Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Heinähävikki (vapaa heinä)

Lähettäjä: Tsiigaatää 
Päivämäärä:   14.10.24 08:47:50

Hevoset vapaalla heinällä, toisessa tarhassa on Hankkijalta ostettu metallinen parin tonnin heinähäkki, paali verkotettu ja jumankekka - heinää maassa joka päivä KYMMENIÄ kiloja. Toiseen tarhaan tehty itse pyöröpaalille valtava laatikko, jossa sellaiset reunat, että irtoheinän pitäisi valua takaisin laatikon pohjalle kuin liukumäkeä pitkin, mutta ei - vaan kaikki maassa.

Verkot tosiaan on, solmittu kunnolla ja vielä käännetty paalit niin, että solmu on paalin alla. Ja aina ne heinät maassa poljettuna. Hevoset repii reikiä verkkoihin, ja hävikki sen kun suurenee. Onnistuvat kyllä ehjänkin verkon läpi repimään heinää maahan.

Vinkkejä, miten edes hieman hillitä hävikkiä? Mistä löytyy kestävimmät verkot?

  Re: Heinähävikki (vapaa heinä)

Lähettäjä: Zok 
Päivämäärä:   14.10.24 09:02:44

Heinälaskuissa tuli huomattava pudotus kun lopetettiin vapaan heinän antaminen. 1/3 osa heinästä tallautui ja meni hukkaan. Lisää toki työtä mutta säästö on niin iso etten enää palaa vapaaseen heinäruokintaan.

  Re: Heinähävikki (vapaa heinä)

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   14.10.24 09:06:27

Annan heinän itse rakentamiini heinälaatikoihin (pieni trukkilava ja lavakauluksia, pohjalla vaneri). Vähentänyt tähtitieteelisesti hävikkiä, vaikka saavatkin ”vapaasti” heinää.

  Re: Heinähävikki (vapaa heinä)

Lähettäjä: ¤ 
Päivämäärä:   14.10.24 09:14:50

Mun hevonen on sen verran fiksu, että se tietää heinässä olevan herkullisempia ja vähemmän herkullisia kohtia. Se syö edelliset ja tiputtaa maahan jälkimmäiset. Nimenomaan maahan ettei ne sekotu jo syömättömiin, helpompi erotella niistä ne hyvät kun seassa ei ole jo huonommaksi todettua.

Tuolla ei heinähävikkiin auta mikään muu kuin annosteltu heinä.

  Re: Heinähävikki (vapaa heinä)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.10.24 09:18:22

https://images.app.goo.gl/WSLG6tKuzKc3rFid8

Toi meillä ja silputtu heinä. Aika hyvin pysyy kaukalossa. Verkot meilläkin revitään. Itse ajattelen että vaikka heinä maksaa niin minun työ maksaa vielä enemmän. Vikan päivän annan aina lauman siivota ympäristön ennen ku vien uuden paalin.

  Re: Heinähävikki (vapaa heinä)

Lähettäjä: Tsiigaatää 
Päivämäärä:   14.10.24 09:20:16

"Lähettäjä: T
Päivämäärä: 14.10.24 09:06:27

Annan heinän itse rakentamiini heinälaatikoihin (pieni trukkilava ja lavakauluksia, pohjalla vaneri). Vähentänyt tähtitieteelisesti hävikkiä, vaikka saavatkin ”vapaasti” heinää."

Meillä lentää heinät maahan näistäkin, kokeiltu on ennen paalihäkkejä. Heinät pitää verkottaa, ja laittaa verkot laatikon pohjaan kiinni lukolla. Tällä säästää heinää muttei aikaa, on myös todella työläs. Hevosia 11kpl tontilla, ja ovat ulkona 6-22, eli verkkoja saisi täytellä ainakin 2 kpl/hevonen ja laatikoita saisi olla sama määrä - menee mahdottomaksi kyllä. Jos olisi vain pari hevosta, niin palaisin takaisin tähän systeemiin.

  Re: Heinähävikki (vapaa heinä)

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   14.10.24 09:23:34

Vapaa heinä kuulostaa aina työtä säästävältä ja kätevältä ratkaisulta. Totuus kyllä voi olla juurikin tämä. Heinää haaskaantuu älyttömät määrät. Tuskim mikään heinäverkkoviritys vie hävikkiä nolliin. Säännöstelty heinä on se ratkaisu.

Montako hevosta siellä on syömässä?

  Re: Heinähävikki (vapaa heinä)

Lähettäjä: Tsiigaatää 
Päivämäärä:   14.10.24 09:26:30

Meillä tosiaan tällainen käytössä:

https://www.kerbl.com/en/product/four-sided-manger
-for-palisade-feeding-grid/154807/18059

Ja pienempi hävikki tulee itse tehdystä laatikosta.
Hevosia 11.

  Re: Heinähävikki (vapaa heinä)

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   14.10.24 09:35:32

Paalivahti ehkä ainut ratkaisu jossa voi olla mitään järkea jos paali pitää olla tarhassa. Jos se heinä olisi esim. Niissä laatikoissa päivän annos kerrallaan, hevoset ehkä söisivät sen hävikin kun di ole lisää revittävää tarjolla?

Jos tarve työmäärän säästölle niin en tiedä onko mitään halpaa ratkaisua olemassakaan. 11 hevosen laumalle automatisoidun annostelun järjestäminen on hinnakasta.

  Re: Heinähävikki (vapaa heinä)

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   14.10.24 09:43:55

Ei tuohon ole mitään kikkakolmosta. Siihen asti kun hevosilla on vapaasti heinää nenän edessä, niin ne tulevat syömään vain maukkaimmat osat paaleista. ”Huonommat” nakellaan maahan.

Eikä tuo pisteen ”Vikan päivän annan aina lauman siivota ympäristön ennen ku vien uuden paalin” kuulosta lainkaan hyvältä. Siinäkö ne hevoset sitten päivän mynttää jotain useita päiviä mahdollisesti sateessa olleita ja kuraan poljettuja heiniä? Ihme jos ähkyiltä säästytään.

  Re: Heinähävikki (vapaa heinä)

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   14.10.24 10:43:40

Juurikin tämä. Hevonen valitsee ne parhaimmat syötävät ja loput jää maahan kun parempaa löytyy paalista.

Älä laita vapaata heinää. Anna vaikka kerran tai kaksi päivässä heinää isommat määrät, just sen verran kuin syövät. Määrän oppii kyllä minkä verran uppoaa päivässä. Ei tule hukkaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.