Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosharrastuksen lopettaminen

Lähettäjä: Köyhä 
Päivämäärä:   10.9.24 06:45:43

Nyt alkakut mietityttämään lopettaako koko laji ja pistää hevonen pois?
Tallivuokra noussut ja omakotitalon lainaa reilusti jäljellä. Jatkuva stressi rahasta eikä sen vuoksi hevosharrastus enää ole mieluista kun alitajunta muistuttaa koko ajan rahasta.

Paljonko teillä menee kuukaudessa rahaa oman hevosen ylläpitoon ja mitä teet työksesi?
Näin perus sairaanhoitajana kaikki menee mitä tulee....

  Re: Hevosharrastuksen lopettaminen

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.9.24 07:01:56

Samoja ajatuksia täällä. Kaikki kallistuu, on lainat, hevonen sairastelee ja mikään ei ole hyvin.

  Re: Hevosharrastuksen lopettaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 08:03:07

Menee tonni, siihen päälle tulee sitten yllättävät ell kulut joita tälle vuodelle riittää. Kyllä mulla on käynyt sama mielessä. Kulut on nousseet niin paljon, että vuodessa taitaa mennä tonneja lisää :( hevoseni terveydentila vain on sellainen, ettei sitä eteenpäin oikein arvaa laittaa ja on melko nuori vielä että ei auta kuin painaa lisätöitä :(

  Re: Hevosharrastuksen lopettaminen

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   10.9.24 08:18:23

Mulla kopukat omassa pihassa. Heinän hinta ei meillä päin ole juuri noussut, eli hinnan nousu näkyy vain kuivikkeissa ja rehuissa. Rehuja onneksi kimppatilataan välillä lavatarjouksen kautta, joten siinä heti säästää ihan mukavasti. Hyvillä säillä pidän hevosia ulkona yötä, joten siinäkin säästää heti kuivikekuluissa. Rahan puolesta tätä hommaa ei siis tarvitse lopettaa, mutta tänä vuonna minulla on muutoin ollut niin paljon huonoa tuuria hevoshommissa, että motivaatio on aika alhaalla.

  Re: Hevosharrastuksen lopettaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 09:39:09

Antaisin nykyisin ohjeen että älä missään tapauksessa hanki hevosta alle 5000 euron bruttotuloilla, 4000 euroa saattaa riittää jos on velaton asunto pienillä asumiskustannuksilla.

Hevosen pito on aivan valtavan kallista. Voi olla, että se sun minihintatallipaikka lopettaakin toimintansa, sulle tulee pidempi sairasloma tai työttömyyspätkä, tai joudut ottamaan vastaan työn vähän pienemmällä palkalla. Tai sitten hevonen sairastaa jossain vaiheessa, kuten ne lähes kaikki. Voi mennä hyvin vuosi. Kaksi tai viisi. Mutta jossain vaiheessa se hevonen sairastuu. Sitten loppuu rahat ihan heti alkuun jos mennään minibudjetilla.

Ja 40 euron vuokrahevonen hyvissä puitteissa on HALPA. Viitaten tuohon johonkin aiempaan ketjuun että miksi vuokrahevosia ei löydy. Siksi, että hevosenpito on niin kamalan kallista, että pähkinöillä tai jollain tallitöitä vastaan ei ole mitään järkeä vuokrata.

  Re: Hevosharrastuksen lopettaminen

Lähettäjä: Johu 
Päivämäärä:   10.9.24 10:31:13

Itse laitoin samoista syistä edellisen oman pois reilu vuosi sitten. Pitkä sairastelukierre edesauttoi päätöstä.

Kulujen nousu on ollut huimaa ja minulla ei tule järjellisesti olemaan varaa maneesitallipaikkaan. Tienaan bruttona 2900€-3000€/kk, asun velattomasti eikä muitakaan velkoja ole. Tarkoitus ottaa seuraava oma hevonen kotipihaan ja tinkiä puitteista, vetoauto ja traileri löytyy joten maneesille mennään sitten niillä. Ja jos ja kun hevonen/hevoset sitten sairastuu niin eipä harmita maksaa kallista tallivuokraa siitä ilosta että saa rampata hoitamassa lepoon määrättyä potilasta.

Tarkoitus on jatko-opiskella ja nousta palkkaluokassa, en välitä matkustelusta yms vaan hevoset ovat ainoa ns. ylellisyys. On kiva kuitenkin esim. syödä muutakin kuin makaronia ja säästää vanhoille päiville.

  Re: Hevosharrastuksen lopettaminen

Lähettäjä: Johu 
Päivämäärä:   10.9.24 10:36:00

Ja koen kyllä että näillä tuloilla voisi ja voi pitää hevosta, olen pitänyt paljon pienemmilläkin mutta myös suuremmilla. En vain halua hukata aivan kaikkea rahaa hevosiin vaikka ne henkireikä minulle ovatkin.

Olen ollut aina parempi käyttämään rahaa kuin säästämään. Hevosille tulee ostettua turhaakin tavaraa ja välillä pitäisi odottaa esim. tarjouksia tai etsiä (vastaava) tuote edullisemmin. Nyt tässä välissä kun omaa hevosta ei ole ollut, olen opetellut säästämistä ja sijoittanut suuremmilla summilla. En uskaltaisi enää pitää hevosta niinkuin nuorempana, silloin minulla ei ollut käytännössä puskuria lainkaan.

  Re: Hevosharrastuksen lopettaminen

Lähettäjä: Timoteus 
Päivämäärä:   14.9.24 18:39:17

Oman hevosen laitoin juuri vähän aikaa sitten pois. Kymmenisen vuotta noin kolmasosa joka tilistä meni siihen. Nyt taidan pitää pari vuotta taukoa hevoshommista ja palata sitten ihan tavallisena Tiina Tuntiratsastajana, säästyy rahat ja mielenterveys :)

  Re: Hevosharrastuksen lopettaminen

Lähettäjä: Halpaahuvia 
Päivämäärä:   15.9.24 05:29:48

Ei ole kestänyt lompakko maksaa hoitomaksuja aikoihin. Ehkä jotenkin vielä yhdestä mutta kun on useampi. Löysin itsehoitopaikan hyvillä puitteilla ja yhden hevosen saa hoidettua pidettyä nyt 400 eurolla. Tykkään puuhata tallilla joten en koe rasittavaksi. Tosin työ joskus haittaa harrastusta mutta muiden tallilaisten kanssa sovitellaan.
Hevosharrastuksen kanssa ei tavallisella kansalaisellaoikein voi olla muita harrastuksia. Mutta intohimoinen hevostelija saa asiat järjestymään.

  Re: Hevosharrastuksen lopettaminen

Lähettäjä: omatupaomalupa 
Päivämäärä:   15.9.24 06:25:47

Minulla on hevoseni omassa pihassa. Kun on tiukempaa, harrastellaan kevyemmin, välillä satsataan treenin mielekkyyteen ja pidetään hevosta treenitallilla. Koen tärkeäksi sen, että tiukempien aikojen sattuessa kohdalle, voin pitää hevostani edullisemmin, siitä hyvin huoehtien, kuin maksaa tonnin tallipaikkamaksuja, on sitten oikea hetki ja terveydentila harrastaa tai ei.

  Re: Hevosharrastuksen lopettaminen

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   15.9.24 08:56:00

Järki edellä. Laita harrastuksesi tauolle.

  Re: Hevosharrastuksen lopettaminen

Lähettäjä: < 
Päivämäärä:   15.9.24 16:28:24

Minä lopetin harrastuksen jokunen aika sitten osittain kallistumisen vuoksi. Tallivuokra noussut ihan hirveän kalliiksi, kaikki kustannukset nousevat, eläminen kallistuu, valmennuksen hinnat aika kovat. Puhumattakaan eläinlääkärin kuluista. Hevonen oli jo pikkuvikainen, vähän sitä sun tätä ja yli 20-vuotias. Laitoin hevosen pois, lopetin ratsastamisen ja aloin tekemään ihan muuta. Yhtäkkiä jäikin kuuakudessa noin 800 euroa ylimääräistä rahaa ja illasta vapautui kolme tuntia aikaa. Nyt voi lähteä reissuihin, ei tarvitse suunnitella erikseen tallikäyntien aiktaulujen munaan jokaista leffaan lähtöä tai mökkiviikonloppua. Talliporukka oli ihana, mutta tallimme oli profiloitunut viimeisten vuosien aikana vahvasti kilpatalliksi ja itse olin ihan hylkiö, kun en kilpaillut enää viimeisinä vuosina. Raskas päätös, mutta oikea.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.