Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallivuorot + itsehoito

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 13:53:49

Näitä paikkoja näkyy (ilmoituksia) täällä pk-seudulla. Miettinyt miten nämä käytännössä toimii, onko kokemuksia? Mikäli hevosensa tommoiseen vie, niin voiko olla varma, että hevonen saa ruokansa, otetaan sisälle jne. Miten noissa toimitaan esim. äkillisissä sairaustapauksissa? siis jos vuoron tekijä estyy tulemasta.

  Re: Tallivuorot + itsehoito

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   10.9.24 13:58:43

Kun sen itse hoidat niin tiedät saako vai ei. Hoito on juuri niin hyvää kuin sen itse teet.

  Re: Tallivuorot + itsehoito

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   10.9.24 14:12:45

Aloittajan kuvailema mallihan on kimppahoito. Itsehoidossa hoidat kokonaan itse.

  Re: Tallivuorot + itsehoito

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 14:16:18

Kimppahoidossa jos vuoron tekijä ei pääse, hän yrittää parhaansa mukaan saada jonkun paikkaa tuntevan (yleensä toisen tallilaisen varmaan) tekemään vuoron puolestaan. Jos tuuraajaa ei löydy, tallilla lienee joku kanava ilmoittaa, että nyt ei pysty, jokainen hoitakoon omansa. Tai sitten pitää soitella kaikki tallilaiset läpi yksitellen.

Sellainen riski on kimppahoidossa. Sama homma itsehoidossa tai kotona pitäessä, jos et kykene itse niin yrität saada jonkun auttamaan, tai sitten hevonen on hoitamatta.

  Re: Tallivuorot + itsehoito

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 14:17:54

Riippuu varmasti paikasta ja asiakkaista.
Pihatto varmasti helpompi järjestää kuin karsinatalli joka vaatii enemmän työpanosta.
Heinäautomaatilla tai paalilla tarhassa saa hoidettua ruokinnan. Vedet talvella lämmitettävään kuppiin. Pihatto ei vaadi päivittäistä siivousta. Jos talliporukka on hyvä ja toimiva niin voi toimia. Jos ei löydy joustoa ja toisten auttamisintoa niin voi unohtaa.

  Re: Tallivuorot + itsehoito

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.9.24 14:42:55

Meillä hoidetaan yhdessä aamulla ulos, päiväheinät ja illalla sisään. Loimet päälle, pois ja tarvittaessa kuivumaan.
Omistaja laittaa kaiken niin valmiiksi kun voi, pussittaa heinät, vie ne sinne minne kuuluu, rehut valmiina ja kesällä vesi.
Ei laiteta toisten ruokia, siivota karsinoita ym.
Sairastapauksissa omistaja tulee paikalle, ihan niin kuin missä tahansa tallissa.
Muutama unohdus on tullut vuosien aikana.
Lomilla, sairastuessa autetaan toisiamme.

  Re: Tallivuorot + itsehoito

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.9.24 15:06:22

Jos en vuorollani pääsekään (sairastun), joku toinen vaihtaa vuoroa päittäin. Jos kukaan ei pysty syystä X, joku hommaa perheenjäsenen tai kaverin tekemään sen pakollisen. Kertaakaan ei ole ollut vaarana että hommat ei hoituisi, sehän on jokaisen etu että joustetaan.

  Re: Tallivuorot + itsehoito

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.9.24 15:11:00

Tuo joustavuus on tosiaan etu kaikille. Joskus voi pyytää jotain pientä extra palvelusta, kun myös itse auttaa.

  Re: Tallivuorot + itsehoito

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   10.9.24 19:00:25

Monella itsehoitotallilla omistaja minimoi hoidon: ei vettä tarhaan talvella (tai jääpalikka ..), koko päivän heinät kerralla heinäverkkoon...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.