Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Selkäpanssarit

Lähettäjä: Deanie 
Päivämäärä:   12.9.24 14:28:35

Onko kokemuksia CRW Medea tai Ballistic Compendell selkäpanssareista? Etenkin kiinnostaa käyttömukavuus. Ehkä turvaominaisuuksissa myös jotain eroa, koska n. 100e hintaeroa. Kiinnostaa myös jos jollakin on kokemusta sekä turvaliivin että selkäpanssarin käytöstä, kumpaa suosittelisit? Vanhemmiten sitä tiedostaa paremmin tämänkin lajin riskit, joten aikomus olisi käyttää liiviä/panssaria jatkossa kaikilla tunneilla, myös koulu :)

  Re: Selkäpanssarit

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   12.9.24 14:29:57

Turvaliivi. Mulla on senkin kanssa irronnut kaikki kylkiluut rintalastasta, ilman sitä olisi varmaan lähtenyt henki.

  Re: Selkäpanssarit

Lähettäjä: ä 
Päivämäärä:   12.9.24 14:49:51

Selkäpanssarien turvallisuusluokitus on se kaikkein matalin, pitää olla tuuria mukana että onnettomuustilanteessa saa siitä suojaa. Turvallisuus + käyttömukavuus = paukkuliivi.

  Re: Selkäpanssarit

Lähettäjä: Kirppu 
Päivämäärä:   12.9.24 14:54:46

Jos turvallisuus edellä, niin paukkuliivi ja sen alle palaliivi. On myös sellaisia paukkuliivejä, jossa on kiinteästi palaliivi mukana.

Itse en enää ratsasta mitään hevosta ilman paukkuliiviä. Aivan tautin hyvä.

  Re: Selkäpanssarit

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.9.24 14:56:57

Itselläni vaihtoehdot ovat joko selkäpanssari tai ilman mitään lisäsuojaa. Valitsen siis selkäpanssarin. Aika moni näkyy ratsastavan ilman mitään liiviä, joten eikös selkäpanssari nyt ole kuitenkin parempi kuin ei mitään? esteille minulla on kunnollinen palaliivi, mutta kentälle muuten ja maastoon laitan selkäpanssarin. Tuo palaliivi ei ole mikään mukava pidemmillä reissuilla.

  Re: Selkäpanssarit

Lähettäjä: Maastoilija 
Päivämäärä:   12.9.24 15:01:01

Itsellä ei ole kumpaakaan kysyttyä käytössä, mutta vastaan silti.
Käyn melkein joka päivä maastossa ja näin vanhemmiten olen käyttänyt viimeiset viisi vuotta Zandonan soft vest prota. Tykkään, mukava päällä ja suojannut selän hyvin putoamisilta eikä kertaakaan ole sattunut yhtään (vielä). Putoan yleensä aina selälleni (heppa 165cm korkea jos sillä nyt jotain merkitystä)
Haluaisin paukkuliivin mutta pelkään että unohdan sen aina irroittaa satulasta...

  Re: Selkäpanssarit

Lähettäjä: Deanie 
Päivämäärä:   13.9.24 13:20:56

Kiitos kommenteista! Niiden perusteella päätinkin nyt alkaa katsella turvaliiviä selkäpanssarin sijaan. Paukkuliivi menee yli oman budjetin, mutta kiva kun Maastoilija vinkkasit tuosta Zandonan liivistä, vaikuttaa hyvältä :)

  Re: Selkäpanssarit

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.9.24 14:44:37

Deanie, Zandonan soft vest pro taitaa olla lähinnä selkäsuoja eikä kunnon turvaliivi :)

Maastoilija, millaiset kokemukset sulla on tuon soft vestin koosta? Suojaako häntäluuhun asti? Mulla lyhyempi malli jättää ylimmän selkänikaman ja häntäluun aika avoimeksi, pidempi taas ei yhtään istu yläselästä ja osuu satulaan. Muuten olisi kivan tuntuinen!

  Re: Selkäpanssarit

Lähettäjä: Ol 
Päivämäärä:   13.9.24 22:27:42

Komperdell Ballistic ollut käytössä nopealiikkeisellä kouluhepalla, jolla joskus hypätään pieniä esteitä ja maastoillaan. On todella miellyttävä päällä talvisin. Istuu ihanasti vartalonmyötäisesti. Koot reiluja. Kesäisin on hiostava, mutta ajaa asiansa. Pudotessa (4 eri putoamista maneesissa, maastossa ja kentällä) on antanut suojaa häntäluulle asti, eikä ole tullut mitään jälkiä turvaliivin alueelle. Mutta ilman muuta kannattaa hommata 3-luokan turvaliivi, jos sitä harkitset.

  Re: Selkäpanssarit

Lähettäjä: Anu 
Päivämäärä:   14.9.24 09:29:01

Komperdellin liivi myös minulla käytössä. Koulua + maastoilua. En ole pudonnut joten suojaamisesta ei kokemusta ”Kop kop”. Ajattelen itse että parempi kuin ei mitään. Tuskin suojaa riittävästi esteillä / kenttälajissa / vauhdikkaammissa maastoissa, näihin valitsisin muuta.

Liiviä pidän joka kerran enkä osaa olla oikeastaan ilman. Hyvin menee takin alle ja en ole huomannut että kesällä olisi erityisemmin hiostanut. Tallihommatkin menee liivi päällä kun ei sitä erikseen tule riisuttua.

Toisaalta olen miettinyt että onko kentällä kouluharjoituksissa turha. Mutta kun ei se menoa haittaa eikä rajoita niin miksei sitten päällä pidä jos jotain kävisikin…

  Re: Selkäpanssarit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.24 10:22:36

Turvaliivi esteillä ja joskus maastossa oma periaate oli sovittaa itselle mahdollisimman mukava ja sopiva liivi, ja valita se. Huonosti istuva liivi ei suojaa niin hyvin ja kaupassa myytävissä kunnon liiveissä pääosin turvaluokitus varsin samaa tasoa. (Päädyin myös Konderpelliin) Sama periaate kyllä kypärän valinnassa, ykköskriteerinä istuvuus ja mukava päässä.

  Re: Selkäpanssarit

Lähettäjä: Kiva 
Päivämäärä:   15.9.24 20:57:19

Paukku liivi ei suojaa jos kaadut hevosen kanssa. Eli et sinäänsä tipu satulasta niin että liivi pamahtaisi vaan jäät satulaan ja hevonen pyörähtää päälle. Harvon niin käy mutta kun käy niin voi olla kohtalollista.
Palaliivi aina jos esim hyppään tai teen jotain ”hurjempaa” paukku liivi siihe päälle.
Selkä panssari aina päällä jos ei pala liiviä.

Varmaan jäänyt tämmönen yli turvallinen käytäntö päälle, kun pienenä äitin mielestä ei ollut mitään asiaa hevosen selkään edes sekunniksi ilman turvaliiviä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.