Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Epätoivo vuokraajien suhteen

Lähettäjä: Omistaja 
Päivämäärä:   25.9.24 10:05:34

Meillä on kotona neljä hevosta ja koska muut ovat kilpailevia, jää seniorihevoselle vähemmän aikaa. Olen etsinyt sille vuokraajaa kohta 2v ja alan uupumaan, kun käytän aikaa ja voimavaroja opettaakseni ihmisille sen tavat ja sen kanssa ei pärjätä tai tulee "elämänmuutos" ennen kuin päästään edes kunnolla tutuiksi. Hevonenkin alkaa selkeästi reagoimaan epävarmoihin ihmisiin ja sille on tullut ongelmakäytöstä (hidastelua ratsastaessa) jota ei ole ikinä aiemmin ollut. Vuokrausmaksu on lähinnä nimellinen, jolla kuitataan osa hevosen kengityskustannuksista ja varusteiden kulumisesta. Ollaan lähellä isompaa kaupunkia ja motivoitunutta ihmistä voisin kuskata mukaan treeneihin ym. ihan pientä bensakulua vastaan omalla kalustolla. Hevonen on siis kiva, He A-tason diesel-mallinen, mutta osaava pv, joka myös maastoilee erittäin kivasti.

Mutta, nyt taas huomaan että kuukauden käynyt vuokraaja ei pärjää hevosen kanssa. En saa vuokraajasta mitään irti, vaikka kysyn että miten meni, tarvitko apua, miltä hevonen tuntuu. Kaikki on vaan hyvin, vaikka aistin jo, että ei ole ja hän on varmasti lopettamassa kuunvaihteessa. Päivien sopiminen roikkuu ja joudun huhuilemaan jo, että minäs päivinä käyt tällä viikolla.

Olen itse ystävällinen ja helposti lähestyttävä, mutta kun vahdin ensin kuukauden vuokraajaa kentän laidalla ja "valmennan" ja sen jälkeenkään ei itse oteta vastuuta omasta oppimisesta, niin alkaa harmittaa. Eniten hevosen puolesta. Käytössä on erinomaiset maastot ja iso kenttä.

Miksi vuokraajilla ei ole enää omatoimisuutta?
Ei itse etsitä valmentajia tai olla heihin edes yhteydessä?
Ajatellaan, että se vuokris on automaatti joka menee vaan, niin kuin ne ratsastuskoulun puksut? Vaikka todellisuudessa hyvin ratsastettu hevonen on herkempi, se ei nosta laukkaa jos istut irti satulasta ja koitat ajaa laukkaan.

Lupaukset on vaan sananhelinää, oikeasti asiat ei toteudu.
Kaikki pitäisi kantaa eteen, mutta ei minulla ole aikaa olla "manageri" - jos sama aika ei käy milloin itse treenaan, silloin pitää itse valkun kanssa sopia parempi.

Help... Mitä tässä keksisi. Senioriheppa kaipaisi liikuntaa ja ihmisystävän, mutta miten saisi ihmiset sitoutumaan valmentautumiseen...

Re: Epätoivo vuokraajien suhteen

Lähettäjä: gp 
Päivämäärä:   25.9.24 10:58:41

Vähän samantapaista kokemusta oli minullakin, kun etsin pientä korvausta vastaan vuokraajaa joka haluaisi kehittyä nuoren hevosen kanssa. Hevonen oli silloin heB-tasolla ja reipas mutta tosi kiltti. Uudellamaalla maneesitallilla.

Ei pystytty sitoutumaan eikä tehty niinkuin oli sovittu.

Lopulta löytyi aivan ihana keski-ikäinen nainen, joka valmentautui hevosen kanssa innokkaasti ja kävi maastossakin. Harmillisesti muutti sitten toisaalle. En ole jaksanut etsiä uutta vuokraajaa.

Lähettäjä: Kiva 
Päivämäärä:   25.9.24 11:20:41

Omistaja.
Missä päin suomea olet.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.9.24 11:26:16

Itsellä tilanne että etsin hevosta uudeltamaalta mutta ei tahdo löytyä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.9.24 11:36:23

"Ei itse etsitä valmentajia tai olla heihin edes yhteydessä?"

Oma kokemukseni on ollut ehdottomasti niin päin, että ilman omistajan nimenomaista lupaa hankkia valmentaja (jonka omistaja valitsee) ei todellakaan ole saanut ruveta tilailemaan valmennuksia toisen hevoselle!

"Tarviitko apua" on ihan eri, kuin antaa vuokralaiselle lupa ja suorastaan käsky hankkia valmentaja omille ratsastuskerroilleen. Katso nyt ihan ensiksi, että vuokraaja tietää, mitä hänellä on lupa tehdä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   25.9.24 12:02:16

Käy lähialueen ratsastuskoulussa katsomassa edistyneempien ratsastajien tunteja ja jos jonkun tuntilaisen tyyli ja osaaminen näyttää sopivalta kysy suoraan haluaako vuokrata hevostasi.

Lähettäjä: Vol 
Päivämäärä:   25.9.24 12:22:31

Mun hevosia ratsastaa minä tai hoitajat. Kun raha ei vaihda omistajaa, niitä käytetään just niinkuin minä sanon.
Parikyt vuotta takana, kuusi hoitajaa ollut. Ratsastuskouluista ovat tulleet, jos olen tarvinnut uuden, niin olen kysynyt tutuilta ratsastuksenopettajilta. Aivan ihania hoitajia, ovat ystäviäni edelleen. Sitä tasoa, ettei ratsastuskoulu enää ihan riitä muttei mahdollisuutta omaan. Lukioikäisiä tai nuoria aikuisia. Todella hyviä, rehellisiä ja aina ollaan haasteista selvitty, jos hevoset ovat olleet vaikeita. Hevosia ollut eri ikäisiä ja ratsastaa ovat saaneet taitojensa mukaan, osaa vaan taluttaneet/juoksuttaneet. Ollaan myös ratsastettu yhdessä, esim. mä meen jonkun kisahevosen sillä aikaa, kun verkkaavat tällästä senioria ja jos on tarvinnut niin olen hetken läpiratsastanut sitten, jotta pysyy hyvänä. Ei todellakaan joka kerta ole tarvinnut itse ratsastaa ja osaavat omatoimisesti ja turvallisesti maastoilla yms.
Vuokraamisesta saatavat tulot ovat niin vähäisiä, että siitä koituva vaiva ei ole mua varten ainakaan nyt. Ehkä joskus.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.9.24 12:22:35

Mitä on ne hevosen tavat mitä pitää opettaa? Kuulostaa siltä että hevonen toimii vaan sulla kivasti ja syytät muita sitten siitä kun oot opettanut hevoselle tyhmiä tapoja mitä pakko noudattaa että edes liikkuu.

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   25.9.24 12:38:46

Mitä enemmän ikää sitä mukavuudenhaluisempi. Omalla hevosellani on yli vuoden käynyt tosi kiva ja ahkera 12 v tyttö, käy joka säällä ja pimeällä useamman kerran viikossa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.24 13:24:06

Myöskin mitä enemmän ikää, sitä enemmän on omaa elämää. Mäkin olen 12-20v uhrannut kaikki illat ja viikonloput tallilla, mutta ei se enää 30v ole mahdollista, kun on muutakin mitä pitää tehdä. Toki siis jos nyt vuokrausdiiliin lähtisin, siihen sitoutuisin. Se ei silti tarkoita, etteikö elämässä voi tulla muutoksia. Työ muuttuukin, muuttaa itse, joku perheessä jää työttömäksi ja pienikin vuokra+bensat on liikaa, joku läheinen sairastuu, tulee raskaaksi, yhtäkkiä käsissä onkin oma eläin (itselle kävi näin, oli liikutushevosesta sovittu ja menossa katsomaan. Pari päivää ennen soitettiin että mun elämän hevonen on vailla uutta kotia ja pakkohan se oli ottaa). Jne jne jne. Mutta monet näistä on sellaisia, että ei niitä halua alkaa vuokrahevosen omistajalle välttämättä avaamaan enempää.

Päivämäärä:   25.9.24 15:02:02

Kuulostaa siltä, että hevonen on alkanut reagoida vaihtuviin ratsastajiin. Et siis voi tarjota sitä vuokralaisille ollenkaan, jos suostuu menemään vain yhden mummun silmäteränä. Ratsastat siis itse etkä yritä ottaa maksua tuntemattomilta. Kaikista hevosista ei ole ratsastuskoulu- tai vuokrahevosiksi, jos suostuvat kulkemaan oikein vain omistajan alla.

Lähettäjä: Omistaja 
Päivämäärä:   25.9.24 15:40:08

” Kuulostaa siltä, että hevonen on alkanut reagoida vaihtuviin ratsastajiin. Et siis voi tarjota sitä vuokralaisille ollenkaan, jos suostuu menemään vain yhden mummun silmäteränä. Ratsastat siis itse etkä yritä ottaa maksua tuntemattomilta. Kaikista hevosista ei ole ratsastuskoulu- tai vuokrahevosiksi, jos suostuvat kulkemaan oikein vain omistajan alla.”

Ei reagoi sinänsä vaihtuviin ihmisiin, vaan siihen, että ratsastajilla ei ole systeemiä. Jos ajellaan vaan kierrostolkulla uraa ympäri, eikä tehdä mitään hevosen mielenkiinnon ylläpitämiseksi, saattaa keksiä itse mielenkiintoisempaa tekemistä ja alkaa katselemaan maisemia jolloin tulee hitaaksi kun ei ole läsnä. Tarvitsee siis kentälle tekemistä. Ei nosta laukkaa eikä tee temppuja jos ratsastaja ei pyydä oikein, siinä mielessä opettavainen. Maastossa menee vaikka takaperin pitkällä ohjalla. Suhteen rakentaminen hevoseen alkaa jo maastakäsin, kun kohtaat sen tarhassa.

Mikään hevonen ei pysy hyvänä, jos ratsastaja ratsastaa huonosti. Siksi toivon sitä tunneilla käymistä.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   25.9.24 15:52:57

”Miksi vuokraajilla ei ole enää omatoimisuutta?
Ei itse etsitä valmentajia tai olla heihin edes yhteydessä?”

Moni hevosenomistaja ei välttämättä katsoisi tällaista hyvällä. Itse vuokraajana ennemmin kysyisin, ketä omistaja voisi suositella.

”Ajatellaan, että se vuokris on automaatti joka menee vaan, niin kuin ne ratsastuskoulun puksut?”

Ratsastuskoulun ”puksut” ovat usein oman kokemuksen mukaan ihan jotain muuta kuin automaatteja.

”Vaikka todellisuudessa hyvin ratsastettu hevonen on herkempi, se ei nosta laukkaa jos istut irti satulasta ja koitat ajaa laukkaan.”

Juuri näin, mutta eivät kaikki yksärit läheskään ole hyvin ratsastettuja.

Meillä muuten on tunneilla opeteltu tekemään siirtymiä ja mm. laukannostoja kevyessä istunnassa pysyen. Herkemmillä hevosilla tämä on kyllä helpompaa. ;)

Päivämäärä:   25.9.24 15:59:40

No jos hevonen ei osaa nostaa laukkaa laukka-avuista niin en ihmettele, että kukaan ei sinne jää.

Sun hevonen on liian haastava osaamattomille ja liian huonosti perusratsastettu/koulutettu, että kukaan joka osaisi suostuisi maksamaan kun menee ratsuttamisen puolelle.

Päivämäärä:   25.9.24 16:05:01

Aamen! Homma menee valitettavasti just niinkuin aloittajalla. Ja kyse ei ole siitä, että aloittaja olisi opettanut hevoselleen jotain mystisiä omia tapoja joita kukaan ei voi osata. Oman kokemuksen mukaan on vaan vaikea löytää edes kohtuullisen ratsastustaitoista tai edes oppimishaluista henkilöä. Hevosen pitäisi arvata epämääräisesti avuista hirveän herkästi mitä ratsastaja haluaa ja jättää huomiotta osa heilumisesta ja puristamisesta. Sitähän ratsastuskouluhevoset tekee mutta niillä on apuna vinkit siitä mitä muut hevoset tekee ja opettaja sanoo. Monella on sellainen ajatus, vuokrahevosen pitäisi yksin arvata ja sekään ei usein riitä että tekee sen mitä ratsastuskouluhevonen tekee vaan hevosen pitäisi olla vähintään VaB-tasolle koulutettu ja suorittaa sitten sen tason temppuja.

Tuskin aloittajalla nyt siellä sentään pariakymmentä eri yrittäjää ravaa viikossa, mikä on ratsastuskouluhevosella normiarkea, että en usko ollenkaan tuohon vaihtuvat ratsastajat -teoriaan. Kyllähän siinä voi paras terä kärsiä jos kovin monta ratsastajaa on mutta jos ne ovat kaikki taitavia niin harva hevonen sen takia lakkaa toimimasta.

Oma herkkä VaB-tasoinen hevonen vihelsi pelin poikki turhauduttuaan vuokralaisen epäselviin apuihin niin että ei edennyt kuin käyntiä. Vuokralainen ei tästä mitään kertonut ja se tuli yllätyksenä kun alussa homma näytti menevän ihan hyvin valmentajan avustuksella.

Tässä iso ongelma on, että ei ymmärretä omia rajoitteita. Eihän amatööri mitenkään voikaan osata heti täydellisesti ratsastaa vieraalla hevosella. Mutta sen sijaan että hahmottaisi tämän rajoitteen ei ole halua oppia paremmaksi ratsastajaksi vaan moni vaihtaa vaan hevosta. Ja ei se uusi yhtään sen kummemmin mene.

Jaan ja ymmärrän täysin aloittajan turhautumisen mutta haluan uskoa, että tilanne ei ole toivoton. On vaan tosi vaikea pitää tilanne hevoselle reiluna. Fiksu ja herkkä hevonen valitettavasti oppii helposti myös huonot tavat.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.9.24 10:42:53

Veikkaan, että vuokraaja pelkää lentävänsä pihalle jos myöntää ääneen, että homma ei suju. Moni hevosenomistaja nimenomaan kieltää valmentajan hankkimisen ja on ylipäänsä niin omistushaluinen että vuokraajana ei uskalla ehdottaa opettajan hankkimista. Joidenkin mielestä tuntuu valmentajan läsnäolo kuluttavan hevosta enemmän kuin itsekseen ratsastelu.

Ongelma saattaa siis hyvinkin ratketa sillä, että annat vuokraajalle ihan suorasanaisesti vapaat kädet hankkia omille vuokrauskerroilleen opetusta. Kuten on sanottu, ohjatuilta ratsastuskoulutunneilta täysin itsekseen ratsastamiseen siirtyminen voi olla haaste. Ratsastuskouluissa myös kävellään paljon ja tehdään paljon yksinkertaisia asioita uralla ja ylipäätään tehdään yhtä tehtävää ehkä kahdesti kun tunnilla on viisi muutakin ratsukkoa, eli ratsastuskoululaisen meno voi näyttää yksärin omistajasta oudolta hissuttelulta, vaikka vuokraaja omasta mielestään ratsastaa normaalisti eli samalla tavalla kuin tunneilla, vaikka nyt olisi koko kenttä omassa käytössä eikä tarvitse odotella omaa vuoroa ja alla hevonen, joka nimenomaan tarvitsee töitä.

Lähettäjä: Tia 
Päivämäärä:   26.9.24 12:06:05

Miksi sitten otettu osaamaton vuokraaja ? Kyllähän sen näkee koe ratsastuksessa ettei ole omalle hevoselle sopiva.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.