Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten kertoa asiakkaalle irtisanomisesta?

Lähettäjä: Hj 
Päivämäärä:   14.9.24 08:19:57

Asiakas vuokraa karsinaa. Harvoin on kaikki hyvin ja kyttää kaikkien tekemisiä. Pahimmillaan tulee esim. Kesken ratsastuksen keskeyttämään ja muistuttamaan että siivoaahan tämä asiakas hevosensa jätökset kun on ratsastanut.
Ikinä ei ole meillä siis ollut ongelmaa, että sotkut jäisi siivoamatta.

En ole ennen ollut tässä tilanteessa, että joudun irtisanomaan asiakkaan. Miten siitä siis ilmoitetaan neutraalisti?

  Re: Miten kertoa asiakkaalle irtisanomisesta?

Lähettäjä: Okei 
Päivämäärä:   14.9.24 08:32:32

Voi olla vaikea ilmaista asiaa haluamallasi tavalla neutraalisti, koska toinen todennäköisesti loukkaantuu ja ymmärtää asian väärin…

Mutta asiallisesti se hoidetaan antamalla kirjallinen irtisanomisilmoitus irtisanomisaikojen puitteissa (pyydä allekirjoitus tähän, mutta jos ei allekirjoita, niin ei haittaa sekään). Itse keskustelisin asian lyhyesti henkilön kanssa (tämä siis ennen irtisanomisilmon antamista), että sopimus irtisanotaan syystä x ja kävisin vielä irtisanomisen ehdot läpi ja sitten laittaisin esim. viestin perään että laitoin irtisanomisilmoituksen kaappiisi tms. Silloin keskustelusta ja ilmoituksen antamisesta jää ”lokimerkintä”, mikäli asiakas ei allekirjoitakaan ilmoitusta vastaanotetuksi.

Irtisanoin viimeisen tallipaikkalaisen reilu vuosi sitten, kun halusin jatkaa harrastusta vain omissa oloissani. Alkuun tuli nikottelu ja loukkaantuminen, mutta kyllä me nyt jo pystymme esim. ratsastuskisoissa moikkaamaan ;)

  Re: Miten kertoa asiakkaalle irtisanomisesta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.9.24 08:33:20

Että on irtisanottu ja poistuu paikalta x päivään mennessä. Voit pistää tekstarin ja laittaa lapun vielä karsinalle

  Re: Miten kertoa asiakkaalle irtisanomisesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 08:40:02

Yksi tuttu tp oli kahden kesken keskustelussa todennut, että asiakkaalla on sen verran valitettavaa, että hän varmaan viihtyisi muualla paremmin. Keskustelun lopuksi oli antanut kirjallisena irtisanomisen. Asiakkaan annettiin kertoa tallilaisille asia itse ja niin päin, että hän oli päättänyt lähteä, että sai säilyttää kasvonsa.

  Re: Miten kertoa asiakkaalle irtisanomisesta?

Lähettäjä: Varoitus 
Päivämäärä:   14.9.24 09:46:48

Ovatko muut tallilaiset valittaneet ko. tyypistä? Helpoin (vaikkakaan ei nopein) tapa on, että sanot tyypille, että hänestä on tehty valituksia käytöksen X, Y ja Z vuoksi. Annat varoituksen, sanot että jos valitukset jatkuvat, sinun pitää irtisanoa tallipaikka. Jos tyyppi haluaa jäädä, muuttaa käytöstään. Jos ei halua jäädä, hyvässä lykyssä etsii uuden tallipaikan itse. Jos joudut irtisanomaan, ei irtisanominen tule yllätyksenä.

Entisen tallikaverin tallipaikka irtisanottiin yllättäen. Hän oli eronnut ja ala-asteikäinen lapsi asui vuoroviikoin äidillään ja isällään. Lapsi oli joka toinen viikko aina tallilla mukana. Lapsi käyttäytyi rauhallisesti, osasi noudattaa ohjeita yms. Ainut ”ongelma” lapsessa oli, että hän oli todella puhelias eikä yhtään ujo. Hän jutteli kaikkien tallilla olevien kanssa. Kaikki muut harrastajat olivat aikuisia, joten kaikki eivät tykänneet, kun tallihetkeä häiritsi puhelias lapsi. Lapsesta oli valitettu tallinpitäjälle, joka sitten irtisanoi ko. hevosen tallipaikan. Tuli lapsen vanhemmalle täysin puskista. Hän sanoikin (sekä tallinpitäjälle että tallikavereille) että olisi toivonut varoitusta etukäteen. Hän olisi voinut kieltää lasta puhumasta muille tai tietyille henkilöille ja jos se ei olisi riittänyt tallirauhaan, hän olisi voinut miettiä jonkun ratkaisun, miten lapsiviikoilla käydä tallilla ilman lasta.

  Re: Miten kertoa asiakkaalle irtisanomisesta?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   14.9.24 09:57:37

On reilua kertoa syyt, voi seuraavassa paikassa miettiä käytöstään.

  Re: Miten kertoa asiakkaalle irtisanomisesta?

Lähettäjä: toisinpäin 
Päivämäärä:   14.9.24 10:23:48

Meillä kävi toisinpäin. Olin halunnut vaihtaa paikkaa jo varhain, mutta halusin vielä yrittää. Koska kyse oli ystävyydestä. Mutta vähitellen näin, että kokonaisuus puolsi lähtemistä ja olin huomauttanut, ettemme voi jatkaa ko. tallilla, toin asian esille keskustelussa. Tp antoi irtisanomisilmoituksen tekstiviestitse ja näin annoin ymmärtää yhteisille tuttaville, että irtisanominen oli tallipitäjän aloite.

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 14.9.24 08:40:02

Yksi tuttu tp oli kahden kesken keskustelussa todennut, että asiakkaalla on sen verran valitettavaa, että hän varmaan viihtyisi muualla paremmin. Keskustelun lopuksi oli antanut kirjallisena irtisanomisen. Asiakkaan annettiin kertoa tallilaisille asia itse ja niin päin, että hän oli päättänyt lähteä, että sai säilyttää kasvonsa.

  Re: Miten kertoa asiakkaalle irtisanomisesta?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   14.9.24 11:21:26

Oletko vielä keskustellut asiasta tämän asiakkaan kanssa? Se olisi reiluinta, tämä on todennäköisesti hänen normaali käyttäytymismallinsa eikä välttämättä itse ymmärrä ettei tämä ole soveliasta. Tämän jälkeen jos käyttäytyminen jatkuu niin ystävällinen heippalappu. Jos et jaksa käydä keskustelua niin kirjallinen irtisanomisilmoitus heti.

  Re: Miten kertoa asiakkaalle irtisanomisesta?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.9.24 11:45:39

Irtisano asiakas kirjallisesti (tai halutessasi suullisesti mutta niin, että myös kirjallinen irtisanominen on annettu). Voit esittää syyt lyhyesti ja ytimekkäästi, mutta älä selittele liikaa. Ole asiallinen mutta napakka ja tee selväksi, ettei asiassa ole enää neuvottelemisen tai vänkäämisen varaa. Vaikka keskustelisit asiakkaan kanssa, älä lähde mihinkään tuntikausien vatvomiseen ja pallotteluun vaan pidä huoli, että asiakas ymmärtää, että päätös on lopullinen.

Muista esittää paitsi irtisanominen myös käytännön asiat selkeästi. Tarkoitan käytännön asioilla sitä, että asiakas ymmärtää, että päivämäärään X mennessä hevosen ja asiakkaan muun omaisuuden pitää olla pois tallista. Jos asiakkaalla on esim. paikkojen siivoamiseen liittyviä velvollisuuksia, muistuta, että myös niiden pitää olla hoidettu. Jos tallipaikkasoppari on aikanaan oikein laadittu, voit viitata suoraan siihen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.