Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   20.10.24 21:11:41

Minua kiinnostaa, että miten hevosen omistamista voi jaksaa uupumatta? Voin itse rehellisesti tunnustaa, etten jaksaisi raahautua tallille täyden työpäivän jälkeen joka päivä. Olisi todella raskas ajatus, että töiden jälkeen ehtisi hätäisesti syödä jotain pientä ja sitten olisi lähdettävä tallille vähintään kolmeksi tunniksi. Vielä väsyttävämpi on ajatus, että sen joutuisi tekemään nyt pimeään ja märkään vuodenaikaan. Pitäisi jaksaa liikuttaa hevonen jossain mutsisella ja loskaisella kentällä tai mennä otsalampun kanssa pimeään maastoon räntäsateeseen ja hoitotoimet ennen ja jälkeen sekä varusteiden putsaus ym. Itseäni on monesti väsyttänyt lähteä ihan ratsastustunnillekin kerran viikossa, varsinkin jos se on ollut työpäivän jälkeen. Sohva ja lämmin sisätila vetää puoleensa.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   20.10.24 21:29:36

Helposti. Sun kohdalla vaan on niin ettet ole tarpeeksi heppa hullu. Jos jotain haluaa oikeen kovasti niin ei siinä pakkaset ja mutavellit hidasta. Ne ketkä haluaa, tekee. Ne ketkä ei halua, selittelee.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   20.10.24 21:32:39

Vaihda tallipaikkaa sellaiseen, jossa maneesi tai hoidettu ja hyvinvalaistu kenttä. Ja hyvä talliporukka, siinä on kiva vaihtaa kuulumisia samalla kun hinkkaa varusteet puhtaaksi

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.10.24 21:34:24

Olen jaksanut omistaa hevosia sekä niin, että minulla on ollut hevonen vieraalla, että niin, että minulla on hevosia kotona - ja omien lisäksi vielä asiakkaidenkin hevoset. ;)

Ihan hyvin olen jaksanut olla hevosen omistaja, vieläpä treenaava ja kilpaileva sellainen. Kyse on siitä, että ymmärtää, mitä hevosen omistaminen on, ja tietää haluavansa juuri sitä. Jos hevosen omistamisen koettaa hahmottaa normaalina harrastuksena tai normaalina lemmikin pitona, niin siinä menee metsään, koska se on sitovuudeltaan jotain aivan muuta. Ei se kuitenkaan tarkoita, että tämä sitovuus olisi kaikille liikaa tai epämieluisaa. :)

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.24 21:35:03

Ai joku ehtii syödä jotain välissä ennen kun lähtee tallille :D

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   20.10.24 21:35:48

Kun on tarpeeksi kova palo tehdä asioita hevosten kanssa. edistyä ja oppia, niin se antaa enemmän kuin ottaa. Kunnolliset olosuhteet treenille ja oppimiselle sekä toteutettavissa olevat tavoitteet, niin jaksaa jatkaa. Uupumiseen johtavat yleensä aivan muut ongelmat elämässä, joita ei ole pystynyt ratkaisemaan. Harrastuksen tarkoitus on parantaa ihmisen jaksamista.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.10.24 21:35:57

Kaikki eivät vaan ole oikeasti hevosihmisiä, vaikka harrastavatkin ratsastusta.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.10.24 21:38:34

Ei kaikkien tarvitse eikä kannata hommata omaa hevosta. Se todellakin on ajoittain rankkaa, etenkin kun osuu niitä ajanjaksoja, kun mikään ei suju. Mutta kyllä hyvät puitteet ja lyhyt tallimatka helpottavat silloin kun ei meinaisi jaksaa.

Ja tosiaan, jos jotakin oikeasti haluaa, keksii keinot.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   20.10.24 21:40:09

Yhen hevosen kans hyvin jaksoi! Kahden kanssa rankempaa, mutta ok. Varsinkin kun on pari liikuttajaa.

Mutta kun molemmat sairasti yhtä aikaa ja taluttelet aamua-iltaa yksin hevosia, maksat kalliita ell kuluja, niin tiukkaa teki! Onneksi molemmat taas kunnossa.

Mulle tallille lähtö ei oo rankkaa, se on vain mun arkea :)

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: åibåub 
Päivämäärä:   20.10.24 21:42:36

Pitää osata järjestää asia.
Mulla
ma: hoitaja kävelyttää ja vuokraaja ratsastaa
ti: hoitaja kävelyttää ja vuokraaja ratsastaa
ke: mä ratsastan, valmennus
to vuokraaja ratsastaa
pe: mä ratsastan, valmennus
la: hoitaja kävelyttää ja mä ratsastan maastossa
su: hoitaja kövelyttää, muuten hepalla vapaapäivä.

Mä siis käyn 3, ehkä 4 päivänä tallilla. Meillä hyvä kenttä ja lämmin maneesi. Hevonen tulee hoidettua hyvin (mulla loistavat hoitaja ja vuokraaja, ei parempia vois toivoa!)
Hevonen ei ole mun elämän keskipiste, haluan tehdä mutakin asioita elämässäni. Ja haluan myös että hevonen voi hyvin.
Tämä järjestely toimii erinomaisesti.

Hevosen hyvä hoito ei tarkoita että juuri MINÄ hoidan ja ridaan sen joka päivä.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   20.10.24 21:42:53

En tajuu miksi niitä päivittäin pitää edes liikuttaa

Mulla hevoset kotona ja max tunti menee niitä hoitaessa. Liikuta silloin kun huvittaa, eli 1-3 kertaa viikossa. Hevoset liikkuvat isossa tarhassa joka tehty liikkumista lisääväksi. Niillä käy myös viikoittain vuokraajia. Hyvässä kunnossa ovat.

Töiden jälkeen siis heitän heinät ja siivoan karsinat ja ennen nukkumaan menoa heitän yö heinät. Ja silloin kun käy vuokraajia tekee ne nekin mun puolesta.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.24 21:56:09

"Ne ketkä haluaa, tekee. Ne ketkä ei halua, selittelee."

Näinhän se on. Ja mutaa, loskaa tai räntäsadetta ei ole vielä tälle syksyä nähty.

"Harrastuksen tarkoitus on parantaa ihmisen jaksamista."

Jep ja jos ei se sitä tee, niin kannattaa vaihtaa harrastusta. Jokaiselle löytyy palautumista tukeva harrastus, kunhan etsii.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: äää 
Päivämäärä:   20.10.24 22:00:31

Asiansa voi järjestää siten että hevosen omistamnen on kivaa eikä rasittavaa. Vaatii vähän organisointia.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   20.10.24 22:00:35

Meen töistä suoraan tallille ja todella haluan mennä. Päivän paras hetki on nähdä oma rakas. Ei siinä mutavellit/ tallityöt haittaa. Saan niin paljon energiaa hevosestani, että en edes huomaa olevani väsynyt/ nälkäinen. Aika lentää siivillä ja olen niin onnellinen yhteisestä ajasta rakkaan lemmikkini kanssa. Tekisin mitä vain ystäväni puolesta. Hevostelu on elämäntapa, jonka olen valinnut suuresta rakkaudesta hevosiin. Ei pelkkä harrastus. Siksi tätä jaksaa. (Vr. Miten äiti jaksaa hoitaa/ kasvattaa lastaan)

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: mia 
Päivämäärä:   20.10.24 22:03:14

Mä säästän kyllä rakkauteni ihan ihmisille.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   20.10.24 22:04:33

Ei rakkaus hevosiin sulje pois rakkautta ihmiseen! Miksi pitäisi säästellä, kai se on uusiutuva luonnonvara.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.24 22:04:36

Hevonen asuu täysihoitotallilla 10min päästä kotoa. Ei tarvitse rämpiä mudassa kun on maneesi mutta on myös kivat maastot. Vuokralainen käy kaksi kertaa viikossa, itse käyn viisi ja silloin kun on työmatkoja tallikaveri hoitaa ja liikuttaa. Hevosella on kiva pitkäaikainen tarhakaveri. Itse käyn säännöllisesti hevosella valmennuksessa ja vähän kisaan omaksi ilokseni. Tallikaverit on kivoja

Ei harmita eikä ahdista yhtään. Talli on mahtavaa palautumista vaativasta asiantuntijatyöstä johon sisältyy myös asiakaskontakteja. Ei tarvi mitenkään hätäisesti syödä vaan ihan täysipainoisia aterioita ehdin valmistaa. Ja pystyn harrastamaan myös muuta ja ylläpitämään parisuhdetta ja kaverisuhteita. Ei siitä nyt tarvi niin hirveää numeroa tehdä, asenteesta homma on kiinni.

Jos ottaa aloittajan asenteen niin onhan se elämä hirveää ylipäätään, oli hevonen tai ei,

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: Tie 
Päivämäärä:   20.10.24 22:08:32

Mulla on kolme hevosta, kaksi lasta ja koira jonka kanssa käyn kerran viikossa treeneissä. Hevoset on kotona, liikutetaan 3-4 krt viikossa per hevonen. Näistä maastoiluun korvattu ajamisella, jolloin mies (joka ei ole hevosihminen) ajaa yhtä ja minä toista. Lapset kärryillä mukana. Muuten ratsastan, usein vasta illalla niin että mies menee nukuttaan lapset, tai sitten vaihtoehtoisesti heti töiden jälkeen ja mies hakee lapset päiväkodista. Näin ehdin olla lastenkin kanssa. Teen paljon etätöitä, se helpottaa huomattavasti, kun voi lykätä jonkin ruuan uuniin tauolla tai laittaa pyykkikoneen pyörimään.
Mutta kyllä se oikeasti on niin, että kun tarpeeksi tykkää ja haluaa, löytyy kyllä aika ja jaksaminen.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.10.24 22:13:41

Tässä viime aikoina on kyllä tullut mietittyä samaa. Johan noita hevosia ollut omassa pihassa 25 vuotta, välillä enemmän, välillä vähemmän. Toki, kun on ollut enemmän niin se on ollut päätyö. Nyt on vähemmän ja ei ole pääansainto. Kyllä se on mukavan helppoa, kun ei ole vieraita hevosia ja omiakin vain muutama.
Samalla alkanut oikeasti panostamaan, että puitteet on kunnossa ihan pikkuasioista lähtien. Ne pikkuasiat alkaa vähitellen olemaan aika iso asia, jos ne päivästä toiseen on vikana.
Välissä on ollut niin, että mulla ei ole ollut liikutettavaa hevosta. Silloin oli kyllä tylsää. Ei perushoitamisessa niin kauaa mene. Jos olis pitempiaikainen tilanne, että ei liikutettavaa, niin pitäis keksiä joku toinenkin harrastus rinnalle.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: ouvyyv 
Päivämäärä:   20.10.24 22:16:55

En ikinä jaksais hevosia kotona, yäk! en kyllä haluis ylipäätään asuakaan missään pöpelikössä.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   20.10.24 22:20:23

Vastahan tässä on 40 vuotta hevosia ollut.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   20.10.24 22:21:46

Kun oma hevonen lähti, olin ihan kujalla että mitä mä nyt sitten teen??
Vuosien aikana tallille lähtemisestä oli tullut niin rutiinia ja tärkeää vapaa-ajan toimintaa ettei siinä jaksamista ajatellut, se oli sitä mitä halusin tehdä.
Elämä on valintoja.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   20.10.24 22:26:40

Mulla on ollut hevosia 20 vuotta ja tää nykyinen on viimeinen. Se on jo vanha ja kun se lähtee niin uutta ei tule. Mulla ikää jo yli 60v ja todellakin haluan tehdä muitakin asioita elämässäni kuin olla vaan tallilla. Niin kauan kuin terveyttä on haluan vielä tehdä pitkiä matkoja miehen kanssa ja muuta. En halua sitovaa hevosta.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.10.24 22:36:38

Ei kannata hommata niitä hevosia mihinkään mutakkoon tai pöpelikköön, vaan kunnollisiin harrastusolosuhteisiin tai sitten ei ollenkaan.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   20.10.24 23:20:13

Hyvin jaksoi, kunnes lapsia oli useampi kuin yksi.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: Wii 
Päivämäärä:   20.10.24 23:54:21

Ja se tohon päälle vielä se että niillä on enemmän ja vähemmän epämääräsiä oireita joita sitte pohdit pääs puhki. Nyt se oli tämmönen ja eilen oli tommonen. Olikohan haluton jos satula vaikka painaa? Viet klinikalle ja maksat ittes kipeeks. Sitte onki vaikka saikku ja lääkitset ja kävelytät ja todnäk vielä loskapaskassa. Sitte mieleen tulee että pitäsköhän sitä ruokintaa miettiä, jos sille ei sovikkaan toi ja tää. Kokeilet eri ruokia ja ripuli lentää kaikista. Ja olihan se satulaki epäsopiva ja uus sopiva on 4000 euroo jeejee. Sitte jostai räävitkin ne rahat nii seuraavana päivänä on hevosella jalka poikki. Se on semmosta hevosen omistaminen!

T. Kyllästynyt :DDD

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   21.10.24 00:25:39

3 hevosta ja hyvin jaksaa, ihanaa on ratsastaa ja hoitaa!

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.24 00:26:35

Hyvin jaksaa, jos ei huolehdi liikaa kaikesta eikä ole liian mukavuudenhaluinen. Aina ei pysty täydellisyyteen ja se on ihan ok.

  Re: Miten hevosen omistamista voi jaksaa?

Lähettäjä: ¨0pnhj 
Päivämäärä:   21.10.24 00:29:28

Hyvin jaksaa kun ei stressaa, luottaa siihen että muut (esim vuokraaja) osaa myös hoitaa hevosen hyvin. Ja mä ainakin oon just mukavuudenhaluinen, en halua mennä joka päivä tallille,

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.