Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.9.24 19:03:25

Jos sinä sairastuisit vaikkapa syöpään ja sul ois kiva terve heppa.lopetatko heppasi vai myytkö?tiedossani on tapaus jossa uhataan tappaa.ihan koska ei tahdo muille antaa iloa.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: Muu 
Päivämäärä:   6.9.24 19:13:48

Myisin, jos voisin olla varma että pääsee hyvään paikkaan.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   6.9.24 19:19:44

Yrittäisin myydä ensin.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 19:22:27

Mitäpä se hevonen siitä lopetuksesta kärsii

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   6.9.24 19:23:12

Jos hevonen on ns käyttöikäinen niin kokeilisin myydä ensin, jos ei menisi järkevästi niin sit lopetus. Iäkkäämmän tai käytössä erityishuomiota vaativan hevosen lopetuttaisin aika pienellä kynnyksellä.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: Anne 
Päivämäärä:   6.9.24 19:25:02

Meiltä hevoset ei lähde kiertoon. Lopetetaan, hevonen ei elämätöntä elämää tule suremaan, eikä se tiedä että elonpäivät loppuu siihen herkkuämpäriin.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 19:44:44

Jos mulla todettaisiin niin paha syöpä, ettei siihen ole hoitoa ja elinaikaa luvattaisiin muutama viikko tai kuukausi, niin hevonen lopetettaisiin. Suuri osa syövistä on kuitenkin hoidettavissa tai ainakin elinaikaa voidaan pidentää, joten harrastaisin hevosen kanssa sen, minkä pystyisin. Joku muu voisi sitten hoitaa ja ratsastaa silloin, kun en itse pystyisi.

Hevoseni on vanha ja vikainen, joten myynti ei ole vaihtoehto. Nuoremman ja terveen laittaisin myyntiin, jos olisin pian kuolemassa.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: SS 
Päivämäärä:   6.9.24 19:45:19

Riippuu syövästä. Onko kyseessä esim. rintasyöpä tai joku muu vastaava, josta todennäköisesti selviää hengissä vai onko kyseessä esim. haimasyöpä, jolloin elinaikaa saattaa olla jäljellä vain viikkoja.

Ensimmäisessä tapauksessa varmaan yrittäisin saada hevosen ylläpitoon jollekin luotettavalle tutulle tai hankkia vuokraajan/liikuttajan.

Jälkimmäisessä tapauksessa riippuisi siitä, onko perheessä muut hevosihmisiä. Jos ja kun hevosta ei ehdi omana elinaikanaan myydä, onko perikunnalla osaamista myydä hevonen tai löytyykö joku luotettava henkilö (esim. tallinpitäjä), joka voisi hevosesta (maksua vastaan) huolehtia ja myydä sen. Jos hevonen uhkaa jäädä heitteille, niin sitten mieluummin lopetus.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 19:48:21

Lopettaisin, se olisi tilanteessa vähiten stressaavaa kun ei ole ihmistä jolle antaa haltuun tuosta vain.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.9.24 19:48:23

Niin tässä tapauksessa ei tietoa onko kuinka paha tilanne mutta hän on sanonut ettei anna hevosta mihinkään ei edes ylläpito

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   6.9.24 19:55:22

Kyllä se on jokaisen oma päätös. Minulla ainakin olisi hirveä stressi myydä (hieman erikoinen tapaus) enkä usko, että tuon diagnoosin jälkeen olisi paljon voimia sitä ajatella. En myöskään haluaisi jättää asiaa jälkeeni jäävien omaisten harteille.

Jos olisi todella helppo hevonen, niin yrittäisin varmaan myydä, mutta siinä voi mennä pitkäkin aika esittelyineen, ostotarkkeineen ym.. Voi olla aika kohtuuton vaatimus sekin.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.24 20:36:19

Aika itsekkäänä pidän ajatusta, että lopettaa itsensä takia terveen hevosen. Myisin.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   6.9.24 21:41:19

Myisin. Tai jopa antaisin jos pääsisi tutulle, tiettävästi huippukotiin samantyyppiseen käyttöön ja elämään mihin on tottunut (ollut minulla varsasta saakka). Vaikka ihan rahanarvoinen hevonen.

Ahdistaa ajatus että joku kohtelisi väkivaltaisesti tai laittaisi yksin postimerkkiin. Mutta en lopettaisi tervettä/lähes tervettä hevosta vain siksi, että sille voi tapahtua jotain ikävää. Ehkä se pääseekin parempaan kotiin.

Mutta tietyille ihmisille en kyllä myisi niin kauan kun itse voin päättää, ehkä jopa lopetus parempi. Ei niinkään kiusallaan ihmisille vaan koska ahdistaa ajatella hevoseni tuntemuksia heidän kanssaan.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.9.24 21:42:46

Lopettaisin. Mulla ei lähde elukat aloittajan tapaisille idiooteille leluiksi.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   6.9.24 21:45:05

Joo, olisi hienoa sairastaa ja samalla surra sitä, että elukka tapettiin. Tai iloita siitä, miten vain.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   6.9.24 21:58:43

Niin on sovittu ja luvattu kun tuon sain että tapan jos en enää voi pitää.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 22:50:57

En osaa sanoa, hevoseni on kiertänyt ennen minulle tuloa ja on toisiaan aika haastava tapaus ja saanut tarpeeksi raippaa elämässään, joten saataisiin hyvinkin harkita.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: Aml 
Päivämäärä:   6.9.24 23:06:06

Olen ostanut syöpäsairaan naisen perheen hevosen. Nainen kuoli joku aika kauppojen jälkeen ja se oli todellla surullista. Hevonen sai minulta kuitenkin hyvän kodin.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 00:10:59

Tämäkin on juteltu läheisteni kanssa, sillä koskaan ei tiedä milloin on viimeinen päivä. Olen testamentannut hevoseni kahdelle kaverilleni ja he saavat päättää kumpi sen ottaisi. Puolisoni tarvittaessa avustaisi kuluissa, jotta hevosesta ei tarvitse luopua.

Toinen näistä kavereistani on myös testamentannut oman hevosensa minulle, jos hänelle kävisi jotain.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: Kirsi 
Päivämäärä:   7.9.24 00:47:59

Riippuisi hevosesta, oriani en myisi, antaisin kaverille omaan pihaan ruuniensa seuraksi joiden kanssa laiduntaa kesät. Tammaa voisin harkita myyntiin jollekin tutulle siitokseen, vieraalle en. En kyllä lopettaisi oman vakavan sairauden takia (joka on, onneksi päätöstä ei vielä ole tarvinnut tehdä) tervettä hevosta jos on sellainen luonne, että uskaltaa uuteen kotiin myydä ja sopeutuu helposti sekä ostaja olisi joku tuttu.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   7.9.24 08:47:20

En todellakaan lopettaisi. Antaisin kaverille hyvään kotiin.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 09:11:54

Mä oon kans sitä mieltä, että hevonen ei lopetuksesta toki kärsi. MUTTA musta se ajatus on siinä kohtaa liian pitkällä, jos käyttöikäinen, terve ja asiallinen hevonen lopetetaan vaan sen takia, että omistaja ei halua kenenkään muun harrastavan sen kanssa tai ei usko, että sitä kukaan muu voi myydä. Kyllä kuitenkin jokainen elollinen lähtökohtaisesti haluaa pysyä hengissä (no hevosista en aina tiedä, kovasti tykkäävät kuollakin. Vitsi vitsi) ja elämällä, erityisesti terveellä elämällä on joku itseisarvokin.

Se on eri asia, jos on vanha, sairas tai käytösongelmainen tai muuten jotain tosi spessua hoitoa vaativa. Sellaisen kohdalla kun ei voi olla varma, että hoidetaan kuten "pitää", joten lopetus voi olla armeliain vaihtoehto. Mutta nuori, terve hevonen kyllä todennäköisesti tulee hoidettua ihan yhtä hyvin jollain toisellakin, kuin se tulee nykyisellä omistajalla. Ei välttämättä samalla tavalla, mutta eihän sitä omistaja voi tietää vaikka uusi tapa sopisi hevoselle paremmin.

Kuten joku sanoi yllä, minusta on ennemmin itsekästä lopettaa terve eläin siksi, että ei voi sitä itse pitää. Tämmöisestä samasta ajattelustahan kumpuaa mm. erojen jälkeiset tapot/murhat.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   7.9.24 09:24:21

^ Ei siitä ole kiinni etteikö joku muukin voisi hoitaa hevosta yhtä hyvin vaan kun ei ole välttämättä varmuutta siitä pääseekö hevonen hyvään kotiin.
Onhan näitä esimerkkejä että on annettu hevonen kaverille hyvään hoitoon sekä loppuelämän kotiin ja jonkin ajan kuluttua omistajan mennessä katsomaan hevostaan karsinassa on seissyt luurangonlaiha hevonen polviaan myöten paskassa...

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 09:30:16

Tämä ei nyt ehkä ole vertailukelpoinen keissi, koska kyseessä on koira. Eräs tuttuni kuoli ja oli jo ennalta sovittu, että terve 6v koiransa lopetetaan myös. Haudattiin yhdessä. Itse olisin jättänyt koiran muistoksi perheelle, etenkin teini-ikäisille lapsille.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   7.9.24 09:30:24

Sairastan syöpää ja pidin hevosen. Niin kauan, kuin huonoina päivinäni on läheisillä halua auttaa, niin pidän itsellä. Sit kun ei enää ole, niin antasin ylläpitoon tai möisin.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.9.24 09:37:13

Aloittaja lienee joku epävakaa stalkkeri, joka hinkuaa jonkun puolitutun hevosta vaikkei osaa pitää huolta edes itsestään.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: noei 
Päivämäärä:   7.9.24 09:49:06

Miksi sinulla olisi oikeus tappaa terve eläin? Se ansaitse elämän.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   7.9.24 09:56:10

Tekisin itse varmaan samoin omani kohdalla. Sillä erotuksella, että hevonen on jo 20, hampaita täytyy hoitaa säännöllisesti ja sillä on ollut jännevamma, joka aiheuttaa omat rajoituksensa.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: Nojaa 
Päivämäärä:   7.9.24 10:03:51

(Valitettavasti) elämme ihmisten hallitsemassa maailmassa, jossa on oikeus omistaa eläin ja näin myös oikeus lopettaa se. Tuskitta. Lopulliseen lepoon ilman pelkoa ja terveysongelmia. Ihmettelen vaan miten esim. noei selviää mielenterveytensä kanssa tässä hetkessä nykymaailmassa, jossa valtaapitävät katsovat oikeudekseen tuhota tuhansien lasten elämät? Onhan toki ihmisen psyyke huippuluokkaa defenssimekanismeissaan eli kykenemme sulkemaan pois asioita. Hevosten lopettaminen on jollekin järkyttävää, mutta gazalaislapset ei kosketa.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: Jepu 
Päivämäärä:   7.9.24 11:11:41

Riippuu niin monesta seikasta.

Olisiko oma tilanne sellainen, että pystyisi ylipäätään myymään? Teholla makaava tuskin pystyy… Jos taas sairaus on hitaammin etenevää sorttia, niin hevosen myynnistä saadut rahat saattavat olla tarpeen, kun tippuu Kelan päivärahoille.

Ja kuten yllä todettu, riippuu hevosestakin (ikä, terveys, kunto, luonne/käytös, jne). Ei näihin ole yhtä oikeaa vastausta, mutta on törkeää sivusta arvostella, jos vakavasti sairastunut ihminen tekee erilaisen päätöksen kuin itse tekisi.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   7.9.24 11:25:21

Vanhemman lopettaisin, on jo terveydessä huomioitavaa, en halua jättää kenenkään harteille tai pahin skenaario, ei hoidettaisi kunnolla.

Nuoremmalle voisin harkita uuden kodin etsimistä. On vain haasteellinen ettei sovi kaikkien käsiin. On tottunut ulkoilemaan 12-14 tuntia päivässä, joten en antaisi mihinkään 4 tunnin tarhaukseen postimerkkitarhassa eikä pelkästään kentälle pyörimään. Ennemmin lopettaisin senkin.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 11:26:36

Oma hevoseni on vielä varsa, enkä todellakaan tappaisi sitä siksi että en itse voi enää pitää :D Kukaan ei tietenkään kuolemasta kärsi, mutta kyllä elämällä silti arvo on, niin ihmisillä kuin eläimilläkin. Tuskin monikaan hevonen valitsisi mieluummin kuolemaa kuin omistajanvaihdoksen.

Lähipiirissäni on 2 ammattilaista, joille voisin tarjota hevosta asiakas- tai siitoskäyttöön. Voisin kysyä myös yhdeltä ystävältäni, mutta hän ei luultavasti haluaisi sitoutua siihen varsinkaan varsaikäisenä. Jos näistä kukaan ei haluaisi sitä niin myisin, mutta en tietenkään mihin tahansa uusmaalaiseen pilttuuseen vaan sellaiseen paikkaan, joka on kuolemaa parempi. ;)

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.9.24 12:00:35

Jos olisi nuori hevonen niin myisin.
Oma hevonen on jo 16v, ollut minulla varsasta asti. On kinnerpattia ja etusessa pieni tukisiteen vamma aikoinaan, nämä ei käytöä haittaa mutta tätä hevosta en myisi enää eteenpäin vaan pääsisi ikivihreille.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.9.24 12:26:23

Eikös se ihminen enemmän sitä lopetusta kaipaa, kuin se terve hevonen…?

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: Ida H 
Päivämäärä:   7.9.24 13:20:45

se on vain omistajan asia mitä tekee. voi olla vikaakin joka ei oo kun omistajan tiedossa. jos jaksokykyä ja aikaa ettiä koti, niin mikäs siinä, mutta lopetuksesta ei elukka kärsi. noita vikatikkejä uusis "hyvis" kodeis on vähän väliä.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   7.9.24 15:33:43

Miten kukaan saisi ostettua itselleen enää hevosta, jos kaikki päättäisivät varmuuden vuoksi mieluummin lopettaa kuin myydä, jos itse eivät pysty hevosta pitämään?

Hevon

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   7.9.24 15:39:31

Jotenkin sekoili tämä sivusto, ja karkasi kesken, mutta siis:

Hevonen ei tokikaan lopettamista osaa surra, mutta jos hevoselta pystyttäisiin asiaa kysymään, eiköhän se henkikultansa haluaisi pitää.

Kovin vaivaiset ja hyvin vanhat hevoset tietysti ovat vähän eri juttu.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: 8 
Päivämäärä:   7.9.24 20:07:25

Sairastuin vakavasti. Pian oman diagnoosin jälkeen hevonen alkoi oireilla vanhaa vaivaa. Päätin että oli aika luopua. Jos olisin ollut terve, olisin varmasti hoidattanut vaivan vielä kerran kuntoon. Mutta koska en ollut, päätin keskittyä omaan sairastamiseen tai lähinnä toipumiseen. Huoleton hevoseton.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.24 00:06:51

Kolme hevosta. Yksi menisi monttuun, on jo iäkäs ja meillä eläkekodissa. Toista vanhusta tarjoaisin vanhalle omistajalleen, jos ei voisi ottaa, menisi tämäkin monttuun.

Nuorimmaisen voisin myydä tai antaa ylläpitoon.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.24 01:59:12

Monttuun. Kiertoon, eli myyntiin, en laita enää ikinä.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.24 07:10:22

Korkeintaan yrittäisin antaa ylläpitoon, mutta myydä en raaskisi. Hevosella ei rahallista arvoa ole ja rotunsa takia varmaan joutuisi kiertoon. Hevonen on pikkuvikainen eli monttuun menisi.

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: Marianne 
Päivämäärä:   8.9.24 07:34:00

Miksi et aloittaja kysy omistajalta suoraan et josko myisi pois. Millaisesta hevosesta on kyse?

  Re: sairastuminen vakavasti, lopetatko terveen hepan

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   8.9.24 11:16:52

Minulla ei juolahtaisi tulla mieleenkään tulla tänne kyselemään. Ihme syöpä juttuja, elinikä on yksilöllistä. Ihmiset kulkee pitkin Eurooppaa ja saa hyviä hoitoja.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.