Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kengittäjän harjoittelija

Lähettäjä: Niin niin 
Päivämäärä:   8.9.24 12:52:10

Olen ollut tosi tyytyväinen kengittäjään, mutta nyt hän teettää meidän hevosten kengitykset apupojalla ja on tullut paljon ongelmia, vaikka itse katsoo ja kommentoi vierestä. On ohueksi vuoltua anturaa, kenkä painaa säteeseen, epäily naulanpainamasta, liian pitkäksi jätetty varvas jne. Olen huomauttanut nätisti, että en halua harjoittelijaa enää talliini, mutta ei auta. En halua tästä riitaa ja kengittäjän vaihtamista, mutta kai se on pakko kohta. Onko kengittäjällä oikeus teettää työ harjoittelijalla ja periä täysi maksu? Ja vielä lisämaksu, kun tulee korjaamaan jälkiä? Mitä on kun ei tajua, että tyyppi aiheuttaa ongelmia? Minun mielestäni, jos sanon, että haluan hänen itse tekevän työn tallissani, niin sen pitäisi riittää.

  Re: Kengittäjän harjoittelija

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   8.9.24 12:53:08

Sanoisin kyllä suoraan, että harjoittelija ei ole tervetullut, ennen kuin on harjoitellut paremmaksi.

  Re: Kengittäjän harjoittelija

Lähettäjä: outs 
Päivämäärä:   8.9.24 13:08:54

Ikävä tilanne, kun kärsijänä on hevonen :/
Ymmärrettävää toki, että harjoiteltava jokaisen in jotta voi kehittyä (ja alkeet ihan syystä tehdään teurasjaloilla!), mutta tuo ei kuulosta yhtään hyvältä! Ihan ei tuossa tapauksessa nyt taida opetus toimia oikein. Itsekään en kylä haluaisi omaa hevostani tuollaisen käsiin.

  Re: Kengittäjän harjoittelija

Lähettäjä: Epeli 
Päivämäärä:   8.9.24 17:43:57

Samaa tekee täälläpäin yksi kengittäjä. Alaikäinen lapsi mukana tekemässä. Onkohan laillista edes.

  Re: Kengittäjän harjoittelija

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.9.24 17:50:30

No, siis kengittäjähän saa myydä millaista palvelua haluaa. Mutta ei todellakaan ole ok a) ottaa harkkaria tekemään kengityksiä puolestaan sopimatta tätä etukäteen asiakkaiden kanssa eikä b) ottaa harjoittelijasta täyttä hintaa. Se on sitten harjoittelijan ja kengittäjän välinen asia miten harjoittelija kompensoi kengittäjälle tämän tulonmenetyksen (kengittäjän työaikaahan kuluu sama kuin omaan kengitykseen ja luultavasti enemmänkin per hevonen, kun luultavasti on hitaampaa).

  Re: Kengittäjän harjoittelija

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.9.24 17:51:59

kuulostaa siltä että harkkarin pitäisi vielä olla enemmän katseluoppilaana, jos kengittäjä tekee hyvää työtä ja harkkari sutta. oppiihan se siinäkin.

  Re: Kengittäjän harjoittelija

Lähettäjä: kengittäjä 
Päivämäärä:   8.9.24 19:05:48

Tuon takia en ota harkkareita edes mukaan. Säätämistä ja mitään ei oikein sen voi antaa aina tehdäkään. Etenkään jos hän ei ole oikeasti ollut vielä hirveästi hevosten kanssa tekemisissä. Ja on pakko sanoa että kun itse on saanut oman uransa sen verran mallilleen että voi vaan tehdä ja opiskella lisää, niin en halua lisätyötä ollenkaan. Tämä EI tarkoita sitä etten kannustaisi alalle hakevia, mutta minä kun ei voi kuitenkaan voi kellekään varsinaisesti uraa pedata. Sen tekee jokainen itse. Kaikki kun eivät opi vaikka kuinka opettaa.

On kamalaa sanoa näin, koska missäs opit muuten kuin tekemällä. Sanoisin, että lähes kaikilla se alkaa yksinkertaisesti oman/omien hevosten laitolla ja vieraille tarjotaan irtokenkiä ja pikkuhiljaa muutakin. Sitten mennään jokaiselle lähijaksolle kengityskoulutuksessa ja yritetään siellä oppia. Vierestä voi katsoa kuinka huipummat tekee, mutta jos ei itse tee ei tule käytännön kokemusta.

Alku on kelle tuskainen, kelle tuskaisempi ja riippuu myös sijainnista. Siellä missä kengittäjistä on huutava pula, pääsee aloittelijatkin ihan eri tavalla opettelemaan kuin siellä missä seppiä riittää.

Mielestäni aloittajan tapauksessa pitäisi ehdottomasti kunnioittaa hevosten opmistajien toiveita tässä asiassa. Ihan kyseenalaistamatta niitä.

  Re: Kengittäjän harjoittelija

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.24 19:59:23

Sanoisin suoraan että jatkossa ammattilainen kengittää tai ei tarvii tulla ollenkaan. Mielestäni röyhkeää ottaa harkkarin työstä täysi hinta, kun jälki ei ole sitä.

  Re: Kengittäjän harjoittelija

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 09:40:01

Meille on olleet harjoittelijat tervetulleita, eikä ongelmia ole ollut kuin korkeintaan ajallisesti. Harkkareilla kestää joskus parikin tuntia kengittää yksi hevonen. Täyttä hintaa ei ole kyllä koskaan veloitettu ja työn jälki on ollut hyvää.

Jos homma ei suju, viheltäisin pelin poikki, niin ikävää kuin se harjoittelijan kannalta onkin. Hevosen hyvinvointi edellä.

  Re: Kengittäjän harjoittelija

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.9.24 09:40:57

Minäkin sanoisin, että jatkossa kengittää ammattilainen itse tai sit etsin uuden kengittäjän. Ymmärrän, että jokaisen täytyy harjoitella jotta tulee hyväksi, mutta itse en asiakkaana halua olla harjoituskappale (ja vielä maksaa täyttä hintaa, kun laatu on huonoa).

  Re: Kengittäjän harjoittelija

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   9.9.24 10:06:59

En ikinä päästäisi mitään harjoittelijaa kengittämään hevostani, en ymmärrä miten aloittaja on alunperinkään suostunut tuollaiseen. Koulut on sitä varten että siellä opetellaan, sitten kun taitoa on sen verran että pystyy muidenkin hevosia laittamaan niin asiakkaita yritetään hankkia sillä omalla nimellä (ja yleensä halvempaan hintaan).

Olisipa hauska tietää kuka tämä ammattikangittäjä on joka toimii noin törkeästi asiakkaitaan kohtaan että laittaa harjoittelijan kengittämään. Korkeintaan jotakin kenkien irrotuksia ja kotkauksia tms viimeistelyä voi päästää harjoittelijan tekemään ja tämäkin vain asiakkaan suostumuksella. Nuo kotkausten tekemiseenkin toki sellaisia että vaikuttavat esim kengän pysymiseen joten ihan riskitöntä niidenkään teettäminen harjoittelijalla ei ole.

  Re: Kengittäjän harjoittelija

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   9.9.24 10:31:35

Aina löytyy niitä halvemman kengityshinnan perässä juoksijoita ja niistä jokainen aloitteleva kengittäjä joutuu aloittamaan. Mutta näissä tapauksissa se halvan kengityksen tilannut tietää, että jälki ei välttämättä ole priimaa ja hyväksyy sen.

Ei kukaan ala maksamaan ammattilaisen hintaa harjoittelijan työstä. Paitsi aloittaja näyttää maksaneen, pistä sille stoppi heti, sinua käytetään hyväksi.

  Re: Kengittäjän harjoittelija

Lähettäjä: Tea 
Päivämäärä:   9.9.24 10:35:05

Kaikista ei vaan ole eikä tule hyvää kengittäjää.

Pitää olla sitä silmää ja kättä, joka osaa tehdä mikä pitää olla lopputulos näkemisen perustella. Toisilla tätä taitoa ei vaan ole, joten tulee sutta ja sekundaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.