kesken kisojen anneta domoa, hevoselta tippui kisoissa kenkä ja se oli pakko kengittää vaikka haastava on ja ilman rauhoitusta tekevää kengittäjää ei löytynyt. Piti saada ennen kotiin lähtöä kenkään kun repi kaviota sen verran

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   24.10.24 04:37:30

Tosiaan laki sanoo, että eläinlääkärin on ollut nähnyt hevonen vuoden sisällä lääkettä määrättäessä. Siksi lääkkeen saa helpommin tutulta eläinlääkäriltä. Hän sen voi määrätä näkemättä hevosta, jos on esimerkiksi rokottamassa käynyt. Vieras ell joutuu tulla tallikäynnille ihan vaan lain takia…

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.