Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vakiohevoset vs. vaihtuvat hevoset r.koululla?

Lähettäjä: Juni 
Päivämäärä:   12.9.24 12:13:02

Ratsastuskoululaiset - vaihtuuko teillä hevonen jokaiselle tunnille vai onko teillä ns. vakiohevosia? Mistä systeemistä pidätte eniten, haitat vs. hyödyt?

Re: Vakiohevoset vs. vaihtuvat hevoset r.koululla?

Lähettäjä: monku 
Päivämäärä:   12.9.24 12:23:44

Vaihtuu. Joskus voi saada saman hevosen useammalle tunnille putkeen tai jos opettaja tietää ratsastajan tykkäävän hevosesta, joka ei ole muiden ryhmäläisten keskuudessa suosittu, voi sillä päästä aika paljonkin. Tallikisoja edeltävällä tunnilla pääsee yleensä kisaratsullaan.

Lähettäjä: ST 
Päivämäärä:   12.9.24 12:31:45

Meillä on kaikilla 3-4 vakihevosta ja pyrkimys on, että kaikilla niillä mentäisiin suht tasaisesti. Hyvin harvoin on sama hevonen 2 kertaa peräkkäin. Tämä siis, jos käy kerran viikossa. Niillä, jotka käyvät 2 kertaa viikossa, saattaa olla sama hevonen viikon molemmilla tunneilla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 12:40:00

Aika lailla naaman mukaan menee. Osa saa mennä lemppareillaan todella paljon, osalla vaihtuu joka tunti.

Itse tykkäisin eniten siitä, että voisi mennä omilla suosikeilla suuren osan tunneista (esim. puolet) ja loput tasaisesti muista hevosia. Toiseksi parhaaksi kokisin mennä useamman tunnin samalla putkeen (kivoilla ja ei-niin-kivoilla) niin ei aina tarvitse aloittaa täysin alusta.

Kaikista inhottavin on se, että joutuu menemään epämieluisalla hevosella paljon vain sen takia, että on ylipäänsä niitä harvoja, jotka sillä suostuvat menemään. Eli vaihtoehdot ovat käytännössä kieltäytyä kokonaan tai mennä jatkuvasti sillä inhokilla.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   12.9.24 13:10:36

Kompromissi jossa samalla hevosella mennään 3-4 tuntia ja sitten vaihtuu. Näin pääsee tutustumaan hevoseen ja sen asetuksiin rauhassa. Ja vaikka ratsu ei olisi mieleisin, niin tietää että muutaman tunnin jälkeen vaihtuu. Jos joka tunti vaihtuu, niin hevonen ei tule tutuksi kunnolla. Jos taas aina sama, niin ei opi ratsastamaan erilaisilla hevosilla.

Päivämäärä:   12.9.24 13:26:03

Riippuu ratsastajasta. Kisasopimuksen tehneillä on kisahevonen/kisahevosia, jolla menevät melkein aina. Eli 1-2 hevosta. Sitten on muita useamman kerran viikossa ratsastavia, joilla hevonen vaihtuu välillä, mutta yritetään pitää se 1-3 hevosta, joilla ratsastaa aina tunneilla ja tallikisoissa (jos haluaa kisoihin). Tuntilaisilla hevonen voi vaihtua sen mukaan, mikä sopii, millä haluaa mennä ja mikä on vapaana. Toiveita voi esittää.

Yleensä noi kisaajien hevoset ei ole mitään kaikkein helpoimpia, eikä kaikilla hevosilla oikein hermo kestä ratsastuskoulutunnilla oloa. Ne näyttää helpoilta vakkariratsastajilla, mutta kun joku muu hyppää selkään (vaikka ”parempi” tuntilainen), ongelmat tulee näkyviin. Esim hevonen jännittyy silminnähtävästi, käyttäytyy eri lailla, ihan simppelitkin asiat saattaa olla vaikeita, vaikka laukannosto.

Itse en ole mikään kisaaja. Tallin useammasta hevosesta käytännössä 7 on sellaisia, joilla ratsastan. Näistä 3 saatetaan jakaa esteille. Yhdellä tallin hevosella en halua mennä, en koe olevani tarpeeksi pro. Muut hevoset ovat mulle liian pieniä koolta tai liian haastavia ratsastaa. Olen sellainen ikuisesti HeC/HeB-tasoinen ja hyppään pieniä esteitä.

Musta tää on kiva systeemi. Edellisessä paikassa koin jumittavani tietynlaisten hevosten kanssa ja toiveita ei saanut esittää, toivomisesta rangaistiin (…). Ratsastan kyllä kaikenlaisia mielelläni, tämä ei ollut sellainen kannanotto ”haluan vain helppoja”. Oon vain nyt tyytyväinen hevosiin, millä menen, ja opetukseen. Tarpeeksi liikkumavaraa.

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   12.9.24 13:27:03

En enää näillä ratsastuskilsoilla hae rakettimaista kehittymistä ratsastaja, joten menen mielellään samalla ja sen yleensä myös saan. Koskaan en ole minulle jaettua hevosta/ponia negatiivisesti kommentoinut, mutta varmasti kehonkieleni kertoo, että tämä yksi on minulle erityisen mieleinen.

Lähettäjä: Ridaaja 
Päivämäärä:   12.9.24 14:04:06

Mulla 3 vakkaria joilla menen. Ollut jo vuosia. Viime kausi taisi mennä kokonaisuudessaan yhdellä näistä. Menin 6 vuotta samalla opetushevosella kaikki tuntini siihen asti kun loukkasi itsensä ja jouduttiin lopettamaan. Eikä ollut suosituin ratsu oli se jolla kävi vain tutut luottoratsastajat koska "tarvitsee kokeneen ja tasaisen ratsastajan näillä toimii hyvin". Oli surullisin päivä kun tämä luottoystävä jouduttiin pois laittamaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.9.24 14:33:16

Minulla on hopotissa useita sydänhevosia, niin joka tunti vaihtuu käytännössä näiden välillä hevonen. Toki välissä myös niitä ei-sydänhevosia satunnaisesti.

Ei siis periaatteessa vakkaria, mutta jonkin sortin lemppareita kuitenkin. Tykkäisin enemmän siitä, että saisi mennä vaikka useamman tunnin peräkkäin samalla hevosella.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.9.24 14:38:31

Meillä vaihtuu hevoset, tosin harmi vaan että pienikokoisena aikuisena saan aina sen saman ponin. Muut saa puksutella osaavilla puoliverisillä ja itse saan sen heC Eestintuonnin :D Tästä syystä vaihdan ensi kaudella tallia.

Lähettäjä: Pelletti 
Päivämäärä:   12.9.24 15:18:09

Meidän tallilla ei ole mitään kisaryhmiä, koska kisaajia on niin vähän. Kisailijat vuokraavat hevosia valmennuksiin, mutta tavallisilla tunneilla kaikki menevät kaikilla. Yleensä ope laittaa saman hevosen 2-3 kertaa peräkkäin samalle ratsastajalle, jos mahdollista.

Päivämäärä:   12.9.24 17:23:18

4-6 kertaa samalla on mun mielestä kivoin.
Meillä riippuu vähän tuurista, että miten saa mennä. Varmaan pyritään siihen, että 3-4krt ois sama, mutta välillä menee puoli kautta yhdellä ja välillä vaihtuu joka tunnille.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.9.24 19:28:25

kun itse kävin tunneilla niin meni yleensä niin että oli monta kertaa putkeen sama mutta sitten se vaihtui jossain vaiheessa. ihan kiva mielestäni

Lähettäjä: LK 
Päivämäärä:   12.9.24 21:01:21

Olen käynyt eri talleilla missä eri systeemejä, vaihdellen siitä että aina eri hevonen siihen että pääosin sama. Lähtökohtaisesti eniten tykkään siitä että on vaikka 3-5 hevosta, joiden kanssa kemiat kohtaavat ja joilla saa sitten myös mennä enemmän, niin että alkaa tuntea miten juuri ne toimivat ja mitä juuri niiden kanssa kannattaa tehdä. Jatkuvasti vaihtuvistakin oppii kyllä paljon, ja joskus vaan kohdalle osuu se jollain tavalla niin erityinen hevonen, että sillä haluaa mennä lähes pelkästäänkin.

Lähettäjä: Trtr 
Päivämäärä:   12.9.24 21:13:55

Meillä 1-3kk aina samalla, ope päättää mitä rytmiä käyttää. Itse pidän tästä, mulla menee helposti 2-3 kertaa että saan hevosen kanssa yhteistyön sujumaan, että opin taas kullekin hevoselle sopivat jutut

Lähettäjä: Liikkis 
Päivämäärä:   13.9.24 14:12:50

Nykyisellä vaihtuu. Joskus on pari kertaa peräkkäin sama. Nuorempana ratsastin tallilla, jossa oli yleensä aina 4-5 kertaa sama ja sitten vaihtui (tietenkään tämä ei aina onnistunut, jos oli hevosten sairastumisia tai muita muuttuvia tekijöitä) ja se oli mielestäni tosi kiva systeemi.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   13.9.24 14:30:22

Meillä riippuu opesta.
Ope 1. Pärstäkerroin ratkaisee! Suosikit menevät aina lemppareillaan, jotkut kaudesta toiseen vaikka yhdellä ja samalla jos niin haluavat. Open ei-suosikeilla saattaa vaihtua heppa joka tunti.
Ope 2. Pyrkii jakamaan mieluisia heppoja kuitenkin niin, että välillä vaihtuu.
Ope 3. Pyrkii jakamaan mieluisia heppoja mutta ei silti kovin montaa kertaa peräkkäin samalla. Katsoo selvästi myös sopiiko ratsastaja ratsulle, esim. heikommille ratsastajille ei herkkää hevosta jne.
Jostain syystä.. oma suosikkini on ope 3., harmi että pitää vain kerran viikossa tunteja.

Lähettäjä: xxc 
Päivämäärä:   13.9.24 15:12:34

Pyritään vakkarihevosiin. Totta kai pakkokin välillä vaihtua, mutta pääosin pyritään siihen että sama ratsu pysyy, ellei sitten itse halua vaihtaa.

Itse koen, että parhaiten kehittyy nimenomaan ratsastamalla pidempään sillä samalla. Silloin oppii tuntemaan hevosen ja pystyy alkaa keskittymään oikeasti siihen omaan rastastukseen, ei vain siihen, että miten just tää hevonen nyt toimikaan. Ratsastuskouluhevoset kuitenkin kulkee niin monen alla, että hevonen ei ole koskaan "omilla asetuksilla", kun sen selkään menee. Mitä vieraampi hevonen, sen kauemmin menee aikaa siihen, että ylipäätänsä löytää ne oikeat nappulat.

Kun saa rastastaa tutulla hevosella, oikeat nappulat alkaa löytyä nopeammin ja voi keskittyä enemmän parantamaan omaa ratsastusta. Esim. yrittää saada hevosen nopeammin rennoksi, oppii käyttämään kevyempiä apuja jne...

Lähettäjä: Mitteli 
Päivämäärä:   27.9.24 10:55:37

Meillä riippuu ihan ratsastajasta, kuinka paljon ratsut vaihtelevat. Monella ratsastuskoululaisella on noin 2-3 hevosen setti, joilla ratsastavat valtaosan tunneista. Osa ratsastaa samalla hevosella (lähes) joka kerta. Osa taas ratsastaa milloin milläkin.

Syitä vakiohevosille tai rajatulle ratsujoukolle on monia:
- kisaajat saavat treenata keskimääräistä enemmän kisahevosillaan, mutta ratsastavat ajoittain tyypillisesti muillakin
- isokokoiset ratsastajat menevät niillä, jotka heille sopivat
- hevonen on "valinnut" ratsastajansa, eli hevonen toimii huomattavasti paremmin tietyillä ratsastajilla, muttei juuri lainkaan muilla. Nämä hevoset tosin tyypillisesti myydään jossain vaiheessa ykstyiskoteihin.

Itse kuulun siihen joukkoon, jolla on löyhästi rajattu vakiohevosvalikoima (tällä hetkellä sanoisin siihen kuuluvan 4 hevosta/ponia), mutta jotka ratsastavat tarpeen mukaan kenellä vain. Olen kevyt, joten ratsuvalikoima pystytään pitämään laajana: isoista poneista tallin suurimpiin hevosiin. Ratsastaisin mielelläni useamman tunnin peräkkäin samalla hevosella, koska koen, että näin etenemistä tapahtuu helpommin juuri kyseisen hevosen kanssa. Ymmärrän kuitenkin hyvin, ettei tällaista jatkumoa ole aina mahdollista järjestää. Olen ihan tyytyväinen tilanteeseen.

Eräällä aiemmalla tallilla minulla oli lähes joka kerta eri hevonen, kunnes alkoi synkata erään ei-niin-suositun hevosen kanssa ja sainkin yhtäkkiä mennä sillä viikkoja putkeen. Tämä on aika tyypillistä minulle. Jostain syystä tulen toimeen sellaisten hevosten kanssa, jotka eivät ole erityisen suosittuja muiden ratsastajien keskuudessa. Melkein pakkokin, koska en ole juuri koskaan ollut siinä asemassa, että saisin toistuvasti jonkin tallin suosituimmista hevosista.

Päivämäärä:   27.9.24 11:26:12

Jos yhtä hevosta osaa ratsastaa hyvin, niin se ei tarkoita että osaa kaikkia hevosia ratsastaa hyvin. Ennen omaa hevosta kävin 2-4 krt/vko tunneilla. Periaatteessa oli vaihtuvat hevoset, yleensä kuitenkin samalla hepalla se kuuri eli ainakin sen 3 krt peräkkäin. Väillä tuli sitten yksittäistunteja jollakin hevosella, joka piti läpiratsastaa koska ei liikkunut enää puhtaasti tai oli päässyt 'perseilemään' joko liikaa virtaa tai liian laiska kun päässyt lintsaamaan. Viimeisenä syksynä menin vakiona nuorella sisäänratsastettavalla, jolla meni mun lisäksi vain 1 muu alkuun. Tän nuoren kanssa piti olla itse tosi tarkkana istunnan, käsien ja koko kropan kanssa, ratsastus piti olla mahdollisimman eleetöntä. Vaikka hevonen ei osannut paljoakaan, se kehitti itseä ratsastajana tosi paljon. Kun välillä meni jollakin muulla, niin huomasi että ratsastus oli paljon helpompaa koska oli pitänyt keskittyä omaan tekemiseen niin paljon tämän nuoren kanssa. Mutta joo, tää on vaan mun mielipide enkä tarkoita että muiden pitää tehdä samalla tavalla.

Lähettäjä: Misu 
Päivämäärä:   27.9.24 21:00:24

Kun kävin ratsastuskoulussa, sain mennä aina samalla, mistä tykkäsin. Muut eivät sitä halunneet, koska se pukitteli. En kyllä muista, että se olisi minun kanssani pukittanut.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.9.24 21:14:40

Meillä pyritään menemään muutama tunti putkeen samoilla hevosilla, mutta tämä teitysti vaihtelee jos ryhmän ratsastajat vaihtuvat tai tulee muita muutoksia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.