Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  kipeät lonkat, mikä avuksi?

Lähettäjä: miumau 
Päivämäärä:   15.10.24 17:15:49

Mikä auttaisi kireisiin ja kipeihin lonkkiin? Etenkin leveämmän hevosen kyydissä lonkkia kiristää ja sattuu joka askeleella. En pysty istumaan kunnolla ja kireys aiheuttaa selkänotko-istuntaa. Ongelma on pahentunut kesän ratsastustauon myötä.

  Re: kipeät lonkat, mikä avuksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.10.24 17:22:34

Itsellä ainakin lonkkiin sattui jos oli liian leveitä hevosia, kun itse olen pienikokoinen. Mutta sitä en osaa sanoa jos aiemmin samat hevoset (jotka ei lihonneita) tuntuu yhtäkkiä pahemmalta. Olisko ihan venyttelystä apua?

  Re: kipeät lonkat, mikä avuksi?

Lähettäjä: hep 
Päivämäärä:   15.10.24 17:30:47

Itsellä oli sama ongelma, jumppaaminen ja hieronta auttoi. Heikoista lihaksista johtuu. Eli kaikkea mikä vahvistaa mm. pakaroita ja lonkankoukistajia. Kyykkyjä, askelkyykkyjä, kahvakuulaa ja lisäksi liikkuvuusharjoituksia.

  Re: kipeät lonkat, mikä avuksi?

Lähettäjä: Lii 
Päivämäärä:   15.10.24 18:07:57

Jos on oma hevonen, niin kannattaa kokeilla satulaa, jossa on kapea istuinosa.

  Re: kipeät lonkat, mikä avuksi?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.10.24 18:39:46

Jos lonkat rakenteellisesti ahtaat, on ainut apu leikkauspöydällä. Jumpat ja lihasten vahvistaminen voi auttaa jos kyse muusta. Myös hyvä lämmittely tarpeen, etenkin kun sinun ongelma kuulostaa olevan lonkankoukistajassa. Lämmittele ja vahvista lihaksia, katso auttaako.

  Re: kipeät lonkat, mikä avuksi?

Lähettäjä: hilla 
Päivämäärä:   15.10.24 18:49:54

Tosiaan oman hevosen kanssa sopivan satulan hankkiminen voi olla avain. Minulla satulan vaihto vei kivut pois (iso hevonen ja minä pieni, kapealantioinen ratsastaja anatomisesti ns ahtailla lonkilla. Esim joku Prestigen d2 on omien lonkkien painajainen ja kipu on taattua. Vaihtuvilla / vierailla hevosilla tämä vinkki ei toki auta, kun niillä omat satulat.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.