Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: Kenttä 
Päivämäärä:   23.9.24 09:00:15

Kuinka usein teidän tallilla lanataan kenttä? Maneesia ei ole, joten kenttä on kelien mukaan ympärivuotisessa käytössä. Mutta meillä on nähtävästi tallinpitäjän kanssa eri näkemys kentän huollosta..

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: mustikka 
Päivämäärä:   23.9.24 09:02:41

Meillä peruslanaus päivittäin aina päivätallin yhteydessä (maneesi sekä kenttä).

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: mustikka 
Päivämäärä:   23.9.24 09:06:18

Ja lisään vielä, että muut tarvittavat toimenpiteet (esim kentän kastelut tai talvikunnossapitoon liittyvät extratoimet sun muut) aina tarpeen mukaan. Pyritään pitämään myös kenttä ympäri vuoden ratsastuskunnossa.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 09:13:34

Pikkutalli, 6 hevosta ja kenttä lanataan n. 2 x viikossa, on aika vähällä käytössä kun puolet tallin hevosista maastoilee pääosin. Kenttää kastellaan kuivan kauden aikaan lähes päivittäin jos tarvetta. Juoksutus sallittu ennen lanausta, muuten ei.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: Kenttä 
Päivämäärä:   23.9.24 09:20:25

Meillä myös pikkutalli, enkä odottanutkaan päivittäistä lanausta, mutta nyt sitä ei ole lanattu edes joka viikko.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 09:29:02

Ja kai se vähän riippuu materiaalistakin. Meillä on superhyvä kuitupohja, joka ei näin sateiden jälkeen kosteana oikeastaan edes vaadi lanausta, joten ajellaan kevyellä verkkolanalla oikeastaan ihan tavan vuoksi vaan, ei niinkään ehkä tarpeen vuoksi. Mutta kyllä nyt varmasti kerran viikkoon on hyvä lanata oli materiaali mikä hyvänsä.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: Ura 
Päivämäärä:   23.9.24 10:03:06

Käyn ratsastuskoulussa. En tiedä miten usein kenttä lanataan, mutta uria ei lapioida edes vuosittain. 2 vuotta sitten kentällä oli toiselle pitkälle sivulle muodostunut uraan mutka. Se sama mutka on kentän uralla edelleen. Talvikaudella maneesissa ura on todella syvä. Jos tehtävänä on nostaa laukka C:ssä, tehdä R:ssä keskiympyrä ja siirtyä raviin L:ssä, niin pakko on laukata sisäuraa. Jos menee pitkää sivua uraa pitkin, niin hevonen kompastuu uran reunaan, kun pitäisi kääntää ympyrälle.

Entisessä ratsastuskoulussa (olin päivän viimeisellä tunnilla) loppukäynnit mentiin usein uran sisäpuolella, kun tallityöntekijä tuli lapioimaan uria. Ilmeisesti lanaus oli vuorossa seuraavana päivänä ennen tunteja.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.24 10:17:17

Täysihoitotalli
Pari kertaa vuodessa lanaus, yleensä vielä meidän asiakkaiden täytyy sitä (useasti) erikseen pyytää. Maneesin hoito samalla kaavalla. Ja kesällä ei lainata kuin kenttää, talvella ei aurata kenttää vaan maneesin lanaus sen pari kertaa talvella. Joo, ollaan lähdössä pois ennen kuin myös mun hevonen hajoaa noilla pohjilla.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: Minttu 
Päivämäärä:   23.9.24 10:27:22

Pari kertaa kuussa ehkä. Hevosia 35. On ollut täysin riittävä.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   23.9.24 10:47:11

Lanaustarve riippuu niin monesta asiasta. Meilläkin pikkutalli ilman maneesia ja lähes kaikki vain maastoilevat. Itse osaan ratsastaa ilman että minusta tulee uria. Lanataankohan ehkä kerran kuussa ja mielestäni ihan riittävä. Talvisin saa aurauksen pyytämällä. Saa lanata halutessaan itse jos kokee tarvitsevansa.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: Tuksu 
Päivämäärä:   23.9.24 10:51:00

Jos tallinpitäjä ei itse ratsasta, kentän/maneesin hoito on ihan suoraan näkyvissä tässä. Kun eivät ymmärrä pohjan tärkeyttä. Sama koskee pohjamateriaalien valintaa. Tai pohjien kunnostustarpeen arviointia.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 10:51:53

Kotitalli, joka päivä, vaikka on todella hyvä hoitamattakin. Pysyy parempana, kun hoitaa.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: Kaisa 
Päivämäärä:   23.9.24 10:55:28

^no ei se ihan noinkaan ole.
Ammattimainen tallinpitäjä tietää asian kyllä vaikkei itse ratsastaisikaan.
Enkä itsekään lähde tähän kolme kertaa päivässä lanaukseen jos kenttää käytetään kolme kertaa viikossa. Maksaa se polttoaine siihen traktoriin/mönkkäriinkin

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.24 10:57:06

"2 vuotta sitten kentällä oli toiselle pitkälle sivulle muodostunut uraan mutka. Se sama mutka on kentän uralla edelleen."
Meidän ratsastuskoulussa kenttä & maneesi huolletaan vähintään kerran viikossa, todennäköisesti useammin. Maneesissa toiselle pitkälle sivulle tulee maneesissa mutka. Ja vaikka pohja lanataan, se sama mutka on kohta taas siinä. En ymmärrä miksi, ei siinä kohtaa ole seinässäkään mitään erikoista, ei edes ikkunaa.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: Tuksu 
Päivämäärä:   23.9.24 11:26:17

Kaisa, olen tätä touhua katsellut asiakkaana monta vuosikymmentä ja kyllä se vain näin on. Ratsastamaton ei ymmärrä kentän pohjan tärkeyttä.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: Halpaahuvia 
Päivämäärä:   23.9.24 16:23:46

Jos urattomana aikoisi kentän pitää saisi käyttöasteesta riippuen olla mättämässä uria täyteen kerran tai kaksi päivässä. Meillä yksäritallilla olen ilmoittanut että se lapioi, joka urat tekee. Itse ratsastan ja myös oppilaille teetän vaihtuvia teitä jolloin uralla lähinnä käydään.
Kenttä ladataan harvemmin kuin kerran kuukaudessa. Ja silloinkin kun se minusta tallinpitäjänä tuntuu tarpeelliselta. Kun sillä samalla kentällä ratsastan vähintään yhden hevosen joka päivä niin jos kelpaa itselleni, saa kelvata muillekin.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: hukka 
Päivämäärä:   23.9.24 17:57:54

Joka päivä vedetään kevyt lanaus, tarpeen mukaan muu huolto

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä...k 
Päivämäärä:   23.9.24 21:00:12

Tuota kenttää ei kannata lanata sateella. Silloin lanan siirtämään läpimärkä pintahiekka jää kuraksi. Sopivasti sateen jälkeen tehdyllä latauksella kentän saa huippukuntoon.
Ja helteellä kenttä kannatti lanata myöhään illalla.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.9.24 21:56:23

2-3 x vko, 10 hevosta.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: Ops 
Päivämäärä:   23.9.24 22:01:48

Aika harvakseltaan hoidetaan. Kuitenkin juoksutetaan hevosia lähes päivittäin ja maneesissa urat kun ei osata ratsastaa.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: Nmm 
Päivämäärä:   23.9.24 22:49:14

Oltiin ennen tallilla, jossa kenttä lanattiin ehkä 2x vuodessa. Aivan mahtavaa että nykyisellä 1-2x viikossa. Bueno!

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 23:00:26

Pari kertaa kuukaudessa hyvällä kelillä. Syksyllä ja keväällä pahimmat ajat päivittäin ja talvella aurataan ehkä kerran, jos lunta on paljon. Ratsastan itse useamman hevosen päivässä. Keksin ajallani muutakin käyttöä kuin kentän hyödyttömän hinkkaamisen.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 23:23:48

Kuten sanottu, riippuu paitsi käyttöasteesta myös materiaalista, joku tiivistyy herkemmin ja vaatii enemmän lanausta kuin toinen. Meillä 20+ hevosta ja maneesi lanataan päivittäin hallikaudella.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: Ziia 
Päivämäärä:   23.9.24 23:25:19

Kerran päivässä

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: Dt 
Päivämäärä:   23.9.24 23:39:22

Meillä asiakkaat saa lanata niin usein kun haluavat mutta en ole tarttunut mahdollisuuteen ja olen ehkä kahdesti nähnyt jonkun lanaavan. Tallin puolesta kerran viikossa, talvisin harvemmin.

  Re: Kuinka usein lanataan

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   24.9.24 07:41:15

Käyttöasteesta riippuen 1-3 kertaa viikossa. Joskus ei edes viikottain, kun kentällä pyörinyt ehkä kaksi ratsukkoa viikon aikana tekemättä sinne uria. Estevalmennuksiin esim lanataan aina ja niiden jälkeen myös. Yleensä kenttää ei kuitenkaan kannata lanata liikaa, vaan sopivassa suhteessa käyttöasteeseen.
Niin että pohja on ”hyvä ja turvallinen” - ei uria eikä kraatereita.

Esim ratsastuskouluissa pitäisi kyllä melkein lanata päivittäin koska kenttään tulee ihan kamalat urat jo yhdestä possujonossa menevässä tunnissa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.