Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.10.24 16:37:30

Minua on jäänyt mietityttämään se, kun ratsastuskoululla jolla käymme, opettaja kävi tunnin päätteeksi "kurittamassa" tuntihevosen, joka ei käyttäytynyt tunnilla toivotulla tavalla. Koen että tämä on vanhanaikainen tapa toimia, luultavasti kipeä hevonen tulisi viedä tutkittavaksi eikä rankaista hevosta ratsastamalla hevosta holtittomasti. Ymmärtäisin jos olisi tilanne missä valmentaja/ratsuttaja ratsastaa ensin ja sitten päästää varsinaista ratsastajaa selkään. Ei ollut tällaisesta tilanteesta kyse, ratsastaja ei enää päässyt selkään. Ymmärtäisin myös jos olisi ollut kyse reilusta läpiratsastuksesta loppukäyntineen, näin ei nyt ollut, koska se tehtiin tuntien pidon aikana. Onko tämä vieläkin tavallinen tapa toimia ratsastuskouluilla ja pitääkö sitä vaan hyväksyä?

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.10.24 16:41:41

Mitä siinä siis tapahtui? Ja mitä hevonen teki ensin?

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.10.24 16:49:19

Kamalaa jos on edelleenkin yleinen tapa. Mitään hyväksyttävää perustettahan tuollaiselle ei ole.

Ysäriltä muistan tällaisen tapauksen kun hevonen ei liikkunut opettajan toivomalla tavalla, niin ope käski minut alas selästä, meni itse selkään ja ihan kirjaimellisesti hakkasi hevosta pitkällä raipalla. Olin silloin teini enkä uskaltanut sanoa mitään, vaikka kyllä olisi pitänyt. Tämä tapahtui tunnetulla ja arvostetulla ratsastuskoululla.

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: :I 
Päivämäärä:   3.10.24 16:54:36

” eikä rankaista hevosta ratsastamalla hevosta holtittomasti. ”

Siis mitä ihmettä oikein on tapahtunut? :/ Mitä siis tällä tarkoitat?

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: Pilkku 
Päivämäärä:   3.10.24 17:01:58

Siis mitä on oikeasti tapahtunut? Opettajan ei todellakaan pidä kiivetä selkään rankaisemaan hevosta saati ratsastaa holtittomasti. Jos ope menee selkään, sen tavoitteena täytyy olla hevoselle reilu läpiratsastus ja/tai se, että opettaja näyttää, miten jokin tehtävä tehdään. Ei todellakaan se, että opettaja menee kurittamaan hevosta.

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.10.24 17:04:52

En pysty ja halua ihan jokaista yksityiskohtaa kertoa, koen että moni vähän vanhempi varmasti tunnistaa tilanteen jos on harrastanut ratsastusta vuosikausia. Mutta voin sanoa että hevonen potki ja pukitti, ei mennyt kunnolla eteenpäin ratsastajalla. Opettaja sitten tunnin päätteeksi nousi selkään, antoi jatkuvasti raippaa, laukkasi kovaa muiden seassa tuntien vaihtuessa vaikka hevonen jatkoi pukittamista ja potkimista. Oli vaarallista kyllä ja nyt todella epätodellinen olo.

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.10.24 17:05:33

Toivottavasti tämä ei häviä ennen iltaa, tulen kirjoittamaan oman kokemukseni aiheesta, kun paremmin aikaa.

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: Nd 
Päivämäärä:   3.10.24 17:09:54

Se hevonen ei ole työkunnossa...

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   3.10.24 17:12:57

No miten puutuit asiaan? Laitoit tietoa ja palautetta tallinpitäjälle?

Ei taatusti ole yleinen tapa. Mitä sitten tällaisella "rankaisuratsastuksella" tarkoitetaankaan, joskus on ihan paikallaan palauttaa hevonen avuille. Sen tulee kuitenkin tapahtua asiallisella ratsastuksella.

Jos tällain

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.10.24 17:17:37

ratsastuskoulut tarvis vaan lopettaa ei ole eettistä eläintä pyöritellä eri ihmisillä niinkuin jotain kiertopalkintoa, eikä se ratsastuskoulun pitäminen edes kannata kun hevosia ei pysty edes klinikalle viemään ja hoitamaan, saatika oikeista varusteista puhuttaisiin... Niitä tarvis muodostua pienempiä hallitumpia kokonaisuuksia

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   3.10.24 17:18:09

jos tällainen kuuluu tallin tapoihin ja toistuu, tee eläinsuojeluilmoitus. Jos kyseessä on SRL:n hyväksymä talli, tee ilmoitus Ratsastajainliitolle.

https://www.ratsastus.fi/srl/ilmoituskanava/

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.10.24 17:22:15

Ja kyllä oli ehdottomasti sellainen tilanne, josta kaikki on puhunut eteenkin lähiaikoina, että pitäisi mennä rohkeasti keskeyttämään hevosen hyvinvoinnin takia. Itselle tuli niin epätodellinen olo että jäädyin ihan totaalisesti. En osannut kuitenkin reagoida oikealla tavalla, kun ei ollut oma hevonen kyseessä. Varmastikin ryhmäpaine vaikutti, paikalla oli kuitenkin useita kymmeniä muita minua paljon kokeneempia hevosihmisiä.

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: vanha kurppa 
Päivämäärä:   3.10.24 17:23:31

Lähettäjä?
Päivämäärä3.10.24 17:04:52

En pysty ja halua ihan jokaista yksityiskohtaa kertoa, koen että moni vähän vanhempi varmasti tunnistaa tilanteen jos on harrastanut ratsastusta vuosikausia. Mutta voin sanoa että hevonen potki ja pukitti, ei mennyt kunnolla eteenpäin ratsastajalla. Opettaja sitten tunnin päätteeksi nousi selkään, antoi jatkuvasti raippaa, laukkasi kovaa muiden seassa tuntien vaihtuessa vaikka hevonen jatkoi pukittamista ja potkimista. Oli vaarallista kyllä ja nyt todella epätodellinen olo.

Olen sanaton, aivan kamalaa ja asiatonta!
Kiinnitän huomiota tuohon, että koet tuon olevan ollut jollain tavalla yleinen käytäntö. Olen vanha harrastaja ja ratsastanut vuosikymmeniä eri talleilla ja ratsastuskouluilla, ikinä en ole mihinkään tuollaiseen törmännyt tai tunnista termiä rankaisuratsastus. Tuollainen ei ole normaalia.

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: Lt 
Päivämäärä:   3.10.24 17:34:53

Minä olen valitettavasti nähnyt vastaavanlaista ratsastusta ja kuullut termistä, mutta yhdellä ratkaisevalla erolla, se oli noin 20 vuotta sitten. Joten toivon hartaasti että tämä on joku yksittäinen tapahtuma, yksittäisessä koulussa, jossa ei ehkä ole kaikki toimintatavat kohdillaan. Miettisin vahvasti koulun vaihtoa, mikäli on toistuva tapahtuma.

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.10.24 17:42:31

Kiitos kaikille vastanneista, tämä merkitsee paljon, etten ole aivan hullu ajatellessani että tämä oli yksinkertaisesti väärin ja puhtaasti julmaa kohtelua hevosta kohtaan.

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: Lilly 
Päivämäärä:   3.10.24 17:45:26

"Olen sanaton, aivan kamalaa ja asiatonta!
Kiinnitän huomiota tuohon, että koet tuon olevan ollut jollain tavalla yleinen käytäntö. Olen vanha harrastaja ja ratsastanut vuosikymmeniä eri talleilla ja ratsastuskouluilla, ikinä en ole mihinkään tuollaiseen törmännyt tai tunnista termiä rankaisuratsastus. Tuollainen ei ole normaalia"

Tämä!! Ei pitäisi kuulua mitenkään tähän lajiin.

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   3.10.24 17:51:15

"Kiinnitän huomiota tuohon, että koet tuon olevan ollut jollain tavalla yleinen käytäntö. Olen vanha harrastaja ja ratsastanut vuosikymmeniä eri talleilla ja ratsastuskouluilla, ikinä en ole mihinkään tuollaiseen törmännyt tai tunnista termiä rankaisuratsastus. Tuollainen ei ole normaalia."

Kävin ratsastuskouluissa 1994-2005 ja tuo oli meillä päin ihan normaalia....

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   3.10.24 17:55:08

Tämä ei todellakaan kuulu lajiin enää (itse en ole tällaiseen törmännyt ikinä), mieti näitä kohuja mitä tänä vuonna ollut julkisuudessa ja aiheuttanut kilpailukieltoja ratsastajille. Ymmärrän järkytyksesi ja jäätymisen tilanteessa, mutta laita nyt heti viestiä tallinpitäjälle ja sen jälkeen tarvittaessa yllämainittuihin paikkoihin. Luulisi että tp ei myöskään halua tällaista tukea, maine ja asiakkaat lähtee hyvin äkkiä.

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   3.10.24 18:00:46

Tuttua. Meillä ratsastuskouluun tuli uusi hevonen, jolla kesti sopeutua vaihtuviin ratsastajiin ja protestoi herkästi. Opettajalla meni hermot ja käski oppilaan alas ja meni hevosen selkään kahden raipan ja kannustaen kanssa. Räimi ja potki niin pitkään että hevonen oli ihan vaahdossa. Tämä tapahtui pari vuotta sitten

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: Lilly 
Päivämäärä:   3.10.24 18:04:50

"Tuttua. Meillä ratsastuskouluun tuli uusi hevonen, jolla kesti sopeutua vaihtuviin ratsastajiin ja protestoi herkästi. Opettajalla meni hermot ja käski oppilaan alas ja meni hevosen selkään kahden raipan ja kannustaen kanssa. Räimi ja potki niin pitkään että hevonen oli ihan vaahdossa. Tämä tapahtui pari vuotta sitten"

Olen aivan sanaton, todella järkyttävää! Ja vielä ratsastuskoulussa, mitä ihmettä.

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: Cocoomus 
Päivämäärä:   3.10.24 18:05:43

Siis miten tämä eroaa siitä että yksityishevosen valmentaja nousee valkussa hevosen selkään ja näyttää miten sen hevosen pitäisi liikkua??

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: Lt 
Päivämäärä:   3.10.24 18:12:12

Yleisesti eroaa ainakin sillä että ratsastaja pakotetaan alas selästä eikä nouse takaisin selkään, hevonen viedään (ilman loppuverkkaa) talliin, oppilas ei siis saa "tuntea" miten hevonen pitäisi liikkua. Kukaan ei siis opi mitään tilanteesta.

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.10.24 18:26:34

"Siis miten tämä eroaa siitä että yksityishevosen valmentaja nousee valkussa hevosen selkään ja näyttää miten sen hevosen pitäisi liikkua??"

Eihän se eroakaan jos tämä näyttäminen tarkoittaa valmentajalle sitä, että hän läimii, repii ja potkii hevosta. Jos taas valmentaja asiallisesti ratsastamalla näyttää miten hevosen tulisi liikkua niin kysehän on ihan eri asiasta.

  Re: Rankaisuratsastus ratsastuskoululla

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   3.10.24 18:27:08

Opettaja voi ratsastaa hevosta vähän terävämmin, mutta kun se lähtee eteenpäin, sitä kiitetään. Mitään piiskausta ja repimistä ei saa olla.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.