Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallityöntekijä! Pahin mokasi?

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   9.10.24 15:24:16

Tallityöntekijä! Kerro pahin mokasi. Kerätään ketju sadepäivän ratoksi!

  Re: Tallityöntekijä! Pahin mokasi?

Lähettäjä: Melko paha 
Päivämäärä:   9.10.24 15:36:40

Yksi erittäin persoonallinen (useiden mielestä täys persläpi, minä kyllä yleensä tästä tykkään) vanhushevonen tuli kerran laitumelta toisen mukana irtona talliin, siis tunki vain väkisin portista mukaan. Vähän oli nuoressa narun päässä olevassa pitelemistä kun papparainen veteli töttöröravia ympärillä koko matkan. Onneksi ei käynyt mitään ja papparainen meni melkein suoraan karsinaansa.

Kerran koitin antaa eräälle lääkittävälle hevoselle (melko tuhti setti, ei nyt henki olis lähtenyt mutta hyvinvointiin olis kuitenkin jo selvästi vaikuttanut) toista annosta iltalääkkeitä kun en huomannut että omistaja oli antanut jo. Merkittiin kyllä tauluun mutta jäi huomaamatta. Luojan kiitos hevonen ei suostunut syömään toista annosta putkeen.

  Re: Tallityöntekijä! Pahin mokasi?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   9.10.24 16:27:10

Rehut menneet sekaisin, olen unohtanut antaa heinät.
Toki sitten on omistajien mielestä järkyttäviä virheitä, vääräloimi, purkin kansi väärässä purkissa, loimi yhden lenkin liian kireällä, hevonen meni liian aikaisin/myöhään ulos.

  Re: Tallityöntekijä! Pahin mokasi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.24 16:29:27

Ehkä vakavampaakin tapahtunut, mutta nyt muistan ainoastaan sen, että iltarehut on jäänyt joskus jollekin hevoselle antamatta. Ei siis kovin vaarallista

  Re: Tallityöntekijä! Pahin mokasi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.24 16:35:22

Unohdin aamulla hevosia ulos viedessä tsekata sähköt, kun oli edellisenä iltana korjattu aitoja ja ne oli poikki ja ori tuli langoista läpi tämän takia

  Re: Tallityöntekijä! Pahin mokasi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.24 16:40:47

Väkkäripurkit meni sekaisin ja annoin kuivana varmaan litran mashia. Hevoselle ei onneksi tullut oireita tästä.

  Re: Tallityöntekijä! Pahin mokasi?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.10.24 16:42:46

Läheltä piti -tilanteita lähinnä sattunut onneksi. Kerran vein tarhaan varsin arvokkaan jalostusoriin ja olin juuri päästänyt sen irti, kun tajusin, että tarhan toisessa päässä oleva huoltoportti olikin joltain unohtunut auki. Pikkuisen ripeästi porhalsin tarhan läpi sulkemaan porttia. Hetken oli kyllä kylmä hiki otsalla, mutta onneksi orhi ei ehtinyt tajuamaan tilaisuuttaan… Siinä olisikin ollut kiva homma sitä metsästää ja olisi ollut mahdollisuus vaikka minkälaiseen katastrofiin. Myöhemmin kävin aina ensin varmistamassa huoltoportin ja toin vasta sen jälkeen orin tarhaansa.

  Re: Tallityöntekijä! Pahin mokasi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.24 16:43:07

Annoin hevoselle iltalääkkeet tuplana, koska rasiaan olikin laitettu useamman päivän lääkkeet. Oikea määrä luki kyllä myös ohjeessa rehuvarastossa, mutta napsuttelin jakaessa purkista vain lääkkeet ruuan sekaan. Mietin kyllä, että aika monta tablettia, mutta en kuitenkaan epäillyt niin paljon, että olisin tarkistanut. Onneksi ei ollut mikään hengenvaarallinen lääke/annostus.

Kerran nuorempana unohdin illalla antaa kipulääkkeen hevoselle, sai sen sitten aamulla.

Nää lääkintään liittyvät virheet on mielestäni pahimpia, toinen on antaa väärää ruokaa (allergiat). Mutta joku väärä loimi on ihan yksi hailee, vaikka siitä saakin paljon enemmän huutoa omistajilta toisinaan.

Nykyään kyllä tuplatarkistan kaikki lääkkeiden annot.

  Re: Tallityöntekijä! Pahin mokasi?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   9.10.24 16:52:46

-olen unohtanut antaa aamuruuan koska tallilla yleensä mikään hevonen ei saanut aamulla mitään
-olen laittanut väärän hevosen loimen päälle (loimia ei oltu merkitty ja muistin väärin)
-olen illalla meinannut unohtaa jonkun hiljaisen hevosen tarhaan (en unohtanut, oli vain läheltäpiti-tilanne)
-en ollut sulkenut riimua pään alta, hevonen kävi kuumana, joten ravistelin narua jotta se peruuttaisi pois omasta tilastani. Hevonen peruutti ulos riimusta ja paineli pitkin pihaa. Sain sen hetken päästä kiinni ja sisään.
-tallipihalla oli avantin kauha vähän kulkureitillä. Huomioin sen ja ajattelin vielä että pitääkin hevosten kanssa kiertää se kauempaa. Tarhakaverit, joita kuljetin aina pareittain ottivatkin kipinää kauhan kohdalla, tuloksena toisella vekki takasessa, jota sitten kastelukannun avulla ulkona huuhtelin. Ei tullut mitään sen kummempaa, vekki parani hyvin. Omistajaa informoin heti.
-piti ruoskia silmätippoja eräälle hevoselle. En saanut varmaan kuin 1/3-osan tipoista oikeaan osoitteeseen koska hevonen ei pitänyt toimenpiteestä eikä minulla ollut taitoa suorittaa hommaa paremmin. Tämä toistui neljänä iltana peräkkäin.
-olin unohtanut loimihuoneen kuivurin liian heikolle teholle-> loimet aamulla kosteina. Onneksi kaikilla oli ovessa varaloimi.

Mutta jotain olen sentään tehnyt hyvinkin
-kahdesta hevosesta huomasin heti päiväheinillä, että käytös on outoa -> soitto omistajalle, kävelytys, omistaja saapuu ja lähtee ell-konsultoinnin jälkeen klinikalle
-olen ollut valmis kuskaamaan asiakkaan hevosen klinikalle koska asiakkaalla ei vetoautoa eikä korttia (ei tarvinnut lähteä koska laukesi kotikonstein)
-ulos tai sisään höösäävät hevoset sain koulutettua omaan käteen sopiviksi, eli hyysäys loppui ja malttoivat odottaa, minun kanssani.

  Re: Tallityöntekijä! Pahin mokasi?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   9.10.24 17:01:39

Paalinaru meni pimeessä heinien sekaan (kukaan ei syönyt sitä)
Ponin korva jäi taluttaessa päitsistä pois... (pääsi talliin ihan normisti)

  Re: Tallityöntekijä! Pahin mokasi?

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   9.10.24 17:02:33

Unohdin ajatuksissani laittaa ketjun suuhun hevoselle, joka sitä oikeasti tarvitsi. Hevonen kumosi mut maahan, sotkeuduin aitalankoihin ja hevonen veti mua perässään.

Puoli aitaa meni pskaksi ja mulle tuli komeat mustelmat. Hevonen sentään pysähtyi katsomaan koko touhua ihmeissään, niin saatiin se ketjukin paikalleen.

  Re: Tallityöntekijä! Pahin mokasi?

Lähettäjä: Meklari 
Päivämäärä:   9.10.24 17:07:02

Kaiken muun hevosen omistajana antaisin anteeksi ja vahinkoja sattuu, mutta heinien unohtaminen on sellainen asia, mikä saisi minut raivon partaalle.

  Re: Tallityöntekijä! Pahin mokasi?

Lähettäjä: Sukka 
Päivämäärä:   9.10.24 17:10:16

Kyllä 9 vuoteen hevosenhoitajana mahtuu yhtä ja toista.

Ehkä vakavin virhe sattui, kun olin aika vasta aloittanut viimeiseksi jääneellä työpaikallani työt (työt eivät loppuneet tämän takia, vaan jatkoin vielä useamman vuoden samassa paikassa). Tallille oli viikonlopun aikana tullut uusi poni, vastaruunattu nuori ruuna. Sain ponista tekstiviestillä tiedon ja ohjeen, että "laita kolmanteen tarhaan vasemmalta". Tuolla tallilla "kolmas tarha vasemmalla" saattoi tarkoittaa kuitenkin kahta eri tarhaa, riippuen kummasta ovesta kuljettiin (hevosia vietiin ulos kummastakin). Koska pääovesta katsottuna "kolmas tarha vasemmalla" oli aiemmin ollut tyhjä eikä minulle ollut ilmoitettu muiden hevosten tarhojen muuttuneen, oletin tietenkin, että uusi poni tarhaa siinä ja vein sen sitten sinne.

En tullut ajatelleeksi, että tämän "kolmas tarha vasemmalta" aidat olivat itseasiassa aika korkeat ja vaikka kyse ei ollut pikkuponista niin ruuna oli silti mennyt aidan ali naapurin puolelle. Sattumalta tämä naapuri oli orimainen puoliveriruuna ja ruunat laittoivat sitten aika tappelun pystyyn ja molemmille tuli eläinlääkäriä vaativia haavoja. ONNEKSI kumpikaan ei lopulta loukkaantunut pysyvästi ja haavat olivat pintahaavoja ns. helpoissa paikoissa. Kumpikin selvisi lopulta parilla tikillä ja parin päivän kipulääkekuurilla, eikä kummankaan saikusta tullut pitkää.

Tästä tuli aika paljon jälkipyykkiä (ymmärrettävästi), mutta lopulta minua ei kukaan asiasta oikeastaan syyttänyt. Minulla oli selvä tekstiviesti, että "kolmas tarha vasemmalta" ja minulle ei oltu kerrottu, että siihen aiemmin tyhjänä olleeseen "kolmanteen tarhaan vasemmalta" oli siirretty toinen hevonen ja tekstiviestissä oli tarkoitettu sitä toista "kolmatta tarhaa vasemmalta", jossa aiemmin oli ollut toinen hevonen (ja jossa olisi ollut aitalanka myös lähellä maata). Onneksi lopulta kaikki hyvin, minä olin tallilla vielä useamman vuoden töissä ja hyvissä väleissä tallinomistajan sekä hevosten omistajien kanssa ja kumpikin hevonen toipui ennalleen.

  Re: Tallityöntekijä! Pahin mokasi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.24 17:17:20

No meidän tallilla unohtui tarhata hevonen taannoin. Ei sekään kuolemaksi ole, mutta ärsyttävää

  Re: Tallityöntekijä! Pahin mokasi?

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   9.10.24 17:30:29

Nuorena työskentelin monilla eri ravitalleilla ja siellä sattui ne pahimmat mokatkin.
Onneksi oli niin ihanat työnantajat ettei niistä ikinä tehty numeroa ja opin kantapään kautta virheistä joita en enää toiste tehnyt.

Hevosten ajoon liittyvät niistä monet ja nyt kun vielä 30 v myöhemmin olen hevosten parissa minulla on "selkärangassa" nämä asiat:

- Kun ajat hevosta katso aina ettei kärrynpyörä mene minkään reunavallin, kiven tai penkereen yli niin että kärry keikkaa. Varsinkin nuorten hevosten kanssa ja käyntiä nopeammassa askellajissa. Vauhdissa kärryn jousitus pompauttaa yllättävästikin kuskin kärryiltä.

- Pidä ohjat käsissä sen verran kävellessäkin ettei ohja mene huiskivan hännän alle. On hevosia jotka eivät siedä tätä yhtään ja alkavat painaa sitä ohjaa yhä tiukemmin hännällä persuksiin, et saa sitä enää pois kun hevonen alkaa potkia kiukuissaan eikä sulla ole enää "rattia eikä jarrua". :D

- Tarkista valjastus huolella äläkä valjasta jäisiin tai märkiin aisoihin kuivaamatta niitä. Vaikka valjastaisit tiukasti niin remmit eivät pysy, aisat luistavat läpi ajon aikana.

Nämä kaikki tuli testattua ja kärryiltäkin pudottua töyssyssä, onneksi sain pidettyä ohjat käsissä eikä hevonen karannut (ja sillä kertaa oli kypäräkin pään suojaa kun kopsahti kiveen).
Myös jäiset aisat ja kärryjen luisumisen ehdin huomata viime tipassa ja vastaantulija suostui pitelemään hevosta kun korjasin äkkiä valjastuksen.

Hännän alle mennyt ohja aiheutti hevosen karkaamisen tallille kärryt vinksallaan mutta siinä ei käynyt hevoselle kuinkaan ja ne kärrytkin sai oijottua.

Tuon perästä kokemuksen kasvettua en enää tolskannut yhtä paljon vaikka ainahan niitä tilanteita hevosten kanssa tulee. Paitsi kerran kun yksi tamma pääsi potkaisemaan käsivarren poikki mutta sille en oikeastaan kovin paljoa mahtanut, hevonen oli varsastaan vihainen ja pakko sitä silti oli hoitaa.

  Re: Tallityöntekijä! Pahin mokasi?

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   9.10.24 17:32:49

Minun piti rauhoittaa hevonen ratsastukseen. Minulle sanottiin, että anna puolikas. Luulin, että puoli ruiskua, mutta tarkoitettiin puolikasta ”merkkiä”.
Hevonen oli sitten todellakin rauhoitettu ja ratsastus jäi kesken, kun hevonen ei jaksanut edes ravata xD

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.