Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Inhoaako hevoset aina arkoja käsittelijöitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.10.24 10:12:32

Lapsi aloitti heppailun syksyn alussa. Hänen tekisi mieli lopettaa koko harrastus, koska tallin hevoset ovat niin ilkeitä kuulemma. Osaavien, varmojen lasten/aikuisten kanssa ovat kilttejä, mutta koska hän on epävarma, niin kääntävät pyllyä karsinassa, eivätkä muutenkaan anna koskea itseensä. Lapsi ottaa tämän jotenkin henkiläkohtaisena ja osoituksena siitä kuinka hevosetkaan eivät hänen persoonastaan pidä (ei ole mikään luokkansa suosituin eikä hirveästi kavereita)
En itse kauheasti hevosista tiedä nykypäivänä, että mikä on se käsitys. Mutta kyllä omassakin lapsuudessani sanottiin, että jos pelkäät, niin hevonen voi hyökätä tai olla ilkeä.

  Re: Inhoaako hevoset aina arkoja käsittelijöitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.10.24 10:15:48

Lähti liian aikaisin, onko lapsella siis mitään toivoa joskus kyetä käsittelemään hevosia? Näen että tässä on nyt vaan noidankehä, lapsi jännittää -> tuntsarit eivät päästä edes lähelle -> ei opi mitään

  Re: Inhoaako hevoset aina arkoja käsittelijöitä?

Lähettäjä: Muualle 
Päivämäärä:   10.10.24 10:28:53

Eivät inhoa. Mulla esimerkiksi pihassa hevosia, jotka rakastavat nimenomaan arkoja ihmisiä. Jos hevonen kääntää takamuksensa karsinassa ihmistä päin, se kertoo hevosen pahoinvoinnista, enkä koskaan haluaisikaan lapseni harrastavan sellaisessa paikassa. Eli minun vinkkini on vaihtaa tallia.

  Re: Inhoaako hevoset aina arkoja käsittelijöitä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.10.24 10:32:05

No ei kyllä kovin hyvältä tallilta kuulosta jos hevoset on tuota luokkaa, kertoo vain sitä että hevoset ovat kyllästyneitä ja huomanneet että kun käyttäytyy näin ei tarvitse lähteä tylsistymään. Hyvä tapaisia hevosia ja poneja on varmasti jossain muualla teillä päin, rohkeasti vain kyselemään.

  Re: Inhoaako hevoset aina arkoja käsittelijöitä?

Lähettäjä: Apu 
Päivämäärä:   10.10.24 11:12:07

Jos tallilla ei ole resursseja laittaa aloittajalle avustajaa, kun hevosia hoidetaan, niin sitten lapselle hankitaan itse avustaja. Isä/äiti/vanhempi sisarus/kaveri tms, joka osaa hevosten kanssa toimia. Jos avustajaa ei omasta takaa löydy, lapsi vaihtaa tallille, jossa avustajia on. Alkeiskurssin hinta on varmasti korkeampi avustajien kanssa, mutta selvästi lapsi ei yksin pärjää.

  Re: Inhoaako hevoset aina arkoja käsittelijöitä?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.10.24 11:12:42

"

  Re: Inhoaako hevoset aina arkoja käsittelijöitä?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.10.24 11:15:02

"jos pelkäät, niin hevonen voi hyökätä tai olla ilkeä"

Juu, sellaiset jotka voivat todella pahoin eli ovat kipeitä eivätkä halua ihmistä lähelle. Aran ihmisen kanssa uskaltavat tämän näyttää, "jämäkän" kanssa ei (pelko)

Terve hyvinvoiva hevonen ei ole aggressiivinen.

  Re: Inhoaako hevoset aina arkoja käsittelijöitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.10.24 11:23:36

Edellinen kirjoittaa kyllä puuta heinää että hevonen ei uskalla näyttää rohkealle käsittelijälle pelkoaan. Hevonen vaistoaa aran käsittelijän tunnetilan ja peilaa sitä koska on pakoeläin. Se ei tarkoita että rohkea käsittelijä aiheuttaisi hevosessa pelkoa. Päinvastoin.

  Re: Inhoaako hevoset aina arkoja käsittelijöitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.10.24 11:28:26

Meillä löytyy myös pihasta hevosia jotka ovat oikein superlempeitä arkoja kohtaan, ikävä kyllä en ole moneen tällaiseen törmännyt ratsastuskouluissa

  Re: Inhoaako hevoset aina arkoja käsittelijöitä?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.10.24 11:29:29

Minun kokemuksen ja näkemyksen mukaan itse tunne / arkuus ei ole niinkään se oleellinen juttu, vaan käytös. Pahinta on, jos epävarma ihminen yrittää peittää epävarmuutensa aggressiivisella käytöksellä, mutta arka ja epävarma voi käyttäytyä myös liikavarovaisesti, epäloogisesti ja epäjohdonmukaisesti, joka ei myöskään herätä saaliseläimessä luottamusta. Pelko ja stressi taas ihan haisee eläimen nenään ja ne ovat toki asioita, joihin eläin voi myös reagoida.

Kiukkuiset ratsastuskouluhevoset voivat itse olla niin stressaantuneita, etteivät aina ole parhaita opettelukavereita aroille tai epävarmoille käsittelijöille.

Pitäisi löytää rento ja hyvinvoiva, tasapainoinen poni/hevonen, jonka kanssa luoda sitä varmuutta.

  Re: Inhoaako hevoset aina arkoja käsittelijöitä?

Lähettäjä: Meillä 
Päivämäärä:   10.10.24 11:33:11

Hevonen on peili. Ihmisen tunnetilat näkyy peilissä. Jos pelkäät, hevonen pelkää. Jos olet agressiivinen hevonen pakenee tai puolustautuu. Mikä tunnetila ihmisellä on hevosen lähellä vaikuttaa hevoseen.
Hevonen ei vihaa arkoja käsittelijöitä, vaan se lukee tunnetilaa. Ihminen saattaa olla peloissaan jolloin hevonen ymmärtää ainoastaan että nyt pitää pelätä, mutta ei pysty käsittämään että hän on se jota pelätään. Pakoeläin reagoi pelkoon pakenemalla tai hyökkäämällä.

Myös agressiivinen ihminen saattaa oikeasti olla pelokas, hevonen lukee agresiivisuuden paremmin kuin ihminen. Taas tunne on pelko johon pakoeläin luonnollisesti reagoi.

Ratkaisu ongelmaan, on oppia käsittelemään omia tunteita, miltä minusta tuntuu nyt? Pelottaako, jännittääkö ja miten sen kanssa pääsee etenemään.

Itse luen omia hevosiani kuin avointa kirjaa ja yleensä hevoseni kertovat minulle millainen jokin ihminen on.

  Re: Inhoaako hevoset aina arkoja käsittelijöitä?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   10.10.24 11:36:58

Lapsi tarvitsisi nyt jonkun kokeneemman apua hevosen hoitamiseen!!! Kannattaa ainakin heti sanoa, että hevonen ei "tahallaan" sitä tee/pitää varmasti lapsesta kunhan oppiivat yhteisen kielen. Voisiko joku edes auttaa siinä, että laittaisi hevosen riimulla kiinni niin olisi helpompi jatkaa hoitamista.

  Re: Inhoaako hevoset aina arkoja käsittelijöitä?

Lähettäjä: Polio 
Päivämäärä:   10.10.24 11:50:52

Meidän tallilla on muutama hevonen/poni, jotka aran/epävarman ihmisen kanssa alkavat ns. "testaamaan".
Yksi poni kääntää pyllyn, jos osoittaa pelkoa. Itsevarmasti, kun karsinaan menee, niin riimun saa päähän helposti ja poni tulee aivan nätisti hoidettavaksi.
Yksi hevonen taas luimii ja jos sitä pelästyy, niin saattaa jopa esittää hyökkivänsä. Taas kun ei vaan tätä käytöstä ruoki mitenkään vaan menee ja ottaa hevosen kiinni, niin on taas vallan enkeli.
Sitten on hevosia, jotka temppuilevat olemalla nostamatta vaikka jalkaa kavioiden ottoa varten, mutta kun itsevarmempi henkilö tulee, niin ei siinä jalan nousemiseasa olekaan mitään ongelmaa :D

Lapselle mukaan nyt joku apuhenkilö tallille! Meidän tallilla alkeistuntilaisilla (lapsilla) on aina joku aikuinen mukana, ja meillä kyllä apua saa aina pyytämällä.

  Re: Inhoaako hevoset aina arkoja käsittelijöitä?

Lähettäjä: on 
Päivämäärä:   10.10.24 11:53:23

Jos lapsi ei halua harrastaa hevosia tai se ei tuo hänelle iloa, niin miksi lapsi lajiin ylipäätään pitää pakottaa?? Ja onko lapsi minkä ikäinen? Moni on alla 10-vuotiaana liian arka ja kaikin tavoin epäsopiva ratsastamaan.
Niin usein näkee näitä lapsiajoiden äidit haluaa että lapsi harrastaa ratsastusta, lapset ei niinkään itse. Tai siis sanovat että juu kivaa, teoriassa. Mutta heti näkee lapsesta että ei oikeastaan kiinnosta, ei jaksa keskittyä, pelottaa tms. Äidin mieliksi käydään tunneilla.
Nämä sitten lopettavat heti kun uskaltavat teininä sanoa että ei enää.

Ei kannettu vesi kaivossa pysy. Jos lapsella ei itsellään ola motivaatiota niin ei homma toimi. Sitten on näitä jotkapolkee pyörällä läpi tuulen ja tuiskun 8-vuosiaana päästäkseentunnille. Koska palo lajiin on niin kova!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.