Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Seitinohut- ja lyhytkarvaisen loimitus

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   18.9.24 19:34:31

Olen ennen omistanut mammutin, nyt tallissa vanhempi, todella ohut- ja lyhytkarvainen puokki. Miten loimitan kun;
1) Pihalla puolipilvinen +10c
2) pihalla nollakeli
3) talvella sisällä +5..+10c

Itse ajattelisin
1) kuoriloimi 0g tai 50g
2) 50g-100g
3)100g

Meneekö ihan metsään? Talvipakkasilla sitten 200g ylöspäin..

  Re: Seitinohut- ja lyhytkarvaisen loimitus

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   18.9.24 21:58:35

Miksi laittaisit pihalle nollakeliin saman paksuisen tai jopa ohuemman kuin 10 astetta lämpimämpään talliin? Noin lämpimässä tallissa ei mitään, muuten näyttää ihan ok.

  Re: Seitinohut- ja lyhytkarvaisen loimitus

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.9.24 22:21:18

12 astetta on terveelle hevoselle termoneutraali lämpötila. Eli jos ei viimaa tai sadetta, niin kymmeneen asteeseen en välttämättä loimittaisi, toki henvosesta riippuu, sisälle en ainakaan mitään satagrammaista noissa asteissa.

  Re: Seitinohut- ja lyhytkarvaisen loimitus

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   18.9.24 23:30:34

+10 nakuna tai hyvin kevyessä loimessa, esim. Kärpäsloimi vedenpitävällä selällä, sisällä esim. Bot verkkoloimi tai vastaava kevyt. Nollakelissä mulla on vaihdellut 0-200g välissä hevosesta riippuen. Mahdollinen tuuli, sade ja kuinka viluinen hevonen on vaikuttaa paljon karvan laadun lisäksi.

Seuraa sitä hevosta ja kokeile kädellä loimen alta miltä tuntuu. Jos on viileä niin lisää, jos kuuma/hikinen niin vähennä.

  Re: Seitinohut- ja lyhytkarvaisen loimitus

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   19.9.24 01:03:06

Hyvältä näyttää! Kunhan tuossa nollakelistä talliloimi jää alle!!

  Re: Seitinohut- ja lyhytkarvaisen loimitus

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   19.9.24 02:43:15

Seuraa sitä hevosta. Talli onneksi tosi lämmin niin sinne ei tarvi turjustaa. Mikä politiikka loimituksessa, onko yksi päälle eikä yhtään pois vai miten? Entä tallin paikka, meillä tuulee helposti kylmästi niin herkkikset tarvii jopa nollassa sen loimen (50-100g)

  Re: Seitinohut- ja lyhytkarvaisen loimitus

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.9.24 07:34:50

Tallissa tulee huomioida myös se, että hevonen ei pääse liikkumalla lämmittämään itseään samalla tavalla kuin ulkona. Ja jos ruokintaväli on pitkä, ei myöskään lämpiä syömällä. Eli tallissa on hyvä olla takkia päällä. Miettikää itse seisomassa paikallaan +5 tai +5 mahdollisuus kävellä ja liikkua.

  Re: Seitinohut- ja lyhytkarvaisen loimitus

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   19.9.24 07:38:36

Kuuma voi tulla.
Tarviiko noin lämpösessä tallissa loimea?
Meijän silkkiturkkinen pärjää näillä asteilla ulkonaki ilman loimea

  Re: Seitinohut- ja lyhytkarvaisen loimitus

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   19.9.24 07:52:34

Minulla lyhyt- ja ohutkarvainen hevonen, tullut kesällä etelä-Euroopasta eli tottunut ihan erilaiseen ilmastoon ja palelee todella herkästi.

1. Puolipilvinen 0g, sadekeli 50-100g
2. Tyyni keli 100g, sadekeli 200g
3. Talli on toistaiseksi niin lämmin, että on nakuna, mutta herkästi saa ainakin vuorittoman päälleen. Uskoisin, että tässä tallissa max 200g riittää talvella sisällä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.