Lähettäjä: Omistaja
Päivämäärä: 25.9.24 10:05:34
Meillä on kotona neljä hevosta ja koska muut ovat kilpailevia, jää seniorihevoselle vähemmän aikaa. Olen etsinyt sille vuokraajaa kohta 2v ja alan uupumaan, kun käytän aikaa ja voimavaroja opettaakseni ihmisille sen tavat ja sen kanssa ei pärjätä tai tulee "elämänmuutos" ennen kuin päästään edes kunnolla tutuiksi. Hevonenkin alkaa selkeästi reagoimaan epävarmoihin ihmisiin ja sille on tullut ongelmakäytöstä (hidastelua ratsastaessa) jota ei ole ikinä aiemmin ollut. Vuokrausmaksu on lähinnä nimellinen, jolla kuitataan osa hevosen kengityskustannuksista ja varusteiden kulumisesta. Ollaan lähellä isompaa kaupunkia ja motivoitunutta ihmistä voisin kuskata mukaan treeneihin ym. ihan pientä bensakulua vastaan omalla kalustolla. Hevonen on siis kiva, He A-tason diesel-mallinen, mutta osaava pv, joka myös maastoilee erittäin kivasti.
Mutta, nyt taas huomaan että kuukauden käynyt vuokraaja ei pärjää hevosen kanssa. En saa vuokraajasta mitään irti, vaikka kysyn että miten meni, tarvitko apua, miltä hevonen tuntuu. Kaikki on vaan hyvin, vaikka aistin jo, että ei ole ja hän on varmasti lopettamassa kuunvaihteessa. Päivien sopiminen roikkuu ja joudun huhuilemaan jo, että minäs päivinä käyt tällä viikolla.
Olen itse ystävällinen ja helposti lähestyttävä, mutta kun vahdin ensin kuukauden vuokraajaa kentän laidalla ja "valmennan" ja sen jälkeenkään ei itse oteta vastuuta omasta oppimisesta, niin alkaa harmittaa. Eniten hevosen puolesta. Käytössä on erinomaiset maastot ja iso kenttä.
Miksi vuokraajilla ei ole enää omatoimisuutta?
Ei itse etsitä valmentajia tai olla heihin edes yhteydessä?
Ajatellaan, että se vuokris on automaatti joka menee vaan, niin kuin ne ratsastuskoulun puksut? Vaikka todellisuudessa hyvin ratsastettu hevonen on herkempi, se ei nosta laukkaa jos istut irti satulasta ja koitat ajaa laukkaan.
Lupaukset on vaan sananhelinää, oikeasti asiat ei toteudu.
Kaikki pitäisi kantaa eteen, mutta ei minulla ole aikaa olla "manageri" - jos sama aika ei käy milloin itse treenaan, silloin pitää itse valkun kanssa sopia parempi.
Help... Mitä tässä keksisi. Senioriheppa kaipaisi liikuntaa ja ihmisystävän, mutta miten saisi ihmiset sitoutumaan valmentautumiseen...
|