Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten välilevyn pullistuma vaikuttanut?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   17.9.24 18:35:12

Onko täällä muita joilla oma selkä hajalla? Pystyttekö ratsastamaan isoliikkeisillä hevosilla?

  Re: Miten välilevyn pullistuma vaikuttanut?

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   17.9.24 19:13:04

Pullistumia on niin erilaisia ja erikokoisia eri väleissä, että kerro tarkemmin. Miehelläni oli selässä pullistuma eikä kyennyt edes kävelemään, joten tuskin olisi voinut ratsastaakaan, jos olisi lajia harrastanut

  Re: Miten välilevyn pullistuma vaikuttanut?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 20:04:25

Jos kaikkien aikuisten selät kuvattaisiin niin suurimmalla osalla löytyisi vanhoja pullistumia ja muita kulumia, ja suuri osa näistä on oireettomia. Tosiaan on todella yksilöllistä miten vaikuttaa, joten se selviää vaan kokeilemalla. Jos akuutti tilanne on ohi, eikä ole varsinaista hermopuristusta ja lihaskunto kohdillaan niin ei pitäisi olla haittaa :)

  Re: Miten välilevyn pullistuma vaikuttanut?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 20:10:28

Ratsastus on itseasiassa itselle yksi hyvä liikuntamuoto. Toki selän ollessa akuutisti pahimmillaan, oli ratsastus hankalaa. Mutta nykyään ratsastuksen liike auttaa alaselkään.

  Re: Miten välilevyn pullistuma vaikuttanut?

Lähettäjä: Mmmmm 
Päivämäärä:   17.9.24 21:36:14

Jos selkään pääsee ja selästä pois, voi tehdä käyntiharjotteita niin kauan kun selkä alkaa parantua. Ratsastaminen on uimisen lisäksi todella hyvä terapiamuot pullistuman korjaamiseen.
Ravit ja laukat vasta sitten kun ei satu ilman lääkkeitä.
Pullistumasta täysin olen palautunut ratsastuskuntoon.

  Re: Miten välilevyn pullistuma vaikuttanut?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   17.9.24 21:39:53

Pullistuma useampi vuosi sitten. Pari vuotta kesti parantua pahimmasta. Kuuntelisi. Tarkkaan omaa oloa ja en kiirehtisi mitään. Itse en pysty enää ratsastamaan isompi liikeisiä, ärsyttävät hermoa. Sen sijaan sopivilla hevosilla ratsastus pitää kroonisen kivun poissa.

  Re: Miten välilevyn pullistuma vaikuttanut?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.24 01:00:14

Ensimmäisestä isommasta pullistumasta muutama vuosi, kuukausi kokonaan pois selästä, sen jälkeen pelkkää käyntityöskentelyä kuukausi ja sen jälkeen olen mennyt kaikkia askellajeja, tosin "helikoptereilla" en ratsasta. Isoliikkeistä ei pysty ratsastamaan ellei ole todella tasainen liike. Ja kun selkä meni, tuon ensimmäisen kuukauden kävelykin oli hankalaa, mies puki sukat ekan viikon. Ja pullistuma alaselässä, painoi iskiashermoa ja hermo ärsyyntyy kyllä edelleen herkästi.

Ratsastan koska pystyn ja pitää selkää liikkeessä. Oma ratsastus ei todellakaan ole sillä tasolla kuin aikaisemmin ja joka ikinen kerta täytyy miettiä, että miltä tänään tuntuu, mitä pystyy tekemään. Oma asento huonontunut reilusti, koska jäykkyyttä on reilusti joka puolella kehoa.

  Re: Miten välilevyn pullistuma vaikuttanut?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.9.24 04:22:41

Aktiivisena aikana saattaa jopa käynti sattua.

Selkäongelmallisena voin sanoa olevan parempia ja huonompia kausia. Rasituksen jälkeen pyrin lepäämään aina kotona hetken, jolloin selkä saa palautua. Harjoitusravi on vaikeaa selälle, sillä kipeytyy. Jos menee vain lyhyitä pätkiä harjoitusravissa (esim.voltit ja väistöt) ja muuten keventää ei ole mikään ongelma. Käynti ja laukka ei ole ongelma. Toki suosin hevosenkin kannalta välillä kevyessä istunnassa laukkaamista. Oman selän voinnin mukaan voi suunnitella treenejä ja ottaa enemmän käyntiä ja kevyttä ravia vaikeina päivinä. Toki ratsastuksen jälkeen on kotona syytä hieman levätä ja käyttää faskiapalloa selän alla rentouttamassa muuta lihaksistoa selän alueelta. Itsellä saattaa selän kivusta johtuva jännitys jopa vaikuttaa lonkkaan eli muu lihashuolto on tärkeää.

  Re: Miten välilevyn pullistuma vaikuttanut?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   18.9.24 08:28:08

Kolme alinta väliä (ainakin) pelattu aikanaan paskaksi. Pullistumia, repeämiä. Ratsastuksessa vähiten kipeä, isoliikkeinen raaka hevonen. Liikkeet ok, maatossa välillä ottaa loikkia tai tippuu jalat alta (minä alaspäin menossa kun hev loikkaa ylös) silloin tuntuu että nikamat tulee kypärästä läpi ja vesi valuu silmistä.

  Re: Miten välilevyn pullistuma vaikuttanut?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   18.9.24 08:29:01

Niin ja oikein kipeinäkin aikoina päätän itse milloin kusen ja paskon eli nämä minun kivut vaarattomia.

  Re: Miten välilevyn pullistuma vaikuttanut?

Lähettäjä: Vohveli 
Päivämäärä:   18.9.24 08:35:21

En todellakaan oman pullistuman kanssa pystynyt ratsastamaan millään hevosella. Ei puhettakaan, että olisi jotenkin kavunnut satulaan, hyvä että kävelemään pääsi.

  Re: Miten välilevyn pullistuma vaikuttanut?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.9.24 10:18:44

Pienehkö pullistuma, noin 1,5vuotta kesti ennen kuin kuivui ja kivut vaimeni. Lähinnä käyntiä vaan, ja kaikki äkkinäiset liikkeet kyllä sattui... Nyt kun on kuivunut, voi ratsastaa mutta mieluiten ei isoliikkeisellä. Ja paljon pitää itse venytellä ja huoltaa selkää ettei jumahda.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.