Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  juoksutus, laukka

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.24 15:43:34

Miten opetan hevosen nostamaan laukan, kun juoksutan sitä? Käynti ja ravi onnistuu jo. Osaako joku neuvoa.

Re: juoksutus, laukka

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.9.24 16:55:16

Käytä kehonkieltä ja juoksutuspiiskaa apuna. Omillani auttanut kun itse "nostan" laukkaa samalla kun pyydän. Jotkut tarvii reippaamman napsautuksen piiskalla, ehkä noston hetkelle vähän lyhyemmälle liinalle niin että meet itse vähän mukana ja pääset vaikuttamaan paremmin. Samalla sit vaan yhdistät sen asian mikä toimii haluamaasi käskysanaan. Ja toki käytä ääntä räväkästi niin että hevonen saa vähän potkua siitäkin. Mutta testaa ihmeessä se että itse ihan kropallasi teet sellaisen laukannostoa imitoivan liikkeen samalla kun hoputat äänellä ja sillä piiskalla.

Päivämäärä:   25.9.24 20:55:30

vedä keuhkot täyteen ilmaa ja joku tietty äänikäsky laukalle. Raipalla painetta ilman eytä kosket hevoseen. Meillä on mulvipussi kouluraipan päässä. Lisäät painetta joka pyynnöltä enemmän kunnes nostaa laukan. Hetikun nostaa laukan kokonaan paine nolliin. Eli raippa maahan katse alas ja hartiat alas sekä puhalla ilmat pois keuhkoista. Hevonen pysähtyy, katsoo sinua ja lipoo huulia. Mene sen luo ja kehu sitä. Lisää joka kerta lisää laukka askelia. Ei liikaa kerralla.

Lähettäjä: Oldie 
Päivämäärä:   26.9.24 08:27:33

Ei hevoselle laukka ole sen ihmeellisempi kuin ravikaan, ihan samalla tavalla pyydät eteen, itse olen opettanut laukka sanan, aivan kuten ravinkin.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   26.9.24 09:02:45

Laukka tulee hevoselta luonnostaan, kun pyytää tarpeeksi eteen. Tarpeeksi painetta ja kehut, kun nostaa laukan. Sitten opetat äänimerkin laukalle, niin ei tarvitse enää ”jahdata” vauhtiin.

Päivämäärä:   26.9.24 09:10:56

Ongelmana se että menee tosi kovaa ravia, siksi kysyin neuvoa. Mietin että teenkö väärin, jos tavallaan ajan sen laukkaan...Kiitos näistä vinkeistä!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.9.24 09:28:41

Helpoin tapa nostaa laukka on ns. kulmaa kohti. Eli teet vaikka vähän laajemman ympyrän niin, että hevonen pääsee kentän pitkän sivun uralle ja laukka nostetaan kun hevonen tulee kulmaan juuri ennen käännöstä. Tällöin sillä on sekä uran viereisen seinän/aidan tuki, että edessä olevan hidastava vaikutus. Lisäksi ainakin alkuun laukka helposti tulee vähän sisälle kaatamalla, niin tuossa tilanteessa se tapahtuu vähän luonnostaankin kun lähdetään kiihdyttämään kulmasta. Yksi yksittäinen puomi auttaa myös.

Lähettäjä: Oldie 
Päivämäärä:   26.9.24 13:20:41

^Kyse oli juoksutuksesta, ei ratsastuksesta.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   26.9.24 14:10:11

^ Ja juoksutuksessa ihan kuten ratsastuksessa voi tehdä isompaa ympyrää ja käyttää kulmaa apuna :D

Päivämäärä:   26.9.24 14:33:23

Ok, kiitos :D Olen vähän vihreä tässä juoksutushommassa, vaikka olenkin paljon ratsastanut. Ratsastuksessa kun aina puhutaan, ettei saa ajaa hevosta laukkaan. Siksi ajattelin, että onko se huono homma.

Päivämäärä:   26.9.24 19:39:18

en suosisi laukkaan ajamista ison ravin kautta. Pyyntö venyy tosi paljon ja paine jää tosi epäselkeäksi. Katso mielummin että hevosella on hyvä ravi, se kokoaa itseään ja katso se ponnistamaan sisä takajalalla kun pyydät laukkaa. Ja tarpeeksi räväkkä ja selkeä pyyntö. Et jää kutittelemaan. On meinaan tosi iso ongelma sitten ratkoa tuota isoa ravia ennen laukkaa…

Lähettäjä: Eino 
Päivämäärä:   26.9.24 23:07:17

Kehonkieltä käyttämällä, asetu hevoseen päin "kulmittain", piiskan kanssa voi myös avustaa ekoilla kerroilla. Heti kehu ja laukka sanan toisto alkuun että yhdistää. Äänenpaino omille opettanut ja alkuun voi myös laukan nostaa aina samasta kohtaa. Yleensä ymmärtävät ekalla juoksutuskerralla jo idean. Ja laukannostot alkuun ravista, sen jälkeen voi myös ottaa käynnistä, pysähdyksestä tai peruutuksesta vaikeampia nostoja. Harjoittele myös laukasta äänellä raviin ja käyntiin siirtymistä sekä suunnanvaihtoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.