Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   22.9.24 19:02:32

Voiko alta karkuun juoksevan hevosen saada alle ratsastamalla vaan enemmän eteenpäin? Vai onko ainut tie vahtia jatkuvasti pidätteillä, ettei lähde viipottamaan alta pois?

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 19:14:40

Hidasta istunnalla, pohkeet kiinni/lähellä kylkiä ja paljon tehtäviä, väistöjä, käännöksiä, voltteja ja siirtymiä, istunta tosiaan tiivisti ja esim kevennys hidasta. Myös hengittämiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Ohjista hidastamalla saat vaan vetokisan aikaan.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 19:17:31

Tsekkaa satula ekana

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.9.24 19:18:06

Hevosta ei jarruteta ohjista hitaaksi vaan se ratsastetaan hitaaksi. Siihen voi mennä hetki, eikä sitä hetkeä pidä pelätä.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   22.9.24 19:22:08

No en tarkoittanut käsillä tehtävillä pidätteillä vaan kaikilla pidätysavuilla.

Lähinnä haen sitä, jos laitan vaan lisää vauhtia niin tuleeko hevonen helpommin sitä kautta alle?

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.9.24 19:23:01

Älä aja kovemmaksi vaan vaadi tahtia ja rytmiä, siirtymiä askellajin sisällä ja välillä

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 19:48:06

Ensin pitää odottaa

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Ellen 
Päivämäärä:   22.9.24 22:17:04

Paljon tehtäviä, voltit parhaimpia, etenkin kulmissa ja lyhyillä sivuilla kun joutuu keskittymään. Meillä saatiin kokonaan opetettua altajuoksijalta tapa pois. Lähinnä teki sitä laukannostoissa, niin aina voltit heti kun laukka nostettu. Tekemisen antaminen poistaa yleensä nopeasti tämän tavan ja sen että aina toimitaan määrätietoisesti eikä aleta itse jännittämään niitä lähtöjä. Jos taas ei varsinaisesti juokse alta = lähde kiitolaukkaan, niin riittää usein tehtävien välillä siirtymiset käyntiin tai pysäyttää hetkeksi kun "lähtee alta". Meillä ruuna teki alkuun kun väistöjä opeteltiin tätä alta kiiruhtamista ja saatiin vinkki valkulta pysäyttää aina hetkeksi tai mennä suoraan hetki.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Myötää 
Päivämäärä:   23.9.24 01:02:54

Muista myödätä. Kun vähiten tekisi mieli, myötää ohjasta ja hengitä, rentouta oma kroppa.

Eteenpäin eli vauhtia ei pidä ratsastaa ellei tarvitse purkaa ylimääräistä virtaa, mutta jalalla voi silti joutua ratsastamaan takaosaa alle, jos hevonen kipittää alta pois. Vahvempia, mutta rauhallisempia askeleita.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.9.24 08:25:57

Hmmm... en kaivannut neuvoja vaan pelkkää kannan ottoa siihe, pitääkö ensin olla alla, jotta voi pyytää isompaa liikettä vai voiko hevonen tulla alle kun saavuttaa lakipisteen alta juoksemisessa.

Hankala ehkä selittää mitä tarkoitan näin sanallisesti, kun harva vastaa kysymykseen. Noh piste ja joku muu vastasi kyllä. Aion kyllä testata tätä omaa kokemusta seuraavaksi kun kiipeän altajuoksijan selkään.

Tavallaan tarkoitan sitä, että jos hevonen lähtee viemään niin joskus silloin eteenpäin ratsastus tuokin hevosen takaisin avuille, en tiedä eikö teille ole koskaan maastossa käynyt niin? Jos roikkuu ja pidättä, hevonen vaan vetää lisää, mutta jos siinä tilanteessa pyytääkin eteenpäin, muuttuu vieminen hallituksi askellajiksi.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 08:31:19

Jos kyseessä ex-ravuri, niin eteenpäin ajamalla et saa sitä yhtään enempää avuille ja alle, vauhti vaan kiihtyy, tasapaino hukkuu entisestään ja pahimmassa tapauksessa olette jossain kaarteessa nurin.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Nii 
Päivämäärä:   23.9.24 09:20:44

No se nyt vähän riippuu onko siellä maastossa joku pakoreaktio tai muu hölmöily meneillään vai onko vaan tasaista viemistä. Kyllä mä koittaisin ottaa kunnolla kiinni ohjat ylös ja mukana aito oma tahto pysähtyä tai hidastaa. Sitten siirtymisiä hitaampaan esim ravista käyntiin.. ei liikaa paineistaen ja käynnistä ravipätkiin paineistaa enemmän kuin ravista käyntiin.

Pitäis aika hyvin tuntea satulan alta mikä homma eli voiko pyytää eteenpäin, mutta ei voi mielettömästi jossain hullussa ravissa tai laukassa sitäkään tehdä. Hepan tulisi tulla kiinni ja avuille eteenratsastuksella aika pian jos muut asiat on kunnossa. Joskus joutuu tekee puolipidätteitä tai taivuttamaan jomman kumman pohkeen ympärille, vaikka ei ole kyse kädellä ratsastamisesta.

Eli vähän riippuu mikä apu on ongelmallinen ja minkä tarvii ensin läpi jos kaikkia ei saa kerralla (heppaa ohjan ja pohkeen väliin)

Tunnustele kumpi pää on vahvempi, onko enemmän etuosalla vai takaosalla.

Sitä eteenpäin ratsastusta kokeile käsi hiljaa alhaalla (herkästi nousee kun kuitenkin koittaa pidättää) ja käsi voi olla elävä/ rento ettei samalla staattisesti pidätä. Voi uskaltaa myödätäkin vähän.

Mut ennaltaehkäisyä siihen alta juoksuun niin itse alta juoksua sattuu luultavasti vähemmän.

Monet juoksee kun on voimanpuutetta ja ratkaisu on juosta karkuun koska se on helpompaa silloin kun ei fyysisesti pysty kulkemaan vaikka tavallista laukkaa siinä määrin kun ratsastaja haluaisi. En maastossa tarkoita mitään koottua koulukiemuralaukkaa vaan normaalia maastolaukkaa missä pystyy ratsastamaan askellajin sisällä eikä hevonen päätä vauhtia.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 11:26:02

Mun mielestä eteenpäin kaahottava pitää saada ensin kuuntelemaan ratsastajaa, eli puolipidätteitä toisen perään.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Polle 
Päivämäärä:   23.9.24 12:41:16

Ei auta lisätä vauhtia, se ei todellakaan tuo hevosta "alle" jos se muutenkin karkaa alta.

Jos opetat sen siihen että nimenomaan kova vauhti on toivottua ei se mitään muuta enää teekään.

Jännittynyt hevonen jota ajetaan vielä lisää eteen ei siitä rentoudu etkä saa sitä sillä tavalla kuulolle, pelkästään kaahaamaan jalat hajalle.

Jos olen rehellinen niin lähdet väärästä päästä liikkeelle jos tuossa vaiheessa keskityt sen "alle saamiseen", eihän se ole mahdollista ennen kuin saat sen rennoksi ja kuuntelemaan sinua.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: sos 
Päivämäärä:   23.9.24 12:47:54

Jos hevonen juoksee alta, ei se ole tasapainossa, eikä avuilla. Siihen jos vielä laittaa lisää vauhtia, ei tilanne todennäköisesti parane millään mittarilla. Jos taas hevonen pyynnöstä etenee reippaasti ja tasapainossa, ei silloin ole ongelmaa laittaa lisää pökköä pesään.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.24 13:45:44

yhdenohjan pysähdys!!! Ainoa oikea ratkaisu tähän.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.9.24 14:36:04

Ei ole ex ravuri, iha kivasti koulutettu pv.

Noh olen monen kanssa samaa mieltä, että ensin tasapainoon, alle ja sitten isompaa liikettä.

Hevonen on sellainen, kun otat ohjat käteeni niin laittaa heti pään painoksi ja koitaa pitää sun takamuksen pois satulasta, eli ei halua istuntaan hyväksyä.

Olen nyt jonkin aikaan tehnyt tätä juuri perinteisten siirtymien ja puolipidätteiden ja valvonut ja ennakoinut sitä pään painamista. Lisäksi siis esim. haluaa nostaa vaikkaa laukkaa mieluummin kuin koota ravia, eli lihakset ja muut ei vielä jaksa myöskään kootussa ja alla paljoa mitään.

Viimeksi lopuksi kevyt ravissa pyysin hevosta eteen ja rennoksi niin tuli vaan sellaine ahaa elämys, että kun se rentoutui eteen ja sai oikeasti liikkua isosti eteen, loppui se edestä vetäminen... en osaa sanoa olinko sitten muka saanut sen niin läpi sillä ratsastukeralla VAI reagoiko siihen isoon liikkeeseen niin, että kun sai oikeasti työntää takaa rennossa muodossa, alkoikin kantaa itseään.

NOH meinaan nyt kokeilla tätä uudelleen ja aikaisemmin kuin loppuraveissa vasta. Voi olla että painaa ja "kaahottaa" menemään niin aloitan sitten alusta taas, mutta jokin siinä loppuravissa antoi vinkkiä toisenlaiseen ratkaisun mahdollisuuteen.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.24 14:44:41

"Viimeksi lopuksi kevyt ravissa pyysin hevosta eteen ja rennoksi niin tuli vaan sellaine ahaa elämys, että kun se rentoutui eteen ja sai oikeasti liikkua isosti eteen, loppui se edestä vetäminen... en osaa sanoa olinko sitten muka saanut sen niin läpi sillä ratsastukeralla VAI reagoiko siihen isoon liikkeeseen niin, että kun sai oikeasti työntää takaa rennossa muodossa, alkoikin kantaa itseään."

Jos hevonen on luonnostaan isoliikkeinen tai nopea, se ei välttämättä vie tai juokse alta, vaan yrittää vaan liikkua eteenpäin annetussa askellajissa. Onko se iso liike siis kuitenkin vain hevosen neutraali askellaji? Kuten sanoin jo aiemmin, ei pidä pelätä hevosen liikettä ja sitä välivaihetta ennen kuin sitä saa kunnolla säädettyä. Oletko tähän mennessä ratsastanut sitä käsijarru päällä? Pitkäaskelista hevosta ei kannata yrittääkään ratsastaa pelkässä poniravissa.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   23.9.24 14:51:11

” en kaivannut neuvoja vaan pelkkää kannan ottoa siihe, pitääkö ensin olla alla, jotta voi pyytää isompaa liikettä vai voiko hevonen tulla alle kun saavuttaa lakipisteen alta juoksemisessa.”

Ei se tule ”alle” juoksemalla lisää. Ensin on oltava ”alla” jotta voit pyytää liikettä enemmän.
Sen hevosen on opetettava ensin odottamaan ratsastajaa. Siten saat sen alle ja siitä voit pyytää liikettä sen minkä kykenee, pikkuhiljaa sitten voima ja liike kasvaa kun hevonen on alla, odottaa ja kantaa ratsastajan.

Ratsastaja ei ikinä jahtaa hevosta kovempaan vauhtiin.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.9.24 14:56:01

Sillä on aika isot liikkeet mutta siis jo käynnissä se laittaa painoa ohjiin ja pakottaa istuntaa sisäreisille eli liikettä vastaan. Olen tähän asti ollut siis tasan sitä mieltä, kuten melkein kaikki tässä, että pitää saada hyväksymään istunta ja paino takajaloille, mutta ehkä se ei tällä hevosella olekkaan oikea reitti.

On iso hevonen ja en tiedä paljonko sieltä liikettä löytyy, on uus tapaus mulle. Noh summa summarum, testaan tuleeko se sittenkin liikkeen kautta läpi paremmin. Selkeästi sellaisesta ei täällä ole yksiselitteisesti samanlaista kokemusta.

Lähinnä tuo kun jo käynnissä alkaa ns. kilpaveto, olen ratkaissut tätä ns. perusteitse pidättein ja kuten yllä monesti todettu. Ehkä tuo isompi liike työntää takaa niin, että oikeasti selkä nousee ylös ja kevenee sitten myös edestä...

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.24 15:00:35

Ohjien kiskominen voi olla eri ongelma tai reaktio siihen, että et anna sen liikkua luonnollisesti vaan yrität vääntää sitä liian pieneksi ja hitaaksi heti alussa. Isoliikkeiset hevoset verrytellään isosti ensin ja vasta sitten kun ne ovat kunnolla auki, voidaan alkaa hidastaa ja säädellä liikettä.

"pakottaa istuntaa sisäreisille" Millä tavalla tämä näkyy? Mitä hevonen tekee?

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.9.24 15:03:43

Uusien hevostuttavuuksien kanssa olisi aina hyvä saada joku katsomaan ja neuvomaan.

Ratsastuksessa ei koskaan saisi olla tunneta, että hevonen juoksee alta karkuun. Se voi liikkua aktiivisesti ja isosti, kunhan kantaa itsensä ja vastaa puolipidätteisiin odottamalla/lyhentymällä/kokoamalla. Tahdin tulee myös säilyä kaarevilla urilla.

Tämä neuvoja näkee, mitä hevosen takaosassa tapahtuu, kun ratsastat sitä eteen. Työntääkö hevonen takajalkoja syvemmälle alle, vai potkiiko taaksepäin? Jos et saa ketään katsomaan teitä, niin laita hevonen hetkeksi liinaan. Juoksuttaessa näkee jo aika hyvin, miten takaosa toimii ja miten hevonen kantaa itseään.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: gp 
Päivämäärä:   23.9.24 15:06:54

Tämä on mielenkiintoinen keskustelu, kiitän omastakin puolestani asiallisista viesteistä :)

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.9.24 15:13:49

- sisäreisille pakottaminen ei näy vaan tuntuu, eli ei anna laittaa istuinluita satulaan vaan yrittää saada painoa pois satulasta niin, että ratsastaja huomaa sen paineena sisäreisissä.

Olen antanut vertyä isosti enkä ole kovakätinen vaan oikeasti tarkka siitä, että tuntuma säilyy kevyenä ja fleksiivisenä. Ja tunnen kyllä, että jos pyydän hevosta eteenpäin, niin se työntää takajaloillaan, mutta usein tulee painona kuolaimeen.

Nyt kun sitä viimeksi ravasin lopuksi, niin tavallaan annoin venyttää ja pyysin vielä vaan lisää (oli selkeästi lisättyä ravia ennemminkin kuin keskiravia) niin jokin loksahti paikalleen ja hevonen alkoi kantaa itseään ja oli höyhenen kevyt. Muoto oli pidempi toki, mutta selkä pyöreä.

Nyt mietin siis vaan, että jatkanko samalla radalla, eli ensin istunta läpi jnejne vai voisiko tuon isomman ravin kautta saada hevonen kevyeksi ja avuille ja siitä alkaa sitten vaatia harjoitusravia ja kootumpia askelia. Eikä toisinpäin.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.9.24 15:18:47

Ja mainittakoon, että laukassa hevonen on helpommin läpi ja pyöreänä heti, ravissa tämä ongelma on selkeämpi ja samoin käynnissä: vaihtoehdot on joko tosi pientä käyntiä pehmeänä edestä tai sitten isompaa käyntiä vetokilpailussa.

Ja lihaskunto on sellainen, etten mieti vielä esim. laukka - käynti siirtymisiä kun kokoamisaste ei riitä siihen.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.24 15:21:53

Eli hevonen on huonokuntoinen mutta siellä kunnottomuuden alla voi piillä aika pitkät askeleet. Kokeilisin reippaampaa ja kunnolla venyttävää alkuverkkaa teille.

Tuosta painoasiasta en vieläkään saa kiinni, mutta ehkä joku muu ymmärtää. Tai sitten hevosen selkä pitää näyttää ellille, jos siis satulaan ei voi istua ilman protestointia.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.9.24 20:00:22

No protestointi on ehkä liioiteltu sana. Tarkoitan sillä painoasialla vaan yksinkertaisesti sitä, että hevonen on etupainoinen ja vetää ratsastajaa satulasta (vähän mutta minä kyllä huomaan sen).

Eli ei ole sellainen tunne, että satulassa saa istua kunnolla istuinluille koko painollaan. Mielestäni hevonen välttelee tällä vaan painon siirtoa takasille ja haluaa mielumnmn haahuilla kaula ja selkä pitkänä.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.9.24 20:01:35

Mut kokeilen kyllä nyt vielä reippaampaa alkuverkkaa ja koitan saada tuon loppuverkkatunnelman sitä kautta. Ei se nyt hevosta riko, jos suunta pysyy oikeana.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   23.9.24 20:15:42

Ratsastuksenopettaja paikan päälle! Eihän sitä nyt jestas sentään netissä opetella ratsastamaan!

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.9.24 20:17:13

:) teoriasta voi kyllä jutella kun tietää mistä puhuu.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   23.9.24 20:31:38

"Hevonen on sellainen, kun otat ohjat käteeni niin laittaa heti pään painoksi ja koitaa pitää sun takamuksen pois satulasta, eli ei halua istuntaan hyväksyä."

Kuulostaa että ongelma on ohjastuntuma. Ehkä ratsastat käsijarru päällä, jonka hevonen kokee liian kovaksi ja painaa siitä läpi.

Eipä vaan voi tarpeeksi painottaa kuinka asiatonta on kysellä tällaiseen neuvoja täältä. Kukaan ei näe mistä on kyse, mikä on ratsastustasosi ja onko välineet sopivat. Tuollainen tekeminen on kaikinpuolin hevosta kohtaan asiatonta. Jos hevonen ei pysty rentoutumaan ratsastajan alla, jotain on perustavasti pielessä ja apua pitää hakea heti, ennenkun hevonen kipeytyy.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Lada 
Päivämäärä:   23.9.24 20:38:07

Liian painava ratsastaja? Juoksoo kipuu karkuun

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   23.9.24 20:49:14

”mutta siis jo käynnissä se laittaa painoa ohjiin ja pakottaa istuntaa sisäreisille eli liikettä vastaan”
”vaihtoehdot on joko tosi pientä käyntiä pehmeänä edestä tai sitten isompaa käyntiä vetokilpailussa.”

Ei, se ei ole alla, se ei myötää ohjalle oikein, todennäköisesti ei myöskään kävele selkä ylhäällä selän läpi.
Tähänkin on vastaus se että hevosen on odotettava ratsastajaa. Jos kävelee lyhyttä käyntiä hyvin, siitä myös pikkuhiljaa lähdet pyytämään takajalkoja aktiiviseksi ja astumaan enemmän alle. Ja kun poistuu ja painaa, ota takaisin lyhyeksi kevyemmälle ohjalle ja uudestaan.
Apuna voi käyttää hyvin myös pientä pohkeenväistöä nämä seinää vasten jolloin seinä jarruttaa, sinun ei tarvitse niin paljon. Auttaa myös takajalkoja astumaan alle.
Tämä ongelma nyt kuulostaa että takajalat on tallissa, etuosa ei ole rinnasta kevyesti ylhäällä ns oikeasti peräänannossa. Ratsastatko sen kaulan vain kaarelle ja etupainoiseksi? Silloin takapää jää ja ohjalle tulee paine kun takaosa ei kanna. Pitkärunkoinen hevonen?

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.9.24 21:14:11

Xy, asia on juuri niin kuin viimeisessä kappaleessa kuvaat. Nyt kyse on ratkaisusta, pitääkö hevosen olla koottuna alla ennenkuin voi pyytää isompaa liikettä vai voiko isompaa liikettä pyytämällä ja pidemmällä muodolla saada takajalat alle ja siitä lähteä kokoamaan ja kehittää lihaskuntoa?

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.9.24 21:16:34

Tarkoita Xy tätä kohtaa: Tämä ongelma nyt kuulostaa että takajalat on tallissa, etuosa ei ole rinnasta kevyesti ylhäällä ns oikeasti peräänannossa. 

Ja tähän ratkaisu: ensin koottuna läpi ja siitä isompaan vai pidemmällä kaulalla isommasta askeleesta sitten kootuksi?

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 21:20:51

Valmentajan avulla ollaan saatu tämmöinen alta liiraava hevonen kuuntelemaan istuntaa ja oikeasti käyttämään selkää. On niin eri hevonen parin vuoden opettelun jälkeen! Toki välillä vielä helposti menee kovaa jos itse ratsastaa laiskasti

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.9.24 21:22:02

Mietin tässä esim. nuorta hevosta. Ei niitäkään heti vedetä pakettiin vaan eteenpyrkiväisyys pyritään säilyttää ja sitä kautta lähdetään rakentaa itsensä kantavaa ratsua.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.9.24 21:23:38

. Teittekö työn kootun vai pitkän hevosen kautta?

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 21:28:17

Ei nuorta vedetä pakettiin eikä sinunkaan hevosta tarvitse pakettiin vetää, mutta kyllä siellä alusta asti etsitään tasapainoista menoa ja edetään vasta kun alkaa sujumaan. Jos nuorella lähtee vaan tasapainottomasti painamaan kaasu pohjassa ympäri kenttää, niin sitä on hyvin äkkiä nurin hevosen kanssa.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.24 21:29:30

Eihän tuollaista hevosta edes voi koota. Ette ole lähelläkään mitään kokoamista, tavoite on säädeltävät askellajit ennen kuin voitte edes ajatella kokoamista.

Hevonen ei voi kiskoa ratsastajaa satulasta jos tuntuma on kunnossa. Lakkaa roikkumasta ohjissa, anna hevosen edetä omassa tahdissaan ja hanki valmentaja paikalle. Ja lakkaa pelkäämästä vauhtia, jos hevonen kerran ei ota lähtöjä vaan pelkästään liikkuu haluttua askellajia haluttuun suuntaan.

Miten hevonen liikkuu omistajallaan?

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Prima 
Päivämäärä:   23.9.24 21:29:30

Kyllä se kaahottaminen valitettavasti useimmiten on voiman ja tai tasapainon puutetta. Vauhti korjaa virheet jne. Vrt. Miten paljon helpompaa pyörällä on ajaa kovaa, kun hitaasti isolla vaihteella. Se on myös hevoselle helpompaa kaahata, kun ei tarvitse koota luitaan kasaan ja kantaa itseään. Hevoset tykkää päästä helpommalla.

Hitaasti menemällä kehittyy hevoselle voimaa ja sitä myöten tasapainoa ja vasta sitten hevonen on valmis liikkumaan isommin oikein. Ja oikein liikkumisella tarkoitan nyt sitä että hevonen kantaa itse itsensä, eikä kaahota vaan selkä alhaalla menemään.

Kaahotusta ei kannata alkaa kitkemään pois myöskään liian vaikeilla tehtävillä. Tasapaino on paljon vaikeampi säilyttää esim. Voltilla, kun suoralla tai ympyrällä. Eli aluksi helpoolla tehtövillä ja helpoissa kohdissa muutamia hyviä puolipidätteitä ja rauhallisia askeleita ja sitten hiljalleen lisää. On ihan älytöntä lähteä heti vääntämään jotain volttikahdeksikkoa ja sillä vauhtia pois, kun hevosen fysiikka ei siihen riitä, vaan sen on pidettävä vauhtia yllä ettei kaadu.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 21:29:40

Esimerkiksi oman nuoren kanssa mennään eteenalas ravissa aluksi löysin ohjin. Pohjatyöt on tehty kunnolla, joten säätelen vauhtia kevennyksellä ja hengityksellä/vatsalihaksilla.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 21:31:03

Ja esimerkiksi siirtymät on tosi hyviä, ravia mennään kerrallaan vaikka vaan 3 askelta jos sen jälkeen lähtee vauhti kiihtymään, sitten käyntiin, hevosen tasoittaminen siinä ja jälleen uusi ravinosto.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.9.24 21:33:58

Ohjat on liian lyhyet jos et pysy satulassa.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 21:38:36

Mä: Aika paljon on jouduttu keskittymään suoruuteen joka kerta, omaan rauhalliseen istuntaan ja alaspäin siirtymisissä hevosen oikeanlaiseen "kehon käyttöön", jotta rupeaa kantamaan itseään. Rauhallinen istunta ja kädet, suoruus, oikein suoritetut siirtymät avotaivutus, sulkutaivutus, väistöt... kaikkea mahdollista ollaan treenattu tässä vuosien aikana pikku hiljaa. Käynnissä myös helposti kipitteli alta pois niin tavoitteena aina ne rauhalliset pitkät askeleet, sitten sama ravissa jne. ei ole ollut helppoa, mutta todella opettavaista. Nyt osaa odottaa ja kuunnella istuntaa.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.9.24 21:48:03

No teissä laukaisee kovan reaktion tuo sanani kaahottaminen. Hevonen ei vie silmin nähden vaan puhun siitä tunteesta kun hevonen ei ole oikeasti alla vaan on etupainoinen ja yrittää mennä pidempää askelta ja kovempaa kuin ratsastaja haluaa.

Itse en roiku ohjissa enkä myöskään pelkää vauhtia. Hevonen liikkuu kuvaamallani tavalla etupainoisena selkä ylhäällä omistajansa kanssa ja vetokilpailu on kova. Saan hevosen läpi kyllä, mutta viime kertaisen loppuravin myötä ajattelin, onko perinteinen tapa (hevonen neljällä jalalla odottaa ratsastajaa jalan ja käden välissä, joka haetaan siirtymillä yms yllä luettelemanne keinot) ainut oikea tapa.

Tarkoitus oli pohtia, voiko samaan päämäärään päästä kahta kautta. Mutta tämän keskustelun perusteella ei.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   23.9.24 21:52:19

Anna hevosen liikkua isosti, mutta vaadi tahdikasta liikettä ja reaktiota apuihin. Jos pidätät, hevosen on hidastettava ja kun pyydät eteen, on liikuttava eteen. Mutta älä aja hevosta juoksemaan kuin maalisuoralla. Unohda kokoaminen, mutta vaadi kevyt ohjastuntuma. Pidä huolta, että hevonen kantaa rintakehänsä ja päänsä ja ettei se kynnä pää alhaalla lavoillaan. Pää saa laskea alas sitten, kun se ei vedä sinua ylös satulasta. Unohda kokoaminen, jos kokoat ennen kuin hevonen on valmis kokoamaan tapat sen liikkeen.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.9.24 21:59:44

Mummo puhut asiaa. Tuohon pääseminen on työn alla enkä todella halua tappaa liikettä kokoamisella. Se on vaam hiuksem hieno se raja, koska hevonen kulkee isommin alla ja taas koska juoksee alta pois.

Ja muillekkin keskustelijoille: olen kanssanne samaa mieltä miltei kaikesta kirjoitetusta. Klassinen tapa on lähteä siitä, että hevonen on alla ja läpi. Halusin vaan keskustella kokemuksesta, jonka koin kun annoin hevosen hakea lisätyn kautta ravin tahdin ja nousi kevyeksi edestä siinä.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 22:00:05

"vetokilpailu" ikävä kyllä kielii siitä että hevonen ei osaa käyttää kroppaansa oikein. Kuten Mummo sanoi hevosen rintahehä ja pää ylös mieluumin kuin pää polvissa vetokisa. ja välillä voi pyytää eteen myös pidentämään askelts, mutta vain pyydettäessä ;)

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.9.24 22:06:45

Jep. Ei riitä lihaskunto ja tottunut vetämällä saamaan kuskin pois penkistä. Sen vedon sain pois siinä loppuravissa jotenkin niin täysin, että jäi mietityttämään ja siksi halusin asiasta keskustella.

  Re: Alta karkuun juokseva hevonen..

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.9.24 22:08:44

"yrittää mennä pidempää askelta ja kovempaa kuin ratsastaja haluaa"

Tässä nimenomaan pitää antaa aluksi hevosen mennä sillä tavalla jolla se kykenee. Käsijarru päällä ratsastaminen tekee tosiaan sen vetokilpailun. Paranna tahdikkuutta ja siirrä painoa taakse ensin hevoselle luonnollisessa vauhdissa ja askelpituudessa, koska muuhunkaan se ei kykene. Hallitse tahtia ja askelpituutta keventämällä ja istunnalla. Pidennä reippaasti ohjaa, jos et muuten saa istuinluita satulaan. Ei niillä ohjilla joka tapauksessa mitään tee jos tuntuma on pelkkää kiskomista.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.