Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  miksi et anna tarkistuttaa myyntisatulasi runkoa

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   7.10.24 14:48:53

Miksi myyjät ei anna tarkistuttaa ostettavan satulan runkoa ennen ostamista ostajan kustannuksella ? Olen ostatellut nyt useampaa satulaa eikä myyjät anna tarkistaa satuloiden runkoja lähimmällä sepällä ennen ostoa. Miksi ?

  Re: miksi et anna tarkistuttaa myyntisatulasi runkoa

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   7.10.24 14:49:50

ostettavan.. myyntisatulan

  Re: miksi et anna tarkistuttaa myyntisatulasi runkoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.10.24 14:49:53

Riski, että jää maksamatta ja kulut itselle. Kävisi jos ostaja laittaa summan jo ennen tarkastusta

  Re: miksi et anna tarkistuttaa myyntisatulasi runkoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.10.24 14:52:07

Ostaja ostaa ja tarkastaa sitten. Kaupat voi perua, jos satula on rikki.
En todellakaan anna ennen rahojen siirtymistä avata satulaa.
Pahimmassa (ja oletettavasti) tapauksessa se jää auki, koska seppä ei laita sitä kiinni, jos työtä ei makseta. Ja kuka nyt toisen omaisuudesta maksaisi? Niinpä.

  Re: miksi et anna tarkistuttaa myyntisatulasi runkoa

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   7.10.24 14:53:42

Olen tarjoutunut maksamaan kyseisen työn lähimmällä satulasepällä. Mutta myyjät eivät ole suostuneet. Eivätkä myöskään siihen että maksan ja ostan satulan ja teetän itse runkotarkastuksen ja kauppa purkaantuu jos satula on rikki. Miksi näin ?

  Re: miksi et anna tarkistuttaa myyntisatulasi runkoa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.10.24 14:54:44

Mutta onhan tuossa riski että jos tekee satulalle rungon tarkastuksen oston jälkeen niin myyjästä ei enää kuulu mitään eikä rahoja palauteta !? sama riskihän tuossa on.

  Re: miksi et anna tarkistuttaa myyntisatulasi runkoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.10.24 14:55:51

Jaa'a ehkä epäilevät että runko on jo rikki. Miksi et osta yritykseltä sitten

  Re: miksi et anna tarkistuttaa myyntisatulasi runkoa

Lähettäjä: seppä 
Päivämäärä:   7.10.24 15:02:34

Aloittaja: Jos olet tarjoutunut maksamaan rungon tarkistuksen myyjää lähimmälle satulasepälle ennen satulan ostoa ja myyjä ei suostu, nousee karvat pystyyn ja herää kysymys, että tietääkö myyjä myyvänsä rikkinäistä satulaa jos satulaa ei saa runko tarkastaa.

Kuten yllä joku jo sanoikin, rahojen menetyksen riski on myös ostajalla. Jos satula osoittautuu rikkinäiseksi, saako satulan myyntihintaa enää takaisin myyjältä. Epäilen. Kierrä kaukaa moiset satulakauppiaat, jos satulalle ei voi tehdä runkotarkastusta ennen ostoa omaan piikkiin (esim. ennakkomaksulla valjassepälle) niin silloin on jotain mätää kaupassa ja on hyvä jättää satula ostamatta.

  Re: miksi et anna tarkistuttaa myyntisatulasi runkoa

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   7.10.24 15:05:18

Minun satulaani ei avauta kukaan muu kuin minä itse eikä sitä avaa kukaan muu kuin minun valitsemani seppä.

Tällä alalla on liian paljon puoskareita ja tee-se-itse-puuhastelijoita, jotka eivät erota kieroa suorasta edes persesilmällään. Todennäköisesti se "lähin satulaseppä" on joku ostajan kaveri, naapurin serkun kaima tai kissan kaverin kaveri, joka on joskus käynyt jonkun satulansovituksen youtube-kurssin, ja joka repii satulan osaamattomasti auki, eikä sitä enää saa ehjäksi kunnollinenkaan seppä. Tai sitten ostaja alkaa kiristää keksityillä vioilla ja tinkimään alennusta jo maksetusta kauppahinnasta mielikuvitusvikojen perusteella.

Siitä hetkestä kun satula lasketaan kuljetusyhtiön huomaan, niin satula on sen ostajan murhe. Kauppaa ei pureta vaikka runko olisi hammastikun kokoisina sirpaleina. Ostaja on ostanut sen sellaisessa kunnossa kuin se on ollut silloin kun minä olen sen pakannut.

Jos myyn avaamatonta satulaa, niin myyn sen avaamattoman satulan hinnalla suoralla kaupalla.

Avatun ja tarkistetun satulan myyn sitten avatun ja tarkistetun satulan hinnalla.

  Re: miksi et anna tarkistuttaa myyntisatulasi runkoa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.10.24 15:05:54

Jaa'a ehkä epäilevät että runko on jo rikki. Miksi et osta yritykseltä sitten

Jos epäillään runko rikkoja niin ei sitä pidä myydä ennen tarkistusta, haloo.

  Re: miksi et anna tarkistuttaa myyntisatulasi runkoa

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   7.10.24 15:06:31

Niin, ja ostajallehan se riski kuuluu halpaa ostaessa.

  Re: miksi et anna tarkistuttaa myyntisatulasi runkoa

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   7.10.24 15:16:12

E nimimerkki. Apua. Tekstisi on aika villi jos olet alalla. Saa kuvan, että puollat satulakauppoja joissa on rikkinäiset rungot ja siitä pitäisi vielä maksaa, rikkinäisestä tavarasta. Toivon, ettet ole ainakaan satulaseppä. Eikö runkotarkistus ole hyvä asia vai miksi moinen avautuminen ? Rikkinäisiä satuloita on paljon liikkeellä ja sellaisia joilla ei ole mitään asiaa ainakaan hevosen selkään.

Osaan kyllä katsoa ihan kouluttautuneen sepän tarkistamaan satulaa, ei kaverin kaimaa tai sukulaista. Ei kaikki keksi moisia tarinoita huijatakseen myyjiä, usko tai älä.

  Re: miksi et anna tarkistuttaa myyntisatulasi runkoa

Lähettäjä: seppä 
Päivämäärä:   7.10.24 15:18:54

Oli satula halpa, halvempi tai halvin niin siltikään yksikään rikkinäinen satula ei kuulu hevosen selkään. Satulasta ei tällöin kuulu maksaa edes sitä halvinta hintaa jos kyseessä on käyttötavara hevoselle.

  Re: miksi et anna tarkistuttaa myyntisatulasi runkoa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.10.24 15:42:38

Tuossa on petoksen mahdollisuus. Siksi.

  Re: miksi et anna tarkistuttaa myyntisatulasi runkoa

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   7.10.24 16:24:21

Nimim. E on kyllä siinä oikeassa, että minäkään en tiedä yhtään satulaseppää johon luottaisin niin paljon että uskaltaisin satulan antaa avattavaksi. Niin paljon nähnyt ja kuullut näitä että satula on julistettu kieroksi, jätetty ompelematta kiinni ja kyseessä on ollut ehjä satula tai niin minimaalisen kiero että tuskin tehtaaltakaan tulee sen suorempia runkoja.

  Re: miksi et anna tarkistuttaa myyntisatulasi runkoa

Lähettäjä: anonyymi 
Päivämäärä:   7.10.24 16:35:37

Tiedän yhden tapauksen, jossa yksi satuloita osteleva henkilö ”tarkastutti” ne kaverillaan aina satuloita ja jännä juttu ehjätkin muuttui hänen tarkastuksissaan rikkonaisiksi… (en tiedä onko enää alalla, toivottavasti ei!) . Sitten tuolla rikkinäiseksi todettu - raportilla yritti saada nuo myytävät satulat ostettua pilkkahintaan halvalla itselleen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.