Lähettäjä: EX
Päivämäärä: 25.9.24 10:23:41
Ohut metallinen ajokolmipala tai fullcheeck.
Varsa kannattaa totuttaa kuolaimeen niin, että sitä ei vain seisota karsinassa tai käytävällä mälväämässä ja muljauttelemassa kuolainta, vaan heti liikkeelle, eli sille ohjaustehostimelle todellakin on tarvetta heti alusta alkaen. Kuolaimeen tottumiseen liittyy myös tuntuma.
Luin tästä joskus hyvän vertauksen, että jos sulla itsellä on kutittava ja epämukava villapaita päällä, niin on tosi ikävä vain istua tai seistä paikoillaan, kun silloin ei ole mitään muuta tekemistä tai ajattelemista kuin keskittyä siihen outoon ja epämukavaan tunteeseen.
Mutta jos vaikka vähän liikuskelee ja puuhailee se sama pusero päällä, niin kutinaa ei välttämättä edes huomaa, kun on muuta tekemistä ja ajattelemista.
Ja tämän olen huomannut ihan käytännössä itsekin varsojen kanssa. Kyllä ne tottuu uusiin varusteisiin paljon helpommin, jos niiden kanssa lähtee heti vaikka ohjasajamaan, kuin silloin jos niitä vain seisottaa käytävällä tai karsinassa tylsistymässä.
Itse uskon myös siihen, että varsa pitää totuttaa mahdollisimman tavallisella kuolaimella, joten kumi- ja nahkakuolaimet on lentäneet meillä romukoppaan ja opetuksessa käytetään sellaisia varusteita joita hevosella tullaan myös aikuisena käyttämään. Kuolaimet on hevoskohtaisesti sovitettuja kolmipaloja erilaisilla muotoiluilla ja metalliseoksilla. Ei ole vielä tullut vastaan hevosta, jolle kolmipala ei sopisi, kun niitä on saatavilla niin paljon erilaisia.
Kaikkein typerin ohje, mitä olen nähnyt on se että varsalle pitäisi laittaa kumikuolain tai happymouth ensikuolaimeksi. Nehän menee ihan hetkessä halkeamille ja naarmuille, jotka sitten raapii suuta. Lisäksi materiaalin joustaminen yleensä provosoi mälväämistä ja kuolaimeen puremista.
|