Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Harjoittelijan pitämät tunnit

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   15.9.24 14:23:50

Hei
mitä mieltä olette, kun tallilla jossa käyn, ohjaaja harjoittelija pitää tunteja. Tämä harkkaaja on itse ratsastanut huomattavasti vähemmän aikaa kuin minä itse. Ja kaikesta hänen opetuksestaan huokuu epävarmuus. Tunneista ei saa mitään alennusta vaikka ne pitää harjoittelija.

Onko tämä ihan normaali käytäntö? Varatessani syyskauden tunnit oletin että nämä tunnit pitäisi kokenut ammattilainen. Tuntien hinnat eivät ole edes alueen edullisimmasta päästä.

Re: Harjoittelijan pitämät tunnit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.24 14:30:54

On ihan normaali käytäntö. Mitenpäs sitä ratsastuksen opettamista voisi harjoitella, jos ei päääse opettamaan. Lisäksi ratsastusvuodet eivät kerro yhtään osaamisesta.

Päivämäärä:   15.9.24 14:39:29

No tässä tapauksessa osaaminen ei riitä opettamaan muita. Mielestäni pitäisi näkyä hinnoissa.

Päivämäärä:   15.9.24 14:40:49

Lisäksi pitäisi olla vapaavalintaista että haluaako harjoittelijan tunnille vai jo valmiin ammattilaisen tunneille.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.9.24 15:04:45

No, monilla muilla aloilla jos ostat harjoittelijan tekemän palvelun, saat hinnasta pois -30% tai -50%. Kertoo vaan hevosalan amatöörimenosta, kun tällaista vaihtoehtoa ei tuntilaisille ole tarjolla. En minä kampaajalla maksa täyttä hintaa opiskelijan tekemästä värjäyksestä enkä maksa 100 e/tunti viikko sitten opintonsa aloittaneet personal trainerille.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   15.9.24 15:52:00

20 vuotta sitten kun tein omia harkkoja Master-open ohjauksessa, hän ensin valvoi kaikkia pitämiäni tunteja. Vaihtelimme ryhmiä niin, että lähinnä alkeis- ja jatkotunteja pidin vakituisemmin. Keskustelimme ohjaamisesta ja sain paljon hyvää palautetta, jonka ansiosta kehityin koko ajan ja loppuharkasta pidin jo myös valmennusryhmiä ja kokonaisia päiviä omin päin. Ei ollut oppilaille alennuksia hinnasta, mutta ymmärrän jos et saa rahalle vastinetta. Voithan aina ottaa asian pääopen kanssa ystävällisesti puheeksi.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   15.9.24 16:17:51

Joo ei noista alennusta ole herunut täälläkään, ja huomaa kyllä että ei ole opetuskaan tasokasta. Ja mielestäni se on väärin. Eriasia jos jo valmis ammattilainen on siinä vieressä ja häneltä saa myös kunnon ohjeita.

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   15.9.24 17:09:59

Meidän tallilla oli joskus harjoittelija ja hänen tunneilleeen pääsi vakiratsastajat, kun ottivat irtotunnin vakkarinsa lisäksi ja tällä oli halvempi hinta. Musta tää oli hyvä ratkaisu. Eli pääsi edullisemmin ratsastamaan lisää ja harjoittelija pääsi harjoittelemaan. Ja ihan reilusti oli kerrottu, että nää on harjoittelijan pitämiä tunteja.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   15.9.24 17:16:07

Opetusta on monen tasoista, oli opettavan henkilön koulutus tai kouluttamattomuus mikä tahansa.

Ratsastuskouluissa opet ja ohjaajat vaihtuu jatkuvasti, kun nuoret kasvavat ja menevät "oikeisiin töihin". Niitä erinomaisia opeja ei riitä joka koululle ja joka tunnille.

Päivämäärä:   15.9.24 17:18:20

Itse olen jonkin verran tuuraannut ilman mitään koulutusta. Pääasiassa toki ponien tunteja, mutta jonkun kerran ihan aikuisten ryhmiäkin. Ei tietysti mitään valkkuja. Yhdellä tämmöisellä aikuisten tunnilla muistan sen jäätävän tunnelman, jossa tunti alkoi. Oppilaita selvästi nyppi, että olin sijaistamassa ja toki ymmärrän sen ajatuksen taustalla. Onneksi oppilaat sitten jossain vaiheessa tuntia uskaltautuivat kuuntelemaan ohjeitani ja moni saikin onnistumisia tai jopa oivalluksen tunnin aikana. Lopulta oppilaat olivat hyvin tyytyväisiä ja toivottivat tervetulleeksi sijaistamaan uudestaan. Että ei se ole aina se koulutus. Mutta ymmärrän toki, jos opetuksesta ei jää mitään käteen ja varmasti on myös eri jos kokemattomampi pitää tunteja pitkään. En varmaan itsekään olisi montaa tuntia putkeen onnistunut samalla tavalla samalle ryhmälle.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   15.9.24 20:36:21

Kyllä harjoittelijat pitää tunteja ratsastuskouluissa ja niissä norm hinnat. Tosin meillä pitää ehkä joka viides kerta jos sitäkään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.9.24 20:53:44

Tunteja ei voi oppia pitämään ratsastuskouluissa ellei niitä siellä pidä. Mutta eihän ratsastuskouluilla ole varaa antaa alennusta sen takia, hinnat muutenkin niin sentilleen viilattu, että harva elää sillä herroiksi. Mutta jos srl ratsastuskoulu niin käsittääkseni tietty prosentuaalinen määrä pitää olla ammattilaisen pitämiä tunteja ja loput saa sitten olla esim harjoittelijoiden pitämiä. Eli jokainen tunti ei kyllä saisi siinä tilanteessa olla harjoittelijan pitämä, mutta osa saa hyvinkin olla.

Lähettäjä: älkndffjf 
Päivämäärä:   15.9.24 22:09:56

Aivan törkeää! En ikinä maksaisi jonkun harjoittelijan tunnista täyttä hintaa, en kyllä semmoisen tunnille menisikään.
Olen tarpeeksi nähnyt näitä tyyppejä Ypäjällä, ja ratsastavat todella, todella huonosti, ei semmoisilla ole mitään eväitä opettaa ketään muuta.

Lähettäjä: Ellen 
Päivämäärä:   15.9.24 23:20:30

Toisinaan harjoittelijan tuntien pito on hyvä juttu, jatkuvasti koko kauden tunnit niin vaatisin jo kyllä alennusta.

Lähettäjä: vaappu 
Päivämäärä:   16.9.24 00:08:01

En missään tapauksessa maksaisi täyttä hintaa. Kyllä vaihtaisin tallia heti.

Päivämäärä:   16.9.24 13:58:43

Meillä alkaa tallinpitäjä olla jo sitä ikäluokkaa että ei ole sellaista otetta ja ammattitaito ei ole enää sillä tasolla että näkisi kuinka aloittelijoita nämä opparilla olevat harkkaajat itse ovatkaan.

Olen samaa mieltä ettei voi täyttä hintaa maksaa näistä tunneista. Meillä täällä etelä-Karjalassa vaan on aika vähissä hyvät, laadukkaalla opetuksella olevat tallit.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   16.9.24 15:14:12

itse olen juuri se ikävä harjoittelija joka pitää rats.koulussa tunteja. olen nyt noin kaksi vuotta opiskellut (taustalla kisakokemus alue heA/100cm ja oman hevosen ratsutus satulaan laitosta tuolle tasolle) ja opettanut ja vastaanotto tosiaan ollut aika vaihteleva.

ekan vuoden ajan pidin pari kertaa viikossa satunnaisille ryhmille (lapset/aikuiset, alkeis-heb) tunteja ja lisäksi sain yhden oman lasten ryhmän, jota opetin joka viikko ja tälle ryhmälle tein myös itsenäisesti tuntisuunnitelmat jne. tämän ekan vuoden aikana oli aina tunteja seuraamassa (ja tarvittaessa opastamassa/kommentoimassa) tallin vakituinen master ope. sain myös joka ryhmän jälkeen kaikilta ratsastajilta sekä opettajalta palautteen tunnista ja vinkit jatkoon. oli mielestäni hyvä systeemi, mutta varsinkin alkuun aika ahdistavaa kun varsinainen ope "vahti" kokoajan selän takana. näistä tunneista palaute oli yleensä positiivista ja ratsastajat vaikuttivat ihan tyytyväisiltä systeemiin.

toisen vuoden aikana sain alkaa pitää itsenäisesti tunteja. eli oikea ope ei enää ollut seuraamassa opetustani (satunnaisia kertoja toki käynyt tsekkaamassa) ja sain laajemmalla alalla tunteja pidettäväksi eli myös valmennusryhmät ja yksityistunnit tulivat mukaan. lisäksi olen usein sijaistanut varsinaista opea mm. hänen lomillaan, sairastapauksissa jne eli pitänyt koko kyseisen päivän/viikon tunnit. tässä vaiheessa on selkeästi alkanut erottumaan ne tietyt ihmiset/ryhmät ketkä eivät selkeästi pidä siitä, että harjoittelija opettaa heitä. meidän rats.koulussa taso ei ole ylipäätään päätä huimaava, mutta silti tulee usein fibat, että vuosia ratsastanut edelleen perusmerkkitasolla oleva kerran viikkoon harrastaja täti kuvittelee ennen ole häntä kykynevä opettamaan. eli joidenkin ryhmien alkaessa on itsellä hyvinkin karu fiilis mennä paikalle kun joistain tädeistä oikein huokuu että heitä v***ttaa kun siellä olenkin minä eikä varsinainen ope :D ja he eivät sitten todellakaan noudata ohjeitani vaan saattavat mielenosoituksellisesti kävellä vaikka puolet ajasta keskellä kenttää pitkin ohjin tai mikäli ihan ratsastavat niin lopussa palautetta kysyessä vastaus on tyyliin tuhahdus ja mutinaa kuinka meni ihan persiilleen.

mutta sitten taas ne asiakkaat tuovat ihanan fiiliksen ketkä kyselevät tallin käytävillä vastaan tullesaaan että millos taas pidät meille tunnin, tai saako sulta milloin varattua yksäriä tms. lisäksi olen saanut jopa valmennusryhmäläisistä itselleni uusia "opetettavia", jotka ottavat minulta viikko tuntiensa lisäksi juuri yksityistunteja, koska ovat pitäneet opetustyylistäni.

ja ei, meillä ei saa alennusta pitämistäni tunneista.

Lähettäjä: vilja 
Päivämäärä:   16.9.24 22:33:18

Ja ihan oikeasti kuvittelet että HeA tasoisena itse olet kykenevä ylipäätään opettamaan ratsastusta? ja että sun "opetuksesta" pitäis vielä jonkun maksaa...

Päivämäärä:   16.9.24 22:59:37

Lähettäjävilja

Päivämäärä16.9.24 22:33:18

Ja ihan oikeasti kuvittelet että HeA tasoisena itse olet kykenevä ylipäätään opettamaan ratsastusta? ja että sun "opetuksesta" pitäis vielä jonkun maksaa...

kyllä, sen verran kuvittelen, että olen kykenevä opettamaan niitä viikosta toiseen pitkällä hevosella keventeleviä hyvää mieltä hakevia harrastelijatätejä. tai alkeis-hec tason lapsia ja nuoria :) ja ilmeisesti myös niitä velkkaryhmäläisiä ainakin heidän omasta mielestään kun kerran kalliita yksäreitäkin varaavat?

Lähettäjä: muusa 
Päivämäärä:   16.9.24 23:18:13

Se että iso osa tuntilaisita ei ymmärrä ratsastuksesta yhtään mitään, ei tarkoita että HeA tasoinen ratsastaja pystyisi sitä opettamaan.
Se että "musta tykätään kovasti" ei kerro vielä mitään siitä osaatko opettaa yhtään. Se kertoo vain siitä että oppilailla ei ole minkään maailman arvostelukykyä eikä kokemusta arvioida saamansa opetuksen laatua.

Mutta juu, totta on myös että iso osa tuntilaisista ei ollenkaan halua oppia ratsastamaan. Niin että tavallaan on sama kuka sitä possujonoa ohjailee.

Päivämäärä:   16.9.24 23:35:23

Lähettäjämuusa

Päivämäärä16.9.24 23:18:13

Se että iso osa tuntilaisita ei ymmärrä ratsastuksesta yhtään mitään, ei tarkoita että HeA tasoinen ratsastaja pystyisi sitä opettamaan.
Se että "musta tykätään kovasti" ei kerro vielä mitään siitä osaatko opettaa yhtään. Se kertoo vain siitä että oppilailla ei ole minkään maailman arvostelukykyä eikä kokemusta arvioida saamansa opetuksen laatua.

Mutta juu, totta on myös että iso osa tuntilaisista ei ollenkaan halua oppia ratsastamaan. Niin että tavallaan on sama kuka sitä possujonoa ohjailee.

joo en missään tapauksessa kuvittelekaan olevani VALMIS opettaja, vaan nimenomaan HARJOITTELEN ja OPETTELEN opettamista. ja sivussa toki ratsastan päivittäin useamman hevosen, jotta kehittyisin itse myös ratsastajana.

mutta kuvitteletteko kaikki, että ihmisen opetustaidot voi suoraan verrata siihen mitä tasoa itse on kilpaillut? itselläni ei esim koskaan ole ollut varaa ostaa hyvää hevosta vaan ratsut on täytynyt tehdä itse alusta tai melko alusta alkaen. ja sitten on myös se tuuri mikä ainakin omalla kohdallani on potkinut aika paljon päälle.. mm. juuri tuo itsekouluttamani jonka kanssa kerkesin kilpailla pari kautta heA, katkaisi takajalkansa seuraavana talvena tarhassa. oltiin ehditty jo treenata vaihdot kuntoon ja muita vaativia liikkeitä, mutta kisoihimpa ei koskaan päästy. vaikka kotona suoritti valmennuksissa vaihdot joka 4. ja teki puolipiruetit.

ja sekäänkö ei kerro opetuksen tasosta mitään, että normi open tunneilla mm nämä valkkaryhmäläiset saavat hevosensa ehkä hetkittäin juoksemaan oikein päin, mutta minun opettaessani osalla hepot on jopa koko tunnin ainakin jonkin näköisellä tuntumalla ja lähellä peräänantoa.

Päivämäärä:   16.9.24 23:52:10

Tosiasiassa jos tunnit pitää alaikäinen muutaman vuoden harrastanut harkkaaja, se on asiakkaan aliarvioimista.

Lähettäjä: Piu 
Päivämäärä:   17.9.24 01:08:32

No meillä osan tunneista pitää harkkaaja. Eihän ne niin laadukkaita tunteja ole kuin meidän vakio-opettajan. En ole kokenut ongelmaksi kun ihan silloin tällöin tuurailee ja niistä kerroista se tunnit alennuksella. Hän pitää lähinnä alkeistunteja.

Päivämäärä:   17.9.24 01:25:06

Mitä aloittaja tarkalleen ottaen haluaa? Saman ratsastustunnin halvemmalla? Toisen opettajan? Jos ei luota opettajan taitoon ei se alennus siinä mitään auta. Tuolta pohjalta oppimista ei yksinkertaisesti voi tapahtua. Pitää siis vaihtaa muualle/toisen opettajan oppiin. Jos aloittaja kertoo tämän rohkeasti tallin omistajalle, saa hän varmasti vaihdettua toiselle opettajalle tai rahat takaisin, että voi viedä ne mieleiseensä paikkaan. Kukaan ei nimittäin halua pitää halutonta asiakasta tunnin ilmapiiriä myrkyttämässä.

Toinen asia sitten on, että omistaja tuskin on sokkona palkannut kädetöntä urpåa omaa liiketoimintaansa sössimään. Hän on siis nähnyt CV:n ja opetusnäytteen ja arvioinut että palkatun henkilön taito riittää opetustehtäviin niissä ryhmissä jotka opetettavaksi on annettu. Silloin aloittaja ei luota myöskään tallinpitäjän arvioon ja lopputulos on sama. Jos ei ole luottamusta ei voi oppia vaikka palvelun saisi mihin hintaan tahansa. Paikan vaihto siis edessä.

Ihmiset todella usein kokemuksen puutteessa yliarvioivat taitonsa. Olisin taipuvainen uskomaan, että mahdollisesti pitkänkin linjan ammattilainen olisi pätevämpi arvioimaan odotettavissa olevia oppimistuloksia. Toisaalta jos aloittaja itse on kokenut pitkän linjan ammattilainen ja objektiivisesti kykenevä arvioimaan omia taitojaan hän olisi suoraan vaihtanut paikkaa eikä olisi alkanut ruinaamaan alea…

Päivämäärä:   17.9.24 08:12:01

Satunnaiset vaihdot ja tuuraukset on toki ok tai esimerkiksi alkeiskurssit. Oma kokemus vaan on, että kun itse kehittyy ja tekee pitkäjänteisesti töitä, tarvii siihen tueksi sellaisen valmentajan/opettajan, jolla on silmää ja ratkaisuja harjoittelijaa enemmän. Ja kyllä, tästä olen myös valmis maksamaan ja kyllä, tämä kokemus kehittyy vasta vuosien myötä.

Jos joku haluaa erikseen ap:n yksärille jne niin sitä en kyllä ymmärrä, keneltä se olis pois. Ihan sama mikä on opetuksen laatu tai taso (ap:ta epäilemättä) mutta kai maksava asiakas saa valita keneltä palvelua ostaa :D

Päivämäärä:   17.9.24 09:56:51

Tässä olikin pointtina se että aiemmin tunteja on pitäneet alan ammattilaiset ja nyt pikkuhiljaa tilanne on edennyt siihen että siellä pitää tunteja harkkaajat. Eli tallin opetuksen taso on laskenut kuin lehmän häntä. Olen käynyt vuosia kyseisellä tallilla. Kyse ei ole edes rahasta vaan opetuksen tasosta.

Lähettäjä: oåihåuhuih 
Päivämäärä:   17.9.24 11:59:10

Mun puolesta harjoittelijat saavat pitää jotain alkeistunteja. Mutta ne eivät saa maksaa yhtä paljon kuin ammattilaisen tunnit!
Eihän kampaaja, kosmetologi, autonkorjaaja jne jne harjoittelijan työ missään ole saman hintaista kuin valmiin ammattilaisen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.24 12:11:11

No, kaikessa opetustyön harjoittelussa koituu ongelmaksi palkanmaksu. Eli onhan siellä opettaja joka on vastuussa harjoittelijan tuntienpidosta. Hänen pitää saada palkkaa työstään. Tässä syyttävä sormi sitten ohjaavan opettajan suuntaan jos tunnit ovat ala-arvoisia. Eli ratsastuskoulu ei pysty antamaan alennusta tunneista koska ne maksavat ratsastuskoululle saman verran kuin ilman harjoittelijaa.

Oletan siis että paikalla on kelpoinen opettaja valvomassa? Jos ei niin sitten pitäisi saada alennusta.

Joku hieroja tai kampaaja eri asia, kun tekevät työtään ilman valvojaa omilla välineillä omalla ajallaan.

Päivämäärä:   17.9.24 13:00:44

V, jos et ole tyytyväinen, vaihda tallia.

Päivämäärä:   17.9.24 13:50:02

Ei ole ketään muuta opettajaa paikalla. Vain tämä harjoittelija. Tais itseasiassa useampia harjoittelijoita. Mutta pitävät tunteja aina yksin.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   17.9.24 15:31:02

"On ihan normaali käytäntö. Mitenpäs sitä ratsastuksen opettamista voisi harjoitella, jos ei päääse opettamaan. Lisäksi ratsastusvuodet eivät kerro yhtään osaamisesta."

- No todellakin kertoo. Miten muutaman vuoden harrastanut ja jonkun hevoskoulun (taso nykyään tasoa heppaleiri) käynyt voi olla mitenkään pätevä opettamaan muita? Joo, pedagogiset taidot olisi hyvä olla, mutta kyllä se oma kokemus ja osaaminen on hevosten kanssa toimiessa kaiken A ja O. Aika harva hyvä tai huippuratsastaja on käynyt mitään opettajakoulutusta, vaan he voivat opettaa toisia siksi, koska ovat osaavia. Hevosten kanssa ei voi mennä täysin kirjan mukaan vaan se ongelmanratkaisukyky ja hevostenlukutaito tulee vaan sillä vähintään kymmenien vuosien kokemuksella ennen opetushommia. En pidä ketään alle 20 vuotta harrastanutta pätevänä opettamaan muita ratsastuksessa ellei ole kyse siitä, että vähän ohjaa jotain alkeistunteja.

Joku muutaman vuoden harrastanut ohjaaja ei osaa toimia esimerkiksi yllättävissä, vaarallisissa tilanteissa tai osaa erottaa mikä käytös johtuu ratsastajasta, milloin satula on epäsopiva jnejne.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.