Lähettäjä: joo
Päivämäärä: 16.9.24 15:14:12
itse olen juuri se ikävä harjoittelija joka pitää rats.koulussa tunteja. olen nyt noin kaksi vuotta opiskellut (taustalla kisakokemus alue heA/100cm ja oman hevosen ratsutus satulaan laitosta tuolle tasolle) ja opettanut ja vastaanotto tosiaan ollut aika vaihteleva.
ekan vuoden ajan pidin pari kertaa viikossa satunnaisille ryhmille (lapset/aikuiset, alkeis-heb) tunteja ja lisäksi sain yhden oman lasten ryhmän, jota opetin joka viikko ja tälle ryhmälle tein myös itsenäisesti tuntisuunnitelmat jne. tämän ekan vuoden aikana oli aina tunteja seuraamassa (ja tarvittaessa opastamassa/kommentoimassa) tallin vakituinen master ope. sain myös joka ryhmän jälkeen kaikilta ratsastajilta sekä opettajalta palautteen tunnista ja vinkit jatkoon. oli mielestäni hyvä systeemi, mutta varsinkin alkuun aika ahdistavaa kun varsinainen ope "vahti" kokoajan selän takana. näistä tunneista palaute oli yleensä positiivista ja ratsastajat vaikuttivat ihan tyytyväisiltä systeemiin.
toisen vuoden aikana sain alkaa pitää itsenäisesti tunteja. eli oikea ope ei enää ollut seuraamassa opetustani (satunnaisia kertoja toki käynyt tsekkaamassa) ja sain laajemmalla alalla tunteja pidettäväksi eli myös valmennusryhmät ja yksityistunnit tulivat mukaan. lisäksi olen usein sijaistanut varsinaista opea mm. hänen lomillaan, sairastapauksissa jne eli pitänyt koko kyseisen päivän/viikon tunnit. tässä vaiheessa on selkeästi alkanut erottumaan ne tietyt ihmiset/ryhmät ketkä eivät selkeästi pidä siitä, että harjoittelija opettaa heitä. meidän rats.koulussa taso ei ole ylipäätään päätä huimaava, mutta silti tulee usein fibat, että vuosia ratsastanut edelleen perusmerkkitasolla oleva kerran viikkoon harrastaja täti kuvittelee ennen ole häntä kykynevä opettamaan. eli joidenkin ryhmien alkaessa on itsellä hyvinkin karu fiilis mennä paikalle kun joistain tädeistä oikein huokuu että heitä v***ttaa kun siellä olenkin minä eikä varsinainen ope :D ja he eivät sitten todellakaan noudata ohjeitani vaan saattavat mielenosoituksellisesti kävellä vaikka puolet ajasta keskellä kenttää pitkin ohjin tai mikäli ihan ratsastavat niin lopussa palautetta kysyessä vastaus on tyyliin tuhahdus ja mutinaa kuinka meni ihan persiilleen.
mutta sitten taas ne asiakkaat tuovat ihanan fiiliksen ketkä kyselevät tallin käytävillä vastaan tullesaaan että millos taas pidät meille tunnin, tai saako sulta milloin varattua yksäriä tms. lisäksi olen saanut jopa valmennusryhmäläisistä itselleni uusia "opetettavia", jotka ottavat minulta viikko tuntiensa lisäksi juuri yksityistunteja, koska ovat pitäneet opetustyylistäni.
ja ei, meillä ei saa alennusta pitämistäni tunneista.
|