Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Bb 
Päivämäärä:   10.9.24 07:12:32

Noniin, kävi sitten niin että minun pieneen kotitalliin tuli 12v tyttö kokeilemaan meidän shettistä. Eikä siinä mitään, olin ihan yllättynyt miten taitava oli. Tyttö ratsasti nätisti, mutta oli hyvin tomera ja pärjäsi taluttaenkin laitumen läpi (ei antanut ponin syödä maasta). Ratsataess siis taitava, ja ponille asiallinen, kehui ponia aina hyvästä suorituksesta . Ajattelin että lottovoitto .

Ongelma, vanhemmat toivovat että tyttö saa alkaa käymään itsenäisesti? On käynyt satunnaisesti joillakin talleilla itsenäisestikin, ja käy säännöllisesti ratsastustunneilla.

Mutta minua jotenkin hirvitti? Että omineen touhuisi? Minulla ei ole aina aikaa olla kentän laidalla. Entä uskaltaako joku laskea 12v hakemaan ponin muiden hevosten seasta? En epäile etteikö tyttö pärjää, on paljon taitavampi kuin moni täysikäinen joka tässä käynnyt. Mutta se vastuu jos jotain käy? Vanhemmille kerroin etten vakuuta tyttöä, ja kaikki on heidän vastuulla.

Miten te olette toimineet? Shettis on perus kiltti, ei potki eikä sikaile, ratsastaessa saattaa pukitella.
Muut ponit tarhassa ihmisille kilttejä, mutta saattavat toisiaan siirrellä kovastikin ihmisen tullessa tarhaan.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Lea 
Päivämäärä:   10.9.24 07:18:50

Tee vanhempien kanssa kirjallinen sopimus, jossa he ovat vaaravastuussa alaikäisestä ja hänen touhuistaan sekä että ottavat tarvittavat vakuutukset.

Tytölle tee pelisäännöt selväksi ja jos homma ei pidä, tulee tallille tulo kielto.

Tyttö vaikuttaa kypsältä ikäisekseen .

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.9.24 07:22:09

Ei, ei ja ei. 12 vuotias harrastaa aikuisen valvonnassa, aina kun toimitaan isojen pakoeläinten kanssa.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Bb 
Päivämäärä:   10.9.24 07:44:46

Lea, hän tosiaan vaikutti ikäistään järkevämmältä. On ratsastanut säännöllisesti viisivuotiaasta, ja on käynnyt sellaisilla talleilla jossa opetettu paljon myös hevosten hoitoa sekä tallitöitäkin, hyviä talleja ollut mistä oppinsa saannut .

--- Ymmärrän pointtisi, tämä on tosiaan minulle ristiriitainen tilanne. Olin aluksi samaa mieltä, mutta kun vanhemmat olivat sitä mieltä et tyttö pärjää, ja kuulin toiselta tallilta tytön käynneen myös itsenäissti sekä pärjänneen hyvin niin jäin miettimään olenko mä nipo...

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 07:50:04

aina aikuisen valvonnassa.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 08:06:34

Päästät vaan tekemään yksin kun on niin pätevä. Sitten soittelet ihmisraatoauton keräämään laitumelta kun lauma on juossut yli.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.9.24 08:07:24

Minulla käy saman ikäinen vuokraaja, vanhemmat tietävät tilanteen niin päättäkööt he. Tyttö on hyvä käsittelemään hevosia ja kaikin puolin mukava ja järkevä. Annan maastoilla yksin jos se kerran on vanhemmille ok. Vien tyttöä myös kisoihin koska on niin kiva tyttö.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Seija 
Päivämäärä:   10.9.24 08:10:46

Vanhempien vastuulla

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: ¤ 
Päivämäärä:   10.9.24 08:11:34

Tuon ikäisenä mä tarhasin yksin tallillisen ratsastuskouluhevosia (kaikki samassa laumassa) kun omistajan täytyi lähteä asioille. Mutta silloin oli ihan normaalia teettää hommia alaikäisillä. Siinä sai kyllä korvaamatonta oppia.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.9.24 08:21:20

Tyttö voi toimia itsenäisesti, mutta jonkun aikuisen on oltava samalla tontilla , ehdottomasti, ja vanhemmat allekirjoittavat kirjallisen sopimuksen vuokrauksen säännöistä ja vastuusta. AINA kirjallisesti.
Yksin tallilla olo on aina riski, myös aikuisilla.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Bb 
Päivämäärä:   10.9.24 08:34:38

Joo kotona olisin aina tietysti. Ja todennäköisesti siis pyörin pihalla samaan aikaa toihuamassa jotakin.

En usko että tarhaan lasken vähään aikaa, se tuntuu isommalta riskiltä.

Itsekkin tuon ikäisenä olen touhunnut omineni hevosten kanssa, ja se oli silloin täysin ok.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Omo 
Päivämäärä:   10.9.24 08:45:35

On sääli, ettei tuon ikäisiä enemmän touhua tallilla. Tietysti vanhempien vastuulla, mutta selvät pelisäännöt ja laumasta ottaminen avustettuna alkuun, niin ilman muuta ottaisin tallille. Noita tarvitaan paljon lisää, että tämä hevoshomma ei lopu kokonaan. Noin on menty ennenkin ja pärjätty. Kotona oli hevosia ja ihan yksin niitten kanssa tuon ikäisenä touhusin. Ajoin ravikortinkin ja kilpaa. Ratsastin ja treenasin ravureita. Niin niitä tolkun hevosihmisiä tehdään.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 08:51:09

Pidä huoli ettet itse ole vastuussa yhtään mistään, ja se kirjallisesti. Lapselta edellytä vakuutusta. Ja kannattaa tosiaan huolehtia ettei yksin tarhaa, se lienee se kaikista isoin riski. Voihan tuo muuten jo pärjätä.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: - - - - 
Päivämäärä:   10.9.24 08:58:52

Onnistuisiko niin, että niinä päivinä kun olisi tulossa niin ottaisit ponin tytölle valmiiksi sisään niin poistuu tuo riski hakea laumasta? Kuulostaa että pärjää kyllä muuten hyvin itsenäisesti, etenkin jos poni on kiltti käsitellä mutta itseänikin ehkä eniten hirvittäisi tuo ponin hakeminen laumasta.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   10.9.24 09:00:10

Joudut siis joka tapauksessa olemaan paikalla, eli nostaisin vuokrahinnan niin korkeaksi, että se kattaa myös sen valvontatyön. En päästäisi 12-vuotiasta yksin touhuilemaan tallille. Lapsi se vielä on.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 09:16:16

itse harrastan täysin itsenäisesti ja olen vieläkin alaikäinen… harrastanut yksin 9vuotiaasta asti, tehnyt 20 hevosen aamu ja iltatallit yksin jossa on ollut 170cm suokkeja, oreja ja varsoja. Vanhemmat tehneet talli pitäjän kanssa kirjallisen sopimuksen että olen omalla/vanhempien vastuulla.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 09:19:17

Juuri tuo, että vaikka 12-vuotias olisi kuinka ”kypsä ikäisekseen” hän on ihan pieni lapsi. Missä muussa saman riskitason toiminnassa ja harrastuksessa on lapsia yksin pyörimässä. Ei missään.

Nämä vanhemmat, jotka sanovat että kyllä se lapsi yksin pärjää eivät yleensä ymmärrä ollenkaan minkälainen eläin hevonen on. Vaikka se olisi pieni hevonen se on kuitenkin hevonen. Tästä syystä lapsia ei päästetä auton rattiin vaikkapa. Jos lapsi osaisikin rattia kääntää niin ei se silti ole kypsä liikenteen sekaan.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   10.9.24 09:21:52

Kirjalliseen soppariin, että vanhemmilla valvontavastuu.
Sehän on sitten ihan vanhempien asia, miten tuon tulkitsevat - ovatko paikalla, vai riittääkö tavoitettavuus esim. puhelimitse.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Bb 
Päivämäärä:   10.9.24 09:31:28

Lisään että vanhemmat ovat itse entisiä hevosihmisia, että tietävät kyllä millainen eläin hevonen on.

Kiitos vinkeistä kaikille.

Teen kirjalliset sopimukset, ja olen alkuun mukana, ja katson mitä se maalaisjärki sit kehottaa toimimaan :D Pitää ekana tietysti opettaa tallin tavoille. Tarhaan ei yksin mene, se olisi joo liian iso riski.

Ja rahaa en ota. Haaveilen että näin saan omalta kylältä, joka on korvessa hyvän talliapulaisen tulevaisuuteen. Voi olla pelkkä haave, mutta myös mahdollisuus. Tuntuu että on kovin vähässä nämä tekevät ja fiksut lapsi ratsastajat. Kiva se on myös nähdä että kyseinen shettis saa laadukasta ratsastusta ja paljon huomiota ja hellyyttä, mun sydän sulaa siinä ja se on mun palkka . Onnellinen poni on kultaakin arvokkaampi.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   10.9.24 09:36:00

Itse kuljin pienellä Kotitallilla itsenäisesti ikävuodet 8-11 joskus 2000-luvun alussa. 12-vuotiaana tein ensimmäiset aamutallit pienessä ratsastuskoulussa. Sen ikäiset pärjää kyllä kunhan apu on lähellä jos jotain sattuu (ja mokathan kuuluu asiaan). Aina vanhempien vastuulla. Tuolloin 2000-luvun alussa se oli vielä itsestäänselvyys, mutta nyt tekisin kirjallisen sopimuksen. Lisäksi sopisin siitä kuka korvaa jos tyttö päästää lauman karkuun ponia hakiessaan ja joku niistä loukkaantuu/kuolee/kolhii auton yms. Tämän riski on kuitenkin merkittävä lasten kanssa.

Tyttö kuulostaa aarteelta! Pitäisin kaikin keinoin omassa pihassani harrastamassa. On varmasti myöhemmin myös korvaamaton apu kun kasvaa :)

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   10.9.24 09:55:30

Hyväksi hevostelijaksi kehittyy vasta kokemuksen kautta. Joten hienoa että harkitset mahdollisuuden antamista. Pessimistinä minä en luottaisi mihinkään suullisiin keskusteluihin. Eli tosiaan vastuuvapaus paperiin. Laita vielä itsesi turvaamiseksi, että oltava turvakengät ja kypärä hevosia käsiteltäessä. Olisi kamalaa löytää lapsi päänsä lyöneenä jostain.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.9.24 10:01:02

Onpa kiva että olet löytänyt shettikselle sopivan kokoisen pätevän ratsastajan, niitä ei ihan joka oksalla kasva:)

Tuon ikäisissä, ja muutenkin lapsissa on aivan valtavasti eroja ratsastus- ja hevosenkäsittelytaidon suhteen. Osalla on ollut perheessä aina hevosia ja kisaavat jossain yli metrin tasolla, enkä uskokaan että heitä on joka hetki joku valvomassa. Osa sitten ei saa hevosta ohjattua edes jalkapallomaalin tolppien väliin.

Tosiaan se laitumelta hakeminen kun on muita hevosia ympärillä on kyllä ongelma, minä en edes aikuisena tykkää siitä. Hmm. Yksi mahdollisuus voisi olla tehdä ponille (ja ehkä yhdelle kaverille) joku erillinen pikkutarha jossa voisivat olla silloin kun tyttö on tulossa? Jos kaveri meinaa kovasti tunkea iholle niin sille voi nakata vaikka heinätupon siksi aikaa että saa ponin vietyä pois?

Mutta juu, kyllä mäkin tuon ikäisenä touhusin yksin tallilla, oma poni oli ollut jo monta vuotta. Isä vei koulun jälkeen tallille, ja monesti siihen aikaan iltapäivästä oli hyvinkin rauhallista. Mutta toki tässä on erona se, että kyseessä ei ole sinun lapsesi. Eihän sun tarvi siinä koko ajan niskaan hengittää, olet samalla tontilla ja välillä vilkaiset miten menee. Ratsastusta valvoisin sitten tarkemmin, siinähän on isommat riskitkin.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Baas 
Päivämäärä:   10.9.24 10:06:15

"Teen kirjalliset sopimukset, ja olen alkuun mukana, ja katson mitä se maalaisjärki sit kehottaa toimimaan :D Pitää ekana tietysti opettaa tallin tavoille. Tarhaan ei yksin mene, se olisi joo liian iso riski.

Ja rahaa en ota. Haaveilen että näin saan omalta kylältä, joka on korvessa hyvän talliapulaisen tulevaisuuteen. Voi olla pelkkä haave, mutta myös mahdollisuus."

Kuulostaa ihanalta tilanteelta puolin ja toisin. Mutta tosiaan, tee kunnolliset kirjalliset sopimukset ja pidä silti järki mukana siinä, mitä lapsi saa yksin tehdä ja mitä ei (kuten selvästi aiotkin). Sopimukset paperilla ei auta, kun vahinko tapahtuu, se jää vaivaamaan silti.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   10.9.24 10:21:22

Ota poni valmiiksi sisälle kun tyttö on tulossa. Minä kyllä tuossa tilanteessa antasin tytön harrastaa ilman valvontaa, kuulostaa sitä että pärjää ihan hyvin. Toki asiat pitää sopia vanhempien kans.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 10:25:58

Poni omaan tarhaan/sisälle odottamaan tyttöä. En päästäisi tuon ikäistä todellakaan yksin hevoslaumaan, mutta hyvin voi ratsastella, jos itse olen tontilla.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   10.9.24 10:35:36

Tyttö voi olla varmasti järkevä ja pätevä, mutta ovatko vanhemmat järkeviä enää siinä kohtaa, JOS se vahinko tapahtuu?

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: taustalla 
Päivämäärä:   10.9.24 10:36:55

"Tyttö kuulostaa aarteelta! Pitäisin kaikin keinoin omassa pihassani harrastamassa. On varmasti myöhemmin myös korvaamaton apu kun kasvaa :)"

"Poni omaan tarhaan/sisälle odottamaan tyttöä. En päästäisi tuon ikäistä todellakaan yksin hevoslaumaan, mutta hyvin voi ratsastella, jos itse olen tontilla."

Komppaan näitä.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 10:40:34

Mä olin 13v, kun aloin tekemään iltatalleja pienellä ratsastuskoululla. Ei ollut aina aikuista samalla tontilla.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: jeb 
Päivämäärä:   10.9.24 11:41:21

Muistatteko yhtään omia vuosia nuorena tallilla? Ite siellä touhuttiin vanhemmat vaan heittivät tallille ja hakivat illalla. Itse olin 14v kun aloin työskentelemään isolla tallilla, kova oli vastuun kanto silloin ja siitä kyllä sai hyvät eväät elämälle! Nykyään höösätään liikaa milloin nuorista tulee ohjattavia lampaita eikä kukaan osaa itsenäisesti käärä hihoja ja ryhtyä hommiin, se näkyy ihan työpaikoilla.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   10.9.24 11:49:53

Ihme vinkumista täällä taas. Kirjallinen sopimus vanhempien kanssa, vaadit myös vakuutuksen. Jos hirvittää, niin rakenna tarhan/laitumen portille "karsina", johon ponin saa otettua ensin ja sitten vasta laumasta pois. Tämä on muutenkin hyvä olla jo ihan omankin turvallisuuden takia.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 12:00:22

No jos mietin omaa nuoruuttani, niin kyllä silloin hevosten kanssa sattuikin :D Siitä ei vaan ikinä kehdattu kertoa, koska ei olisi saanut enää käydä. Hyvä vaan, että nykyään on joku järki mukana.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Bb 
Päivämäärä:   10.9.24 12:11:58

Joo oli se nuoruus hevosten kanssa melkoista herran haltuun meininkiä. 12 vuotiaana laukkasin talvella 3 v suomemhevos orilla tallille päin ilman satulaa. Hyvin meni, mutta omistaja myöhemmin kuultua kauhisteli ettei ikinä nuorella kotia päin laukkaa, eikä sillä oltu vielä ikinä edes maastossa laukattu, oli vihainen .

Tai kaks päällä likka kaverin kanssa suokilla maastoon, kypärät oli unohtunut tallille...

Laitumella tuli hypättyä ponien selkään makoileen, vaikka laidun täynnä hevosia ...

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Fakti 
Päivämäärä:   10.9.24 12:14:44


No tietysti omassa nuoruudessa kukin on rillutellut tallilla itsekseen miten sattuu. Osalle sitten sattuikin, siis tapaturmia, suurimmalle osalle ei.
Ihan aiheellista että aloittaja on huolissaan. En minä haluaisi, että lapselle käy huonosti omalla tontillani ja oman hevoseni kanssa, vaikka olisi miten kirjalliset sopimukset. Siksi pyrkisin tekemään harrastamisesta mahdollisimman turvallista, kuten täällä onkin jo neuvottu.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.9.24 12:17:55

Edelleenkään ei olla missään jenkkilässä, tutustukaa Suomen vahingonkorvauslakiin ja unohtakaa jenkkisarjat. Turhaa hysterisointia huudella näitä ainaisia ’kuka korvaa’ juttuja.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Nee 
Päivämäärä:   10.9.24 12:23:08

Kaikki kirjallisena, likalle vaadit turvakengät ja aina kypärä päässä, kun käsittelee ponia.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 12:47:23

"Muistatteko yhtään omia vuosia nuorena tallilla? Ite siellä touhuttiin vanhemmat vaan heittivät tallille ja hakivat illalla. Itse olin 14v kun aloin työskentelemään isolla tallilla, kova oli vastuun kanto silloin ja siitä kyllä sai hyvät eväät elämälle! Nykyään höösätään liikaa milloin nuorista tulee ohjattavia lampaita eikä kukaan osaa itsenäisesti käärä hihoja ja ryhtyä hommiin, se näkyy ihan työpaikoilla."

Nykyuorten ongelmat johtuvat ihan muusta kuin aikuisten liiallisesta huolenpidosta, ne johtuvat monin tavoin sairaaksi menneestä kulttuurista johon jo pikkulapset tutustuvat yksin netissä pyöriessään. Pikemmin vanhempien valvontaa tarvittaisiin lisää.

Ja joo ennen oli niin, että lapset saivat tosi vapaasti tehdä tallilla mitä lystäsivät, kyllä niitä vahinkoja ja läheltä piti -tilanteita sitten sattuikin. Minä en voinut ymmärtää miksi äitini (joka harrasti ratsastusta itsekin) kielsi minulta jonkun raviukon nuoren orin hoitamisen, kaveri kävi siellä ja olisi saanut ihan itsenäisesti touhuta. Nyt ymmärrän kyllä miksi.

Lapsille voi opettaa vastuuntuntoa ja hevosten hoitaminen on siihen hyvä tapa, mutta niin että aikuinen on kuitenkin paikalla. Ei se sitä tarkoita ettei lapsi saisi tehdä mitään itse.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Av 
Päivämäärä:   10.9.24 14:43:33

12v on vielä ihan kakara henkisesti, en ikinä luottaisi vaikka osaisikin ratsastaa. Aikuinen aina vastuussa. Jos jotain sattuu ja korvauksia haetaan, niin ei auta sanoa mutku lapsi vaikutti ihan fiksulta.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 17:13:21

Jos oot samalla tontilla niin antaisin puuhata. Tarhaamisen kanssa apua. Itsekin olen 12v alkanut hoitaa ratsastuskoululla ja vaikka siellä oli opettajat tietysti aina paikalla, ei ne siellä tallissa tuntien aikana olleet. Puuhasteltiin mitä puuhasteltiin keskenämme. Maastoon en päästäisi yksin mutta jos oot pihalla touhuamassa, kyllä tyttö selviää kentällä.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.9.24 17:16:17

”Jos jotain sattuu ja korvauksia haetaan, niin ei auta sanoa mutku lapsi vaikutti ihan fiksulta.”

Mitä ihmeen korvauksia?? Ootko säkin katsonut liikaa jenkkisarjoja :D

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   10.9.24 19:49:04

Riippuu tosiaan paljon yksilöstä tuossa iässä. Oma tyttäreni oli 9 vuotiaana jo touhunnut monia vuosia valvottuna ja opastettuna monenlaisten hevosten kanssa, joten alkoi pikkuhiljaa toimia enemmän ja enemmän itsenäisesti tallin shettiksen kanssa, kun totesin että pärjäävät, saivat touhuta kaikkea vuosikaudet ihan rauhassa, maastoillakin. Pitkään tosin hain ponin hänelle laumasta, kunnes sekin sujui turvallisesti itsenäisesti.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 20:20:14

Toki se sillä tavalla riippuu lapsesta, että osa on hyvinkin järkeviä ja vastuuntuntoisia. Mutta lapsi ei silti osaa havainnoida riskejä samalla tavalla kuin aikuinen. Ei tarvitse tehdä mitään uhkarohkeaa ilmiselvää älyttömyyttä, lapsilta vain jää huomioimatta sellaisia asioita, jotka aikuinen ainakin toivottavasti huomioi. Esimerkiksi sattui eräällä tallilla, jolla lapset saivat aivan valvomatta puuhailla hevosten kanssa, sellainen tapaus, että hoitaja sitoi hevosen kiinni pihapöytään. Pöytä oli raskas eikä sitä ihminen olisi riuhtaissut mukaansa, mutta hevosella on erilaiset voimat. Hevonen säikähti jotakin, kiskaisi, pöytä lähti mukaan ja hevonen juoksi pitkin tonttia raskas pöytä jaloissa kolisten.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   10.9.24 20:23:00

Mun 12v. aikanaan oli ehtinyt herrastaa hevosia jo kahdeksan vuotta tuossa iässä. Oman ponin sai 10v. ja koeratsasti ensimmäiseen junnuhevosensa ( ja muutamia muita sitä oikeaa etsiessä) juurikin kaksitoista vuotiaana. Ponin rinnalle sitten valikoitui nelivuotias kasvamaan junnuhevoseksi.
Pointti on se, että 12v. voi olla hyvinkin kykenevä toimimaan omin päin, mutta siltikin edellyttäisi vanhemman tulemaan mukaan/ottamaan vastuun .

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Tarja17 
Päivämäärä:   10.9.24 20:38:43

Tuon ikäisenä -70 luvulla kaikki touhusivat tallilla ilman vanhempia. Talutettiin hevosia tarhaan ja takaisin, harjattiin karsinassa, laitettiin kuntoon tunneille, siivottiin tallia, lakaistiin lattiaa. Kukaan ei myöskään puhunut lapsityövoiman käytöstä ja kaikilla oli hauskaa ja aina haluttiin oppia lisää.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 20:54:49

Totta kai se lapsi voi touhuta sillä tavalla itsenäisesti ettei siinä olla koko ajan vieressä, mutta aikuisen pitäisi kuitenkin olla paikalla ja katsoa sillä tavalla perään, että onnettomuuksia ei pääse sattumaan. Ei tässä asiassa ole vain kahta ääripäätä.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Sippe 
Päivämäärä:   10.9.24 22:02:46

No ainahan se on lapsilla ollut tuollaista kuin edelläkin on moni kertonut. Eli ei järki päätä pakottanut eikä riskejä ymmärretty. Toiset selvisi siitä hengissä mutta kaikki eivät.

Itse varautuisin siihen että jos jotakin silti sattuisi eivät vanhemmat enää muistaisi luvanneensa olla vastuussa. Vastuu olisi joka tapauksessa sen jonka tontilla lapsi touhuaa ja kenen hevoset ovat. Luultavasti myös oikeudessa päädyttäisiin siihen.
Älä jätä mitään sattuman varaan, pidä huoli että ainaki n ensiapua on aina saatavilla.

Nykyvanhemmat eivät ole sellaisia kuin ennenvanhaan. Joka vanhemmista löytyy joku pahan paikan tullen hysteerikko.

Tiedän jotain vastuukysymyksistä myös kokemuksen kautta, ratsastusleirejä paljon pitäneenä. Ihan aina se oma kullanmuru on muita parempi ja kokeneempi ratsastaja ja pärjää kaikille! Se ei kuitenkaan ole koko totuus.

Esim. Jos myin vain täysi-ikäiselle, kokeneelle ratsastajalle sopivaa ratsua niin ihan aina löytyi se äityli jonka lapsi "pärjää ihan varmasti" ja perhe tulee puoliväkisin kokeilemaan. No sitten kun lapsi tulee tonttiin niin ei se olekaan meille sopiva tietenkään.

Aina löytyy myös se 12-vuotias jolle rauhallinen maastoretki on liian tylsä ja tappaa lahjakkaan tytön innon! Vanhemmat vaativat vauhtia kun tyttö niin tahtoo vaikka ei olisi valmis mihinkään kunnon laukkamaastoon.

Hypätä pitää saada ja isoa koska tyttö on niin lahjakas!

En ihmettele tätä ajatusta omien lasten ylivertaisuudesta mutta jonkun on oltava se realisti joka vetää rajat teinillekin.
Ei se pelkästään kivaa ole lapsillekaan että vanhemmat työntävät tilanteisiin joissa ei sitten pärjääkään kuvatulla tavalla.

Muistan oikein hyvin ajan kun olin itse teini ja sukulaistäti varasi minulle ratsastustunnin kyläreissulla. Sain ihan liian haastavan ryöstäjähevosen joka ei pysynyt käsissä yhtään. Tunninpitäjä vaan totesi "se tunnin varannut sanoi että olet joku kilparatsastaja". :D

Tuosta opimme sen että suvun ja vanhempien puheissa ei lasten taidoilla ole mitään rajaa. Viisas hevosenomistaja luottaa enemmän siihen mitä itse näkee ja tekee (ennakoi tilanteet, minimoi vaaratilanteet) kuin muiden puheisiin.

Antaisin puuhata itsekseen mutta en täysin valvomatta vielä tuossa iässä, en niin ettei aikuisia olisi tontilla ollenkaan. Myös se laitumelta haku ja sen riskit ottaisin vakavasti ja järjestäisin mahdollisimman vähäriskiseksi... poni talliin tai tarhaan odottamaan ellei kukaan ehdi avuksi hakemaan.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Sinikka 
Päivämäärä:   10.9.24 22:52:48

Itse olen tossa iässä tehnyt jo tallitöitä ja käynyt yksin ratsastelemassa isommillakin hevosilla. Vanhempani eivät ikinä ole käyneet tallikna. Tallinomistajana kirjooitaisin vastuunvapautuslomakkeen perheen kanssa.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 23:11:26

On tuon ikäisillä omiakin hevosia, ja ainakin meillä ihan ratsastuskoulussakin hakevat laumasta itsenäisesti hevoset tunnille. Vähän turhankin holhoavaksi on tämä maailma mennyt, ei edes 10 vuotta sitten olisi tullut kuuloonkaan että vanhemmat on aina mukana tallilla, tottakai vaaransa on tuossa, mutta niin on siinäkin että sen lapsen laskee kulkemaan yksin pyörällä, jalan, mopolla ja autolla, tietyt riskit pitää vaan hyväksyä elämässä.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Äh 
Päivämäärä:   11.9.24 07:35:16

Ei yksin, mielellään aikuisetkaan ei harrasta yksin ellei ole aivan pakko.
Perustelu:

Olin yksin tallilla, kiipesin hevoseni selkään, lensin kaulan yli jalkoihin ja hevonen tallasi päälle. Puhelin oli tallissa ja koko tontilla ei ketään. Jalat ei kantanut, luulin sen olevan poikki, edelleen puhelin oli tallilla ja minä kaukana siitä kentällä. Minun oli päästävä tavalla tai toisella soittamaan apua. Ryömin kentältä tallille puhelimelleni jotta sain apua.

Entäs jos tuossa olisi käynyt pahemmin ja olisin edelleen ollut yksin... Näitä sattuu, mutta tilanteet voidaan välttää niin että aina on joku mukana.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Fakt 
Päivämäärä:   11.9.24 07:59:55

Äh: Olen samaa mieltä. Tällälailla keski-ikäisenä ymmärtää jo mitä kaikkea voikaan tapahtua, ja miten on itsellä ollut onni onnettomuudessa. Esim. aina kun olen pudonnut pahasti, on paikalla ollut muita auttamassa ja hälyttämässä apua. Ja kun olen pudonnut yksin maastossa, ei ole sattunut mitään, ja olen päässyt takaisin satulaan.

Jonkun mielestä se on varmasti hysteeristä, mutta en enää harrasta yksin enkä varsinkaan anna lasten harrastaa ilman aikuisen läsnäoloa. Ei tarvitse kytätä vieressä, mutta pitää olla näköyhteys.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: Joonas 
Päivämäärä:   11.9.24 09:13:04

Meidän tallilla on 11 v joka hakee hevosen itse melkein 10 muun hevosen joukosta. Hän pärjää aina oikein hyvin. Ne ovat isoja hevosia eikä poneja. Hän on myös todella taitava ratsastaja.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.9.24 10:56:25

12v on lapsi, vaikka osaakin ratsastaa jotenkin ja jopa hakea hepan laumasta. Lapsilla on lasten ajatusmaailma ja kaikkea voivat keksiä ja kaikkea voi sattua. Aloittaja voi itse päättää millaisen riskin ottaa.

  Re: Alaikäinen tallilla

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.9.24 11:51:07

Ei, tuon ikäistä ei pidä jättää tallille ilman valvontaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.