Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.9.24 15:50:29

Uusi siirtotalli maksaa niin paljon, että kysyisin mieluusti tarjouksia ihan metritavarasta rakentavalle. Mutta mistä sellaisen löytäisi?

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   13.9.24 16:04:14

Mistäpäin Suomea olet?

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.9.24 16:11:08

pohjois-karjalasta

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä: Tipi 
Päivämäärä:   13.9.24 21:55:09

Paikallinen puskaradio laulamaan.

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   13.9.24 22:05:36

Ja minä Nummelasta (vihti) kyselen samaa

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   13.9.24 22:10:32

Siis etsittekö teille ihmistä tekemään siirtotallia pitkästä tavarasta? Ja halvemmalla kuin nuo mitä valmiina myydään?
Siirtotallin tekeminen on todella helppoa itse, kunhan on runko valmiina. Meillä ammatikseen rakentava teki rungon (palvelusta vastaan) ja loput tehtiin itse. Todella simppeliä hommaa. Työhän tuossa maksaa eniten. Materiaalit sitten riippuen, mitä tahtoo laittaa. Harvoin halvalla saa hyvää.

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 08:19:22

jos teette itse niin huomioikaa materiaalien paksuus että lattia kestää pistepainon ja seinät potkut.

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.9.24 08:48:13

Eikun ajatus oli kysellä tarjouksia ihan talli rakennuksesta, ei tarvitse pystyä siirtelemään.

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä...k 
Päivämäärä:   14.9.24 09:08:18

Joo tallin pitää kestää hevosta. Mie ostaisin kiinteään talliin elementtikarsinat. Esimerkiksi j
Ne on kalliit. Mut ne on suuniteltu hevosille. Ja kestävät vuosikymmenten käytön. Vastaavien karsinoiden tekeminen itse tulee yllättävän kalliiksi.

Hevosen karsinan seinät pitäis tehdä potkuja kestävästä 20 tai mieluummin 25 mm vanerista. Ja hevosen ei pitäisi päästä jyrsimään tallin rakenteita.
Hyvästä tallista tulee yllättävän kallis.

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   14.9.24 09:33:31

...k, kyllä. Itse rakennutin tallini pitkästä tavarasta ja karsinaelementeistä. Seinien suojaksi laitettiin vesivaneria, ja niin vain ammattirakentajat (!) ehdottelivat 9 mm vaneria, kun se paksu on niin kallista... Kun siellä on koolaus takana, niin yhdestä potkusta se 9 mm olisi rikki. Tuo hinnasta rissaaminen oli todella omituista, koska materiaalin hankin minä ja materiaalin maksoin myös ihan itse. Ilmeisesti rakentajat ovat tottuneet rakennuttajien pihistelyyn joka kohdassa, oli siinä järkeä tai ei.

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.9.24 09:42:22

Kysele paikallisilta rakennusliikkeille, tekevät tilauksesta pitkästä tavarasta tai elementeistä, ihan miten itse haluat. Osassa on myös suunnittelu, LVI ja sähkömiehetkin omasta takaa, osa ostaa alihankintana.

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 10:22:22

Minulle kävi samoin kuin Metrikselle, onneksi ehdin väliin ennen kuin tuota ohutta vesivaneria oli usealla seinällä. Tosi tarkkana saa olla, kun ammattirakentajat eivät ymmärrä hevosista mitään.

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   14.9.24 13:44:37

., tässä oli vielä sellainen kamaluus, että itse asiassa ymmärsi hevosista (perheessä hevosia)...

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä...k 
Päivämäärä:   15.9.24 11:00:59

Joo hevosen kaviot ei saa mennä potkiessa karsinan seinän läpi. Eli tee karsinan seinät riittävän paksusta materiaalista.
Ohuehkon seinävanerin taakse pitää tehdä umpilaudoitettu seinä 25mm laudasta. Vasta 22 millinen koivuvaneri kestää taatusti hevosen potkimisen.

Eli ostopuusta tallia rakentavan kannataa laskea mitä erilaiset karsinan seinärakenteet tulevat maksamaan.

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.24 11:48:09

Kuinka isoa tallia olet rakennuttamassa jos siirtotalli on kallis? nehän maksaa vain jotan 4000e ja sillä hinnalla olet saanut piirrättettyä kuvat kiinteästä tallista ja haettua rakennusluvan.

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä...k 
Päivämäärä:   15.9.24 13:34:06

Siulla alkaa olla kiire, jos tarvit tallin ens talveksi. Rakentamisen ammattilaisilla on yleensä kiire näin syksyllä.
Onko jotain valmistajalla tallipaketti jossa tehdas toimitaa myös tallirakennuksen piirustukset. Ja pystytää tallin valmiille perustukselle.

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.24 22:35:29

Pelkät pohjatyöt maksaa 2x siirtotallin verran

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.24 09:45:42

No esim hirnun siirtotalli maksaa sen 40 tonnia vähintään. En tarkoittanut noin muutenkaan että pitäisi pystyä rakentamaan halvalla, vaan että koska se siirtotallikin maksaa jo noin paljon niin haluaisin tehdä vähän vertailutyötä ennen sopimuksia.

En ole siis ensi talveksi hankkimassa.

2-3 shettistä asukkeina

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.24 09:54:48

Hirnu ei ole siirtotalli vaan valmistalli eli tallipaketti. siirtotallit maksaa n 4000e ja pari shettistä pärjää niissä oikein hyvin. eikä tarvitse rakennuslupaa. mutta juus jos ihan tallin meinaa rakennuttaa niin sitten kannatta selvittää vaihtoehdot ja hakea rakennuslupa valmiiksi.

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   16.9.24 09:58:33

Minkäs uuden siirtotallin saa 4000 eurolla?

Meidän kunnassa ainakin tarvitsi toimenpideluvan siirtotallillekin.

  Re: Mistä tallin rakentaja?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.24 10:28:17

No pärjää ne nyt varmaan missä vaan, mutta haluaisin kuitenkin sellaisen missä olisi ihan mukava harrastaa. Missä esim kengitys jne jos tallissa on vain kaksi karsinaa väliseinällä? Entä varusteet jne?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.