Lähettäjä: *
Päivämäärä: 16.9.24 17:01:49
Kenenkään ei edes tarvitse haluta mennä tallille muiden neuvottavaksi ja uudelleenkoulutettavaksi, jos se tarkoittaa jotain asiatonta puuttumista toisen hevosenpitoon ja ratsastukseen tai jotain omien ideologioiden tuputtamista. Mutta kyllähän sen nyt pitäisi jokaisen täysijärkisen aikuisen ymmärtää, ettei ole vähissäkään määrin OK mennä tallille sotkemaan ja rikkomaan paikkoja tai luvatta lainaamaan muiden tavaroita. Jos tällainen käytös herättää muista pahaa verta, vika ei todellakaan ole heissä.
Se, että tavarat laitetaan paikoilleen käytön jälkeen, muiden tavaroita ei käytetä luvatta eikä varasteta, ja omat sotkut siivotaan eikä alun perinkään sotketa turhaan, on normaalia aikuisen ihmisen käytöstä, jota voidaan odottaa jokaiselta - varsinkin jokaiselta, joka touhuaa jonkun muun tiloissa ja jonka toiminta vaikuttaa muihin ihmisiin. On todella ällöttävää kenenkään selittää, että on liian luova taitelija noudattaakseen tällaisia pelisääntöjä. Jos ei muiden keskellä kykene tai halua käyttäytyä ihmisiksi, voi pysyä ihan omassa kodissaan sotkemassa. Ei muiden tehtävä ole siivota toisten aikuisten sotkuja, kun nämä lapsellisuuksissaan kuvittelevat, etteivät normaalit käytöstavat koske heitä.
Aloittajalle sanoisin, että kertokaa sille tallinpitäjälle riittävän seikkaperäisesti, mistä on kyse. Ei mitään epämääräistä ja ympäripyöreää, vaan kertokaa ihan konkreettisesti, mitä tämä uusi asiakas touhuaa. Olen itse tallinpitäjä ja siltä pohjalta olen todella hämmästynyt, jos tallinpitäjää ei kiinnosta kuulla, että asiakas rikkoo tavaroita ja jättää niitä mihin sattuu, sotkee paikkoja ja käyttää muiden tavaroita luvatta. Tällainen kyllä todellakin minua kiinnostaisi!
Olen huomannut, että jostain syystä asiakkaat eivät useinkaan halua tuoda selkeästi ilmi, missä mennään. Saatetaan nurista ja mutista jostain tyypistä paljonkin, mistä tulee sellainen kuva, että jostain tyypistä ei nyt oikein tykätä Mutta enhän minä tallinpitäjänä voi tällaiseen puuttua, kun ei tuollaisesta saa mitään otetta vaan voi päinvastoin tulla sellainen tunne, että onko yksi nyt muiden hampaissa syyttä suotta. Jos taas tuodaan ihan selkeästi ilmi, mitä on tehty ja mitä sääntöjä rikottu, tilanteeseen on mahdollista puuttua. Myös se kannattaa suoraan sanoa, jos toisen käytös on on sellaista, että se vaikuttaa omaan asiakastyytyväisyyteen jo hyvin negatiivisesti. Sekin auttaa tallinpitäjää ymmärtämään, että kyseessä on iso ongelma, joka voi oikeasti vaikuttaa hänen liiketoimintaansa.
Jos tallinpitäjä ei kaikesta huolimatta reagoi, sitten kannattaa lopettaa ongelma-asiakkaan jälkien siivoaminen. Eiköhän tallinpitäjä viimeistään silloin ymmärrä, missä mennään, jos uuden asiakkaan aiheuttamat sotkut kävelevät häntä vastaan.
|