Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen tietojen tiedustelu klinikalta?

Lähettäjä: Noni 
Päivämäärä:   8.10.24 19:54:19

Olen ostamassa hevosta harrastekäyttöön ja koeratsastusten jälkeen eniten miellyttää kisauransa lopettanut estehevonen, josta olen nyt siis tekemässä tarjouksen. Ihan jo hevosen iän perusteella on oletettavissa, että jotain löydöksiä on ja niitä olen valmis hyväksymään etenkin kun minulle hevonen tulee lähinnä sileän treeniin. Lyhyesti summattuna sillä on 2 v sitten jalkojen kuvissa näkynyt erilaista paksuuntumaa, osteofyyttiä jne. vähän eri puolilla ja useassa jalassa, mutta kuulemma kulkenut puhtaasti niistä huolimatta, myös siis hypännyt edelleen.

Hevosesta on usean vuoden ajalta tiedot yhdellä ja samalla klinikalla, siellä on tehty ostotarkkia ja hoidettu vaivoja. Mietin jo nyt ennenkuin varaan ostotarkkiin aikaa, voinko samalla tiedustella hevosen aiempaa hoitohistoriaa siellä vai saanko kysellä niitä sitten kun ollaan siellä tarkastusta tekemässä? Nuo aiemmat löydökset mietityttävät sen verran, että haluaisin paremmin ymmärtää niiden vaikutusta ennen kuin lähden hevosen kanssa tarkkiin yli 100 km päähän. Etenkin jos siellä on myös aiempia kuvia ja niitä pystyisi verrata keskenään.

  Re: Hevosen tietojen tiedustelu klinikalta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.10.24 20:00:31

Eikö myyjä suostu toimittamaan tietoja vai etkö luota myyjän näyttävän kaikkia papereita?

  Re: Hevosen tietojen tiedustelu klinikalta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.10.24 20:01:17

Omistaja voi luovuttaa tiedot sinulle ja aika hälyyttävää on jos ei siihen suostu

  Re: Hevosen tietojen tiedustelu klinikalta?

Lähettäjä: Martta 
Päivämäärä:   8.10.24 20:10:06

Oman kokemukseni mukaan vain ja ainoastaan hevosen omistajalle (tai hänen valtuuttamanaan) luovutetaan tietoja hevosesta miltään klinikalta missä hoidettu.

  Re: Hevosen tietojen tiedustelu klinikalta?

Lähettäjä: Noni 
Päivämäärä:   8.10.24 20:20:41

Myyjän ajalta olen nähnyt ja kuullut ell-käynneistä kyllä mutta klinikalla on tietoa jo paljon pidemmältä ajalta niin sen takia kiinnostaisi kysyä enemmän. Että jos vaikka 4v sitten on kuvissa ollut jotain pientä alkavaa, joka niissä 2v sitten otetuissa kuvissa on pahentunut selvästi ja niistä ell tietäisi sanoa jotain ennustetta. En tiedä onko sellainen mahdollista, kunhan pohdin. Toki itsekin kuvat otattaisin, jos tarkkiin mennään.

  Re: Hevosen tietojen tiedustelu klinikalta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.10.24 20:22:18

Klinikalla luovutetaan tiedot vain omistajalle.

  Re: Hevosen tietojen tiedustelu klinikalta?

Lähettäjä: XxX 
Päivämäärä:   8.10.24 20:24:13

Kysy vaan rohkeasti kaikki dokumentit myyjältä. Sinä saat ne klinikalta vasta kun hevonen on sinun. Mä itse hevosta myydessä näytän koko hoitohistorian, jonka on hevosen lääkekirjanpidossa tulostettuna, niin kuin kuuluukin olla. Jos kuvia niin niihin linkki. Kuvat kannattaa katsotuttaa parilla eläinlääkärillä varsinkin jos hevonen arvokkaampi tai jos niissä sanomista.

  Re: Hevosen tietojen tiedustelu klinikalta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.10.24 20:24:25

Mutta kun se myyjä voi pyytää myös ne tiedot ennen hänen aikaansa kun hevonen on hänen nimissä

  Re: Hevosen tietojen tiedustelu klinikalta?

Lähettäjä: 344r23 
Päivämäärä:   8.10.24 20:25:10

"Klinikalla luovutetaan tiedot vain omistajalle."

Ja jos oikein muistan, täällä puitiin joskus tapausta, jossa omasta hevosesta ei saanut vanhoja tietoja edellisen omistajan ajalta klinikalta koska hevonen oli silloin entisen omistajan ja hommat entisen omistajan maksamia. Kuulosti älyttömältä mutta toisaalta en jaksa yllättyä vaikka olisi totta.

  Re: Hevosen tietojen tiedustelu klinikalta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.10.24 20:30:39

Klinikan tai vaikka yksittäisen eläinlääkärin tulee luovuttaa hevosen tiedot myös omistajuutta edeltävältä ajalta nykyiselle omistajalle. Itse olen soitellut monellekkin klinikalle ja yksittäiselle eläinlääkärille ja tiedustellut eri hevosten vanhoja käyntitietoja. Kiltisti kaikki antaneet.

  Re: Hevosen tietojen tiedustelu klinikalta?

Lähettäjä: Noni 
Päivämäärä:   8.10.24 20:35:00

Kiitos kaikille neuvoista! Voisin ainakin kysyä onko niihin kuviin linkkiä, koska niissä oli useita löydöksiä niin saisin niistä vielä lausunnon.

  Re: Hevosen tietojen tiedustelu klinikalta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.10.24 20:38:12

Ainakin teivosta on kuvat toimitettu saman päivän aikana ja ihan kaikki mitä pyydetty myös entisen omistajan ajoilta. Hevonen vastaa esinettä lain silmissä, eikä yksittäinen ihminen voi omistaa vanhoja tietoja

  Re: Hevosen tietojen tiedustelu klinikalta?

Lähettäjä: £ 
Päivämäärä:   8.10.24 20:42:32

Laki eläinlääkärinammatin harjoittamisesta, 15 §
"Eläimen omistajalla on oikeus saada potilasasiakirjoista omistamaansa eläintä koskevat kaikki potilastiedot."

  Re: Hevosen tietojen tiedustelu klinikalta?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   8.10.24 20:55:51

Juu ei ainakaan onnistunut etelä-suomessa saada yksityiseltä ell oman hevosensa tietoja siltä ajalta kun oli ylläpidossa vaan olisi pitänyt kysyä mutkien kautta ylläpitäjältä..soitin siis itse ell jolla hevosta hoidatettu niin sanoi että pyydä ylläpitäjältä. Vaikka olisinkin voinut pyytää niin miksei tämä ell voinut niitä antaa kun häneltä itse omistajana niitä suoraan pyysin. Noh tiedä tuota, mutta näköjään noinkin voi toimia.

  Re: Hevosen tietojen tiedustelu klinikalta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.10.24 21:11:39

Et rupea mitään kautta rantain mistään kyselemään. Sanot suoraan omistajalle, että koeratsastuksen perusteella hevonen kiinnostaa ja olet valmis tekemään tarjouksen, mutta haluat nähtäväkseni hevosen klinikkapaperit sitä ennen. Kyllä se omistaja ne varmasti antaa jos hevonen kerran on ollut käyttökuntoinen ja nyt myydään vähän kevyempään käyttöön. Silloinhan omistajalla nimenomaan on hevosen etu mielessä. Samalla otat itse huomioon, että kyseessä on nimenomaan siirtyminen kevyempään käyttöön ja sen mukainen hinta, mikä tarkoittaa sitä että eläin ei ole priima halvalla hinnalla vaan jäähdyttelevä sellaisen hinnalla. Et sinä niistä klinikkapapereista kuitenkaan todennäköisesti sen kummempaa kostu, koska urheiluhevosista hoidetaan eri näköistä ja paras todiste siitä että hevonen kestää käyttöä on ehjä tuloshistoria.

  Re: Hevosen tietojen tiedustelu klinikalta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.10.24 21:13:49

… ja tietysti viet sen ostotarkastukseen mieleiselle eläinlääkärille ja olet itse paikalla kertomassa hevosen aiotusta käytöstä. ELL sitten sen perusteella arvioi löydösten merkityksen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.