Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen pelkää kaikkia ääniä ja uutta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.10.24 13:14:15

Mietin milloin on aika luovuttaa kun on alkanut pelkäämään omaa heppaa.. Pelkää esim. jos maneesissa vaikka selkäännousujakkara eri kohdassa niin meinaa räjähtää, jos kuulee pienenkin vieraan rapinan tai tuuli ottaa kovempaa, ottaa lähdöt. Ollut tälläinen koko 2 vuotta mitä mulla ollut. Tutkittu on kroppa ja maha eikä mitään vikaa löytynyt..onkohan jotenkin huono hermorakenne? Hevonen on nuori, vasta 5v, onkohan mahdollisuuksia vielä päästä näistä asioista yli?

  Re: Hevonen pelkää kaikkia ääniä ja uutta

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   8.10.24 13:19:12

Maastakäsittelyä ja siedätystä. Helpota asiaa ja syötä valeriaanaa - toimii.
Ole itse rento ja älä reagoi itse ääniin. Hevonen peilaa myös sinua.

  Re: Hevonen pelkää kaikkia ääniä ja uutta

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   8.10.24 13:52:26

Korvat kiinni nyt alkuun ja olosuhteet kuntoon.

Mitä syö ja paljonko liikkuu. Miten tarhaus, aika ja tarhan koko?

Miten reagoit, oma näkee mörköjä. Annan kahtella jos pysyy käsissä. Pahimmat voi ohittaa solkulla (jostain syystä toimii tällä). Puhista ja tuhista saa mutta mukaan en lähde istun vain ja vaadin sitä mitä oli tekemässä. Annan vilkaista.

  Re: Hevonen pelkää kaikkia ääniä ja uutta

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   8.10.24 13:53:44

Jos tämän pistää tiukkaan pakettiin niin alkaa tappeleen ihan kunnolla vastaan, sopivasti siimaa "taistelu valiten".

  Re: Hevonen pelkää kaikkia ääniä ja uutta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.10.24 13:55:58

Osa on säpsympiä ja onhan hevosesi vielä kovin nuori. Jotkut pysyvät tuollaisina koko ikänsä. Pahin tietämäni mörköjen näkijä oli ihan keski-ikäinen newforestinponi.

Mutta eihän tuollaisen kanssa ole mielekästä harrastaa, varsinkin kun olet alkanut jo pelkäämään hevosta, ja sitten hevonen tietty huomaa sinun jännittyneisyytesi. Hepalle kylmäpäisempi lainakuski ja itse työskentelet maasta käsin? Kokeilisin niin ainakin talven yli, kesällä monesti hevoset laiskistuvat, ehkä sitten pääsisit taas ratsastamaan itse? Mutta harrastuksen tulee olla mielekästä, eihän siinä muuten ole järkeä, eikä ole mikään häpeä todeta että hevonen ei ole itselle sopiva.

  Re: Hevonen pelkää kaikkia ääniä ja uutta

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.10.24 13:59:21

Kuka sen on tutkinut? Maha tähystetty?
Jos käytös on muuttunut tällaiseksi niin tutkisin. Oma oli vähän vastaava ja sain vastaukseksi että liikuta vaan, sillä nyt on vaan virtaa. Löytyi suolistotulehdus ja mahahaava. Nyt lääkkeillä nämä on ok ja säpsyminen on loppunut.

  Re: Hevonen pelkää kaikkia ääniä ja uutta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.10.24 14:26:55

Perusluonne on aika pitkälti sitä mitä on. Eli tuskin tuollaisesta kovin varmaa kaveria tulee ikinä vaikka kuinka siedättäisit ja tekisit mitä. Laita kiertoon ja sukutaulu ja kasvattaja korvan taakse. Tuollaista roskaa ei tarvitsisi kenenkään kasvattaa.

  Re: Hevonen pelkää kaikkia ääniä ja uutta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.10.24 14:32:06

Auttaako yhtään jos juoksuttaa pahimmat virrat pois ennen selkäänmenoa?

  Re: Hevonen pelkää kaikkia ääniä ja uutta

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   8.10.24 14:44:12

Lisää tarha-aikaan, vähemmän väkirehua ja enemmän treeniä. Juoksutus alkuun. Valmentaja joka osaa ratkoa näitä muuten kuin tappelemalla.

Ethän itse katso sitä mitä tuijottaa.käännä oma pää pois ja hevosen pää pois. Väistätä pelottavaa kohden vähäisen kierros kerrallaan..älä vaan rupee ratsastaa kohtisuorasn pelottavaa kohden "tapellen"

  Re: Hevonen pelkää kaikkia ääniä ja uutta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.10.24 14:57:48

Hevonen on kuin kippo ja jokainen stressi on desi vettä kippoon kun vettä alkaa olemaan enemmän mitä kippo vetää se ryöppyy yli. Eli alat kaivamaan hevosestasi luurangot kaapista ja siedätä siedätä siedätä. Jos pelkää esim maaneesin kulmaa niin menet sinne 20min työskentelemään esimerkiksi, jos se pelkää selkään nousua niin menet tekemään pelkkää selkään nousua niin kauan että hevonen kyllästyy siihen etkä saa mitään reaktiota enää. Nuorelle hevoselle käy noin jos aletaan vaan tekemään eikä opeteta sille askel kerrallaan.

  Re: Hevonen pelkää kaikkia ääniä ja uutta

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   8.10.24 15:01:30

Miten käyttäytyy muiden ratsastajien alla? Olen aina sanonut, että 5v on "pahin ikä" :D Vielä ihan kakaroita mutta jo riittävän vahvoja viemään jos siltä tuntuu.

Lisäksi jos jännität itse ja odota millon räjähtää niin se varmasti tapahtuu. Tätä oma 4v teki aikoinaan koska se oli jo niin monet kerrat "lähtenyt" tietystä maneesinkulmasta ilman mitään syytä joten osasin sitä odottaa ja sehän vain jatkui. Paras neuvo eräältä saksalaiselta nuoriin hevosiin keskittyneeltä valmentajalta oli tehdä siinä aina jotain – avoa, väistöä, volttia tms että saadaan puuhaa tuohon nurkkaan ja luonnollisesti silloin kaikki meni hyvin :D

  Re: Hevonen pelkää kaikkia ääniä ja uutta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.10.24 15:10:04

"Pahimmat voi ohittaa solkulla"

Mitä tämä tarkoittaa suomeksi?

  Re: Hevonen pelkää kaikkia ääniä ja uutta

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   8.10.24 15:28:52

.; semmoine käynti, peitsi, hölkkä -sekoitus mitä menee kiihtyneenä. Siis askellajina yhtä solkkua.

  Re: Hevonen pelkää kaikkia ääniä ja uutta

Lähettäjä: Meklari 
Päivämäärä:   8.10.24 15:28:53

Onko näköä tutkittu? Tuli vaan yksi tuttu hevonen vuosien takaa mieleen tuollaisista oireista. Sokeutui aika nopeasti, joten oli nostettava kädet pystyyn.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.