Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Naruissa seisominen

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   23.9.24 22:42:18

Miten opettaa nuori hevonen (3v) seisomaan naruissa? Niin, että pärjäisi myös käytävällä eikä vain pesarissa.

  Re: Naruissa seisominen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 23:16:54

Aluksi seisomaan käytävälle riimunnarussa. Sitten toiselta puolelta kiinni ja riimunnaru toisella puolella. Sitten kummaltakin puolelta kiinni. Opeta myötäämään paineeseen, ettei saa mitään vetopaniikkia.

  Re: Naruissa seisominen

Lähettäjä: Kl 
Päivämäärä:   24.9.24 09:04:20

Kyllä ne pitää opettaa jo vkkeistää 1 vuotiaina seisomaan naruissa

  Re: Naruissa seisominen

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   24.9.24 09:12:41

Aika myöhässä olet. Meillä osaa kaikki seistä käytävällä viimeistään 1v syksyllä kahtapuolen kiinni. Mutta joo,aloita ihan sillä että seisoo paikallaan ja varmista,että osaa myödätä paineeseen.Sit toiselta puolelta kiinni ketjuun ja toiselta puolen vielä avustaja pitää kiinni kun itse harjailet hevosta.. Kun tämä ok voi narun laittaa toiselta puolen kiinni vetosolmulla seinään.Näin pidän itse aika pitkäänkin nuorten kanssa,saa narun nopeasti irti jos jotain tuleekin.

  Re: Naruissa seisominen

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   24.9.24 09:15:28

Meillä opetetaan jo ennen vieroitusta, jotta varsapihatossa pystyy pitämään riimussa kiinni kun syövät omat ruuat.

  Re: Naruissa seisominen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.9.24 09:30:04

Opeta ensin narun tarkoitus eli paine mitä hevosen tarvii tehdä kun naru pingottuu eli myödätä eikä repiä irti itsensä. Kentällä opetellaan ensin narun paine pysähdys,vasen,oikea. (taivutus harjoitus todella tärkeää ratsun alulle, oppii siitä ohjaksien vasen oikea pysähdys yms) kun kentällä harjoituksia tehty pistä kiinni aitaan tms anna seisoa siinä hetki ja sitten taas liikuta ja toista niin nuori oppii yhdistämään paikalla seisomisen lepotaukoon. sen jälkeen ei ole ongelmaa sitoa vaikka puuhun kiinni kun hevonen tietää mitä se tekee. Ikinä ei ole myöhäistä kouluttaa hevosta jos lähestymis tapa on oikea, itse olen kouluttanut nuoria ja vanhoja sama käytäntö kaikilla ja hevoset vastaavat koulutukseen samalla lailla.

  Re: Naruissa seisominen

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   24.9.24 11:34:03

No jos ostaa kolmevuotiaan niin on vaikeahkoa aloittaa yhtään aiemmin.

  Re: Naruissa seisominen

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   24.9.24 11:36:23

Kiitos … neuvoista. Mikä on tuo taivutusharjoitus?

  Re: Naruissa seisominen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.9.24 11:37:40

Kolme vuotias on vielä helppo opettaa kun 16 vuotias jolla pinttyneitä tapoja takaroaivossa kestää kauemmin sisäistää kun nuoren.

  Re: Naruissa seisominen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.9.24 11:41:29

https://www.youtube.com/watch?v=LgrqCK7arLA

Tuossa on hyvää tietoa taivutuksiin!

  Re: Naruissa seisominen

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   24.9.24 15:31:31

Kiitos vaivannäöstä ….

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.