Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuoli-istunta

Lähettäjä: Mmmmm 
Päivämäärä:   21.9.24 12:07:50

Ratsastuskoululainen täällä hei!
Katselin itsestäni kuvia ja mulla on hieman tuoli-istunta eli kantapää ei ihan mun alla vaan edempänä.
Voin ratsastaessa lihaksilla vetää niitä taaksepäin, mutta ihan kuin lantioni olisi liian tiukka siihen, eli asennossa ei ole rento olo.
Voiko siis johtua jonkin lihaksen kireydestä, ja miten tätä lähtisi korjaamaan?

  Re: Tuoli-istunta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.9.24 12:13:17

Monesti ongelma on lonkankoukistajissa, etenkin jos tekee istumatyötä tai muuten istuu paljon. Kannattaa panostaa lonkkien rentouttamiseen. Satulatuoliin vaihtaminen voi auttaa vähentämään kireyden aiheutumista.

  Re: Tuoli-istunta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.24 12:13:21

Ajattele itsesi kevyeksi. Nosta rintakehä. Laita sitten painoa jalustimille. Älä ajattele että istut syvällä satulassa.

  Re: Tuoli-istunta

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   21.9.24 13:21:43

Jalustinten pituus? Jalat niistö pous, saatko takaisin vain varpaita nostamalla?

Ajattele antavasi reittes vaan valua suoraan alaspäin, ajattele polvi alas. Istuthan istuinluittesi päällä?

Netistä, instasta jne. löytyy hyvin vinkkjä lonkkien avaamiseen ja lonkankoukistajien venytyksiin. Joskus tuoli-istuntaan ajaa myös huono satula tai jalustinhihnojen koukkujen sijainti liian edessä.

  Re: Tuoli-istunta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.9.24 14:09:50

Pakko sanoa, että varsinkin osa yleissatuloista ohjaa jalkaa eteen ja istuntaa tuoli-istuntaan. Olen huomannut, että ainakin jalustinhihnat ovat joissakin satuloissa turhan edessä, mutta en tiedä, vaikuttaako myös itse istuin.

Minulla on aivan huomattava ero istunnassa kun vertaa ratsastuskoulun perus vanhaan yleissatulaan vs. laadukkaaseen koulusatulaan...

Mutta voi kyllä johtua myös omasta kropasta, jumeista ym.

  Re: Tuoli-istunta

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   21.9.24 15:24:54

Koita mennä alkukäynnit ja välikäynnit ilman jalustimia. Anna jalan valua pitkäksi ja rennoksi. Ratsikoulussa on monesti myös estepenkit, nämä ohjaavat jo itsessään jalkaa hieman eteen. Pyydä opeltasi jalustimen pituustsekkaaus ja joku kotiläksy, minkä hän katsoisi tarpeelliseksi. Hienosti havaittu.

  Re: Tuoli-istunta

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   21.9.24 15:33:22

Usein se on satulasta kiinni. Liian iso penkki ja jalustinhihnan paikka liian edessä = tuoli-istunta on väistämätön. Toki lonkankoukistajat kannattaa venytella kuntoon mutta satulalle ei voi mitään.

  Re: Tuoli-istunta

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   21.9.24 15:39:27

Mulla auttoi se, että laitoin pohkeet taaemmas. Aluksi tuntui omituiselta, kun oli niin tottunut että pohje ajautuu liian eteen, siksi piti ihan ajatella, että nyt ne pohkeet taaemmas.

  Re: Tuoli-istunta

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   21.9.24 19:09:56

Mulla oli satula syynä, Stübbenin yleispenkki jossa ne koukut on vaan aika edessä. Sitä vanhaa mallia siis.

  Re: Tuoli-istunta

Lähettäjä: Mmmmm 
Päivämäärä:   22.9.24 08:17:53

Kiitos kaikille vinkeistä! Ok, eli lonkankoukistajien venyttelyä, keveyttä, pohkeita taakse ja lonkkien rentoutta, ajatella reisiä ja polvia alas. Tässähän jo paljon ajatuksia joita voi kokeilla :-)

  Re: Tuoli-istunta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 09:49:40

Juu on tyhmä kuin saapas :--D

  Re: Tuoli-istunta

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   22.9.24 10:17:21

Arvon piste, kerro toki miten? :D

  Re: Tuoli-istunta

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   22.9.24 13:00:53

"Usein se on satulasta kiinni. Liian iso penkki ja jalustinhihnan paikka liian edessä = tuoli-istunta on väistämätön."

Tämä oli minulla syynä. Ei siinä auta venyttelyt tai muut, tulee vaan pahempia istuntavirheitä kun yrittää vääntää itseään ihan epäluonnolliseen asentoon.

  Re: Tuoli-istunta

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   22.9.24 13:52:29

Tuo lonkankoukistajienkaan venyttely ei ole minulla minulla auttanut. Vaikka venyttelin niitä kuinka, venyttelin lantiota ja avasin lonkkia ja tein mitä tahansa monta kertaa viikossa, niin ongelma on yhä. Joissain satuloissa pahemmin kuin toisissa. Olen tullut tulokseen, että osittain homma johtuu anatomiastani.

  Re: Tuoli-istunta

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   22.9.24 14:31:37

Tästä ei ole apua korjaamiseen, mutta tuoli-istuntahan on tosi yleinen ongelma. Vaikka istunta näyttäisi muuten kuinka hyvältä, usein jalat on edessä - varmaan useammin edessä kuin oikealla paikallaan. Ja sitä näkee kv-tasolla asti. Mutta tosi hienoa että aloittaja on kiinnittänyt siihen huomiota - täytyy tehdä niin itsekin taas :)

  Re: Tuoli-istunta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.24 16:14:57

Venyttely ei vahvista lihaksia. Yleensä kireä lihas on myös heikko lihas, ja monella istumatyötä tekevillä lonkankoukistajat ja muutkin lantion alueen lihakset ovat todella huonossa kunnossa. Lihaskuntotreeniä siis tarvitaan, ja tällä hetkellä on paljon palveluntarjoajia, joilta treeniohjeita saa, sen kun vaan valitsee itselleen sopivimman tuntuisen.

Satulaongelma on myös ihan todellinen, kuten tuolla on jo useampi sanonut. Estepainotteisessa yleissatulassa on aika hankala istua "oikein", varsinkin jos istuin on itselle liian iso ja jalustinkoukut liian edessä. Voi olla ihan fyysisesti mahdotonta pitää jalka alla silloin, kun jalustimet on jalassa. Pidemmät jalustimetkaan eivät ongelmaa korjaa, sen sijaan joskus rei'ällä lyhentäminen voi auttaa hieman, kun polven kulma hitusen pienenee. Jalan pakon omainen taakse päin vääntäminen ei sekään todennäköisesti auta vaan jäykistää entisestään, mutta "painavat polvet" voivat auttaa jossain määrin. Kantapäätä ei kannata myöskään pyrkiä painamaan alas, koska se helposti työntää jalkaa vielä lisää eteen.

  Re: Tuoli-istunta

Lähettäjä: Misu 
Päivämäärä:   23.9.24 16:34:09

"Olen tullut tulokseen, että osittain homma johtuu anatomiastani."

Satula on suurempi syy. Satulan syvin kohta on liian takana ja ohjaa istumaan takakaarelle. Jalustinkoukut liian edessä, vie jalan eteen.

  Re: Tuoli-istunta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 22:51:17

Itsellä ongelma on se, että istun liian takana istuinluilla. Kun keikauttaa hieman lantiota eteen ja ajattelee jalkaa taakse, jalka onkin alla. Treenillä menee paikalleen automaattisesti. Liian pitkä jalustin myös syy (auttaa kun saa vatsalihakset aktivoitua satulassa ja jalkaa siten vakautettua)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.