Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosalan lama

Lähettäjä: Hulda 
Päivämäärä:   28.9.24 17:43:43

Miten paljon hevosten määrä onkaan mahtanut laskea?

Kysymys kimposi siitä, että käytettyjä (tai käyttämättömiäkään) hevosten tavaroita ei saa millään kaupaksi. Tai saisi varmaan, jos puoli ilmaiseksi antaisi.

Onko nyt niin, että kukaan ei osta mitään, vai onko kulttuurissa tapahtunut joku muutos, vai onko harrastajien määrä yksinkertaisesti romahtanut. Vielä kolme vuotta sitten esim. käytetyt loimet menivät todella nopeasti kaupaksi. Nyt ei kukaan kysele.

Pitääkö nämä vaan polttaa tai repiä riekaleiksi ja viedä kaatopaikalle. Sääli käyttämättömiä tai käytettyjä tosi hyväkuntoisia loimia.

Re: Hevosalan lama

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   28.9.24 17:54:22

Ei nykyään keskituloisella oikein ole enää varaa pitää hevosta. Täysihoitotalleilla se maksaa hirveästi. Ja jos sinulla on lapsia niin ei sinulla ole oikein aikaa pitää sitä missään muualla kuin niillä täysihoitotalleilla. Ja jokaisen pennin joudut maksamaan. Ei ole sen arvoista

Lähettäjä: Raippa 
Päivämäärä:   28.9.24 18:15:07

No meidän tallilla ei kukaan ole luopunut hevosistaan vaan hommat jatkuvat kuten ennenkin. Ihmiset myyvät p..ja kamojaan, kuten entinen tallikaveri vanhoja loimia joista mikään ei pidä enää vettä, toivon ettei kukaan osta niitä.

Lähettäjä: Hobby 
Päivämäärä:   28.9.24 18:37:54

Olen seurannut samaa. Pks seudulla noin 20% on hevoset vähentyneet. Om tyhjiä talleja ja toiminnassa olevissa on vapaita karsinoita.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   28.9.24 19:17:15

On ne selkeästi vähentyneet. Omastakin tuttavapiiristä moni lopettanut. Eli ei ihme ettei käy kaupaksi edes hyvä käytetty hevostavara.
Hevosten lisäksi vähentyneet myös asiakkaat ratsastuskouluissa. Omalla ärsyttää kun nyt yritetään tunkea kaiken tasoiset samalle tunnille kun vähän ratsastajia. Siellä sitten pikku ponit ja puokit sekaisin pienellä kentällä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.9.24 23:29:11

Liian kallista

Tämä on nyt suunta. Lisäksi... hevosala ei ole kovin "in", sillä se ei ole ympäristöystävällistä (se business lähinnä siinä ympärillä), ekologista (ne rekat ja isot diesel veturit), siinä on ollut liikaa imago ongelmia (loppuunsa jalostettuja hevosia suorituskykyineen ja sinisiä kieliä koulutuuppareilla)...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.9.24 23:41:46

Kyllä kamoja ostaisi, jos on tarve ja hinta kohtuullinen. Monesti halutaan esim. 300e loimesta käytettynä melkein sama hinta, itse maksaisin käytetystä max 50-100e, jne

Päivämäärä:   28.9.24 23:52:39

Täytyy muistaa että kun harrastajamäärä laskee... kamaa ja huonoja hevosia liikkuu enemmän markkinoilla, kaikki ei tuu menemään kaupaksi

Osa pyytää 4v vanhoja hintoja kun elettiin vielä korona aikana "velalla herroiksi" ja raha vaihtoi omistajaa... Nyt ei ole enää ne ajat

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   29.9.24 00:04:07

Älä nyt sentään roskiin heitä, lahjoita käyttökelpoiset esim Ukrainaan, loimista on pula talven tullessa.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   29.9.24 00:14:04

"Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa" pätee osittain myös kirppisostoihin: ensinnäkin nettikirppiksillä vilisee kaiken maailman huijareita, jotka vievät rahat eikä niitä näiltä persaukisilta saa ikinä pennin jeniä takaisin vaikka asian jaksaisi viedä eteenpäin. Toisekseen, myyjän näkemys tuotteen kunnosta/arvosta ei aina vastaa totuutta ja esim. ulkoloimissa ostan kyllä mieluummin uuden kuin totean että se "juuri pesty ja kyllästetty, piti vettä viimeksi käyttäessä" vuotaa kuin seula ja on meidän käytössä hyödytön rätti siinä vaiheessa (hevosia loimitetaan vain sateella). Hukkaan menee herkästi nekin rahat ja se uusi on ostettava tilalle kuitenkin.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   29.9.24 09:06:29

Minusta on outoa, että ihmiset maksavat pari vuotta vanhasta Horseware Amigo Herosta 50 e jonoksi asti. Hero on tosi paljon heikompi loimi, mutta siitä maksetaan suhteessa paljon enemmän euroja vanhana. Uuden saa 85 e:lla ja siitä maksetaan kirkuen vanhana yli 50 %. Bravo maksaa 190 e (tarjouksessa voi joitakin kokoja saada 150 e), mutta kukaan ei osta 90 e:lla pari vuotta käytettyä, vaikka saisi paremmin ja pitempään vettä pitävän loimen.

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   29.9.24 09:17:51

Samaa mieltä kuin minä. Muutenkin käytetyistä kamoista pyydetään ylihintaa. Mielummin laitan vähän lisää, niin saan uuden ja varmasti ehjän tuotteen.

Lähettäjä: Rr 
Päivämäärä:   29.9.24 09:21:05

Moni asia vaikuttaa. Inflaatio, eli vähäisempi ostovoima eli ollaan ehkä tarkempia sen kanssa mitä ostetaan. Kirpputorit on valitettavsti täynnä roskaa kallilla hinnoilla, helmiä toki joukossa. Osa myy alennuksesta 20e ostamiaan huopia 35e hinnalla ja toiset sadetta läpi päästäviä loimia yli satasella. Itse haluaisin ostaa käytettynä mutta parempi hankkia vähemmän ja uutena, sen verran monta pettymystä tullut kun eri näkemys tuotteen kunnosta. Itselle ylimääräiset lahjoitan mielummin tallikavereille kun alan enää myydä, se kirpparimarkkina on jotenkin niin outo.

Päivämäärä:   29.9.24 09:24:46

Itse myin juuri loimen torissa. Sain melkein nelinkertaisen hinnan mitä itse maksoin.

Päivämäärä:   29.9.24 09:40:10

Romuttaako aloittaja myös autonsa jos ei sitä ylihintaan saa myytyä?

Lähettäjä: Hobby 
Päivämäärä:   29.9.24 12:01:42

Veikkaus on että tänäkin syksynä tulee selvä vähennys hevosten määrässä. Hinnat ovat nousseet paljon mutta tekemisen laatu ei.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   29.9.24 13:18:16

Alempi keskiluokka alkaa luopua hevosista ja ovat tyypillisin kirppiskaman ostajaporukka.

Nykyään jengi pyytää ihan hulluna rahaa käytetystä tavarasta. Ostan ennemmin uuden, kuin 80% hinnalla käytetyn. Varsinkin tavaroissa, missä on riski kaikenlaista kirpuista ja pöpöistä.

Päivämäärä:   29.9.24 13:28:50

On joo huomattu ettei käytetty kama mene kaupaksi kuten ennen. Olen myynyt paljon merkkikamaa asiallisella hinnalla aina kun ei itsellä ole enää tarve. Nyt ne jää käsiin.

Itse en osta ulkoloimia käytettynä kun vedenpitävyydestä ei ole takeita. Muita varusteita sen sijaan kyllä. Paljon vaikutti Torin meno huonommaksi sen diilin takia, eihän se estä huijauksia.

Lähettäjä: Eessa 
Päivämäärä:   29.9.24 13:53:12

Kirppiskamoissa maksan uutta vastaavasta ihan maksimissaan 2/3 osaa uuden hinnasta, enemmän käytetystä reilusti vähemmän.

Lähettäjä: summertime blues 
Päivämäärä:   29.9.24 15:57:56

Ostaisin hevostilan + pari hevosta, jos vain saisin taloni myytyä järkevällä hinnalla.

Hyväkuntoinen 12v. sitten rakennettu okt hyvällä paikalla, iso tontti on (mutta ei niin iso että voisi tallia rakentaa). Piha laitettu, 2 auton talli, puuvaja, puutarhavarasto. Etelä-Suomessa ison kaupungin kupeessa, kaikki palvelut 15min autolla, Hki 1h. Kaikkineen rakentamiseen mennyt 330.000e, kiinteistövälittäjän mukaan "käypä hinta tänä päivänä on 200.000e". Ei mulla ole varaa lahjoittaa satakolkyt tonnia.

Lähettäjä: summertime blues 
Päivämäärä:   29.9.24 16:00:53

^
lisäys tuohon edelliseen viestiini: siis ostaisin todellakin pienen, hevosenpitoon soveltuvan paikan heti (täällä päin olisi 3 potentiaalista paikkaa myynnissä tälläkin hetkellä) jos vain saisin säällisen hinnan talostani.

Ja sitten ostaisin kyllä niitä hevostarvikkeitakin (itse asiassa olen muutaman tarvikkeen ostanutkin jo, kun kuvittelen, että vielä se päivä tulee, että pääsen omaa hevosta laittamaan). Vetoauto ja traileriKIN minulla on jo valmiina. Mutta kiinteistön myyminen on se ISO ONGELMA.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   29.9.24 17:10:42

Olethan sä saanut asua siinä talossa jo hetken, ei voi olettaa että aina kiinteistöjen arvo vain nousisi ja käytetystä saisi saman kuin uutena maksoi.

Päivämäärä:   29.9.24 17:19:24

Mä en ole luopunut yhdestäkään hevosesta, mutta kyllä on just nyt ostot nollassa. Vuoden heinät ja talven kuivikkeet tuli just laskuineen pihaan, ei tartte ostella edes kirppishinnoilla muuta vähään aikaan. Pari vuotta sitten jäi vielä rahaa muuhunkin. Onneksi on aika paljon tavaraa eikä mitään akuuttia tarvetta ostella mitään. Talvella sitten taas.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.9.24 18:36:36

Oma paikka on, keskituloinen lapsiperhe ollaan, eikö oikein ole enää varaa pitää hevosia kotonakaan, pk seudun liepeillä. Ihan kaikki on kallistunut niin paljon...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.9.24 18:47:40

Ylihintainen käytetty tavara ei liiku.
Eikä omakotitalosta kukaan maksa markkinahintaa enempää vaikka sulla olisi mennyt tekemiseen miljoona.
Itsellä 5 hevosta ja nurkat täynnä tavaraa, ei oikein mitään tarvetta ostoille edes kirpputorihinnoin.

Lähettäjä: Tim 
Päivämäärä:   29.9.24 18:49:34

Jo ennen koronaa oli havaittavissa, että muut kuin tosi rikkaat tai tosi hurahtaneet alkoi luopua hevosista. Ne finanssikriisin jälkeen ostetut ensihevoset kuoli ja uutta ei tullut.

Eli varmaan juuri näiden harrastajien häviäminen näkyy kirppiksillä. Tosirikkaat ei osta kirppiksiltä ja ns pitkän linjan hevosihmiset ei yleensä hamstraa tuhatta huopaa vaan mennään niillä vanhoilla hyvillä varusteilla kun niissä ei oikeasti ole mitään vikaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.