Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vinkkejä koeratsastukseen

Lähettäjä: Vilja 
Päivämäärä:   15.10.24 12:22:25

Olen vihdoinkin ostamassa ensimmäistä omaa hevosta ja kaipaisin teiltä parhaita vinkkejä koeratsastukseen. Kokenut ystävä ja valmentaja tulevat mukaan, joten tukijoukot ovat kunnossa. Haluaisin myös kuulla muiden kokemuksia :)

  Re: Vinkkejä koeratsastukseen

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   15.10.24 12:25:35

Varaudu satuloimaan, pesemään kuraheppa tai hakemaan kuratarhasta. Eikä se aika edes mene hukkaan, vaan tutustut käytökseen.

  Re: Vinkkejä koeratsastukseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.10.24 13:19:52

Aina omistaja/ratsuttaja/kuka tahansa hevosen tunteva hevosen selkään ensin. Kauaa ei tarvitse mennä, mutta näin varmistetaan että heppa on turvallinen. Jos ei ketään löydy niin juokse kovaa pois.

Testaat kaikki askellajit läpi ja kokeilet miten hevonen reagoi apuihin. Sinun ei ole tarkoitus esittää hevosta täydellisesti vaan kokea miten se mihinkin reagoi.

Jos tykkäät jostain paljon niin käyt kokeilemassa sen toisen kerran. Tällä kertaa menet itse kyytiin heti.

Tsemppiä :)

  Re: Vinkkejä koeratsastukseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.10.24 13:22:32

Ja joo koska ostat ekaa hevostasi niin viimeistään tokalla kerralla varustat sen itse. Mulle myytiin kerran lapsillekin sopivaa kultamussukkaa, mutta koeratsastus oli hevoselle erikoiseen aikaan -> ei kestänytkään olla yksin tallissa ja keuli menemään.

  Re: Vinkkejä koeratsastukseen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.10.24 13:26:21

Koeratsastuksessa olisi hyvä tosiaan testata myös hevosen kyky olla yksin tallissa/kentällä/maneesissa, jos sellaista joutuu tekemään myös uudella tallilla.

Ylipäänsä mieti, miten uusi paikka eroaa hevosen nykyisestä paikasta (tarhaus, tallin koko jne.) ja yritä saada selville, onko hevosella ongelmia tiedossa. Klassikko on, että pienelle tallille siirtyessä hevoselle tulee yksinolo-ongelmia, mitä isolla tallilla ei ole ollut.

Jos aiot maastoila hevosella, testaa se myös maastossa. Yksin/seurassa tulevan käytön mukaan.

  Re: Vinkkejä koeratsastukseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.10.24 13:30:55

Kannattaa nähdä hevonen käytävällä sekä karsinassa hoidettaessa, ja tosiaan yksin tallissa jos mitenkään mahdollista. Kokeile nostaa itse kaviot. Se nyt on vielä normaalia että kura-aikana hevonen on odottelemassa sisällä ja pahimmat liat putsattu, mutta olisi hyvä nähdä miten käyttäytyy myös varustaessa. Hyvinvoiva hevonen harvemmin protestoi satulan ja suitsien pukemista.

  Re: Vinkkejä koeratsastukseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.10.24 13:33:53

Ja tosiaan mieti millaiseen käyttöön hevonen tulee ja kokeile sen mukaan, jos sen täytyy sietää epäselviä apuja ja olla varma opetusmestari, niin kannattaa katsoa miten se reagoi tällaiseen. Opetusmestariksi haluat hevosen, joka reagoi korkeintaan lievästi tai hidastamalla, et sellaista joka sinkoaa kuuhun

  Re: Vinkkejä koeratsastukseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.10.24 14:02:35

Itse hoidan ja varustan. Sitten myyjä/myyjän edustama henkilö menee kyytiin ja näyttää kaikki askellajit (ja hyppää). Sitten itse kyytiin.

  Re: Vinkkejä koeratsastukseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.10.24 15:04:41

Aina omistaja/ratsuttaja/kuka tahansa hevosen tunteva hevosen selkään ensin. Kauaa ei tarvitse mennä, mutta näin varmistetaan että heppa on turvallinen. Jos ei ketään löydy niin juokse kovaa pois.

Testaat kaikki askellajit läpi ja kokeilet miten hevonen reagoi apuihin. Sinun ei ole tarkoitus esittää hevosta täydellisesti vaan kokea miten se mihinkin reagoi.

Jos tykkäät jostain paljon niin käyt kokeilemassa sen toisen kerran. Tällä kertaa menet itse kyytiin heti.

^^
Tämä. Toki ekalla kerralla voi olla hyvä myös seurata varustaminen/olla mukana. Joka tapauksessa jo ekalla kerralla katso hevonen myös ilman varusteita, koska jaloissa/selässä voi olla asioita, joita halutaan peittää laittamalla varusteet päälle ennen ostajan saapumista.

  Re: Vinkkejä koeratsastukseen

Lähettäjä: Vol 
Päivämäärä:   15.10.24 15:21:34

Sun valmentaja tulee mukaan.Miksi sä kyselet sen lisäksi netistä ohjeita?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.