Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten uskallatte antaa ylläpitoon (tai myydä)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.24 16:36:44

Nyt taas täällä tapetilla huonot ylläpito kokemukset hevosilla, ja itse ehkä liiankin tarkkana hevosenomistajana ihmettelen, että miten uskallatte luottaa. Tunnen paljon hevosihmisiä, mutta näistä yksikään ei ole sellainen jolle suorilta luottaisi hevoseni ja tietäisin että se tulee hoidettua kuten kuuluu. Olen tarpeeksi nähnyt näitä ihmisiä omien hevostensa kanssa ja todennut kuinka se hevonen voidaan hylätä koko talveksi liikuttamatta, kengitys- ja raspausvälit venyy, heinä ostetaan halvalla ja vähän homeisena jne.

En meinaa haluta antaa hevostani edes yksittäiselle ratsastuskerralle kenenkään muun liikutettavaksi, jos en ole itse paikalla, joten todella ihme saisi tapahtua että ylläpitoon antaisin. Jos olisi hevonen pakko saada pois, niin ennemmin veisin sitten vaikka Viroon kunnon pihattoon oloneuvokseksi, jossa saisi rahalla ostettua sen että hevonen käydään vuolemassa ja muuten hoitamassa.

Eikä varmaan yllätyksenä tule, että en todellakaan ole edes ajatuksena valmis siihen, että hevosen myisi jollekin, ties millaiseen kotiin päätyisi.

Re: Miten uskallatte antaa ylläpitoon (tai myydä)

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   15.9.24 16:54:43

Suurin osa hevosomistajista on kuitenkin ihan normaaleja omistajia. Toiset tekee asiat eritavalla, eikä se oma ole se ainoa oikea tapa toimia ja silti hevonen voi hyvin.
Oma hevonen on nyt ollut 3kk tavallaan koeajalla. Olen käynyt kerran katsomassa, facessa ja viesteissä tulee videoita ja kuvia.
Ennemmin myyn hevosen koesjalla, jolloin hevonen sopii uudelle omistajalle ja voi varmasti paremmin.

Lähettäjä: Lori 
Päivämäärä:   15.9.24 18:03:31

Tunnen todella monta hevosihmistä, joille antaisin hevoseni ilman huolen häivää.

Myymään jos joutuisin, niin pitäisi asennoitua siihen, ettei sitten ole enää sananvaltaa ja tehdä hyvän kodin löytämiseksi kaikki se, mikä itselle on mahdollista. Muu on sitten "Herran haltuun".

Itse vierastan todella rankasti ajatusta, että terve hevonen pistetään monttuun siksi, että pelätään myyntiä. Suurin osa hevosihmisistä kuitenkin tosiaan on täysjärkisiä.

Se on vaan niin kuin aina, että negatiiviset jutut nousee tapetille, kun positiivisuus on niin tylsää.
(Kaksi edesmennyttä hevosta tuli ylläpidon kautta ostettua ja väitän, että elivät onnelliset reilu 20v. minun käsissäni)

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   15.9.24 18:06:27

Myydä uskallan, yp en. Myydessä ei tosiaan sanavaltaa ole enää mihinkään, eikä itsellä vastuuta hevosesta (kulut). Mutta yp pitäisi luottaa oma hevonen toisen hoidettavaksi ja liikutettavaksi. Kaikki menisi todnäk eri tavoin, kuin itse tekisin, ja se olisi liian vaikeaa. Riskinä rikkinäinen hevonen palautukseen ja mitäs sitten. Toki jos olisi joku huippu tuttu, jonka hoidon ja ratsastuksen tiedän olevan priimaa, keksin kyllä tällaisiakin.

Päivämäärä:   15.9.24 21:12:24

En anna yp, en myy enkä osta vaan kasvatan itse. Ei tule ongelmia idioottien kanssa.

Lähettäjä: älkndffjf 
Päivämäärä:   15.9.24 22:02:07

No mun tutut on valtaosaltaan kokeneita ja hyvin toimeentulevia aikuisia hevosihmisiä, että kyllä uskaltaisin antaa ylläpitoon.
Noin 99%:sti ongelmat johtuu siitä että ylläpitäjä on persaukinen. Varakkailla on rahaa hoitaa hevosensa kunnolla.
Toki myös kokemus hevosista on tärkeää.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   15.9.24 23:39:25

Olen asiakkaana tallilla jossa suurin osa näitä hyvin toimeentulevia, järkeviä aikuisia. Silti on useampikin ontuva, mahahaavainen ja huonosti ratsastettu ja huonosti käyttäytyvä hevonen. Näillä henkilöillä on myös varsin heikot hevosmiestaidot. Siksi vierastan ajatusta että oman, terveen hevoseni jollekin myisin.

Lähettäjä: muusa 
Päivämäärä:   16.9.24 00:04:35

Kannattaa olla tallilla jossa on hyviä valkkuja, tallinpitäjä ammattilainen ja asiakkaat hevosmiestaitoisia.

Lähettäjä: Halpaahuvia 
Päivämäärä:   16.9.24 04:27:18

Tallinpitäjänä kymmenien vuosien kokemuksella ihmiskäsitys valitettavan pessimistinen. Nykyään harvassa enää niitä joilla riittävästi motivaatiota hevoseen. On totuttu rahalla hankkimaan kaiken mitään ei viitsitä tehdä itse. Niinpä ymmärrys ja osaaminen on olematonta.
Jollei hevosella ole myyntiarvoa, se kannattaa itse lopettaa. Vain niillä joilla on kyky ja halu laittaa rahaa hevoseen, voi edes lähtökohtaisesti olettaa olevan edellytykset asianmukaiseen hevosteluun.
Vakaat tulot osoittaa jo kykyä elämänhallintaan. Todennäköisesti joku taju elämän tuomusta vastuista ha velvollisuuksista
Kunnon hinta myös yllättäen lisää arvostusta sitä lemmikkiä kohtaan.

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   16.9.24 09:54:07

Nimenomaan! Persaukiset ihmiset on hevosalan syöpä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   16.9.24 14:09:36

"On totuttu rahalla hankkimaan kaiken mitään ei viitsitä tehdä itse. Niinpä ymmärrys ja osaaminen on olematonta."

Tämä. Ja kuvitellaan, että ne käsittelystä, ratsastuksesta tai yleisesti hevosen pito-olosuhteista johtuvat ongelmat hoituvat eläinlääkärin, uskomushoidon tai viimeisimmän trendivarusteen avulla.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   16.9.24 15:53:54

Jotenkin aina ihmettelen kun kaikki ovat sitä mieltä ettei hevosta voi myydä koska ainoastaan he hoitavat hevosen oikein.

Päivämäärä:   16.9.24 16:35:36

Aloittaja täällä. En ole sitä mieltä että KUKAAN ei voisi hevosta osata hoitaa oikein, mutta en myöskään luota omaan arvostelukykyyn, että osaisin sanoa että varmasti juuri tämä ihminen osaisi näin tehdä, kun hevonen jäisi kaikella tavalla hänen vastuulleen, niin taloudellisesti kuin ajallisesti.

Enkä ole hevosen lopettamisesta puhunut mitään, vaan siitä että en ole sitä valmis myymään. Hevoseni ei ihan täydellisesti vastaa sitä mitä haluisin, mutta koska olen sen kerran ostanut, niin minä sen pidän loppuun saakka hyvällä hoidolla, enkä vaihda uuteen ja hohdokkaampaan. Ajattelen, että hevonen on ihan samanlainen lemmikki, kuin mikä tahansa muukin, enkä minä ole kissoistani tai koiristanikaan luopumassa, vaan koska eivät ole täydellisiä tai etten nyt juuri ehdi niitä hoitamaan, kun minä olen niiden elämäksi sitoutunut, kun olen ne hankkinut.

Minulla on kyllä ollut ylläpitohevosia aikaisemmin ja olen ne hoitanut jopa paremmin kuin entisessä kodissaan ovat olleet hoidettuna, mutta valitettavasti elämä opettaa, että jokainen ihminen ei ole luotettava ja pidä lupauksiaan. Autoani kyllä voin lainata ongelmitta ja ihan sama vaikka menisi rikkikään, mutta elävien otusten kohdalla olen hyvin tarkka.

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   16.9.24 21:43:18

Etsittiin aikoinaan hevoselle ylläpitäjää ja moni kävi katsomassa ja yksi heistä vaan tuntui oikealta. Hevonen oli ylläpidossa 1,5 vuotta ja tuli parempi kuntoisena takaisin. Taidettiin koko aikana käydä 4 kertaa katsomassa .

Tuttavalla on ollut 3 ylläpitohevosta , jotka kaikki on hoitanut hautaan asti ja hän ainakin hoitaa hyvin.

Eli on niitä hyviäkin kokemuksia.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   16.9.24 21:48:05

Olkaa varovaisia, tälläkin hetkellä näyttää facessa olevan etsitään ylläpitoon ilmoitus ihmisestä kenelle en ikinä hevosta luovuttaisi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.24 22:22:37

Omani oli 2 vuotta ylläpidossa ja sen jälkeen kuntoutin sitä vuoden, että oli edes siinä kunnossa missä lähti saati, että olisi mennyt eteenpäin. Ei ikinä enää. Meillä oli kattava sopimus, mutta ei ne mitään paina jos pää on homeesta, niin viis veisaa sopimuksista..eikä osaa edes hävetä.

Lähettäjä: Bommel 
Päivämäärä:   17.9.24 00:40:30

Jos sille lemmikille ei löydy aikaa, niin onhan se älyttömän epäreilua sitä lemmikkiä kohtaan silti pitää kynsin ja hampain siitä kiinni.

Katselin vierestä, kun teini menetti kiinnostuksensa hevoseen ja vaikka perustarpeet hoitui, niin kyllä hevosesta silti näki, ettei se kovin onnellinen ollut. Onneksi lopulta vanhemmat tajusivat myydä hevosen, joka on nykyisessä kodissaan muuttunut hapanaamasta uteliaaksi halinalleksi.

Saahan sitä kuvitella olevansa jalo ja kiillottaa sädekehäänsä, kun pitää eläimiä pelkästä velvollisuudesta...

Päivämäärä:   17.9.24 01:07:58

Ei se eläin sitoudu yhteenkään omistajaan eliniäksi. Eläimellä ei ole käsitettä eliniästä. Sellainen voi olla vain ihmisellä. Eläin kyllä aistii ja huomaa jos ei ole omistajalle mieleinen ja toivottu siinä hetkessä eikä se osaa ajatella tulevaisuuteen, että kyllä se ihminen sitten joskus alkaa minusta tykkäämään. Kyllä se sopimattomuus aivan samalla tavalla sinne hevoselle välittyy. Jos on liian reaktiivinen ja omistaja siksi pelkää, se on hevoselle jatkuva erittäin epämiellyttävän stressin paikka. Toisaalta jos omistaja kokoajan vaatii vaikka suorituksia jotka ovat aivan sen hevosen kykyjen äärirajoilla niin kyllä sekin stressaa. Harva ihminen kun ihan rehellisesti on niin zen-valaistunut ettei purkaisi ikinä turhautumista hevoseen. Varsinkin jos riittämättömyys on pinnassa joka ikisellä ratsastuskerralla.

Kyllä tämä eliniäksi sitoutuminen on ihan ihmisen itsensä kehittämä rakennelma. Sillä voi olla ihmisen omia pyrkimyksiä tuleva rooli (eli juuri tämä sädekehän kiillotus mitä tässäkin ketjussa näkee) mutta eläimen etu se ei ole. Ikinä.

Päivämäärä:   17.9.24 01:45:11

En tiedä millaisia hevosihmisiä jotkut täällä on, mutta itsellä ei kyllä ole tarvetta turhautua hevoseen, koska se ei esimerkiksi sovellukaan kilparatsuksi kun on stressiherkkä, ei nousekaan sille tasolle mitä olin ajatellut ennen ostamista jne. Tottakai on täysin eri asia jos hevonen on oman ihmisenä käsissä vaarallinen, sitten ei tunteilut auta, kuten ei koirankaan kohdalla joka esim puree perheen lapsia. Mutta näin lähtökohtaisesti se ihminen on tehnyt tietoisen päätöksen ostaa juuri kyseisen eläimen ja on täten myös vastuussa siitä, että millainen loppuelämä tällä eläimellä on.

Päivämäärä:   17.9.24 01:54:32

Kun en voi kasvattaa hevosta itse, täytyy olla onnellinen, että joku on minullekin suostunut hevosen myymään. Eihän siitä kai mitään tulisi, jos kaikki ajattelisivat, etteivät voi ikinä yhtään hevosta myydä. Ei-kasvattajat jäisivät ilman, vaikka heillä olisi tarjolla hevoselle kuinka hyvä koti tahansa. Vaikea sitä on tuntemattomalle myyjälle todistaa, että on kelvollinen ihminen.

Lähettäjä: waddiyaa 
Päivämäärä:   17.9.24 08:06:50

Onneksi ulkomailla ei ole mielenvikaisia hevosmyyjiä, sieltä saa ostaa ilman että pitää varallisuustodistus ja lääkärintodistus toimittaa.

Lähettäjä: Bommel 
Päivämäärä:   17.9.24 11:50:40

Tämä on sen verran kallis ja aikaavievä harrastus, että jos hevonen ei sovellu siihen käyttöön, johon olen sen ostanut, niin myyn pois ja etsin sopivamman. Minulle sopimaton kun on toiselle lottovoitto.
Sellainen hevosihminen olen itse.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 13:39:32

Ypn riski jos hevonen palautetaan rikkinäisenä vailla eläinlääkäriä. Voi tulla kalliiksi omistajalle.

Myydessä ei niin isoja riskejä kalliista paluupostista.

Joskus on vain pakko luopua hevosesta (rahat loppu) ja ehkä sellaisen hevosen jolla jotain elämää vielä voisi olla niin mielummin myy kuin lopettaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.