Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: ihmeissään 
Päivämäärä:   6.9.24 19:07:36

Onko muut vuokrahevosen etsijät huomanneet, että nyt on jotenkin todella huonosti vuokrahevosia tarjolla aikaisempiin vuosiin verrattaen? Myös uusimaalla todella huono tilanne vuokrahevosten suhteen. Mistäköhän johtuu?

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 19:11:30

Vuokrien summat eivät ole kasvaneet niin kuin kulut. Kun vuokrahevonen pitäisi saada taskurahoilla, ja lisäksi on lista vaatimuksia, ei kukaan enää viitsi omiaan vuokrata. Näin vaan on. Tätä ennakoin jo pari vuotta sitten että näin tulee käymään. Kaikkein pienimmillä tuloilla elättävät omistajat, joille vuokrarahoilla oli merkitystä, ovat varmaan jo joutuneet myymään, kun kulut on melkein tuplanneet.

Meidän tallilla yhdelläkään hevosella ei ole vuokraajaa. Läheiset tutut saattavat liikuttaa ilmaiseksi.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   6.9.24 20:33:51

Kauheat vaatimukset, jotka lisäksi ristiriitaisia. Ihan uskomattoman röyhkeitä oletuksia. Sitä tätä tota. Vastineeksi pähkinöitä. Joo ei kiitos. En enää vuokraa ja saan säilyttää hermoni. T. Omistaja

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.9.24 21:00:40

Meillä ei ole ollut vuokraajia enää moneen vuoteen. Hevosenpidon kulut ovatkasvavat koko ajan, mutta vuokraamisesta ei silti haluta maksaa asianmukaista korvausta. Silti vaatimuksia riittää, halutaan sitä ja tätä, ei suostuta tekemään sitä ja tätä. Voidaan käydä vaan viikonloppuisin päivällä hyvällä säällä, ellei sitten mummoa tai kissaa tartte viedä just silloin lääkäriin tai autosta puhkea rengas. Känytejä perutaan viime tipassa. Ja niin edelleen. Se vuokraajan maksama pieni summa ei vain yksinkertaisesti ole riittävä korvaus riskistä, vaivasta ja turhasta säädöstä, joten olen mieluummin ilman. Omat kaverit tai tallikaverit liikuttavat tarvittaessa.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   6.9.24 21:08:32

Samaa sanon kuin edellisetkin. Halutaan hypätä ja kisata, hevosen pitäisi olla herkkä ja reipas mutta sen pitää sietää aloittelijan virheet eikä kuitenkaan reagoida niihin herkästi, vuokra pitäisi saada maksaa tallitöillä ja vuokra ei muutenkaan missään nimessä saisi olla yli 20 euroa, vaikka olisi kuinka osaava, hyvin ratsastettu hevonen.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   6.9.24 21:22:19

Hevosista olisi varmasti tarjontaa, hyvät vuokralaiset taitavat olla kiven alla. Itselläni olisi vuokrahevonen tarjolla isolla Pk-seudun tallilla, mutta en oikein jaksaisi enää lähteä siihen vietnamiin. Jos laitan johonkin julkisen ilmoituksen, viestejä tulee rapiat 100. Niistä jyvien karsiminen akanoista on parin päivän kokopäiväduuni, ketkä on hupikyselijöitä, kenellä on maksukykyä, ketkä yksinkertaisesti liioittelevat taitojaan. Alaikäinenkin minulle sopisi, jos vanhempi ottaisi kokonaisvastuun ja olisi aina mukana.

Mutta vuokraajat eivät halua maksaa edes 40€ kerta, tai sitoutua käymään valmennuksissa. Ajattelevat, että yksityishevonen on varmaan jo kaikessa hyvä ja valmis, ja omat taidot vaan puhkeavat kukkaan kun istuvat hienoon ja kalliiseen satulaan, eivätkä tarvitse opetusta. Siinä sitten pskotaan hevosen suu, niska, selkä ja kaikki lihakset siltä väliltä, kun hytkytään selässä, ja omistaja maksaa hieronnat, akupunktiot, osteopaatit ja parhaimmassa tapauksessa vuokralaisen mielestä pitäs kutsua eläinlääkärit ja satulat fiksaa, kun niissähän se vika varmasti on - tai sitten hevonen on vaan ihan puska ö.

Jos sattuu hyvät ratsastustaidot omaavan vuokralaisen saamaan, niin tulee ekat kurakelit tai hevonen joutuu viikon-kahden saikulle, niin homma tyssää siihen. Jos vaadit kirjallista sopimusta, jossa väliin jääneet kerrat ratsastetaan kk sisällä (ellei hevosen terveys vaadi toisin), olet seko omistaja kun et luota toisen sanaan. Sit pyöritellään päätä, kun pitäisi varusteetkin hoitaa, hevonen kävelyttää hyvin, huolehtia juotto, pestä polle ja harjata huolellisesti, kaikkea tylsää mitä ratsastuskoulussa ei tarvitse tehdä.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   6.9.24 21:29:38

Niin, tosiaan kaikki nykyään haluavat hypätä ja kisata. Mutta eivät tietenkään maksaa kisoista, trailereista, estevalmennuksista, varusteista (koska kyllähän joka yksärihevosella estesatula on kaapissa just topattuna ja istuvana vaan odottamassa, että joku alkaa harrastamaan esteratsastusta), tai huolehtia palauttavasta liikunnasta estetreenien jälkeen.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 21:34:33

Ennen oli niin, että sitten kun taito riitti kisaamiseen, enimmäkseen hankittiin se oma hevonen. Toisten hevosilla kilpailu oman tallin ulkopuolella on oikeasti aina jonkinmoinen riski, sitäkin kannattaa miettiä (molemmin puolin). Kisakuntoisella ja kelpoisella kisaa yleensä omistaja ihan itse.

Kyllä tosiaan nuo vaateetkin paljon vuokrahevosia markkinoilta karkottaa. Vuokralle löytyy (jos löytyy) lähinnä perushevosia, ei mitään kisatykkejä. Tai sitten hinta on oikeasti kova ja niin pitää ollakin.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 23:54:23

Viimeisin jätti maksut maksamatta eipä ole sen jälkeen kiinnostanut hakea vuokraajaa. Ei kiinnosta pitää hevosta ilmaiseksi kenellekkään.
Sitten se oma jaksaminen kun ei ole voimia kuunnella toisen ongelmia tallilta. Hevonen ei ole helpoimmasta päästä vaikka muuten laadukas ja kiva onkin. On myös ollut tyyppejä jotka jonkun ajan jälkeen alkavat vaatia hevosella vaikka mitä uutta ja kivaa. Mm 5t satulakin olisi pitänyt hankkia jossa yhden olisi kelvannut istua.
En vain jaksa. Liikaa tulee vuokraajan mukana ongelmia. Helpommalla pääsee kun antaa hepalle ne päivät vapaiksi. Hevonen joidenkin jälkeen ollut kamala ratsastaa ja ollut kova työ saada se takaisin tuntumalle. 3 päivää saattanut välillä olla pelkällä tarhaliikunnnalla mutta hyvin on toiminut.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: jnökjjh 
Päivämäärä:   7.9.24 00:29:30

Mulla on viimeisen 10vuoden aikana ollut aivan ihania vuokraajia. Nykyinenkin ollut kohta 3vuotta. fiksuja, luotettavia, siistejä aikuisia, myös hyviä ratsastajia. Mun hinta on 40e kerta ja kerran vkossa täytyy käydä valmennuksessa. Kilpailla saa jos valkku antaa luvan ja itse maksaa kustannukset, siis koulua kisata. Nykyinen kisaa menestyksellä VaB tasolla.
Mutta olen aina valinnut vuokraajan tosi tarkkaan. Aina jonkuntutun suositus pitää olla, vuokra maksetaan kerran kuussa etukäteen ja ratsastustaidonhan näkee koeratsastuksessa.
Tulijoita pk seudun hyvälle tallilla ja kivalle hevoselle kyllä riittäisi.

Sanoisin niin että 99% kyselijöistä liiottelee ratsastustaitoaan. Ei tahallaan, vaan he ihan oikeasti kuvittelevat olevansa taitavia ratsastajia.

Mutta kannattaa tehdä tarkat säännöt ja kirjallinen sopimus ja olla valmis purkamaan se heti jos vuokraaja ei sitä noudata.
toisaalta, olen tosi joustava ja kiva hevosenomistaja monella tavalla.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.9.24 05:32:08

Itse kun etsin hevoselleni vuokraajaa, ilmoitin selvästi, että etsitään vuokraajaa ainoastaan sileälle, kisaan itse esteitä. Vuokraajan ei ole mahdollista kisata, eikä valmentautua tallin ulkopuolella. Silti tuli kyselyä, että kuinka korkeaa hevonen hyppää ja kun meidän Pirkko on niin taitava, niin kisaamaan olisi päästävä. Yksi alkoi kesken vuokrasuhteen kiukuttelemaan, kun ei pääse kisaamaan. Kustannukset myös nousseet paljon, niin ei vuokraajat ole enää valmiita maksamaan sillä summalla, minkä itse vuokraamisesta haluaisin. Olen myös tullut siihen lopputulokseen, että vuokraamisesta ei saa niin paljoa rahaa, että jaksaisin tuota vuokraajarumbaa.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   7.9.24 09:24:14

Huoh on niin oikeassa. Vuokrahevosta hakevat voivat mennä sinne ratsastuskouluun. Ne on niitä varten, joilla ei ole omaa hevosta eikä tuttuja joiden hevosta saa liikuttaa.

Vielä pahimpaa kastiin kuuluu nämä win-win diiliä hakevat tai ylläpitoon, jossa hevonen on se pääsääntöinen kärsijä.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   7.9.24 09:30:06

En ole niin persaukinen hevosenomistaja, että jonkun pitäisi maksaa hevoseni liikuttamisesta. Ilmaiseksi kun ottaa liikuttajan, niin aika hyviä löytyy. Heppa saa liikuntaa ja minä tallivapaan, win-win.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Ihmettelijä 
Päivämäärä:   7.9.24 09:47:11

Joo itsekin viimeisen 10v ajan liikuttanut kavereiden ja tuttujen hevosia, mutta heillä harrastus loppunut. Itse etsinyt juuri tavallaan ”vuokrahevosta”, kun ei ole ketään tuttua keneltä voisi enää kysyä 

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Oma 
Päivämäärä:   7.9.24 10:45:44

Nykyään on noita Omahevonen palveluita tallilla, niin vuokrahevosen saa hankittua sitä kautta.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   7.9.24 10:53:35

Ilmaiseksi ratsastavat tutut eivät tahdo pitää sovitusta kiinni. Vuokraaja, joka maksaa, haluaa rahoilleen vastinetta ja tulee, kun on sovittu. Meilläkin vuokrattava valmentautumis-kisaamismahdollisuudella, mutta ei tahdo löytyä, kun ollaan syrjässä.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 11:23:37

’Ihmettelijä’ joka etsii ”tavallaan vuokrahevosta”. Olisiko rehellisempää sanoa että etsit hevosta jolla voit ratsastaa ilmaiseksi? Kenenkään 1-2 kertaa viikossa ratsastavan taidot ja herkkyys eivät riitä hevosen kouluttamiseen eteenpäin, joten ratsuttamisesta ei selvästikään ole kysymys.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Ollie 
Päivämäärä:   7.9.24 11:34:14

Vain persaukiset omistajat hankkivat vuokraajan hevoselleen. Eihän siihen mitään muuta syytä ole. Muutoinhan hevonen saisi vapaata tai omistaja kysyy tallilta jonkun liikkumaan. Näin se vaan on. Meidän tallilla vuokraajat on kielletty, lukee ihan tallisopparissa ja siitä informoidaan kaikkia jotka haaveilee tallipaikasta etukäteen. Ihan vaan siksi, että jos vuokraajat sallitaan niin sitten se on merkki siitä, että omistaja on persaukinen eikä saa mitenkään muuten järjestettyä tallimaksua ja nurkissa alkaa pyörimään kaikenlaisia epämääräisiä hiippareita.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Zzz 
Päivämäärä:   7.9.24 11:37:15

Kamalaa luettavaa. Viimeisen 20v aikana olen vuokrannut kuutta eri hevosta ja nykyinen vuokris mennee monttuun vuoden sisällä, kun ikää ja vaivaa jo on.
Taitaa sitten olla mahdotonta löytää uutta tilalle, kun omistajat ajattelevat meistä vuokraajista noin rumasti.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 11:37:15

” Meidän tallilla vuokraajat on kielletty, lukee ihan tallisopparissa ja siitä informoidaan kaikkia jotka haaveilee tallipaikasta etukäteen.”

Mistä teidän tallilla tiedetään, kuka on vuokraaja kuka liikuttaja? Eikö siis hevosen omistajan hyvä ystävä (jolla oma hevonen toisaalla) saa tulla ystävänsä hevosta liikuttamaan lomareissun ajaksi?

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 11:39:07

” Taitaa sitten olla mahdotonta löytää uutta tilalle, kun omistajat ajattelevat meistä vuokraajista noin rumasti.”

Ht.nettiin on pesiytynyt pahoinvoivat ja katkerat hevosenomistajat, kyllä niitä täysipäisiä löytyy edelleen. Säännöllisesti alueeni vuokrahevosryhmässä omistajat etsivät vuokraajia ja vuokraajat omistajia.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 11:39:50

Ollie: höpöhöpö. Tervetuloa todelliseen elämään. Ihmisellä voi olla vaikka mitä syitä miksi ei pääse 7 kertaa viikossa tallille ja aika harvoin ”persaukisuus” on listalla ykkösenä. Jo se, että omistaa hevosen tarkoittaa sitä että keskimääräistä korkeampi tulotaso pitää olla. Hyväpalkkaiset työt tuppaa olemaan sellaisia, että joskus työaikaa on muulloinkin kuin 8-16 arkisin. Ihmisillä on myös vaikkapa perhettä jne. Vuokralaisen kanssa sovitaan päivät ja mitä tekee, satunnaisen tuuraajan kanssa on usein vähän sellaista säätöä mitä erityisesti silloin ei halua jos vaikkapa on paljon työreissuja.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   7.9.24 11:43:21

No Ollie, olen lääkäri ja tuloni ovat 8000-10.000e kuussa, hevoseni on tallissa jossa vuokra 1400e kuussa. Ja minulla on vuokraaja joka ridaa 2x vkossa ja maksaa kerrasta 35 euroa. Hän on luotettava, mukava ja hyvin taitava. Tallissa on muitakin hyvin taitavia ratsastajia, mutta haluan tyypin, jonka kanssa pystyn sopimaan säännölliset päivät ja joka auttaa esim talutuksessa jos hevosella saikkupäiviä tms.

Hevoseni maksoi 37.000, se on hyvä ja kiltt, VaB-VaA tasoinen, enkä ymmärrä, miksi minun pitäisi kustantaa jonkun toisen ratsastaminen. Vuokraajani arvostaa saamaansa mahdollisuutta suuresti.

Mulla on myösGP-tason valkku joka ratsastaa hevosen kerran kuussa. Hänelle maksan tietenkin niistä kerroista.

En sanoisi että kaikki hevostaan vuokraavat ovat persaukisia;)

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Ihmettelijä 
Päivämäärä:   7.9.24 11:49:57

.
Ihan voisin maksaa 35-40e kerta vuokrauksesta, että ei ole kyse siitä, että haluaisin ilmaiseksi ratsastaa :)

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 11:51:57

Kyllähän täti ihan päivänselvästi kustantaa jonkun toisen harrastusta, kun päivävuokra ei kata edes tallimaksua. Et elä viitsi valehdella sentään itsellesi.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   7.9.24 11:57:00

Nooh, täti maksaa muutaman euron siitä että saa kaksi tallivapaata viikossa.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Ollie 
Päivämäärä:   7.9.24 12:34:58

Hevosen ratsastaminen tapahtuu tallin toimesta maksua vastaan jos tarvitsee omia vapaapäiviä ja hevonen "myös" (vaikka hevonen on luotu liikkumaan eikä se tarvitse vapaapäiviä).

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   7.9.24 13:07:12

No meillä ei tapahdu "tallin toimesta". (En tiedä millä tallilla vaikka tallityöntekijät ovat ratsastustaidoltaan Vaativalla tasolla;)
Miksi sua Ollie noin häiritsee että mulla on erinomainen vuokraaja ja erittäin toimiva järjestelmä - vaikken olekaan persaukinen.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   7.9.24 13:14:00

Jooh. Mä ainakin nuorempana ajattelin että vuokrahevonen on askel kohti hevosen omistamista ja siinä mukana opetellaan niitä vastuita jotka hevosen omistajalle kuuluu. Eli sitä että joskus on kökkö ilma, satula on toppauksen tarpeessa, hevosella lyhyt saikku tai kenkä irti tms... Jos haluaisin vaan ratsastaa ja haluaisin että alla on varmasti toimiva hevonen ilman kommervenkkejä niin sit pysyisin ratsastuskoulussa.

Enkä ymmärrä vuokraajien mutinaa siitä miten he kustantavat omistajien harrastuksen ja eikö heille pitäisi maksaa siitä hyvästä että liikuttavat hevosta. Ensinnäkin kaikki harrastukset maksaa jotain enkä ymmärrä miksi hevosen vuokraamisen pitäisi olla tästä poikkeus. Toisekseen monelle tekee ihan hyvää tehdä ruumiillistakin työtä eikä mielestäni vaikka tarhan siivous ole yhtään liikaa pyydetty vuokraajaltakaan.

Vuokraajat ei myöskään välttämättä ymmärrä että hevosen kunnossa pysyminen saati eteenpäin vieminen vaatii oikeesti paljon työtä. Hevosilla on erilaisia päiviä eikä ne ole aina 100% parhaimmillaan ja kehitys mitataan kuukausissa/vuosissa, ei päivissä tai välttämättä viikoissakaan...

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: piuiug 
Päivämäärä:   7.9.24 13:22:54

Ei yksikään vuokraaja pysty "viemään hevosta eteenpäin" - vaikka itse kuvittelisivat mitä omista taidoistaan. Hevosta kouluttavat ratsuttajat ja heille ihan maksetaan siitä.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.9.24 13:48:10

"Sanoisin niin että 99% kyselijöistä liiottelee ratsastustaitoaan. Ei tahallaan, vaan he ihan oikeasti kuvittelevat olevansa taitavia ratsastajia."

Tämä. Ja sitten ei haluta maksaa vuokraamisesta käypää hintaa, koska "tehdään omistajalle palvelus" tai parhaassa tapauksessa jopa "viedään hevosta eteenpäin". Hyvin usein kuitenkin hevonen vuokraajan jäljiltä huonompi ratsastaa, koska vuokraaja ei tosiaan ole ollenkaan sillä tasolla kuin kuvittelee olevansa. Jos ylipäätään vielä joskus otan vuokraajan, otan mieluummin puskaÖ-tasoisen, joka tiedostaa omat taitonsa eikä yritä väkisin vääntää jotain mihin omat taidot eivät oikeasti riitä, kuin "heA-tasoisen", joka jumputtaa ja vemputtaa ja yrittää tehdä jotain temppuja, vaikka edes ihan perusratsastuskaan ei suju siististi eikä saa hevosta kulkemaan edes oikein päin. Osa ehkä liioittelee taitojaan ihan tarkoituksella saadakseen sen vuokrahevosen (tosin en ymmärrrä, että miksi, koska kyllä se totuus paljastuu jo heti kokeilukerralla), ja osa taas ihan oikeasti kuvittelee olevansa paljon taitavampia kuin oikeasti ovat.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: huumaa 
Päivämäärä:   7.9.24 14:10:48

Usein nämä ratsikoulun "HeA" tunneilla kävijät ihan vilpittömästi kuvittelevat olevansa HeA tason ratsastajia. No eivät ole.
Siksi vaadin AINA, että vuokraaja käy valmennuksessa vähintään kerran viikossa hyvän valkun silmän alla. Ja suurin osa ilolla käykin.

Ja ennenkuin joku tulee huutamaan "kyllä ratsikouluissa on taitavia, sellaisia joilla on ollut monta omaa hevosta"

Niin on, ehkä 0,9% tuntilaisista. Ja se että on ollut oma hevonen ei kerro ratsastustaidosta yhtään mitään.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.9.24 15:19:02

"Ja se että on ollut oma hevonen ei kerro ratsastustaidosta yhtään mitään."

Näinpä. Tälläkin palstalla moni vuokrahevosta haikaileva aina kiukuttelee, että hevosten omistajat vain luulevat itse olevansa taitavia ratsastajia, vaikka vuokraaja voi olla ihan yhtä taitava tai jopa taitavampi kuin omistaja. Mutta eihän kyse olekaan todellisuudessa siitä, että hevosen omistaja olisi aina automaattisesti taitavampi ratsastaja kuin sellainen, jolla ei ole omaa hevosta, vaan siitä, että pilaako omalla ratsastuksellaan oman hevosensa vai jonkun muun omistama hevonen, jonka kaikki kulutkin maksaa joku muu. En minä ainakaan edes kehtaisi mennä jumputtelemaan kenenkään toisen hevosta piloille, kun ihan tarpeeksi harmittaa jo sekin, etten osaa ratsastaa kunnolla edes omalla hevosellani. Tiedostan olevani aivan paska ratsastaja ja siksipä en nykyisin ratsastakaan juuri ollenkaan, koska koen sen räpeltämisen olevan epäreilua hevoselle. Jos alkaisin ratsastaa taas enemmän, pitäisi ehdottomasti valmentautua säännöllisesti. Vuokraajien kanssa ongelmana on usein se, että suurimmalla osalla motiivina vuokraamiselle on halvempi hinta kuin ratsastuskoulun tunneilla käyminen. Ja silloin ei sitten myöskään haluta sitoutua säännölliseen valmentautumiseen, koska se maksaa enemmän kuin ratsastuskoulussa käyminen. Sitten jumputellaan menemään sillä kuvitteellisella heA-tasolla ja yritetään kaiken maailman temppuja, vaikka ei saada hevosta kulkemaan edes rehellisessä peräänannossa, turrutetaan hevonen epäselviin ja ristiriitaisiin apuihin ja kipeytetään se väärällä tavalla liikkumisella. Ja tästä syystä meille ei vuokraajia tule, vaan hevosella ratsastaa ainakin toistaiseksi vain ratsuttaja. Jos ottaisin vuokraajan, hinnan pitäisi olla sellainen, että se oikeasti kattaisi kaikki juoksevat kulut sekä myös ratsuttajan käytön vuokraajan jäljiltä plus kaikki riskit ja ylimääräisen vaivan. Ja sellaista hintaa kukaan tuskin olisi halukas maksamaan.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 15:53:32

Tuossa muutama vuosi taapäin oli oikein vuokrausbuumi eli hevosia löytyi kyllä paljon. Nykyisin ihmiset ovat tulleet järkiinsä. Hevonen säilyy joitakin poikkeuksia lukuunottamatta paremmin ehjänä vaikka jonkun päivän seisoisikin. Itsekin olen nähnyt kuinka sillä vuokrahevosella paahdetaan menemään reipasta kyytiä kolmatta tuntia putkeen kun rahalle pitää saada "vastinetta". Ja hyppääminen on aivan ehdoton EI. Hevosella on se tietty määrä kilometrejä mennä, kukaan täysipäinen ei anna hevostaan aloittelijan hypättäväksi, ne ovat enemmän sitten poikkeusdiilejä joissa on omistajankin kannalta hyötyä, jos saa hypätä, ja vuokraaja yleensä valmentautuu eikä hyppäile yksin tai kamun kaa. Tai sitten kyseessä on hevonen, jolla ei omistajalle muutenkaan ole paljon väliä.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: k5 
Päivämäärä:   7.9.24 17:55:52

Laadukas ja osaava hevonen laadukkaissa puitteissa, kulut tonnin kuussa ja vuokraajan pitäisi päästä ratsastamaan 15 eurolla/kerta eikä edes jälkiään viitsi siistiä. Jos pyydetään tekemään jotain muuta kuin ratsastamaan niin siitä pitää jo vuokraajalle maksaa. Ja jos on huono sää tai parempaa tekemistä tai hevosella vaikka karvanlähtöaika, niin vuokraajia ei huvita tulla paikalle. Tehdään ohareita ja lopetetaan tuosta vain.

Siksi ketään ei huvita enää tarjota hevosiaan vuokralle. Ei varsinkaan niitä laadukkaita ja osaavia hevosia hyvissä puitteissa.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Silppu 
Päivämäärä:   7.9.24 19:12:33

No kyllä on kiva lukea lokerointia hevosenomistajien suusta. Olen teinipojan äiti , 3 koiraa ja mahdollisuudet oman omistamiseen ovat tässä elämäntilanteessa rajalliset. Olen viimeiset 15 vuotta vuokrannut hevosia, jotka omistaja on usein hylännyt tallille erinäisistä syistä (lapsi, ero, muutto). En ole mikään superratsasraja, mutta 100 % luotettava ja tunnollinen 80 -luvun kasvatti. Olen luonut jokaisen eläimen kanssa luottamussuhteen ja aion jatkossakin vuokrata aina tilaisuuden tullen. Maksan mitä pyydetään, ei ole ongelma. Olen hoitanut jännevammat ja jynssännyt omenantuoksuisilla nahanhoitoaineilla, tehnyt harjoituksia aina omistajan toiveiden mukaan. Mulle ei ole ongelma noudattaa toiveita, mielestäni tärkeintä on olla eläimen puolella ja parantaa sen hyvinvointia. Jos taas joskus ostan oman niin aion ottaa vuokraajan, jolle aion opettaa kaikki omat taidot ja mitkä tärkeintä, olla ystävällinen. Haluan omalta osaltani tukea nuoria ja luoda hyvää ilmapiiriä hevosten ympärille. Mielestäni jokainen eläin on sen ansainnut.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Lll 
Päivämäärä:   7.9.24 19:39:30

Minulla hevonen laadukkaalla yksityistallilla, heppa kiva ja kaikinpuolin mutkaton. Tuttavani käy ilmaiseksi liikuttamassa, hänellä on aikanaan ollut omia hevosia ja kilpaillut. Laitan viestiä päivistä mitkä itselleni ei käy ja hän käy silloin. Jos heppa ollut saikulla on hoitanut hepan ja vaikka vain talutellut.
Molemmat voittaa, varmasti saisin maksavan vuokralaisen mut en nykyisen tasoista ja tuntuisi kohtuuttomalta ottaa vuokraa päivistä jolloin hevonen ei ole ratsastuskunnossa.. miksi silloin pitäis maksaa?

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Ollie 
Päivämäärä:   7.9.24 19:45:47

Ei minua häiritse, mutta tuolla tulotasolla ei myöskään tallimme ole asiaa.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Malviina 
Päivämäärä:   7.9.24 23:03:20

Eikö Ollie sun talliin pääse 10.000e kuukaustuloilla? Mistä ihmeestä löydät jengiä joka ansaitsee vielä enemmän talliisi!!!

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.24 09:12:10

Ikävää, että niin monella on huonoja kokemuksia.

Olen ollut molemmilla puolilla vuokraamassa ja vuokraajana, ja on vain hyviä kokemuksia. Toisaalta, olen ollut tarkka kenelle vuokraan. Ja toisaalta nyt itse vuokraajana en lähde vuokraamaan omistajalta, jonka kanssa tulee fiilis että yhteinen sävel ei löydy helposti.

Mun mielestä verrattuna esim. pandemia-aikaan vuokrahevosia on hyvin tarjolla. Voisiko riippua paikkakunnasta?

Ja maksan sen 40€krt + valmennukset itse.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   8.9.24 11:35:56

"Ja maksan sen 40€krt + valmennukset itse."

No tuo nyt alkaa olla jo edes jokseenkin järkevä yhtälö, jos siis valmentaudut säännöllisesti etkä ratsastele vain itseksesi. Täällä päin ei kuitenkaan juuri kukaan ole valmis maksamaan tuollaisia summia, vaan vedotaan aina siihen, että "ratsastuskoulun tunnillekin pääsee halvemmalla". Menkööt sitten tosiaan sinne ratsastuskouluun tunneille, kun kerran on halvempaa. Jos motiivina vuokraamiseen on vain se, että hinta olisi halvempi kuin ratsastuskoulussa tunneilla käyminen, se tarkoittaa just sitä, että jumputellaan aina vain itsekseen ihan miten sattuu jollain kuvitteellisella tasolla.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Mia 
Päivämäärä:   8.9.24 12:10:10

Sanon samaa kuin edellisetkin. Hevosenpidon kulut ovat nousseet paljon, mutta vuokraajien maksukyky ja -halu ei ole noussut samaan tahtiin. Ne kaikkein persaukisimmat hevosenomistajat, jotka ovat aiemmin rahoittaneet hevosenpitoaan vuokraamisella ja olleet riippuvaisia vuokraajien maksamista hiluista, ovat joutuneet kulujen nousun myötä luopumaan koko hevosenpidosta. Ja ne omistajat, jotka eivät ole alun perinkään budjetoineet hevosenpitoaan vuokraajien varaan, ovat tulleet järkiinsä ja todenneet, ettei vuokraajan maksama pieni rahallinen korvaus ole riskien ja vaivan väärti enää nykyisillä hevosenpidon kustannuksilla.

Muistan, että vielä joskus 10 vuotta sitten suurimmalla osalla silloisen tallin hevosista oli ratsastamisesta jotain maksava vuokraaja, mutta nyt ei ole enää kuin parilla. Muilla käy sitten välillä jotain hoitajia ja tarvittaessa satunnaisia liikuttajia. Liikutamme usein myös toistemme hevosia, jos joku omistaja on vaikka itse kipeänä tai jossain reissussa. Jos ottaisin omalleni vuokraajan, hinnan pitäisi olla noin 40-50 €/kerta, jotta hommassa olisi omalta kannaltani yhtään mitään järkeä. Ja sellaista hintaa (ja lisäksi säännöllisiä valmennuksia) kukaan tuskin haluaa maksaa nuoresta ja vielä melko raa'asta hevosesta, vaikka hevonen onkin sinänsä tosi helppo ja kiva. Olen siis mieluummin ilman vuokraajaa kuin vuokraan jollain 20 €/kerta hinnalla jollekin "maksavalle asiakkaalle", joka katsoo oikeudekseen rissata hevosta "koko rahan edestä" kokien samalla tekevänsä minulle suuren palveksen ja myös luulee aivan liikoja omista taidoistaan ja pilaa nuoren hevosen kehityksen.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   8.9.24 12:18:10

En jaksa ilmoitella, en jaksa sitä säätämistä . Toisaalta tarvitsisin vapaapäiviä muihin harrastuksiin.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

LähettäjäMarika 
Päivämäärä:   8.9.24 12:21:29

Haluan uskoa että sekä hyviä vuokraajia että vuokrahevosia on! Itse sain oman ex-kilpurin vuokraajasta loppuiän ystävän, sen lisäksi että vuokraus sujui kaikille osapuolille niinkuin oli sovittu. Ehkä enemmänkin :)

Meidän perheen nykyinen tosi kiva estehepo etsii sileäpainotteista vuokraajaa 1-2 krt viikossa. Asuu Novassa, puitteet siis kohdillaan. Virkeä mutta kiltti tamma. Sopiva vuokraaja pääsee kyllä tekemään muitakin kuin sileää, halutessaan. 30-35€/krt, riippuen käyntitiheydestä. Saa laittaa viestiä :)

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   8.9.24 13:08:43

Olen tuttujen kautta löytänyt mulle sopivimmat vuokrahevoset. Maksan maneesitallilla 30€/kerta plus valmennukset. Käyn myös muutaman kerran kaudessa ratsastuskoulun sileän tunneilla 44€/kerta kuuden hengen ryhmässä.

Todella usein on käynyt niin, että jos olen vaikka käynyt ilmaiseksi jonkun tutun hevosta ratsastamassa hänen lomansa aikana niin samalta tallilta on tarjottu useaa eri vuokrahevosta.

Silloin kun itsellä oli vielä omia hevosia, niin sopivaa vuokraajaa oli vaikea löytää. Parhaita olivat vanhemmat tädit, jotka uskalsivat myös maastoilla. Pelkällä ratsastuskoulutaustalla yhdelle vuokraajaehdokkaalle oli vaikeaa hevosen hakeminen laumasta ja ihan hoitaminenkin pelotti, vaikka hevoseni oli tosi asiallinen kaikissa hoitotilanteissa. Paras vuokraaja oli sellainen, joka nyt ei välttämättä ollut ratsastustaidoltaan paras vaan oli muuten tolkun ihminen, joka teki niin kuin sovittiin eikä turhaan perunut käyntejä.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   8.9.24 13:46:21

Sanna pääsee aika halvalla. Laskin että hevoseni ylläpidon peruskustannus on 34,80 €/vrk. Ei sisällä varusteita ja isoja ell laskuja. En vuokrais edes tuolla hinnalla kenellekkään. Ell kulut nousisivat varmasti.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.24 13:56:21

Vuokrauksen ongelma on se, että lähes aina motiivina on ainoastaan vuokraajan harrastaminen halvemmalla. Hevosenomistajalle taas hevosenpidon kulut päivässä on kalliimmat kuin ratsastustunti nykyisin. Sopiva päivävuokrahinta lähtisi yleensä 40 eurosta ylöspäin. Jos vuokraisin omaani, arviolta 30€/t ja maneesimaksut (15€/kerta) päälle jos vuokraaja sinne haluaa olisi se juoksevien kulujen hinta. Päälle riskilisä ja jotain "hevosen kulumisesta", jotain kun olen siitä itse maksanut. Minua ei yhtään vertaa kiinnosta toisten harrastuksia rahoittaa, ja vuokraajalla ei varmasti ole kiinnostusta tuota hintaa pulittaa. Jokainen ratsastakoon siis omillaan tai käy tunneilla.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.24 14:01:21

Niin joo ja tuohon tulisi päälle vielä ne puolihoitotallin tallityöt jotka minäkin teen. Kaikkein vähiten järkeä olisi siinä, että vuokraaja kävisi alihintaan ratsastamassa ja itse kulkisin perässä tekemässä tallihommat.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.9.24 14:22:52

Mä vuokraan 25e/kk maneesittomalla tallilla, mutta maneesi lyhyen kävelymatkan päässä, josta omistaja maksaa kk vuokraa.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Muuvit 
Päivämäärä:   8.9.24 16:00:21

Jos haluaa asiallisen vuokraajan, kannattaa panna riittävä hinta. Maneesitallissa pk seudulla 40e ja muualla Suomessa 30e. Jos se on jollekin liian paljon, hän ei muutenkaan ole sopiva vuokraajaksi.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   8.9.24 16:01:40

Olen omistanut hevosia 40 vuotta. Vasta viime vuosina törmännyt vuokraajiin, jotka ovat täysin vieraantuneet hevosista

Osaaminen heikkoa. Ei viitsitä edes yrittää. Jos on vaikea hevonen, ei jakseta opetella ratsastamaan sillä vaan aletaan taas etsiä. Patalaiskoja sometyttöjä riittää.

Sitoutuminen on täysin vierasta, kun halutaan harrastaa vain kauniissa säässä. Silloinkin kaikki muu menee touhun edelle.

Ei tiedetä, mitä edes halutaan. Koulua, esteitä, maastoa vai kisaamista. Harvassa ovat ne hepat, jotka käyvät kaikkeen. Vingutaan yhä lisää elämyksiä.

Olen niin kyllästynyt vuokraajiin, että lopetin niiden pitämisen. Pitäkööt heppa vapaapäivän mieluiten. Meitä kaltaisiani on nykyään paljon. Vuokraajat voivat katsoa peiliin.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.24 16:06:53

Itse en jaksa katsoa nurkissani vuokralaisia. Aina saa kinuta maksua, perus käsittelyä ei osata, ihme jeesustelua kaikesta ja sitte käydään pari kertaa ja katotaan. Ei vaan jaksa

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.9.24 16:12:15

Jos vuokraisin
- vuokra olisi 1000/25€ eikä sisällä varusteiden laiminlyöntiä eikä koko rahan edestä polkemista vaan tunneilla pitää käydä ja hoitaa hevonenja varusteet hyvin.
- taudot ja psyyke pitäisi olla priimaa ja maksu etukäteen.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   8.9.24 16:35:16

Mulla on ollut 10 vuotta aivan erinomaisia vuokraajia, ei pahaa sanaa voi sanoa. Kunnollisia, luotettavia, erittäin taitavia ratsastajia.
Mutta:
en koskaan vuokraa alaikäisille
en koskaan vuokraa sellaiselle jota joku ei tunne/suosittele
kk vuokra aina etukäteen 5. päivään mennessä.
joka viikko pitää yksi vuokrauskerta käydä valmennuksessa

Vuokra on 40e ja valkku päälle. Pk seudulla. Parhaat vuokraajat on 30-40v naisia, joilla muutakin kokemusta hevosista kuin ratsikoulun tunti kerran vkossa.

Ei voi valittaa, kivoja ja fiksuja tyyppejä, joistakin tullut hyvä ystäväkin.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   8.9.24 16:36:59

€ nyt puhutaan maneesitallista, jossa vuokra on varsin kohtuullinen ja sijainti ei ole missään pk-seudulla. En missään tapauksessa maksaisi vuokrauksesta 40€/kerta, jos saan 44€ hinnalla ratsastuskoulusta laadukkaan tunnin ja opetuksen. Moni vuokralle tarjottava yksityinen hevonen on huonommin koulutettu ja ratsastettu (ja hoidettu) kuin ratsastuskoulun tuntihevoset.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.9.24 16:40:17

Ei vuokrahevonen ole mikään oletusarvo, että sellaisia pitäisi olla tarjolla ja riittää kaikille halukkaille. Hankkikaa oma tai menkää ratsastuskouluun. Ei omistajilla ole mikään velvollisuus vuokrata omaansa kaiken maailman kulkijoille.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   8.9.24 17:50:56

Minä olen juuri se, jonka mielestä on järjetöntä maksaa vuokrahevosesta 40€ kun ratsastuskoulun tunnin saa 50€. Ei siksi, että etsisin halvempaa ratkaisua, vaan siksi että sillä ratsastuskoulun tunnin hinnalla saa niin paljon enemmän.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.24 18:19:27

Aivan. Kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa, joten sitten vuokraajat ovat ilman. Ei ole mikään velvollisuus vuokrata mielestään liian kalliilla, muttei myöskään mikään velvollisuus antaa omaansa muille lainaksi puoli-ilmaiseksi. Ratsastuskoulu on sitten se vaihtoehto.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.9.24 18:22:57

No ei ne ole mihinkään kadonneet, hinnat vaan on niin törkeitä että mieluummin menee ratsastuskouluun. Olen etsinyt nimenomaan Uudeltamaalta hevosta pääasiallisesti maastoiluun ja koulupuksutteluun kentälle. Kokemusta löytyisi niin omista kuin että olen ollut kotiratsastajana ulkomailla estetallilla. Ehdotuksia ilmoituksiin tullut joko 30-50€/krt tai sitten pitäisi nuorista joista viedä eteenpäin mutta silti maksaa siitä.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.24 18:27:45

Ratsastuskoulujen hinnat muuten tulevat nekin nousemaan - ja paljon. Tulossa alv-korotukset liikuntapalveluihin. Valitettavasti ratsastus ei ole enää ilmainen eikä halpa harrastus. Aivan hulluutta vuokrata alle kolmenkympin kuin jostain ihan kotitallin puskasta jossa ei kentällä ole edes valoja. Jos on kenttääkään.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Eveliina 
Päivämäärä:   8.9.24 18:33:20

Marika, laittelin sulle viestiä p

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   8.9.24 18:41:47

Tässähän se ongelma on moneen kertaan todettu, sekä omistajien että vuokraajien taholta. Yksi ei halua maksaa 30e kerta, kun hevonenkin on nuori eikä 50te arvoinen opetusmestari.

Minun tai kenenkään muunkaan ei kuitenkaan ole mitään järkeä vuokrata hevosta alle 30e/kerta, koska hevosen kk-kulut on Etelä-Suomessa maneesittomalla tallilla vähintäänkin 700 euroa eikä siihen edes sisälly hevoseen laitettu pääoma, varusteet, ell-kulut jne.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: nsdnkf 
Päivämäärä:   8.9.24 19:50:43

" 44€ hinnalla ratsastuskoulusta laadukkaan tunnin ja opetuksen."

Nyt kyllä kiinnostaa että missä! Sen verran olen ratsikouluja nähnyt että "laadukasta opetusta" ei tunnu olevan tarjolla missään. Tai sitten mun kriteerit laadukkaalle on ihan eri kuin perustuntilaisen.
Hevosista puhumattakaan, ihan HeA tasoisia saa etsi kuin neilaa heinäsuovasta. Ja ei, se että tunti on nmetty HeA tasoiseksi ei todellakaan tarkoita että se sitä olisi!
Kaiken maailman itse hyvä jos HeB tasoiset ratsastuksenopettajat "opettaa"...

Tietenkin yksäreitä on moneen junaan, on ex-ravureita, on huonosti koulutettuja, on huonosti ratsastettuja.

Mutta jos löytää asiallisen ja hyvin koulutetun vuokra pv:n ja pääsee sen kanssa hyvän valkun silmän alle - silloin jopa 50e on vähän. Koska oppiminen ja sen ymmärtäminen mistä ratsastuksessa on kyse - se on sitten ihan eri levelillä kuin ratsastuskoulussa.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Gp 
Päivämäärä:   8.9.24 20:15:26

Ratsastuskoulutunti pienryhmässä (4-6 hlö) on 50-60 euroa, ja sekin on pääasiassa vain tehokasta liikenteenohjausta. Ei siellä kunnolla keskitytä istuntaan, apujenkäyttöön, hevosen terävyyteen yms. Lisäksi on pakko säästellä hevosia, mikä on tietenkin todella hyvä, joten tekemisen määrä on rajallinen.

Moni tosiaan olettaa, että vuokraamalla voi harrastaa halvemmin. Nykyään on onneksi harvemmassa ne, jotka vuokraavat kalliin omaisuutensa ihan random ihmiselle rikottavaksi jollain 25 euron kertamaksulla.

Jotta vuokraamisessa olisi omistajalle mitään järkeä, vuokraajan pitäisi maksaa päivän tallivuokra kertaa 1,5-2. Päälle tietysti valmennus vähintään viikottain. Se kattaisi omistajalle tulevia riskejä ja sillä rahalla voisi jo keskustella hyppäämisestäkin (mutta vastapainoksi hyppyjen jälkeisestä kevyestä päivästä pitäisi maksaa myös se tallivuokra kertaa 1,5-2).

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: 55 
Päivämäärä:   8.9.24 20:28:24

Omistajat, ottakaa mallia näiden omahevospalvelujen hinnoittelusta. Niissä maksaa kaksi kertaa viikossa n. 80-100 euroa PER KERTA sisältäen valmennuksen.

Yksityishevosten omistajan kannattaa myös laittaa ehdoksi, että vuokraajan on käytävä tietyllä valmentajalla vähintään kerran viikossa. Ja se vuokrauksen hinta vähintään 35e maneesittomalla.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: 55 
Päivämäärä:   8.9.24 20:42:13

Tuo 80-100e on tietysti alvillinen summa, ja siitä lähtee vielä kaikki muut yrittäjän pakolliset verot ja maksut. Veikkaan että on huomattavasti nousupainetta noiden omahevospalvelujen hinnoissa.
Jos niille riittää kysyntää niin luulisi että maksukykyisiä vuokraajia riittäisi myös yksityisille, mikä on paljon halvempaa kun ei tarvitse maksaa mitään veroa.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.24 20:42:48

Olen maksanut yleensä vuokrauksesta n. 30e/krt, valmentautunut todella aktiivisesti (1-2 krt/vko jos ratsastuskertoja 2krt/vko) ja noudattanut kaikkia ohjeita mitä nyt tullut, ymmärtänyt saikut jne.

Vuokraamisessa omasta mielestäni epäreiluinta on omistajien sitoutumattomuus: otetaan vuokraaja talvikuukausille, jotta ei tarvitse käydä tallilla hirveillä pakkasilla ja räntäsateessa tallilla, mutta vuokraajat potkitaan pihalle kun kevät/kesä tulee. Tai sitten ei saa tuoda omaa valmentajaa ilman kummallisia rajoituksia (omistajalla mahdollisuus tulla esim. katsomaan 1. kerralla), mutta ei ole tarjota muuta valmentajaa tilallekaan. Puskaratsastuksesta en suostu tuota maksamaan kun haluan kehittyä tavoitteellisesti. Nämä yritysten omahevospaketit on vuokraajalle luotettavampi vaihtoehto, vaikka näissä onkin toki omat rajoitteensa.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Om 
Päivämäärä:   8.9.24 20:56:05

Minun hevosellani on vuokraaja. Itse tykkään ottaa rennosti ja lähinnä maastoilen, vuokraaja tuuppaa koulua ja joskus hyppää. Koska hän on itseäni parempi ratsastaja, niin kehtaan ottaa vuokraa vain 20e kerta.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   8.9.24 21:03:27

Piste kuulostaa hyvältä vuokraajalta. Ei tulisi mieleenkään potkia vuokraajaa kevään korvalla pois!

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.24 21:34:26

Ei hyvää vuokraajaa kukaan lämpimikseen potki ”kesäksi pois”. Yksikään hevonen ei hyödy siitä että sillä vaihtuvat ratsastajat. Sehän olisi ihan silkkaa hulluutta pari kertaa vuodessa mennä se rumba mitä uuden ihmisen löytäminen ja sisäänajo vaatii. Todella harva harrastaja osaa heti ratsastaa hyvin hevosta kuin hevosta joten opettelu vie helposti sen puoli vuotta että on edes samalla sivulla sen hevosen kanssa.

Jos joku on kesän korvalla joutunut potkituksi pois niin siihen ihan taatusti muu syy kuin veemäisyys.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   8.9.24 21:39:13

Vuokraan omaani.
24€/kerta, ja niiltä kerroilla kun menee tunnille, niin 20€/krt. Valmentaja omakustanne. Maneesitalli.
Luotettava vuokraaja, joka saa maastoilla tai hypätä, menee pääasiassa koulua. Hoitaa hevosen hyvin ja ohjeiden mukaan, tulee myös kävelypäivinä vuokraamaan.

Kullan arvoinen, en todellakaan potki kesäksikään pois.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   8.9.24 21:52:16

Kyllä, hyvä, luotettava, taitava vuokraaja on kullan arvoinen, ja sellaisesta omistaja pitää mielellään kiinni. Mullakin oli eka vuokraaja 4 vuotta ja nykyinenkin jo 3 vuotta.
Ja sellaisia löytyy kyllä!

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Ratsastaja 
Päivämäärä:   8.9.24 22:02:55

Itse en ole koskaan maksanut "vuokraamisesta". Olen ollut aina luotettava, ollut tallilla siten miten ollaan sovittu. Oli sää mikä tahansa. Hevosen ja kamat olen hoitanut aina tip top. Esimerkiksi olen ikinen kerta olen siivonnut hevosen tarhan ja vaikka tallilla olisi tallityöntekijöiden toimesta vedet tarhoissa täytän astiat ja pesen ne tarvittaessa. Jos huomaan jotain poikkeavaa olen ilmoittanut asiasta omistajalle.

Haluan ystävystyä hevosen kanssa ja luoda siihen yhteyden. Näkisin, että sillon kun vuokrauksesta maksaa on vuokralaisella myös hieman vääränlainen "paine" vain ratsastaa. Koska en ole maksanut vuokrauksista olen samoillut metsissä hevosten kanssa, käynyt rannoilla ja ihan vain viettänyt aikaa hevosten kanssa. Mutta käynyt myös valmennuksessa ja "tuupannut", hypännyt ja vaikka sisäänratsastanut nuoren jos kyseiset asiat ovat omistajan toiveina. Tälläisillä diileillä omistajat ovat saaneet 100% luotettavan ihmisen, jolla on halua tutustua juuri hänen hevoseen ja samalla saanut vapaapäiviä tai lomailla rauhassa. Ja itse olen saanut viettää aikaa erilaisten hevosystävien kanssa todella monipuolisesti.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: ödfnglklnfg 
Päivämäärä:   8.9.24 22:06:27

Ei mulla vuokralaisena ole mikään "paine" ratsastaa. Mutta ymmärrän että miksi ihmeessä omistaja antaisi jonkun ridata kalliilla hienolla hevosella ilmaiseksi! toki joku ex ravuri on eri asa.
Mutta kun mikään muukaan harrastus ei ole ilmainen, miksi ihmeessä joka olettaa että ratsastus olisi.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.24 22:22:26

Vuokraamisesta maksetaan vuokraa, Ratsastaja ei ole koskaan ollut vuokraaja. Monella on liikuttaja tai hoitaja tuttu, se on ihan eri asia kuin vuokraaja. Nyt oli puhe vuokrauksesta, ei ilmaisista diileistä.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   9.9.24 06:58:21

Nimim. Ratsastaja ei ole vuokraaja, mutta kirjoitus liittyy aiheeseen sikäli, että Ratsastajan kuvaamista asioista lähes kaikki kuuluvat myös maksavalle vuokraajalle. Miksei metsissä ratsastelu olisi maksullista, onhan se sitä omistajallekin.

Hevosen vuokraaminen on vähän kuin auton vuokraaminen. Siitä maksetaan enemmän kuin omistajalle tulevat päiväkustannukset. Sillä ei saa rällätä vaan sitä käytetään sopimuksen mukaan, usein on esim. km-rajoitus. Sitä ei saa palauttaa törkyisenä. Vuokraaja maksaa kolhut ja naarmut.

Pitäkää omistajat vaan pintanne, vuokraajakulttuuri seuraa perässä ja kyllä sieltä alkaa löytyä maksuhalua. Omahevos-systeemit tekevät alalle hyvää, joskin ottaen huomioon kulujen nousun ja yrittäjän raskaan kustannusrakenteen, uskon myöskin että niiden hinnoissa on kovasti nousupainetta.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.9.24 09:10:21

Omistajien on turha pitää pintaansa, vuokraajat ei tule perässä. Kun on mahdollisuus maksaa 600€/kk joko vuokrahevosesta + valmennus päälle ilman mahdollisuuksia kilpailla tai välttämättä edes hypätä, mahdollisesti hankalan omistajan ja isomman vastuun mitä hevoselle tapahtuu sinun kanssa vs 800€/kk mikä sisältää valmennuksen, vähemmän vastuuta esimerkiksi hevosen hajotessa ja mahdollisuuden kilpailla niin miksi ihmeessä maksaa yksityiselle samaa kuin yritykselle

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Emma 
Päivämäärä:   9.9.24 09:23:20

"Omahevos-systeemit tekevät alalle hyvää, joskin ottaen huomioon kulujen nousun ja yrittäjän raskaan kustannusrakenteen, uskon myöskin että niiden hinnoissa on kovasti nousupainetta."

Tämä. Ne kaikki "maksavat asiakkaat", jotka haluavat "vastinetta rahoilleen", voivat sitten kaivaa kuvettaan ja ostaa näitä omahevospalveluja. Ehkäpä se saa edes osan heräämään ja miettimään, oliko se yksityishevosen vuokraaminen nyt sittenkäään niin kovin kallista tai edes sen hintaista, että sillä hinnalla kehtaisi esittää mitään kovinkaan suuri vaatimuksia ja ajatella olevansa joku "maksava asiakas", jolla on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Opettaa myös kunnioittamaan toisten omaisuutta, kun on tiukat säännöt ja asianmukainen hinta.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   9.9.24 09:37:04

"Mutta vuokraajat eivät halua maksaa edes 40€ kerta,"
Ei kai kukaan oikeasti maksa tuommoisia summia ilman opetusta jonkun puskiksen vuokraamisesta, jolla saa tod näk kävellä maastossa ja tehdä kaikki tallityöt?
20e kisahevosesta maneesitallilla on ihan ok, jos ei ole varaa pitää hevosta kuin vuokraajien avulla, niin kannattaa laittaa hevonen pois kokonaan.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Ghostaajat 
Päivämäärä:   9.9.24 09:37:16

Mun viimeisimmät vuokraajakokemukset. Tai en etsi edes "vuokraajia" vaan ihan ilmaiseksi saisivat ratsastaa kilteillä hevosilla maneesitallilla.
- Yksi kävi kerran. Heitettiin hänet vielä autolla kotiin kymmenien kilometrien päähän. Seuraavaksi tuli viesti, että on koronassa ja sen jälkeen ei ole kuulunut mitään. Ilmeisesti kuoli koronaansa.
- kaksi tyttöä kävivät kerran. Yksi nimetön tekstiviesti tuli myöhemmin, että saisivatko tulla vielä ratsastamaan. Vastasin heti, että tervetuloa koska vaan. Eivät vastanneet enää, eivätkä myöskään ilmestyneet paikalle.
- pari viikkoa sitten yksi laittoi viestiä, että soittaa pian hevosiani koskien. Ei ole vieläkään soittanut.
Nämä kaikki tämän kesän aikana. Ei paljoa mielialaa nostata, saatikka että jaksaisi laittaa uusia ilmoituksia.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   9.9.24 09:39:31

Viiva: ” Kun on mahdollisuus maksaa 600€/kk joko vuokrahevosesta + valmennus päälle ilman mahdollisuuksia kilpailla tai välttämättä edes hypätä”

Höpsis. Harva yksityinen omistaja kuvittelekaan, että vuokraaja maksaisi 600e plus valmennukset. Ellei sitten vuokraaja käy monta krt viikossa, Etelä-Suomessa maneesitallilla. Sen sijaan joku 300-400e plus valmennukset olisi ainakin minulle omistajana jo ihan kohtuullinen järjestely, sillä saisi kisata ja hypätäkin pientä.

Samaa mieltä muiden kanssa, että omahevoshommat palvelevat myös yksityishevosten omistajia.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Emma 
Päivämäärä:   9.9.24 09:59:33

"Ei kai kukaan oikeasti maksa tuommoisia summia ilman opetusta jonkun puskiksen vuokraamisesta, jolla saa tod näk kävellä maastossa ja tehdä kaikki tallityöt?
20e kisahevosesta maneesitallilla on ihan ok, jos ei ole varaa pitää hevosta kuin vuokraajien avulla, niin kannattaa laittaa hevonen pois kokonaan."

No ei maksakaan, ja tässähän on moni nyt kertonutkin, että juuri sen takia ei ota vuokraajaa, koska harva on halukas maksamaan omistajan kannalta järkevää hintaa. Aloituksessa ihmeteltiin heikkoa tarjontaa, ja tässä on nyt selitetty syitä siihen heikkoon tarjontaan. Ja yleisin syy on se, ettei kukaan järkevä hevosenomistaja enää anna omaa hevostaan vuokralle pikkuhiluilla, joilla ei ole mitään merkitystä hevosenpidon nykyisissä kokonaiskustannuksissa. Hevosen pitäminen on nykyisin niin kallista, että ei vain yksinkertaisesti ole mitään järkeä ottaa isoa riskiä antamalla hevostaan jonkun tuntemattoman ihmisen käyttöön jotain surkean pientä rahallista korvausta vastaan. Ne omistajat, joilla ei ole ollut varaa pitää hevosta ilman vuokraajia, ovat jo pudonneet kelkasta kulujen noustua. Ja ne, joilla on ennenkin ollut varaa pitää hevosta ilman vuokraajia, eivät todellakaan halua jonkun tuntemattoman ihmisen paskovan hevosta ja varusteita jonkun 20 euron takia, koska sellainen raha on nykyisin vain pisara meressä hevosenpidossa. Kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta antaa omaa hevostaan vuokralle pilkkahintaan ja ottaa samalla riskiä täysin tuntemattoman ihmisen kanssa, ja iso osa omistajista onkin tämän jo tajunnut eikä ota enää vuokraajia. Ei siis kannata ihmetellä heikkoa vuokrahevostarjontaa, jos itsellä ei ole halua tai kykyä maksaa sellaista hintaa, joka olisi millään tavalla järkevä hevosen omistajan kannalta. Vaihtoehtojahan toki löytyy: ostaa oma hevonen, mennä ratsastuskouluun, ostaa omahevospaketti joltain ammattimaiselta palveluntarjoajalta tai olla kokonaan ratsastamatta.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   9.9.24 10:09:00

"20e kisahevosesta maneesitallilla on ihan ok, jos ei ole varaa pitää hevosta kuin vuokraajien avulla, niin kannattaa laittaa hevonen pois kokonaan."

Eihän tässä kukaan ole sanonut, että ei ole varaa pitää hevosta ilman vuokraajia, vaan on sanottu, että kaikki riskit ja ylimääräinen vaiva ja säätö huomioiden nykyisellä kulutasolla ei vain kertakaikkiaan ole mitään järkeä antaa minkäänlaista hevosta vuokralle esim. alle 30 €/kerta. Jos se on liikaa jollekin vuokrahevosta havittelevalle, niin sitten on. Moni omistaja on mieluummin ilman vuokraajaa kuin antaa hevosensa vuokralle liian halvalla vuokraajien vaatimuksiin ja kaikkiin riskeihin nähden.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: :))) 
Päivämäärä:   9.9.24 10:21:26

Maneesitallilla tallipaikka 1100 EUR/kk
Päivähinta siis 35 EUR. Tässä ei ole kengityksiä, lisärehuja, ell-kustannuksia, varustekustannuksia, satulansovituksia, mahd. Hieronta/fyssari tai hevosen hankintahintaa. Jos nämä kulut otettaisi huomioon hinta olisi aivan minimissään 45 EUR/päivä.

Jos kustannus hevosesta on minulle 45 euroa, miksi vuokraisin sen 35 eurolla tai alle?

Hevosen ja varusteiden rikkoutuminen on aina mahdollista. Mutta vähemmän ottaa päähän jos hajoitan ne itse, kuin että ulkopuolinen töpeksii ja sain siitä muutaman kolikon.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.9.24 10:40:19

No, itse maksan hevosen pitämisestä tällä hetkellä keskimäärin noin 1000 €/kk eli noin 33 €/päivä (ei sisällä omia valmennuksia eikä isompia yllättäviä eläinlääkärikuluja, isompia varustehankintoja, kuten uutta satulaa tms.). Eikä edes olla maneesitallilla, mutta tätä se todellisuus ikävä kyllä nykyisellä hintatasolla on. Miksi ihmeessä antaisin hevoseni jonkun ulkopuolisen käyttöön todellisia juoksevia kuluja pienemmällä hinnalla? Kuten edellä sanottiin, hevosen ja varusteiden rikkoutuminen on aina mahdollista, mutta jos se tapahtuu jonkun ulkopuolisen toimesta, se harmittaa vielä paljon enemmän, joten miksi ottaisin riskin jonkin aivan olemattoman rahallisen korvauksen takia? Ja sitten kun vuokraajilla vielä tosiaan on usein kaikenlaisia vaatimuksia, että sitä rahaa vastaan pitäisi saada sitä ja tätä, vaikka se raha ei tosiaan kattaisi edes hevosen perusylläpitokustannuksia. Ja mitään velvollisuuksia ei tietenkään saisi olla, vaikka hevosta pitäisi kuitenkin saada pitää kuin omaa. Jos vuokraaja olisi valmis maksamaan edes ne todelliset päiväkohtaiset kulut ja päälle pientä riskilisää sekä sitoutumaan säännölliseen valmentautumiseen ja ymmärtäisi sen, että oikeuksien mukana tulee aina myös velvollisuuksia, varsinkin kun kyseessä ole elävä olento, voisin harkita vuokraajan ottamista. Muussa tapauksessa ei kiitos. Jos tarvitsen joskus liikutusapua, pyydän tallikavereita.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Fakti 
Päivämäärä:   9.9.24 10:46:21

:))) tuohon vielä pitäisi laskea mukaan myös hevosen vapaapäivän kustannukset, ellei vuokraaja hoida osuuttaan myös kevyistä päivistä. Eli se 1100e pitäisi jakaa hevosen aktiivisilla käyttöpäivillä, joita on yleensä kuusi viikossa.

Muistuukin tästä ketjusta mieleen miksi meillä ei ole vuokraajia.

Vuokrahevosta etsivä voi mennä ratsastuskoulun valmennuspakettiin tai vuokrata omahevosen. Kummassakaan ei saa käyttöönsä 30 tonnin arvoista kisapeliä, eikä pääse hyppäämään yli 80-90cm. Tai joissain omahevosissa ehkä pääsee menemään metriä, mutta hintakin on sen mukainen.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Tea 
Päivämäärä:   9.9.24 10:49:13

Nämä vuokrahevosta etsivät ja niistä ninnittäjät voisivat ostaa sen oman, eikä harrastaa toisten rahoilla. Harvalla se vuokrahinta kattaa kaikkia hevosen kuluja.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 11:01:19

” Ja yleisin syy on se, ettei kukaan järkevä hevosenomistaja enää anna omaa hevostaan vuokralle pikkuhiluilla, joilla ei ole mitään merkitystä hevosenpidon nykyisissä kokonaiskustannuksissa”

Mä oon vuokrannut kolmea hevosta, kaikista maksanut 20e/kerta. Toki ei olla pks, joten meillä pääsee ratsastustunnille jo tuolla 40 eurolla.

Kaikkia mun vuokrahevosten omistajia on yhdistänyt se, että heillä ei yksinkertaisesti ole aikaa käydä tallilla (lähes) päivittäin, jonka vuoksi vuokraajan ovat halunneet.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 11:14:52

Nuo omahevospaketit maksaa 85-100€ /vuokrauspäivä. Tuosta saa osviittaa mitä se homma oikeasti maksaa ja mikä on järkevä hintataso. Alveihin turha vedota, kun hevosenomistaja myös ne alvit maksaa ja ilman vähennysoikeutta omassa hevosenpidossaan. Sillä että joku yritys maksaa jossain alvit niin ei tarkoita, että omia asioitaan tai omaisuuttaan pitäisi vuokrata halvemmalla kuin kulut on. Se neljänkympin vuokrahevonen on ihan linjassaan ja yleensä vielä alihintainen, jos kyseessä on hyvä hevonen hyvissä puitteissa.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   9.9.24 11:17:26

Kuten muutkin sanoi, niin siinä mennään jo pahasti harhaan, kun ajatellaan että vuokraamisen pitäisi olla halvempaa kuin ratsastuskoulussa käymisen.

Vuokrahevosella on se yksi ratsastaja per päivä, kun ratsastuskouluhevosella käy 2-3 maksajaa päivässä. Ratsastuskoulutunnit ovat hevoselle paljon kevyempiä ja siten säästävät hevosta. Ratsastuskoulun ope vahtii koko ajan millä tavalla hevosia ratsastetaan. Vuokraaja sen sijaan menee usein valvomatta ja voi jumputtaa selätöntä laukkaa juuri niin kauan kuin lystää, joten totta kai omistajan täytyy hinnoitella se vuokraamisen hintaan.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Lumene 
Päivämäärä:   9.9.24 11:21:31

Vuokrahevostarjonta on huonoa siksi, ettei vuokraajilla ole maksuhalua eikä kovin usein järkeäkään päässä eikä myöskään minkäänlaista kunnioitusta toisen omaisuutta kohtaan. Vuokraamisen motiivina on lähes aina vain päästä ratsastamaan mahdollisimman halvalla, ja se kyllä näkyy muutenkin asenteessa. Toisen omaisuus pitäisi saada käyttöön puoli-ilmaiseksi, mutta silti sitä pitäisi saada pitää kuin omaa. Siitä "omasta" ei kuitenkaan oteta mitään vastuuta, vaan jos jotain sattuu, kulut menevät aina omistajan piikkiin. Vaaditaan kyllä kovasti kaikenlaista, mutta mihinkään ei sitouduta kunnolla. Omasta ratsastustaidosta luullaan aivan liikoja, ja sitten kun ei sujukaan, se on omistajan pilaaman, huonosti koulutetun ja kipeän hevosen syytä. Omistaja on hankala, hullu, ilkeä, ahne ja persaukinen, jolla ei ole varaa pitää hevosta ilman vuokraajia. Ja vuokraaja itse on omistajalle oikea taivaanlahja, ja oikeastaan omistajan pitäisi maksaa siitä, että joku suostuu ratsastamaan hänen paskakaakillaan. Että juu, miksiköhän en ota omalleni vuokraajaa...

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 11:26:16

Järkevä vuokrahinta lienee ratsastustunnin hinta - ratsastuksenopettajan palkka/kiertävä hevonen. Hieman alempi siis kuin, kuin tuntihinta vastaavissa puitteissa vastaavalla hevosella. 20 euroa on vähän naurettava korvaus nykyhinnoilla, poislukien syrjäkylillä ja kotitalleilla se saattaa olla ihan ok.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 11:27:08

J, on myös niitä omistajia joiden hevosella saa mennä vain sileällä ja sekin maksaa sen 35e vähintään kerta ja lisäksi kasa tallitöitä päälle.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   9.9.24 11:30:47

Piste, tuo ei ole järkevä tapa laskea vuokrahintaa, ja yllä sen juuri selitin miksi ei ole.
Jos teidän laskukaavat ja ajattelutapa on tuollaisia niin ei tarvitse ihmetellä miksei vuokrahevosia löydy.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: Åke 
Päivämäärä:   9.9.24 11:31:29

Viimeksi ihan tässä pari päivää sitten pyörittelin taas silmiä ilmoitukselle, jossa etsittiin vuokrahevosta. Oli pitkä litania kaikenlaisia vaatimuksia sekä hevosen että omistajan kuin myös vuokrauskäytäntöjen suhteen. Mitään ei myöskään oltu valmiit maksamaan, vaan haettiin "win-win"-diiliä. Mikähän "win-win" se muka on, että toisella osapuolella on hirveästi vaatimuksia, joihin toisen osapuolen pitäisi vain mukautua? Aivan naurettavaa edes kuvitella, että yksikään täysjärkinen hevosenomistaja suostuisi moiseen. En yhtään ihmettele, ettei moni halua pitää enää ollenkaan vuokraajia, kun tosiaan kulut ovat nousseet valtavasti mutta vuokraajien maksuhalut eivät.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 11:31:44

Tarpeeksi pinkkaa tiskiin ilman ylimielistä Maksava asiakas-asennetta niin varmasti löytyy vuokrahevonen.

Mutta ei enää nykyisin löydy "tallitöitä vastaan" tai max 15€/kerta(=3 tunti) ja hevosen, varusteiden ja olosuhteiden pitää olla sitä tätä ja tuota ja tulen vaan kun en ole "kipeä"/huvittaa/on hyvä sää/ei ole muuta tekemistä.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 11:34:22

Hmm sinä saat pyöritellä ihan mitä laskukaavoja lystät. Tosiasia on silti se, ettei kenelläkään ole minkäänlaista velvollisuutta vuokrata omaa omaisuuttaan sinulle taskurahoilla. Hevosenpito yksityiselle omistajalle on yleensä vielä kalliimpaa, kuin sen pito yritykselle. Lopputulos on se, ettei niitä vuokrahevosia enää ole, ja se on vuokraajien, ei omistajien ongelma. Ratsastuskoulu on hyvä ratkaisu monelle.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 11:35:32

” Ratsastuskoulutunnit ovat hevoselle paljon kevyempiä ja siten säästävät hevosta. Ratsastuskoulun ope vahtii koko ajan millä tavalla hevosia ratsastetaan. Vuokraaja sen sijaan menee usein valvomatta ja voi jumputtaa selätöntä laukkaa juuri niin kauan kuin lystää, joten totta kai omistajan täytyy hinnoitella se vuokraamisen hintaan.”

Meillä kyllä ratsastuskoulussa tehdään ihan töitä osaavimpien tunnilla.

Ja ehkä tässä tullaan just siihen oravanpyörään, jos jo vuokraaminen on yhtä kallista kuin ratsastuskoulun tunnit niin vuokraaja valmentautuu vähemmän. Ne valmennuksetkaan kun ei ole ilmaisia. Ja sitten herkästi vuokrauksen ollessa kallista, tullaan juuri siihen että ”käytetään koko rahan edestä.”

Itse maksan sen 20e/kerta ja pääsääntöisesti ihan treenaan sellaisella heA-tasolla, mutta onpa sitä käyty maastokävelyilläkin ja kahlaamassa nyt kesällä hellepäivinä. Vastaavasti sitten taas omistaja sanonut, että saan käydä ilmaiseksi jonkun ylimääräisen päivän, jos hänellä on kiireitä. Joustamalla homma yleensä toimii.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   9.9.24 11:39:10

"Hmm sinä saat pyöritellä ihan mitä laskukaavoja lystät. Tosiasia on silti se, ettei kenelläkään ole minkäänlaista velvollisuutta vuokrata omaa omaisuuttaan sinulle taskurahoilla"

Oliko tämä osoitettu minulle? En minä etsi vuokrahevosta koska omistan hevosen, ja yritän selittää miksi en vuokraa sitä kellekään pilkkahintaan.

Ja toinen piste, tai viides piste tai sama piste (eikö nimimerkkinä voisi käyttää jotain muuta kuin pistettä?), niin varmasti r.koulussa tehdään töitäkin, mutta silti hevosia säästellään kaikessa missä voidaan -- tietysti, nehän ovat yrittäjälle kallisarvoisia.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   9.9.24 11:42:52

Vuokrahevosia voi olla vähemmän siksikin, että osa päättää maksaa omahevos/nimikkopaketista sen tonnin, kuin että ostaisi oman. Mulla ei riitä aika omaan, joten siksi omahevos-paketti on hyvä. Muuten ostaisin oman, ja joutuisin sille kyllä hankkimaan vuokraajan.

  Re: Vuokrahevosten tarjonta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 11:43:35

” Ja toinen piste, tai viides piste tai sama piste (eikö nimimerkkinä voisi käyttää jotain muuta kuin pistettä?”

Ei, sillä haluan pysyä pisteiden joukossa piilossa. Vakinimimerkkien kimppuun kun yleensä hyökätään aiheessa kuin aiheessa, esimerkiksi Ällölle on näin käynyt.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.