Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Varsan osto

Lähettäjä: JennaS 
Päivämäärä:   28.9.24 21:17:23

Mulla on mietinnässä ihan ensimmäinen varsan hankinta, alle vuotiaan varsan siis. Mitä asioita kannattaa kysellä kasvattajalta ennen ostoa? Mitä huomioida kun käy katsomassa varsaa?
Ja voi jättää turhat kommentit pois, haluan vain kuulla muiden ihmisten näkemyksiä ja kokemuksia :)

Re: Varsan osto

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   28.9.24 21:35:11

Minäkin seuraan. Koska en varsinaisesti varsoista ymmärrä, niin olisin helposti huiputettava. Tosin en ajattele, että Suomessa varsojen kasvattajat olisivat huiputtamassa ostajaa. Estesukuiset kiinnostaa. Löytöjäkin saattaa onnekkaille tarkkasilmäisille olla. Kukkaro venyy kyllä sitä varsaa kasvattaessa ja kouluttaessa kohti käyttöä viimeistään. Mistäs tiedän, kuka varsa hyppää rehdisti ja ennusteena kestää käyttöä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.9.24 21:48:55

No alle vuotiaat ei vielä hyppää eli niitä ei voi oikein sillä silmällä vielä katsoa, niillä suku kertoo enemmän. Itse katsoisin alle vuotiaasta sen olemista ihmisen kanssa, käsiteltävyyttä ja millaisissa oloissa se on kasvanut eli onko liikkunut luonnollisesti isossa tarhassa, missä vaihtelevaa pohjaa ja sopiva lauma. Sitten tietty vapaana juoksemista kentällä, millainen sen laukka on kun iloittelee menemään.

Päivämäärä:   28.9.24 22:05:38

Kiitos -! Sai edes vähän ideaa mihin kiinnittää enemmän huomiota.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   28.9.24 22:45:36

Minkä kokoiset vanhemmat, et suurinpiirtein tiedät, mitä odotat. :)!

Lähettäjä: Jop 
Päivämäärä:   28.9.24 22:50:55

Ihan ensimmäisenä kysyisin, onko varsa madotettu kuten kuuluu ja pvm+lääke tai muu uskottava todiste asiasta, ei vaan juu juu on. Kurkkaa hampaat että meneekö leuat kohikkain, ei papukaijapurentaa. Onko kengittäjä katsonut kavioita ja onko varsaa edes jokseenkin käsitelty. Miten emä suhtautuu ihmisiin ja jos varsa vielä alla, niin päästääkö ihmisen luokse. Onnea varsakaupoille! Ja kukaan ei voi luvata siitä varsasta huippuhyppääjää, se ehtii ennen ratsastusikää jo moneen kertaan teloa itsensä jos on teloakseen ja periytyviä kykyjä ei voi parittaessa valita.

Päivämäärä:   29.9.24 17:12:28

Kiitos vastanneille! Taas vähän fiksumpana pääsee eteenpäin asioissa :)

Lähettäjä: juku 
Päivämäärä:   29.9.24 17:22:47

Korrekti rakenne ja jalka-asennot lupaa terveyttä ja kestävyyttä. Ei siis takaa mitään, mutta paremmat mahdollisuudet, kuin että olisi jotain poikkeavaa jo alkuunsa.

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   29.9.24 17:29:34

Suku, ryhti, liikkeet ja niiden laatu. Rakenne sen verran että palikat on siellä missä kuuluukin eikä jalat sojota minne sattuu.

Miten käsitelty ja miten elänyt. Haluaako olla ihmisen kanssa. Näyttääkö ulospäin pirteältä ja elämäniloiselta ja liikkuminen rentoa ja mielekästä eli yleisolemus.

Madotettu.

Loput sitten rakennat itse :)

Lähettäjä: Hikka 
Päivämäärä:   29.9.24 17:34:06

Mä valitsen mieluiten sellaisen, jonka emä ja isä on molemmat kilpailleet ja sen fyysisesti ja psyykkisesti kestäneet. Jospa sitten varsastakin tulisi suorittaja. Liian moni tamma päätyy siitokseen kun ei voi tehdä muutakaan kun ei ole kestänyt käyttöä.

Lähettäjä: Raippa 
Päivämäärä:   29.9.24 18:35:14

Mene kasvattajan luo, toivottavasti varsa on emänsä kanssa laumassa. Katso miten hevoset suhtautuvat ihmisiin, kunnioittavatko ihmisen tilaa ja voitko olla niiden keskellä turvallisin mielin. Antaako varsa koskea, antaa nostaa vapaana ollessaan kaviot ja jännittyykö mistään mihin ihminen koskee. Sitten haluat nähdä varsa liikkeet. Toivottavasti kasvattajalla on kenttä tai maneesi mihin varsan voi laskea irti emänsä kanssa juoksemaan. Jos vielä kaikki näyttää hyvältä, niin kysy miten aikoo tehdä vieroituksen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.9.24 18:47:42

Katso tai kysy miten emä ja varsa on ruokittu, kaikista tärkeintä tuossa iässä on saada tarpeeksi ruokaa ja liikettä.

Lähettäjä: Juuksalainen 
Päivämäärä:   29.9.24 19:11:50

Seuraan mielenkiinnosta ja heitän toisenkin kysymyksen tänne, mistä tietää onko varsalla ns laadukkaat liikkeet. Itse en ole ammattilainen ja olen todella huono varsinkin varsojen liikkeiden ”arvioinnissa”. Osaisiko joku neuvoa tähän?

Lähettäjä: Tilhi 
Päivämäärä:   29.9.24 19:48:08

Varsan liikkeet saattavat olla kasvuvaiheen mukaan ihan mitä sattuu. Jos emällä ja isällä on hyvät liikkeet, on varsallakin _ehkä_ hyvät liikkeet. Varsa on vasta lupaus jostakin, mikä saattaa jonain päivänä käydä toteen.

Lähettäjä: vinkki5 
Päivämäärä:   29.9.24 22:58:18

en minä ainakaan osannut katsoa itse varsaa sen kummemmin, kun että liikkuu, ja kaikki askellajit löytyy. Katsoin isän ja emän, että ne miellytti. Ostin vieroitusiässä.

Varsasta täkein oli luonne ja suhtautuminen ihmiseen: rohkea ja utelias, mutta ei "päällekäyvä" ja osasi myös väistää ihmistä. Sen sijaan kavioiden nosto tms. temput voi opettaa myöhemminkin paremmiksi ilman suuria haasteita, jos suhtautuminen ihmiseen on hyvä. Toki varsan kaviot pitää olla hoidettu, mutta ei minulle ollut ongelma ettei 6kk ikäinen nosta kavioita vielä rutinoituneesti tai vapaana.

Jos etsii kilpahevosta, kannattanee pyytää ammattilainen apuun valitsemaan. Harrastehevosen kanssa ei ihan niin vakavaa.

Jotkut kasvattajat pitää omia varsojaan maailman uusimpina ihmeinä, ja koittavat kaupata niitä niin että kapasiteetti riittää vaikka olympialaisiin, tämä on paras varsa ikinä ja hinnassa sen mukaisesti tunnelisää. Pidä siis omat jalat maassa.

Kysy vanhempien mahdollisista allegioista, ihottumista jne... en ostaisi ibd-hevosen tai ihottumaisen varsaa tietoisesti. Lisäksi teetä ostotarkastus, jossa katsotaan purenta, silmät, jalka-asennot, liikkeet, kaviot ja kuunnellaan sydän. Ei ole kallis teettää, mutta purentavikainen/sydänvikainen tms. on ikävä omistaa.

Jos ostat maitovarsan, niin muista että ensimmäinen elinkuukausi tai etenkin viikot ovat kriittistä aikaa. Itse en ostaisi varsinkaan alle 2kk ikäistä niin, että vastuu ym. siirtyy jo itselleni.

Päivämäärä:   30.9.24 13:22:36

Jep harrastekaveria olen ostamassa luovutusikäisenä, mutta joo ehdottomasti kaikki allergiat pitää tarkastaa ja onneksi ympärillä on ammattilaisia joilta saa myös mielipidettä asioihin. Hurjan pitkän listan tein asioista mitä pitää muistaa mutta pidän kyllä kaikkia yhtä tärkeinä!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.