Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hankala tallikaveri

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   16.9.24 11:21:01

Olen maksavana asiakkaana tallipaikalla. Olen viihtynyt samalla tallilla liki kymmenen vuotta. Tänä aikana porukkaa on tullut ja mennyt, kaikki omanlaisiaan mutta pahimmatkin tyypit varsin siedettäviä. Fasiliteetit on kunnossa siinämäärin mitä meillä on tarvetta.

Tänä syksynä tallille muutti ensimmäinen asiakas joka sai niskavillat pystyyn heti muuttopäivänä. Hän hoitaa asiansa tallinpitäjän suuntaan todennäköisesti ihan ok, mutta muita tallilaisia kohtaan on ylimielinen eikä ota mitään neuvoja, pyyntöjä tai ohjeita vastaan. Ei myöskään apua. Tekee mitä lystää ja on sekoittanut varsin toimivan pakan huolella. Tavaroita löytyy mihin ne on pudonneet ja niitä käytetään tarkoituksenvastaisesti niin että vaurioituvat tai jäävät muiden huoleksi (tyyliin saksilla pätkitään rautalankaa tai vesisaaviin kerätään ja jätetään paskat). Tämä tietysti hiertää muita tallin käyttäjiä. Asioista on koitettu sanoa nätisti ja perustellen, mutta tuloksetta. Koska muut tallilaiset korjaavat jälkiä, tilanne ei tallinpitäjälle näy tai ei voida osoittaa kuka on asioiden takana.

Lähinnä tämä on avautuminen rankan talliviikonlopun jälkeen, eikä niinkään kysymys, mutta mitä tilanteessa voi tehdä muuta kuin odottaa että tyyppi häipyy omaehtoisesti? Hän viihtyy tallilla noin 24/7 joten välttely on käytännössä mahdotonta. Oma muutto ei ole ensimmäinen vaihtoehto, sillä tätä tyyppiä lukuunottamatta kaikki on hyvin ja oma ja hevosen historia tallilla on pitkä ja hevonen voi hyvin, mikä on itselle pääasia. Ja mikä takaa ettei muillakin talleilla olisi tällaisia hankalia ihmisiä, ehkä enemmänkin. Talliyhteisö ei ole kovin iso, joten prosentuaalisesti yksi ihminen on jo iso ja näkyvä osa.

Antakaa toivoa että tyyppi muuttuu tai muuttaa. Kertokaa että paluu lintukotoon on mahdollista kun vaan jaksaa odottaa.

Nimimerkki: Aloitanko halonhakkuun agressioiden purkamiseksi, vai siirrynkö yöratsastajaksi ajatuksella että hankala tyyppi ei ole muuttanut tallille aivan kokonaan?

Re: Hankala tallikaveri

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 11:26:12

Kerro tallinomistajalle? Ja ihan nollatoleranssi muiden sotkujen siivoukseen joka iikalle, niin alkaa tallinpitäjäkin siinä vaiheessa kyselemään.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   16.9.24 11:33:21

Älkää muut tallilaiset korjatko jälkiään, että tallinpitäjäkin huomaa. Ja tallinpitäjälle pitää asiasta informoida suoraankin.

Lähettäjä: Nota 
Päivämäärä:   16.9.24 11:33:50

No Herranen aika kerrotte tallinpitäjälle! Hänen omaisuuttahan tuossa rikotaan! Kerrotte heti ettei käy niin, että hän alkaa ihmetellä, miksi hänen tavaransa kuluvat ja hajoavat, ja sitten saatte kollektiivisesti kaikki syyt niskoillenne. Siis ihan oikeasti kerrotte juurta jaksain saman tien.

Lähettäjä: Katsoja 
Päivämäärä:   16.9.24 11:34:12

Sanot tälle henkilölle että tälläinen ei käy.
Kerrot tallinpitäjälle ja kysyt, mitä hän aikoo tehdä.
Todellakin nollatoleranssi jälkien siivoukselle.

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   16.9.24 11:36:53

No ompas rankat ongelmat, meitä nyt on jokaiseen kastiin ihmisiä. Itselläni unohtuu asioita tms koska olen sen verran haastavassa työssä joka yleensä tulee myös vapaa aikaan, olen suunnittelevassa luovassa työssä ja se ideointi ei tule konservatiivisesta säntillisestä pääkopasta valitettavasti. Ja se että tarviitseko tuntemattomilta ottaa neuvoja eikö meistä jokainen tee asiat niin kuin itse haluaa? Et sinä omaan pihaan istuta naapurin ehdottamia kukkasia, se ei ole ylimielistä jos ei jaksa jokaisen pillin mukaan tanssia se on itsenäistä mikä on näköjään teidän karvat nostanut pystyyn? Jotkut ei vain halua kuulua mihinkään lahkoon tai seuraan ja se heille suokoot rauhassa.

Päivämäärä:   16.9.24 11:40:10

Toki tallinpitäjälle on asiasta sanottu, mutta hänen suuntaan henkilöllä on eri naamari päässään kuin meille muille ja hommat toimii näennäisesti (ainakin tallimaksut tulee ajallaan mikä taitaa olla alalla iso plussa kun on seurannut asiaa vierestä). Omat tavarat on jo laitettu lukkojen taakse jotta niiden lainailu ja hukkailu ei enää onnistuisi. Ja olisi kiva saada asiat toimimaan tämän hankalan tyypinkin kanssa, tarkoitus ei ole savustaa ulos ketään. Juuri nyt vaan ahdistaa jo valmiiksi lähteä tallille.

Lähettäjä: Nota 
Päivämäärä:   16.9.24 11:43:37

Lakkaatte korjaamasta hänen jälkiään ja sanotte myös tallinpitäjälle, että ette enää korjaa hänen jälkiään.

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   16.9.24 11:46:21

Tässä nähdään vain tarinan toinen puoli.

En nyt tiedä kuinka paljon mun pitäisi ottaa vastaan tallilla viereisen karsinan Ullalta neuvoja, apua tai pyyntöjä vastaan.

Toki tavarat pitää laittaa paikoilleen käytön jälkeen ja käytäville ei jätetä tavaroita lojumaan.

Sen sijaan ei mielestäni ole sun tehtäväsi seurata mitä tämä ihminen leikkaa tai jättää paskansa. Jos keskittyisin siihen oman hevosesi hoitamiseen ja ratsastamiseen ja annat tän paskan valua tallinpitäjälle, joka hoitaa asian parhaaksi katsomallaan tavalla? Sun tehtäväsi ei ole siivota muiden sotkuja. Mikäli tämä jollain tapaa estää sun oman hevosen hoidon ja liikutuksen, niin keskustele tallinpitäjän kanss asiasta.

Päivämäärä:   16.9.24 11:47:39

Savustakaa tyyppi ulos.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   16.9.24 11:53:03

Mihin täytyy pätkiä rautalankaa? Ja kenen vesisaaviin ne paskat meni? Ja miksi korjaatte hänen jäljet?

Meillä on WA ryhmä ja tuollaisista tulisi sinne aina kommentti, kuvan kera. Minkä tallin pitäjäkin näkisi.

Päivämäärä:   16.9.24 11:54:35

No onhan se nyt vähän mun asiani jos mun saksissa on koloja eikä ne leikkaa enää mun käytössä mitään, tai mun hevosen rehut homehtuu kun toisen mielestä on varsin ok lutrata vesileikkejä reharissa muiden tavaroiden päällä. Tästä siis koitettu neuvoa, että ämpärileikit pesukarsinassa eikä reharissa syystä tämä. Ja kunhan illat pimenee lisää niin "etsi talikko tontilta" leikin sijaan ottaisin mieluummin talikon käyttöön omalta paikaltaan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.9.24 11:56:34

Nää on näitä ihmisiä kun kyttää töissä mihin kynätelineeseen Saija kynänsä pistää ja jos kynä menee kärki edellä telineeseen ollaan heti valmiina siitä huomauttamassa, mutta varsinaisesta työasioista ei ole valittamista. Tässäkin hevosen hoidosta ei ole valittamista mutta keskitytään nyt niin muurahaisen kokoisiin ongelmiin kuin esim millä saksilla leikkaa sähkölankaa, itse myös ihan normeilla saksilla leikkaan langat poikki, kyllä on monet kerrat unohtunut harja rehukoppaan :D Onneksi olen itse tallin omistaja ja ymmärrä että elämä on tätä, monesti asiakkaidenkin unohteluja korjannut ilman suurempaa showta..

Päivämäärä:   16.9.24 11:58:22

-----
- Ei kannata omia tavaroita sitten pitää tallilla niin että ihmiset luulee niiden olevan tallin työkaluja! Olet tainnut itse asettua kodiksi talliin ja nyt kun uusi ihminen ei tiedä sinun tapoja on hän häiriköksi vain sinulle.

Päivämäärä:   16.9.24 11:58:25

Aa, ok, meillä tulisi WA ryhmään kuvan kanssa kommentti "miksi saksissa on koloja". Tosin yleisessä käytössä olevat sakset on aina surkeita, siksi mulla on omat.

Samoin tulisi ryhmään kuva kiukkuisella tekstillä "kuka on kastellut mun rehut!!?".

Talikoita olen itse kyllästynyt etsimään joten sekin on mulla oma.

Lähettäjä: Hymyilytti 
Päivämäärä:   16.9.24 12:02:44

mietin ensin, että onkohan tämä se sama tyyppi, mistä mä olen kirjoittanut, ihminen joka asuu tallilla ja puuttuu ihan kaikkeen. Siis ihan kaikkeen. Tuliko hän nyt teille..

Mutta olikin niin päin, että te neuvotte häntä.

Päivämäärä:   16.9.24 12:08:23

meillä on ollut tollainen myös. juurikin esim otettiin jonkun toisen hevosen juomasaavi ja kerättiin siihen paskat ja jätettiin keskelle vesaria. tai lainattiin tavaroita ilman lupaa, rikottiin ja hukattiin. normaali-ihmisellä jäi ihan haavi auki tän kanssa kun niin törkeästi naama peruslukemilla teki mitä huvitti ja kaikki kommunikointiyritykset meni kuin vesi hanhen selästä.

kertaalleen kävin hakemassa oman satulavyöni pois kesken hänen ratsastuksena niin että jäi keskelle jonkun valmentajagurun valmennusta ilman vyötä. Oli lyhyt vyö niin sain avattua maasta väkisin ja joutui tulemaan alas, ei olisi varmaan muuten onnistunut. Ei sen jälkeen "lainannut" enää kamoja mun kaapista. Onneksi lähti pian episodin jälkeen muualle.

Päivämäärä:   16.9.24 12:08:45

Aloittajaa ärsyttää, kun uusi tallikaveri ei olekaan tahdoton lapatossu jota voi pompotella miten haluaa? Miksi ketään muuten ärsyttäisi se, että joku ei ota ei-toivottuja ja ei-pyydettyjä neuvoja ja ohjeita vastaan?

Päivämäärä:   16.9.24 12:14:57

No kyllähän hän neuvoo myös kaikkia, kaikesta. Itse hoidan hevoseni kuten sen parhaaksi näen, mutta en muiden hevosia vastoin ohjeita. Samoin säilytän varusteeni niille osoitetulla ja nimetyllä paikallaan. Ostan omat tarvikkeeni ja pyrin pitämään paikat aina vähän siistimpänä kuin tullessa. Se on ollut tapa jo ennenkuin olen "asettunut kodiksi talliille". Jos ongelma olisikin vain minun, katsoisin peiliin. Nyt meitä vaan on asetelma kaikki vastaan yksi (ja neutraali tallinpitäjä). WA viestit on turhia koska ne ignoorataan.

Tallilla olen suvaitsevainen ja mielestäni mukava vaikka kiukuttaa, joten kiukuttelen hötölän ihmeellisessä maailmassa enkä pety :D

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.9.24 12:55:46

Yksi vänkyrä voi ihan oikeasti tuhota kokonaisen harrastus - tai työympäristön, saada lopulta kaikki sekaisin ja pahalle tuulelle ja onnistuu vielä saamaan ihmisetkin toinen toisiaan vastaan. Pahin on sellainen, joka kaiken lisäksi yrittääkin tarkoituksella saada toisen toista vastaan, puhuu jokaiselle toisista pahaa ja keksii satuja ja tarinoita, tallinpitäjälle on luonnollisesti se uhri ja ainoa hyvä ihminen. Näitä on nähty niin tallilla kuin töissäkin ja yksi elämän ilon imijä saatiin pois kun kerättiin adressi tallinpitäjälle, että joko se lähtee tai me muut, töissä ei auta kuin ottaa loparit ja etsiä uusi paikka, riippuen miten hyvä ystävä ja miten hyvin on kietonut pomon sormensa ympärille.

Päivämäärä:   16.9.24 13:06:45

Heh, näitä tapauksia näkee aina silloin tällöin, että tallin pitkäaikainen asiakas on alkaa tuntea olonsa toisen omistamalla ja pitämällä tallilla vähän liian kotoisaksi, joten kun kuningaskuntaan saapuukin uusi asiakas joka ei pomppaa päsmärin pillin mukaan, niin alkaa armoton parku.
Sieltä on ilmeisesti vuosien mittaan jo saatu savustettua pois muita asiakkaita jotka ei sovi aloittajan idylliin. Toivottavasti tämä uusin tulija pitää pintansa ja jaksaa laittaa vastaan.

Lähettäjä: Mjaa 
Päivämäärä:   16.9.24 13:35:17

Huvittava ketju. Aloittajan asia halutaan kääntää ylösalaisin ja aloittaja hulluksi ja mlkuksi päsmärisi, koska... öö.. vaikkapa siksi että on 16.9.2024.

Taattua hötölää. Joku toinen päivä sama aloitus olisi saanut ihan toisenlaisia vastauksia.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   16.9.24 13:47:43

Aloittaja vaihtoi nimimerkkiä ja puolustelee itseään?
Kyllä aloituksen perusteella kuulostaa että aloittaja on tässä se hankala tallikaveri, joka ei sopeudu siihen että joku harrastaa ja toimii eri tavalla kuin hän itse.

Minäkin olen huomannut tämän. Näitä omavaltaisia diktaattori-asiakkaita on monilla talleilla ja yleensä he ovat nimenomaan niitä vanhoja jääriä, jotka ovat olleet asiakkaana pitkään ja he sitten vanhimman oikeudella sanelevat omat sääntönsä tallinpitäjän sääntöjen lisäksi, tai jopa korvaavat tallinpitäjän säännöt omillaan.

Kaikkein pahin varoitusmerkki hevosen tallipaikkaa etsiessä on aina se, jos tallilla on muutama pitkäaikainen asiakas ja muuten vaihtuvuus on tiuhaa... Se on merkki siitä että tallilla on varjohallitus.

Varjohallitus on aina se, joka tallilla yrittää kylvää eripuraa, ja useinhan näissä tapauksissa käy niin että ne jotka ei voi viedä hevostaan minnekään muualle esim. taloudellisten syiden tai sijainnin vuoksi, joutuu tahtomattaankin liittoutumaan varjohallituksen kanssa ja olemaan mielinkielin siihen suuntaan, jotta omat harrastamisen olosuhteet pysyy siedettävinä.
Ja jos varjohallituksen tapoihin ei taivu, niin käy kuten aloituksessa... Joko on muututtava tai muutettava. Aloittajahan ilmoittaa varsin suorasukaisesti että jos uusi asiakas ei ala totella häntä, niin uuden asiakkaan on lähdettävä, vaikka tallinpitäjän suuntaan asiat olisi kunnossa.

Päivämäärä:   16.9.24 15:48:25

Muistan yhden pienen tallin missä oli juuri tällainen varjohallitus, syytöksiä tuli sitä tahtia ettei itse edes pysynyt perässä, hevoseni oli silloin 2 vuotias joten en niin tiuhaan käynyt tallilla mutta silti olin jotenkin aina onnistunut sotkeamaan jotain, syytettiin että pesen kuolaimia vessassa vaikka hevosellani ei ollut vielä kuolaimia käytössä 0.0 Ei noiden kanssa jaksa alkaa vääntämään vaan nostaa kytkintä isompaan talliin, sillä jos syytökset on marssista niin tietää millainen ufo koko täti on!

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   16.9.24 15:54:59

No kyllä multa menis kuppi ihan nurin jos mun hevosten rehucurvereihin ois mennyt vettä ja homehtuneet tai tallin siisteyssääntöjä jatkuvasti jätettäis noudattamatta eikä järkipuhe auttais tilanteen korjaamiseksi!!!

Päivämäärä:   16.9.24 16:02:33

Oletteko sanoneet tästä tallinpitäjälle siis ollenkaan?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   16.9.24 16:02:47

Meillä varjohallitus keksi omia sääntöjä. Mitä kukanenkin saa säilyttää karsinan ovessa, mikä on tarhajärjestys, mihin aikaan valmennuksia saa järjestää maneesissa, saako hevoset juosta tarhoissa jne... Ja tallinpitäjä oli yliystävällinen kaikkien kaveri joka ei uskaltanut vetää rajoja.

Varjohallitus kielsi minulta omien koukkujen lisäämisen karsinan oveen, koska ne ovat niin iso tarttumisriski, mutta varjohallituksen sisäministerin hevosen karsinan ovessa niitä sai olla :)

Varjohallituksen terveysministerin mielestä hevoseni hirnui liikaa maneesissa (se yleensä vastasi, jos joku hirnui ulkona), ja hän yritti saada tallinpitäjän kieltämään minulta primetimen aikaan ratsastuksen.

Lopulta nostin kytkintä, kun varjohallitus siirsi hevoseni toiseen karsinaan kysymättä minulta tai tallinpitäjältä. Hevoseni oli tarkoituksella nurkkapaikassa, jossa se ei saanut turpakontaktia naapuriin, koska se oli kipakka tamma ja kova potkimaan seiniä. Varjohallituksen päätöksellä se siirrettiin eräänä iltana mitään puhumatta toiseen karsinaan, jossa oli ruunat naapurina molemmin puolin ja kosketusyhteys karsinoiden välillä. Seuraavana päivänä minua odottikin tallilla sitten takakengätön, jalkojaan arkova hevonen.

Niin, ja varjohallitus myös syytti minua siitä että toin vanhalta tallilta jonkun viruksen tuolle tallille, sillä hevoseni oli räkäinen ja kuumeessa noin kaksi viikkoa tallille tulomme jälkeen, koska hevoselleni nousi kuume ja siitä tuli räkäinen noin viikko sen jälkeen kun muutimme tallille.
Sillä ei ollut tuomioistuimessa mitään merkitystä, että hevosen tarhanaapurina ollut varjohallituksen terveysministerin hevonen oli ollut räkäinen ja yskinyt jo yli viikon ennen kuin edes tulimme tallille. :)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.9.24 16:36:33

On kyllä ärsyttävän kuuloinen ihminen. Ei toisten tavaroita lainailla ilman lupaa. Jos on saanu luvan lainaamiseen ja tavara menee rikki, niin ostetaan uusi tilalle. Meidän tallilla hieman saman tyylinen ihminen, tavarat jää milloin minnekin. Nyt hän on alkanut parantamaan tapoja, kun on asiasta huomautettu.

Päivämäärä:   16.9.24 16:40:56

En tiedä miten osa vastaajista saa käännettyä aloittajan viaksi tai nipotukseksi esim tuon aloittajan saksien luvatta lainaamisen ja rikkomisen tai vaikka vesisaaviin kakkojen keräämisen. Onko teidän tallilla normaaliakin toimintaa vai harrastatteko jopa itse? Kun ei jaksa hoitaa omia asioitaan kuntoon, käytetään muiden tavaroita itselle sopivalla tavalla?

Lähettäjä: sanni 
Päivämäärä:   16.9.24 16:52:17

muut lopettakaa sen jälkien siivous niin tallin om huomaa kuka on asialla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.9.24 17:01:49

Kenenkään ei edes tarvitse haluta mennä tallille muiden neuvottavaksi ja uudelleenkoulutettavaksi, jos se tarkoittaa jotain asiatonta puuttumista toisen hevosenpitoon ja ratsastukseen tai jotain omien ideologioiden tuputtamista. Mutta kyllähän sen nyt pitäisi jokaisen täysijärkisen aikuisen ymmärtää, ettei ole vähissäkään määrin OK mennä tallille sotkemaan ja rikkomaan paikkoja tai luvatta lainaamaan muiden tavaroita. Jos tällainen käytös herättää muista pahaa verta, vika ei todellakaan ole heissä.

Se, että tavarat laitetaan paikoilleen käytön jälkeen, muiden tavaroita ei käytetä luvatta eikä varasteta, ja omat sotkut siivotaan eikä alun perinkään sotketa turhaan, on normaalia aikuisen ihmisen käytöstä, jota voidaan odottaa jokaiselta - varsinkin jokaiselta, joka touhuaa jonkun muun tiloissa ja jonka toiminta vaikuttaa muihin ihmisiin. On todella ällöttävää kenenkään selittää, että on liian luova taitelija noudattaakseen tällaisia pelisääntöjä. Jos ei muiden keskellä kykene tai halua käyttäytyä ihmisiksi, voi pysyä ihan omassa kodissaan sotkemassa. Ei muiden tehtävä ole siivota toisten aikuisten sotkuja, kun nämä lapsellisuuksissaan kuvittelevat, etteivät normaalit käytöstavat koske heitä.

Aloittajalle sanoisin, että kertokaa sille tallinpitäjälle riittävän seikkaperäisesti, mistä on kyse. Ei mitään epämääräistä ja ympäripyöreää, vaan kertokaa ihan konkreettisesti, mitä tämä uusi asiakas touhuaa. Olen itse tallinpitäjä ja siltä pohjalta olen todella hämmästynyt, jos tallinpitäjää ei kiinnosta kuulla, että asiakas rikkoo tavaroita ja jättää niitä mihin sattuu, sotkee paikkoja ja käyttää muiden tavaroita luvatta. Tällainen kyllä todellakin minua kiinnostaisi!

Olen huomannut, että jostain syystä asiakkaat eivät useinkaan halua tuoda selkeästi ilmi, missä mennään. Saatetaan nurista ja mutista jostain tyypistä paljonkin, mistä tulee sellainen kuva, että jostain tyypistä ei nyt oikein tykätä Mutta enhän minä tallinpitäjänä voi tällaiseen puuttua, kun ei tuollaisesta saa mitään otetta vaan voi päinvastoin tulla sellainen tunne, että onko yksi nyt muiden hampaissa syyttä suotta. Jos taas tuodaan ihan selkeästi ilmi, mitä on tehty ja mitä sääntöjä rikottu, tilanteeseen on mahdollista puuttua. Myös se kannattaa suoraan sanoa, jos toisen käytös on on sellaista, että se vaikuttaa omaan asiakastyytyväisyyteen jo hyvin negatiivisesti. Sekin auttaa tallinpitäjää ymmärtämään, että kyseessä on iso ongelma, joka voi oikeasti vaikuttaa hänen liiketoimintaansa.

Jos tallinpitäjä ei kaikesta huolimatta reagoi, sitten kannattaa lopettaa ongelma-asiakkaan jälkien siivoaminen. Eiköhän tallinpitäjä viimeistään silloin ymmärrä, missä mennään, jos uuden asiakkaan aiheuttamat sotkut kävelevät häntä vastaan.

Päivämäärä:   16.9.24 18:47:34

"Itselläni unohtuu asioita tms koska olen sen verran haastavassa työssä joka yleensä tulee myös vapaa aikaan, olen suunnittelevassa luovassa työssä ja se ideointi ei tule konservatiivisesta säntillisestä pääkopasta valitettavasti."

Näin voi mun mielestä perusteella sitä, jos joskus jää kakat pihalta siivoamatta tai unohtuu joku tavara väärään paikkaan. Ei sitä, että rikkoo tai sotkee muiden omaisuutta. Ja noista unohduksistakin voi pyytää anteeksi, oli kuinka taiteilija vaan.

Lähettäjä: Tiedän tyypin 
Päivämäärä:   16.9.24 20:24:19

Taidan tietää kenestä tässä on kyse, asui ennen meidän tallilla. Ja vastaus: hän ei tule muuttumaan, vaan käytös pahenee, mitä enemmän kotiutuu. Tsemppiä.

Lähettäjä: Jansku 
Päivämäärä:   16.9.24 20:39:29

"Lähettäjä...

Päivämäärä16.9.24 12:55:46

Yksi vänkyrä voi ihan oikeasti tuhota kokonaisen harrastus - tai työympäristön, saada lopulta kaikki sekaisin ja pahalle tuulelle ja onnistuu vielä saamaan ihmisetkin toinen toisiaan vastaan. Pahin on sellainen, joka kaiken lisäksi yrittääkin tarkoituksella saada toisen toista vastaan, puhuu jokaiselle toisista pahaa ja keksii satuja ja tarinoita, tallinpitäjälle on luonnollisesti se uhri ja ainoa hyvä ihminen. Näitä on nähty niin tallilla kuin töissäkin ja yksi elämän ilon imijä saatiin pois kun kerättiin adressi tallinpitäjälle, että joko se lähtee tai me muut, töissä ei auta kuin ottaa loparit ja etsiä uusi paikka, riippuen miten hyvä ystävä ja miten hyvin on kietonut pomon sormensa ympärille."

Meillä on tuollainen tallikaveri. Alkaa @!#$, kun näkeekin sen tulevan. Naama aina norsun vit...paitsi jos tarvitsee jotain, sitten on niin mukavaa. Se on yksi syy monista miksi alettiin remppaamaan omaa tallia. Saa sellaisen porukan, kun haluaa ja hevoset tulee hoidettua niin kuin ne kuuluu hoitaa...

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   16.9.24 20:49:55

Meillä on tallilla ihminen joka neuvoo kaikkia kaikessa. Puhuu sitten pahaa selän takana ja siinä meneekin sen asiallisen neuvomisen tarkoitus kokonaan. On saanut hyvääkin aikaiseksi kun muutaman hevosen terveysasiat saatu balanssiin. Neuvoja ja ohjeita tulee jo siihen tahtiin, että niillä ajetaankin omaa etua. Vedet pitää täyttää, mutta itse jättää täyttämättä perustellen milloin milläkin tekosyyllä. Yleensä riippuu kuka tulossa täyttämään seuraavaksi kun kaikella tällaisella on kiva kiusata. Sit jos kiusaajaksi väittäisi niin aina on helppo kääntää väittäjää hulluksi.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.9.24 20:54:37

Onks se Mikkelistä?

Lähettäjä: Mjaa 
Päivämäärä:   16.9.24 21:34:33

EN OLE aloittaja vaan hötölässä kauan pyörinyt vanha kurppa. Ihan tähtien asennosta riippuu miten kukakin aloittaja halutaan kehua tai suolata.

Huithapelin jälkiä ei pidä siivota ja jos tallinpitäjää ei kiinnosta, niin sitten siellä lojuu paskat vesisaavissa ym.

Omat tavaranne alatte pitää lukkojen takana ettei pääse käsiksi niihin.

Lähettäjä: Kauhunpaikka 
Päivämäärä:   17.9.24 09:22:41

Onko tällä ihmisellä useampi Issikka ja yksi shettis tallilla. Jos näin on niin ongelma ei tuosta muutu miksikään. Pahenee vaan.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   17.9.24 11:21:45

Meillä oli myös pari vuotta tilanne että tallissa majaili tallikiusaaja, valehtelija ja pskanpuhuja/selkäänpuukottaja joka osasi olla tallinpitäjälle mielin kielin ja juoksi pikku apulaisena. Kyykytti muita asiakkaita, ja työntekijöitäkin todella hävyttömästi. Tämä oli vieläpä teini/nuori aikuinen. Oli hankalaa aikaa tallissa mutta onneksi lopulta muutti pois ja myi hevosensa, luojan lykky myös hevoselle... kyllä muuttui tallissa henki kun kiusaaja lähti. Otan osaa aloittaja - nyt tarvittaisiin tallinpitäjältä jämäkkää käytöstä, muuten kaikki tallissa kärsii.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   17.9.24 11:22:11

Jokainen vanhempi kurppa tietää, että on hyvä syy sille, miksi talleilla tavarat säilytetään omilla paikoillaan ja paikat pidetään järjestyksessä. Hajamielisyys tai luovuus ei oikeuta aiheuttamaan jatkuvasti harmia, vaaraa ja ylimääräistä vaivaa muille.

Nämä sottapytyt ja muut paskahousut ovat juuri niitä, joiden tekemisistä ja tekemättömyyksistä muut aikanaan maksavat, kun vettä, sähköä ym. tuhlataan, paikat sotketaan ja tavarat hukataan tai rikotaan. Sellaisia kun kertyy useampia samaan paikkaan, järjissään olevat äänestävät jaloillaan. Tallinpitäjäkin voi saada tarpeekseen ja laittaa lopulta pillit pussiin.

Eiköhän viimeistään siinä vaiheessa ala aloittajan tallinpitäjääkin asia kiinnostaa, kun pakkasella jäävät ovet auki ja maneesissa pidetään turhaan valoja yötä päivää.

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   17.9.24 11:38:54

Meillä on kaikilla tavarat lukollisissa kaapeissa. Siis kaikki tavarat. Ei siksi ettei luotettaisi tallikavereihin, vaan koska talli on kaupunkialueella ja väliin talliin eksyy kaikenlaista kulkijaa.
Mutta lukolliset kaapit - ja omat sakset - on hyvä idea.
ja se ettei koskaan siivota toisten sotkuja. Whatsup ryhmään vain kuva. "Kenen paskat??"
Meillä kaikki siivoo sotkunsa ja kamansa 100%sti tallissa, mutta joskus maneesissa ja kentällä joltain unohtuu. Saman tien tulee kuva ryhmään paskakasasta maneesissa. Ja muistutus että PAKKO siivota. Mutta tätä siis harvoin onneksi.

Ikävää tallikaverien ei tarvis neuvoa, ei pyytää mitään, ei ohjeistaa, ei edes puhua hänen kanssaa moikkaamista enempää. Se ei ole tallikaverien asia.
Jäljet pitää korjata, ja se on tallinpitäjän asia hoitaa se kuntoon. Hän huomaa kyllä jos ette korjaa tämän tyypin jälkiä. Ja vaaditti tallinpitäjältä lukolliset kaapit.

Lähettäjä: Suski 
Päivämäärä:   17.9.24 12:42:18

Jep. Ihana mennä kentälle kun ensimmäisenä saa kasata edellisen estekaluston tieltä. Paskakärry jää aina täyteen "vahingossa", eli siivoamisen saa aloittaa tyhjentämällä toisten sotkut. Väkkärit jätetään valmiina paikkohin joista ne pitää siirtää pois (vaikka on ohjeet minne laittaa odottamaan) tai puurot on täynnä saippualikavettä. Nillittääkään ei haluaisi vaan saada jokaisen miettimään miten kaikilla on yhdessä kiva henki tallilla. Meillä on edullinen tallivuokra kun sopparissa jokainen siivoaa jälkensä eikä palkattua työvoimaa ole.
Sitä odotellessa kun tulee talvi ja talli ja putket jäätyy kun ovet unohtuu auki, sähkölasku iskee jokaisen vuokraan korotuksina ja paska jäätyy kärryihin kevääseen asti.

Päivämäärä:   17.9.24 14:12:34

"Whatsup ryhmään vain kuva. "Kenen paskat??""
Tän voi myös jättää tekemättä. Vain akat harrastaa tämmöistä.

Päivämäärä:   17.9.24 15:13:32

Lähettäjäjep

Päivämäärä17.9.24 11:21:45

Meillä oli myös pari vuotta tilanne että tallissa majaili tallikiusaaja, valehtelija ja pskanpuhuja/selkäänpuukottaja joka osasi olla tallinpitäjälle mielin kielin ja juoksi pikku apulaisena. Kyykytti muita asiakkaita, ja työntekijöitäkin todella hävyttömästi. Tämä oli vieläpä teini/nuori aikuinen. Oli hankalaa aikaa tallissa mutta onneksi lopulta muutti pois ja myi hevosensa, luojan lykky myös hevoselle... kyllä muuttui tallissa henki kun kiusaaja lähti. Otan osaa aloittaja - nyt tarvittaisiin tallinpitäjältä jämäkkää käytöstä, muuten kaikki tallissa kärsii.

-meillä myös tälläinen tallilainen. Hän on myös tallinpitäjän ystävä joten tottakai tallinpitäjä häntä puolustaa. En tiedä miksi on ottanut mut silmätikuksi ja kääntää kaikki sanomat niin että sanoisin pahasti yms vaikka ihan asiallisesti keskustelen hänelle ja sitten saan huudot tallinpitäjältä. Että menee motivaatio käydä tallilla ettei vaan häneen törmää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 15:35:16

Toinen täti aika paksua haukkua paskahousuiksi tai että tavaraa hajotetaan ja vielä noin agresiivisesti vaikka ne eivät edes ole sinun omaisuutta, talli voi halutessaan ohjata näitä ihmisiä mutta se ei kuulu toiselle vuokralaiselle. Jokaisella meitä on ne omat puolensa toiset voivat jättää satunnaisesti harjan johonkin ja toiset taas kyylää ja lietsoo ahdasmielisyyttä/ahdinkoa harrastustiloihin. Hevos harrastus on siitä paskamaiinen laji kun siinä sekotetaan nuoret ja vanhat, näin ei ole esim ringette tai uinti pukkareissa jossa myös unohtuu ihmisiltä tavaroita tms.
Asioitahan tädit paisuttelee se on fakta ja sitä on turha laimentaa. Niinkuin tässä tekstissäkin huomaa jo kuinka pienistä asioista on ollut kiinni, puhutaan kummiskin ihmisestä joka on syksyn aikana eli syksyä on nyt menty muutama viikko tullut talliin. Sen ymmärtäisin jos siellä tahallisesti hajoitetaan paikkoja mutta nyt kyse käytöstä,kulumisesta ei edes hajottamisesta. Joten mikä tässä on ongelma? Se että olet ominut tallin ja nyt ärsyttää vaikka tallin oikeaa omistajaa tämä draama ei kiinnosta vaikka hänellä on elanto ja lainat kiinni ei sinulla, sinä vain vuokraa sitä omaa tilaa siellä et hallinnoi tallia etkä myös muiden ihmisten persoonia.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   17.9.24 18:50:46

Ei ole pieniä asiat siinä vaiheessa, kun putket jäätyy tai sähkölasku on tonneja sen vuoksi, että joku ei saa ovea pakkasella suljettua.

Sekään ei naurata, että tietyn ihmisten jäljiltä on aina ne paskat maneesissa keräämättä, kottarit täynnä ja talikko rikki tai kateissa.

Tädit kenties ovat omat lapsensa kasvattaneet fiksuiksi ja muut huomioon ottaviksi nuoriksi aikuisiksi. He(kin) kenties tekevät päivät vaativaa asiantuntijatyötä eivätkä halua vapaa-aikaansa käyttää muiden sotkujen siivoamiseen vaan omasta harrastuksesta nauttimiseen.

Usein onneksi myös tallinpitäjät ovat tätejä - tai setiä - eivätkä tiluksillaan pitkään katsele henkilöä, joka viis veisaa kaikkien viihtyvyyden ja turvallisuuden vuoksi laadituista säännöistä. Normaaleihin käytöstapoihin kuuluu mm. se, että muiden tavaroita ei oteta ilman lupaa käyttöön (vrt. aloittajan sakset) ja että ne palautetaan vähintään yhtä hyvässä kunnossa kuin lainattaessa.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   17.9.24 21:02:19

Viivalla tainnut jäädä kotikasvatus vaiheeseen? No kerrataas: jos on sääntöjä, niitä noudatetaan, ihan kaikki ja myös sinä. Jos on toisen henkilön tavaroita, niitä ei käytetä, oteta omin luvin saati tärvellä. Pelisäännöt samat kaikille niin kaikilla on mukavaa, paitsi toki uniikilla lumihiutaleella joka on aina saanut perseillä niinkun tykkää. Laita oma talli pystyyn ja lopeta muiden ihmisten kiusaaminen, kaikki ovat tyytyväisiä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 22:47:02

Mitään noista kuvailemistanne ei ollut aloituksesta vaan nyt ymppäätte jotain yhteen jolloin paisuu jokin verisuoni päässä nähtävästi.

Päivämäärä:   17.9.24 23:13:57

Aloittaja on saattanut viiva hyvä jopa kirjoittaa tänne toisen tai ehkä kolmannenkin viestin.

Päivämäärä:   18.9.24 11:11:32

Mä tunnen aloittajan ja tallin ja niin kauan kun aloittaja tallilla viihtyy (pysyy koska talli halpa) ei ongelma katoa. Aina on joku joka kieltäytyy käyttämästä aloittajan suosittelemaa valmentajaa, rehua, automerkkiä, ravintolaa yms yms ja savustaminen alkaa.

Lähettäjä: illi 
Päivämäärä:   18.9.24 12:12:45

Meidän tallilla myös yksi aloittajan kaltainen (a)asiakas... Uusilla asiakkailla on noin viikko aikaa päästä hänen suosioon, ja jos se ei onnistu niin sitten on @!#$ irti... "Muuta tai muutu" kuvaa hyvin.. Vaikka uusilla tulijoilla ei olisi tallinpitäjän kanssa mitään ongelmia eikä heidän elonsa häiritse suurinta osaa muista asiakkaista, mutta jos eivät tanssi tämän yhden ankeuttajan pillin mukaan, niin kyllä heidän elämästä tulee tosi vaikeaa. Kiusaaminen alkaa aina nettikirjoittelulla ja eskaloituu siihen että tulokkaista sepitellään valheita tallinpitäjälle ja muille asiakkaille, syytetään varastelusta jne.
Surullista miten yksi asiakas pystyy sabotoimaan tallinpitäjän liiketoimintaa ja savustamaan muita asiakkaita ulos. Eikä vainoaminen lopu siihen jos uusi tulokas vaihtaa tallipaikkaa vaan jos sukset on menneet kovasti ristiin niin ankeuttaja yrittää tehdä kiusaa myös uudella tallilla levittelemällä juttuja.

Päivämäärä:   18.9.24 13:47:36

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 18.9.24 11:11:32

Mä tunnen aloittajan ja tallin ja niin kauan kun aloittaja tallilla viihtyy (pysyy koska talli halpa) ei ongelma katoa. Aina on joku joka kieltäytyy käyttämästä aloittajan suosittelemaa valmentajaa, rehua, automerkkiä, ravintolaa yms yms ja savustaminen alkaa.
--
No tuskinpa tunnet, kun meiltä ei ole savustettu koskaan ketään ulos. Täällä on pysyneet valtaosa siihen asti että poistuma on ollut luonnollinen (lähinnä sen hevosen/ ponin poistuma) tai muutto on tullut toiselle puolelle Suomea.

Toki tässä on nyt muutaman päivän !!! aikana tullut useampikin viesti tämän hankalan tallikaverin ex talleilta (joita muuten kolmeen vuoteen on mahtunut jo viisi ennen tätä nykyistä), joten oletettavaa on että vaikka seistäisiin päällämme tämän henkilön puolesta, niin tuskin (toivottavasti) emme kevättä enää vietä yhdessä. Henkisesti helpottaa tieto että meitä kuspäisiä tallilaisia tuppaa löytymään maakunnan joka tallilta, joten hankala tallikaveri jatkaa kiertämistä omaehtoisesti.

Toki hötölässä vika on aina siinä joka uskaltaa suunsa avata.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   18.9.24 13:51:06

Aloittajan tarina nyt menee ristiin rastiin, kun aloituksessa kertoo että porukkaa on tullut ja mennyt vuosien varrella, mutta nyt sitten yhtäkkiä vaihtuvuutta ei olekaan ollut.
Mistä kaikesta muusta aloittaja valehtelee?

Päivämäärä:   18.9.24 14:31:22

Oisko tähän liki kymmeneen vuoteen saattanut mahtua useampia vaihdoksia (joku lähtee kun hevosesta aika jättää, ja joku tulee tilalle). Talli ei ole sen tyyppinen että keräisi aktiivista kilpaurheilijaa, vaan ennemminkin iäkkäämpia harrastushevosia joilla odotettavissa oleva elinikä on jo kaartunut loppua kohden. Olisiko keskimääräinen vaihtuvuus ollut tänä aikana noin 2 hevosta/ ponia vuodessa, joka tekee äkkiä katsottuna parikymmentä.

Ilmeisesti pitää todeta että käytöstavat on historiaa, ja pitää koittaa itsekin muuttaa toimintatavat nykypäivään. Saa kettuilla ja lokkeilla jos haluaa, siihen on oikeus kunhan ei pyllistä tallinpitäjille. Muista niin väliä.

Lähettäjä: Räpätti 
Päivämäärä:   18.9.24 15:53:37

Lähdeniemikö tämä paikka on?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   18.9.24 18:07:31

Näköjään osu ja uppos kun niin moni raivostui... Kuten aloittaja huomaat tallillesi tulleita tyyppejä on olemassa enemänkin. Hyvällä tuurilla olette tähän asti välttyneet heiltä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.9.24 15:58:39

Ihmettelen kyllä suuresti näitä aloittajan haukkujia. Olisiko teille siis OK, että joku lainaisi luvatta teidän tavaroitanne ja palauttaisi ne huonossa kunnossa ja rikkinäisinä? Tai olisiko edes se OK, että tallin tavaroita sotkettaisiin, rikottaisiin ja jätettäisiin minne sattuu, niin että tallilla käydessänne saisitte etsiä niitä pitkin tonttia ja ihmetellä, ovatko ne vielä käyttökelpoisia? Oikeastiko?

Herää epäilys, että joko aloittajan viestejä ei ole luettu kunnolla tai sitten tässä keskustelussa ovat äänessä juuri ne muiden tavaroiden lainaajat ja paskojat, joista ei ole kiva kuulla, kuinka huonoa ja moukkamaista heidän käytöksensä on.

Lähettäjä: Halpaahuvia 
Päivämäärä:   23.9.24 07:05:55

Se on juuri aloittajan aloittama ongelma nykyään. Talon tavoille oppineet järkipäiset asiakkaat menettää hermonsa näiden kuningaskuluttajien kanssa. Eli kun on maksanut niin kuvittelee voivansa touhuta miten haluaa.
Tämän päivän ihmiset eivät kunnioita toisten omaisuutta tai rauhaa. Keksivät tehdä loputtomasti tolloilua jollei sitä ole erikseen kielletty.
Ilmoita tallinpitäjälle että jollei tyyppi häviä tallista niin sinä lähdet. Jos on muita asiakkaita samaa mieltä niin pyydä käymään sama keskustelu.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.9.24 07:37:32

Tuota varten on tallisopimukset, jotka allekirjoitetaan ja niissä lukee mitä vuokralainen on velvollinen tekemään ja korvaamaan.
Itse tallin pitäjänä antaisin varotuksen jos ei kunnioita tai paskoo muiden tavaroita. Kolmesta pihalle.
Kuulostaa todella moukalta ja minä ensin tyypiltä. Uskomatonta, että jotkut puolustaa tyyppiä joka ei sopeudu tallin tapoihin.

Lähettäjä: Ämmä 
Päivämäärä:   23.9.24 11:02:28

Siis mitä tässä ketjussa tapahtuu? Onko ihan oikeasti näin paljon ihmisiä joiden mielestä on ihan ok ottaa tallilla toisen tavaroita käyttöön ilman lupaa ja sitten palauttaa paskottuna jos palauttaa ollenkaan? Vai onko täällä joku mt-trolli usealla nimimerkillä? Olin ensin pöyristynyt ap:n kertomasta uudesta tallilaisesta, mutta sitten vielä pöyristyneempi kun jonkun mielestä sellainen käytös on ihan ok ja aloittaja on muka nalkuttava akka. WTF?

Päivämäärä:   23.9.24 12:16:02

Tässä ketjussa tapahtuu se että ensin aloitettiin siitä että talli kaveri oli käyttänyt vahingossa jonkun saksia mitkä oli jätetty lojumaan nyt homma paisunut niin suureksi että nyt tämä uusi ihminen on rikottaa, hajottaa ja kiusaa. Eli homma paisuu sitä mukaan mitä enemmän aloittaja haluaa kääntää ongelman toisen syyksi.

Päivämäärä:   23.9.24 12:31:26

Miten se on vaan eritavalla toimimista, mihin aloittajan tarvii tottua, jos varastellaan ja hajotellaan muiden tavaroita?? Haloo, ei muiden omat tavarat oo yhteistä omaisuutta, jota kuka tahansa voisi käytää. Onko tälläsiä ihmisiä oikeesti näin paljon, jotka aattelee et tää on ihan ok?

Päivämäärä:   23.9.24 12:48:23

Tarina ei ole uskottava koska se muuttuu liikaa koko ajan, se tässä on ongelma eikä se että ihmiset mukamas hyväksyisi tavaroiden hajottamista vaan ongelma on ettei tarinan kertoja ole luotettava, jolloin tulee fiilis että aloittaja paisuttelee ja muuntelee asiaa saksien lainaamisesta niiden rikottamiseen tms.....

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   23.9.24 12:57:15

Mulla on tallissa nollatoleranssi muiden asioihin puuttumisessa, kaikki menee minun sormien läpi kenelläkään asiakkaalla ei ole oikeutta sanoa toiselle asiakkaalle yhtään mitään! Yritys on minun ja velat myös, kukaan ei tule tappelemaan minun yrityksen katon alle, kaksi vanhempaa naista olen joutunut passittaa pihalle ihmisten , oli liikaa mustamaalaamista joka kohdistui tietenkin nuorempiin! Jos joku asia harmittaa se tullaan ensin sanomaan minulle sitä ei hoideta keskenään, katson asian puolueettomasti läpi ja sitten ilmoitan muutoksista ja ne niellään sellaisenaan ilman mitään vikinää! Valitettavasti esimies hommissa joutuu olemaan tiukka mutta lempeä ja sama pätee talliyritykseeni sitä täytyy johtaa eikä antaa vastuuta asiakkaille sitten käy näin!

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.9.24 17:39:51

TP, hyvältä kuulostaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.