Lähettäjä: .
Päivämäärä: 12.9.24 13:26:03
Riippuu ratsastajasta. Kisasopimuksen tehneillä on kisahevonen/kisahevosia, jolla menevät melkein aina. Eli 1-2 hevosta. Sitten on muita useamman kerran viikossa ratsastavia, joilla hevonen vaihtuu välillä, mutta yritetään pitää se 1-3 hevosta, joilla ratsastaa aina tunneilla ja tallikisoissa (jos haluaa kisoihin). Tuntilaisilla hevonen voi vaihtua sen mukaan, mikä sopii, millä haluaa mennä ja mikä on vapaana. Toiveita voi esittää.
Yleensä noi kisaajien hevoset ei ole mitään kaikkein helpoimpia, eikä kaikilla hevosilla oikein hermo kestä ratsastuskoulutunnilla oloa. Ne näyttää helpoilta vakkariratsastajilla, mutta kun joku muu hyppää selkään (vaikka ”parempi” tuntilainen), ongelmat tulee näkyviin. Esim hevonen jännittyy silminnähtävästi, käyttäytyy eri lailla, ihan simppelitkin asiat saattaa olla vaikeita, vaikka laukannosto.
Itse en ole mikään kisaaja. Tallin useammasta hevosesta käytännössä 7 on sellaisia, joilla ratsastan. Näistä 3 saatetaan jakaa esteille. Yhdellä tallin hevosella en halua mennä, en koe olevani tarpeeksi pro. Muut hevoset ovat mulle liian pieniä koolta tai liian haastavia ratsastaa. Olen sellainen ikuisesti HeC/HeB-tasoinen ja hyppään pieniä esteitä.
Musta tää on kiva systeemi. Edellisessä paikassa koin jumittavani tietynlaisten hevosten kanssa ja toiveita ei saanut esittää, toivomisesta rangaistiin (…). Ratsastan kyllä kaikenlaisia mielelläni, tämä ei ollut sellainen kannanotto ”haluan vain helppoja”. Oon vain nyt tyytyväinen hevosiin, millä menen, ja opetukseen. Tarpeeksi liikkumavaraa.
|