Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hoitotallien pitäjät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.24 08:30:58

Välittävätkö asiakkaiden hevosten hyvinvoinnista, vai onko tärkeintä vain tallipaikasta saatava raha? Millaisia kokemuksia teillä on? Mulle on alkanut tulla tietyistä syistä johtuen tallilla sellainen fiilis, ettei mun hevosen hyvinvointi kiinnosta paljoakaan.

  Re: Hoitotallien pitäjät

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   6.10.24 09:15:40

Rahan takia pitävät. Hyvinvointi on sitä sanahelinää, jota muutkin ilmastotoimenpiteet ym. yrityksillä on. Kun puhutaan viherpesusta niin voisi hevosalalla puhua hyvinvointipesusta.

Omistaja on aina vastuussa hevosestaan ja jos ne tallin fasiliteeti ja toimintaavat ei miellytä on etsittävä toinen talli. Yksikään talli ei ole oman pitkän hevosuran aikana muuttanut mitään mitä asiakas on pyytänyt, ei edes niitä pahoja epäkohtia..

Jos hevosen hyvinvointi olisi talleilla muun edellä, ei oma hevonen olisi ollut kolmema vuotta levossa, eikä ikinä tule toipumaan tapaturmaa edeltävään tilaan.

  Re: Hoitotallien pitäjät

Lähettäjä: euro 
Päivämäärä:   6.10.24 09:19:00

Kyllä kyse on vain rahasta.Suomessa ei ole hevosihmisiä ainakaan ratsujen parissa. Kun on nähnyt muutakin kuin tämän maan niin voi sanoa että täällä riittää kehityskohteita.

  Re: Hoitotallien pitäjät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.24 09:30:57

Liisa ikävä kuulla. Haluaisitko kertoa mikä tapaturma hevosellesi tapahtui? Tapaturmaa minäkin pelkään ja siksi olenkin alkanut miettiä paikan vaihtoa, mutta muuttuuko sitten paremmaksi...Sekin mietityttää. Tuntuu hurjalta tavallaan, kun jättää hevosensa ihmisen hoitoon, joka ei sopimuksen mukaan kuitenkaan vastaa mistään hevoselle tapahtuvasta vahingosta.

  Re: Hoitotallien pitäjät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.24 09:32:08

On talleja joissa hinta sisältää tasan sisään/ulosviennit, karsinan ja heinät. Ja on talleja joissa osataan myös seurata niitten hevosten hyvinvointia tämän lisäksi.
Valitettavasti tallipaikkaa katsoessa ei aina pysty toteamaan kumpaa tyyppiä talli on. Joka tapauksessa omistaja on aina itse ensisijaisesti vastuussa hevosen hyvinvoinnista. Tätä tukisi että tallia tekevä raportoisi poikkeavuudet.

Nykyisin on omahoitopaikkoja kun minimoidaan kustannuksia. Itse päädyin kokeilumielessä tälläiseen ja olen kyllä erittäin tyytyväinen ratkaisuun. Ei loppupelissä vaadi paljoa enempää aikaa kuin normaali tallilla olo. Toki vaatii sen että omistaja käy päivittäin tai ainakin valjastaa jonkun muun käymään. Tiedän tasan miten hevoseni juo ja syö, tiedän millaista sen lanta on ja kuinka paljon se sitä tekee. Extrana on valvontakamera josta voin seurata sen hyvinvointia ja käytöstä. Ei tarvitse syyttää kuin itseään jos joku asia on huonosti.

  Re: Hoitotallien pitäjät

Lähettäjä: euro 
Päivämäärä:   6.10.24 09:55:26

. Saman tyyppinen ratkaisu on harkinnassa. Nykyinen ei managementin, puitteiden ja hinnan osalta ole optimi.

  Re: Hoitotallien pitäjät

Lähettäjä: Kirjanpitäjä 
Päivämäärä:   6.10.24 09:58:26

Ei niitä talleja kyllä rahan takia pidetä :) Sen verran paljon saa tehdä töitä suhteessa tuntipalkkaan. Monilla jää käteen pari euroa tunnilta.

  Re: Hoitotallien pitäjät

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.10.24 10:31:48

Jos palvelu ei miellytä, vaihda paikkaa. Kuten yllä sanottiin, omistaja on vastuussa hevosensa hyvinvoinnista.

  Re: Hoitotallien pitäjät

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.10.24 11:00:09

Omistaja vastaa hevosensa hyvinvoinnista. Talli vastaa sen palvelun tarjoamisesta, josta on sopimuksessa sovittu eli josta maksetaan.

Kieltämättä kun mietitään, välittävätkö tallinpitäjät hevosista, herää kysymys, mitä sillä tarkoitetaan. Tälläkin palstalla näkee aivan liian usein, että kun puhutaan siitä, miten tallinpitäjien pitäisi välittää hevosten hyvinvoinnista enemmän, sillä tarkoitetaan käytännössä, että tallinpitäjän pitäisi enemmän maksaa omasta kukkarostaan asioita asiakkaiden hevosille tai tehdä maksutonta työtä näiden hyväksi.

Sekin on ajattelemisen arvoinen asia, että useinhan omistajat eivät pohjimmiltaan edes halua kovin välittävää tallinpitäjää - se kun tarkoittaisi sitä, että hän voisi puuttua myös heidän huonoon hevosenpitoonsa. :) Tallinpitäjiltä odotetaan välittämistä usein juuri sen verran, kuin se hyödyttää hevosenomistajaa. Juuri kukaan ei halua niin välittävää tallinpitäjää, että tämä esimerkiksi kertoisi ikäviä totuuksia hevosenomistajien omasta toiminnasta ja vaatisi epäkohtien korjaamista.

Sekin tilanne on nähty, kun tallinpitäjän roolissa olet tasan ainoa, joka siitä hevosesta välittää yhtään mitenkään. Niissä tilanteissa, kun koettaa suorastaan taistella hevosen hyvinvoinnin puolesta, tulevat joskus mieleen nämä keskustelut, joissa näkökulma on käytännössä aina se, että miten suojautua tallinpitäjien välinpitämättömyydeltä. Mutta kuka suojelee hevosia välinpitämättömiltä omistajilta?

Tuo kysymys ongelmien huomaamisesta ja niistä raportoimisesta on vähän mutkikas, koska olen huomannut, ettei asiakkailla ole useinkaan realistista käsitystä siitä, mitä tallin normaalien rutiinien ohella voidaan tallinpitäjän tai tallityöntekijän odottaa huomaavan. En kiistä sitä, etteikö olisi tallinpitäjiä, jotka eivät huomaisi, vaikka hevoselta puuttuisi yksi jalka. Toisaalta olen pannut merkille, että monilla asiakkailla on sellainen hassu käsitys, että jos tallilla heidän poissa ollessaan on tapahtunut jotain (hevoselle on tullut vamma tai sairaus tms.), niin kyse on aina siitä, että tiedetään hyvin, mitä on tapahtunut, muttei viitsitä vain ilmoittaa tai jopa salaillaan asioita. Ihan yhtä hassu käsitys on se, että kaikki olisi aina pitänyt huomata, ja jos näin ei ole tapahtunut, tallinpitäjä on sokea, tyhmä ja ammattitaidoton.

Oikeastihan tavanomaiseen täysihoitoon hevosten käsittelyä sisältyy varsin vähän. Tallinpitäjä heittää ruoat eteen, laittaa riimun päähän, ehkä loimen, taluttaa tarhaan ja takaisin. Se, mitä tässä yhteydessä paraskaan hevosihminen voi huomata, on rajallista. Siinä vaiheessa, kun hevosenomistajat alkuillasta tulevat tallille, siitä, kun tallinpitäjä on viimeksi edes nähnyt hevosen, voi sitä paitsi olla tunteja aikaa (ruokintarytmistä riippuen). Hevoset ovat täysin kykeneviä telomaan itsensä siinä ajassa. Ja vaikka hevonen olisi telonut itsensä ennen viimeisintä ruokintaa, niin jos hevonen odottaa pää pystyssä portilla heiniään, kokenutkaan hevosihminen ei välttämättä pysty siinä tilanteessa havaitsemaan esim. ontumaa.

Varmasti sekä osaamattomuutta että välinpitämättömyyttä esiintyy, mutta yhtä varmaa on, että välillä näistä asioista syytetään myös perusteetta. Luullaan ihan liikoja siitä, mitä on edes mahdollista havaita, ja tapaturman tai sairauden sattuessa tunnutaan kuviteltavan, että hevonen on tai sen pitäisi olla tallinpitäjän 24/7-valvonnassa, vaikkei tällaista todellakaan olisi missään sovittu ja vaikka hevosenomistaja itsekin sen normaalisti tajuaisi.

  Re: Hoitotallien pitäjät

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   6.10.24 11:14:17

Viet kunnolliselle ravitallille treeniin niin hevosesi saa hoitajaltaan kaiken huomion ja hoidon mitä tarvitsee.

  Re: Hoitotallien pitäjät

Lähettäjä: Jurre 
Päivämäärä:   6.10.24 11:46:17

En oikein ymmärrä, mitä tällä välittämisellä tarkoitetaan. Tallinpitäjän velvollisuus on tarjota ammattitaitoisesti ne palvelut, jotka sopimuksessa todetaan. Yleensä hoitotalleilla nämä palvelut ovat aika rajattuja. Hoitotallin pitäjä ei ole vastuussa hevosen hyvinvoinnista, ellei niin ole erikseen sovittu. Hevosen omistaja on tästä vastuussa.

Tallinpitäjän ei siis tarvitse huolehtia siitä, että hevonen voi kokonaisvaltaisesti hyvin. Yleensä omistajat eivät tätä edes halua. Päinvastoin. Itse olen aikoinaan saanut haukkuja, kun puutuin omistajien touhuun. Omistaja ei esim ymmärtänyt, että hevosensa ontuu. Toinen ei taas ymmärtänyt, mitä jännevammaisen kuntoutus tarkoittaa. Jne. Yhdyn siksi tähden yo kirjoitukseen.

Hoitotallin pitäjän vastuu kattaa sopimuksen täyttämisen. Eikä se tarkoita esim hevoselle sopivan erityisheinän hankkimista tai sopivan tarhakaverin löytymistä tai omistajan määrittämään heinämäärää tai tarhausaika. Hoitotallin pitäjä saa itse määritellä, mitä palveluita hän tarjoaa. Kaikki muu on hevosen omistajan vastuulla.

  Re: Hoitotallien pitäjät

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.10.24 12:16:22

Jurre: Näin juuri. Itse olen törmännyt esim. siihen, että kun hevonen sairastui, minulle tultiin kertomaan, mitä hevonen tämän johdosta nyt sitten tarvitsee - siis selvästi sillä tarkoituksella, että minun kuuluu nämä sopimukseen sisältymättömät asiat järjestää. Vastaukseksi kerroin, millä hinnalla voin tarjota lisäpalvelut. Vaikka ko. hinta oli hyvinkin kohtuullinen, lähes nimellinen, siinä vaiheessa asiakas huomasi, että hän voi sittenkin järjestää nämä asiat itse tai ne voidaan jättää kokonaan järjestämättä. Vaikka asiakas oli sen verran järjissään, ettei avoimesti alkanut moittia minua, oli kyllä havaittavissa, mitä mieltä hän oli minun toiminnastani. Niin että kyllä se vain joidenkin asiakkaiden mielestä oikeasti on niin, että kun heidän hevosellaan ilmenee lisätarpeita tai syntyy lisäkuluja, niin tallinpitäjän pitäisi ottaa ne vastuulleen. Siksi olen erittäin epäluuloinen aina, kun puhutaan siitä, miten tallinpitäjien pitäisi "välittää" hevosista.

Asiaan toki liittyi se, että kun yllä mainittu hevosenomistaja itse otti hevosensa terveyden suhteen tarpeettomia riskejä ja koetin sanoa, että tässä varmaan kannattaisi nyt toimia jotenkin toisin, se ei ollut lainkaan tervetullutta välittämistä. :)

  Re: Hoitotallien pitäjät

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   6.10.24 12:21:03

Tallinpitäjät vastaavat vain siitä palvelusta, joka sopimukseen on kirjoitettu. Omistajan vastuulla on viedä hevonen paikkaan joka täyttää omistajan kriteerit hevosen hyvinvoinnista.

Itse teen tallia, niin katson kyllä että hevonen on syönyt, juonut ja kakannut. Jos ei ole, viestiä omistajalle ja omistaja lähtee selvittämään vikaa. Tai maksua vastaan talli voi hoitaa. Tämä on tallista kiinni toki, ei välttämättä maksaakaan vastaan saa palvelua. Hevosia tulee ja menee. Tallinpitäjän ei niihin kannata kiintyä, koska omistaja viime kädessä päättää kaikesta.

  Re: Hoitotallien pitäjät

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   6.10.24 12:43:03

Johan sen tittelikin kertoo: tallinpitäjä pitää tallia. Hevosia ei niinkään.
No, itse olen törmännyt siihen että omistajana on vaikea hoitaa hevostaan hyvin, kun tallinpitäjät tyrmää asiat verukkeilla kuten - ei sitä mikään vaivaa, ei se kyllä kipeältä vaikuta, se on niin kallista ( vaikka itse maksaisin ) ja ei ne tartte muuta kuin…jne Myönnän kyllä että en aina itse ole oikeassa, mutta luulisin että tallinpitäjää oikeasti kiinnostaisi pitää hyvinvoivia hevosia omistajineen asiakkainaan.

  Re: Hoitotallien pitäjät

Lähettäjä: TallinpitäjäX 
Päivämäärä:   6.10.24 12:52:18

Olen tallinpitäjä ja voin toki puhua vain omasta puolestani. Minä todellakin välitän asiakkaistani, vaikka myös elän tällä työllä ja tietenkin tarvitsen myös asiakkaistani tulevan rahan. En olisi tehnyt tätä hommaa näitä vuosikymmeniä jos en välittäisi. Tietenkin haluan jokaisen tallissani asuvan hevosen voivan hyvin! Ja siinä vaiheessa jos minulta välittäminen loppuu, niin minut pitää käskeä lopettamaan! Tarjoan täysihoitoa ja minulle on että asiakkaani kokevat että voivat olla huoletta pois tallilta ja heidän hevosensa ovat hyvässä hoidossa ja ilmoitetaan jos hevosella on joku ongelma. Olen siinä onnellisessa tilanteessa, että talli on täynnä hyviä asiakkaita joiden kanssa homma toimii. Ja tietenkin välitän myös omistajista. Tyytyväinen hevonen, tyytyväinen omistaja -> tyytyväinen tallinpitäjä. Monet ovat pitäneet hevosiaan meillä vuosia, onhan se ollut ihana esim seurata pikkujunnuna talliin tulleiden ratsastajan alkujen kehitystä upeiksi nuoriksi hevosnaisiksi (hevoset toki vaihtunut välissä, mutta asiakkuus säilynyt) tai juhlia yhdessä esim SM- mitalia. Ne hetket hymyilyttää ja palkitsee myös tätä tallinpitäjää :) Tästä tuli nyt tällainen epämääräinen vuodatus joka karkasi ehkä aiheen ytimestäkin, mutta pointti oli se että alalta kyllä löytyy myös hevosista välittämistä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.