Lähettäjä: vinkki5
Päivämäärä: 29.9.24 22:58:18
en minä ainakaan osannut katsoa itse varsaa sen kummemmin, kun että liikkuu, ja kaikki askellajit löytyy. Katsoin isän ja emän, että ne miellytti. Ostin vieroitusiässä.
Varsasta täkein oli luonne ja suhtautuminen ihmiseen: rohkea ja utelias, mutta ei "päällekäyvä" ja osasi myös väistää ihmistä. Sen sijaan kavioiden nosto tms. temput voi opettaa myöhemminkin paremmiksi ilman suuria haasteita, jos suhtautuminen ihmiseen on hyvä. Toki varsan kaviot pitää olla hoidettu, mutta ei minulle ollut ongelma ettei 6kk ikäinen nosta kavioita vielä rutinoituneesti tai vapaana.
Jos etsii kilpahevosta, kannattanee pyytää ammattilainen apuun valitsemaan. Harrastehevosen kanssa ei ihan niin vakavaa.
Jotkut kasvattajat pitää omia varsojaan maailman uusimpina ihmeinä, ja koittavat kaupata niitä niin että kapasiteetti riittää vaikka olympialaisiin, tämä on paras varsa ikinä ja hinnassa sen mukaisesti tunnelisää. Pidä siis omat jalat maassa.
Kysy vanhempien mahdollisista allegioista, ihottumista jne... en ostaisi ibd-hevosen tai ihottumaisen varsaa tietoisesti. Lisäksi teetä ostotarkastus, jossa katsotaan purenta, silmät, jalka-asennot, liikkeet, kaviot ja kuunnellaan sydän. Ei ole kallis teettää, mutta purentavikainen/sydänvikainen tms. on ikävä omistaa.
Jos ostat maitovarsan, niin muista että ensimmäinen elinkuukausi tai etenkin viikot ovat kriittistä aikaa. Itse en ostaisi varsinkaan alle 2kk ikäistä niin, että vastuu ym. siirtyy jo itselleni.
|