Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: Etsimässä 
Päivämäärä:   15.9.24 09:39:01

Hei,

Edessä hevosen hankinta (arvio hintaluokasta n. 20-25t €), miten ihmiset ovat rahoittaneet hevosen hankinnan? Kuukausi ja vuosikulut on tiedossa.

Rahat tilillä?
Rahat rahastoissa/osakkeissa?
Lainalla?
Luottokortilla osa?

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: Sup 
Päivämäärä:   15.9.24 09:43:58

Tilillä on aina yhden hevosen verran rahaa varuilta. Siis niin, että siirrän hieman parempikorkoiselta tarvittavan summan. Mulla on siis muutama satatonnia sellaisella joustotilillä jota saa huoletta käyttää tarvittaessan, mutta korko kuitenkin sellaisen 5 %. Korkotulojakin ehtii vuodessa tulla mukavasti.

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: Etsimässä 
Päivämäärä:   15.9.24 20:38:18

Up - onko muita ajatuksia kuin yllä oleva?

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.24 20:40:16

Lainalla. Varmaan tyhmää, mutta hyvin on pärjätty.

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.24 20:41:39

Mulla oli tilillä säästettynä 80% ja kun tuli sopiva vastaan niin otin loput 20% opintolainaa :D Olin jo töissä, mutten valmistunut niin opintolainamahdollisuus.

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.9.24 22:10:27

Lainalla itse ja suurin osa tuttavistakin.

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: Junnu 
Päivämäärä:   15.9.24 22:17:43

Oon ostanut ensimmäisen hevosen lainaamalla rahat sukulaisiltani. Toisen hevosen ostin lainalla. Kolmannen hevosen ostin kun myin auton. (Ostin seuraavan auton rahoituksella.)
Eli sanoisin että ostan hevosia lainarahoilla! Lainat on maksettu ja hyvin on pärjätty.

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   16.9.24 08:39:48

Lainaa pankista...

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: Kokekemuksia 
Päivämäärä:   16.9.24 10:29:39

Meillä on; ostettu edullisia varsoja, kasvatettu, ostettu osissa [nouto kun maksettu], pankkilaina, luottokortti sekä myyty edellinen hevonen.

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: mimmi 
Päivämäärä:   16.9.24 11:10:19

Hankintahinta on säästetty ja lisäksi vähän pelivaraa mahdollisiin hoitokuluihin. Ikinä en ottaisi minkäänlaista lainaa hevosen hankintaan vaan säästän kunnes tarvittava raha on tilillä.

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 11:54:34

hurjalta kuulostaisi rahoittaa hevosia lainalla, niistä kun ei ikinä tiedä ovatko edes hengissä huomenna. Säästössä on aina sen verran että saa ostettua uuden hevosen, vaikka edellistä joutuisi lopussa hoitamaan kalliistikin. Ja sitten ostan vain sen hintaisia hevosia joihin on rahaa.

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   16.9.24 12:26:14

Ekaan hevoseen lainasin sukulaisilta, toiseen oli etukäteen säästettynä rahat tilillä ja kolmanteen säästettynä rahastosijoituksissa. Nämä ovat olleet n. 10 t€ hintaluokassa.

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 14:41:43

Niin no ottaahan ihmiset lainaa autoonkin, niin miksei voisi ottaa hevoseenkin. Tottakai ihanne olisi ostaa säästöillä, mutta kaikilla ei vain ole.

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   16.9.24 14:47:02

Säästöillä olen ostanut, mutta en näe syytä miksei voisi ostaa lainallakin. Sitten jos se kuoleekin, tietysti joutuu maksamaan lainan loppuun ilman hevosta (ellei saa vakuutuskorvausta), mutta eipähän joudu maksamaan ylläpitokuluja.

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 14:48:42

Auton arvon aleneminen ei ole ihan yhtä tuuripeliä kuin hevosen kanssa. Vaikka asunnotkin ostetaan lainalla, en silti vertaisi asunnon ostamista lainalla hevosen ostamiseen lainalla.

Ja siis saahan sen hevosen ostaa lainalla. Itse lähtökohtaisesti en ostaisi sen takia, että hevonen ei käy lainan takuuksi (toisin kuin esim asunto asuntolainaan) ja hevosen arvo voi olla 0 seuraavana päivänä. En haluaisi maksaa sitä 25te lainaa vuosia sitten kuolleesta hevosesta. Mutta toki se valinta on jollekin muulle ihan ok.

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   16.9.24 14:52:36

Ostan aina hevoset joko kokonaan tai lähes kokonaan säästöillä. Sitä en pidä pahana, jos viimeiset ykköstonnit nappaan vaikka luottokortilta ja maksan seuraavina kuukausina ne sinne takaisin. Täysin lainarahalla en ostaisi koskaan hevosta.

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 15:04:28

Tai olisiko aloittajalla vaihtoehto ostaa halpa hevonen? Kouluttaa sitä vaikka pikkuhiljaa eteenpäin. Ei tarvisi ottaa nioin paljon lainaa.

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: Dche 
Päivämäärä:   16.9.24 15:14:11

Olen maksanut pienen osan lainalla, tyyliin max 5t, loput säästöistä. Siinä mielessä ei välttämättä järkevää, että sen jälkeen säästötili on tyhjä, kunnes laina on maksettu ja on ehtinyt sinne taas säästää. Luottokortti on ollut paniikkirahoituksena sen ajan, mutta onneksi ei ole tarvittu.

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   16.9.24 17:01:43

Kalleimmat olleet "vain 9-12000e", mutta lainarahalla on ostettu osa. Joskus jouduttu maksamaan lainaa vielä hevosen kuoleman jälkeen.

Ekan ostin lainarahalla 19-vuotiaana, eipä silloin ollut mitään säästöjä kerennyt tulla. Toisen ostin opintolainalla (hinta huimat 800e). Sitten onkin siirrytty noihin kalliimpiin, jos omakasvatteja ei lasketa.

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: hörhör 
Päivämäärä:   17.9.24 08:46:36

Säästöillä oon ite ostanu, toki itselleni riittää peruspuksuttimet ja talliporukassa on taitoa ja kykyä viedä raakaa tai haastavaa hevosta eteenpäin, niin ei ne kalliita ole olleetkaan. Lainalla en tohtisi hevosta ostaa, koska pahimmassa tapauksessa heppa heittää henkensä ja sitten ei ole hevosta vaan pelkkää lainaa

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.24 09:14:29

Mulla tällä hetkellä kaksi heppaa. Toisen ostin myymällä vanhan ja säästämällä, toisen lainalla. Luotan, ettei kumpikin heitä veiviään samaan aikaan :D

  Re: Uuden hevosen rahoitus?

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   17.9.24 11:06:29

Lainarahalla olen kaikki hevoseni ostanut. Joo, aina on riski että hevonen kuolee ennen kuin laina on maksettu ja sitten sitä maksetaan takaisin ilman hevosta, mutta ihan yhtä lailla minä säästöönkin joutuisin laittamaan rahaa hevosettomana JA sen lisäksi vielä odottamaan että sen hevosen joskus saa ostettua ilman lainaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.