Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 21:27:51

Ja heti alkuun: en ole arka, vaan reipas ja rempseä ja käsittelen ongelmitta niitä vihaisiakin, joihin muut eivät uskalla koskea.
Työn puolesta on kokemusta isoistakin eläimistä ja kotona isoja laumanvartijoita eli auktoriteettia minulta ei puutu.
Kuitenkaan en ole koskaan kokenut hevosiin samanlaista yhteyttä kuin vaikkapa koiriin. Ne eivät hakeudu seuraani, saatika ole kiinnostuneita ottamaan vastaan rapsutuksia. Tämän hetkinen vuokraheppani jopa näyttää kanssani usein hapanta naamaa eikä tule tervehtimään, toisen vuokraajan kanssa oikein tyytyväisenä ja saattaa seurailla tarhassa. Sama homma ollut oikeastaan aina. Hevoset sietävät, mutta eivät hakeudu seuraan.
Mikähän vialla?

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: Hilma 
Päivämäärä:   5.9.24 21:39:52

Ehkä et ole vaan tavannut sitä ”omaa” hevostasi, en usko että sinussa mitään mikä olisi.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: Hilma 
Päivämäärä:   5.9.24 21:41:06

Ja koirien ja hevosten elekieli on ihan erilaista, ehkä puhut näille kaikille ”koiraa”?

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: jallu 
Päivämäärä:   5.9.24 21:44:29

Itse mietin myös aloituksesta, että yrittääkö hän lukea hevosia kuin koiria vai miten. Eihän hevoset ole käytökseltään ollenkaan samanlaisia.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: :-) 
Päivämäärä:   5.9.24 21:48:34

Hmmm, kaikki hevoset eivät myöskään tykkää rempseydestä vaan saattavat arvostaa enemmän ihmisiä, joiden energia ja elekieli on rauhallisempi. Hakeutuvat mieluummin tällaisten seuraan.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 21:54:18

Hevoset eivät ole koiria, eivätkä samalla tavalla kaipaa seuraa ja kainaloa.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 21:55:15

No. Et kuulosta siltä, että hevoset mielellään hengailisivat kanssasi. Eivät ne etsi varsinaisesti mitään auktoriteettiä ja laumanvartijakäsittelyä. Hevonen ei ole koira muutenkaan, ihan erilaisia eläimiä.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 21:59:50

:D
Huoh, meinasin ennemminkin, että en ole mikään pelokas hiirulainen vaan mielestäni turvallinen johtajahahmo, jonka lähellä ei ole hätää. Kyllähän hevonen aistii, jos olet jotenkin epävarma tai muuten vähän tossu, ja joko käyttää sitä sitten hyväkseen, pelkää seurassasi tai haluaa hankkiutua eroon sinusta.

Ja tuskin kohtelen hevosia samoin kuin koiria, kauemmin olen harrastanut heppoja kuin omistanut koiria.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: Nii 
Päivämäärä:   5.9.24 22:57:50

Mulla kaveri on tosi kova ääninen, aina tervehtii hevosia huutamalla (ei tee tätä tahallaan, on vain sellainen luonteeltaan). Jos hevonen vähän luimii kaveria päin alkaa hän samantien huutamaan ja torumaan hevosta tästä käytöksestä. Hän ei tätä itse tiedosta että näin tekee tai huomaa olevansa vahva persoona mistä kaikki hepat ei tykkää

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 23:27:10

Oletko liian hätäinen ja nopea liikkeissäsi hevosten kanssa? Hevosten rytmi on hitaampi kuin koirien tai meidän ihmisten. Monet hevoset eivät pidä liian nopea- ja suurieleisistä ihmisistä.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   5.9.24 23:29:41

Tuskin kukaan täällä kirjottajista osaa käsitellä hevosia

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: Jh 
Päivämäärä:   5.9.24 23:58:20

Hevoset ovat enemmän kissoja kuin koiria. Minä taas en ole kovinkaan kummoinen ratsastaja, vaikka jo 35 vuotta ratsastanut, mutta maastakåsin ne hulluimmatkin hevoset ovat ihan lampaita kanssani. Hevosten kanssa pitää vähän luovia, aivan kuten kissojenkin kanssa. Kissojen kanssa topakka ote ei tuota minkäänlaista, tai ainakaan hyvää, lopputulosta.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.9.24 23:59:17

Suurin osa hevosista hengailee ja hakee huomiota hyvin pienieleisesti ja rauhallisesti. Hevosesta kohtelias ja ystävällinen lähestyminen tapahtuu todella pienellä energialla. Miltä sinusta näyttää, kun hevoset hakeutuvat muiden ihmisten seuraan?

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: Jh 
Päivämäärä:   5.9.24 23:59:47

Niin ja olen siis kissaihminen, koirat eivät pidä minusta yhtään.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: Ammattihoitaja 
Päivämäärä:   6.9.24 00:38:05

"LähettäjäJep

Päivämäärä5.9.24 23:29:41
Tuskin kukaan täällä kirjottajista osaa käsitellä hevosia"

Ei tietenkään osaa, muut kuin sinä...

Olen vähän samalla kannalla kuin muutkin vastanneet. En tiedä mitä aloittaja oikein hevosilta odottaa. Hevonen ei ole samalla tavalla seuraeläin kuin koira. Se viihtyy parhaiten oman laumansa seurassa ja tarvitsee rauhaa. Mikään suurieleisyys, autoritäärisyys tai levottomuus ei ole sille mieleen.
Yli 40 v hevosten parissa viettäneenä ehkä tärkein asia mitä olen niiltä oppinut on hoitaa ja liikuttaa
ne sujuvasti ja antaa niille sitten niiden kaipaama lepo ja rauha.

Moni kuvittelee että hevonen nauttii kun sen kanssa puuhataan tuntikausia sitä ja tätä, seisotetaan käytävällä tai pesarissa puunattavana ja nypittävänä tai ihan vaan siitä ilosta että sitä voi siinä seisottaa ketjuissa ja itse vaikka seurustella muiden teinien kanssa. Sitten ihmetellään kun se hevonen ei lopulta haluaisi edes tulla sinne pesariin.

Hevonen ei ole ihminen eikä se ole esine jonka voi pystyttää pitkiksi ajoiksi mieleiseensä paikkaan ihailtavaksi ilman että se stressaantuu.

Kun hevonen oppii ettei ihminen tuusaa sen kanssa aina koko päivää jossain tallin nurkassa se tulee iloisemmin seuraasi. Et ole silloin sille piinapenkki vaan pieni päivän piristys.

Tämä pätee jopa niihin seurallisimpiin hevosiin, eivät nekään nauti loputtomasta kyhnäämisestä vaan haluavat olla ihan vaan hevonen.
Teet hyvin kun opettelet hoitamaan askareesi kuppaamatta siinä puoli päivää ja odottamatta hevoselta jotain muuta kuin mitä se itsessään on, yksisarvisjuttuja, vaaleanpunaisia pilviä ja sateenkaaria. ;)

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 08:45:56

Ammattihoitaja: en läärää turhia. Käyn ratsastamassa vuokrahevosella ja asianmukaisesti hoidan ennen ja jälkeen.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: Martta 
Päivämäärä:   6.9.24 09:03:57

Ainoa ihminen jota oma hevonen on purrut on juuri ollut koirien kanssa harrastava , REMPSEÄ, sähläävä ihminen, joka hevosesta meni aivan liian kovaa. Hevonen sanoi että nyt rauhotutaan ihan oikeasti.

Hevonen ei hae JOHTAJAA vaan hevonen hakee tasaista ja rauhallista energiaa.
Hevoset eivät hyväksi käytä arkoja ja pelkääviä ihmisiä, ne käyttävät kaikkia ihmisiä jos ovat ärsyyntyneet ja kipeitä.

Ainoastaan jos hevonen on perusluonteeltaan myös arka ja jännittäjä silloin arka ihminen saa sen jännittämään enemmän.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: moroooo 
Päivämäärä:   6.9.24 09:07:10

oikeesti en voi olla ainoo ketä aina naurattaa nää vastaukset kun jengillä menee ihan huolella ihon alle muitten ongelmat XDDDD aluks gaslightataan alottajaa ja sit hyökätään muitten vastaajien kippuun lmaoooo tää on viihdettä

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: Hanne 
Päivämäärä:   6.9.24 09:20:47

Suhde eläimeen vaatii empatiaa, välittämistä, kunnioitusta. Kunnioitus tulee luottamuksesta.
Jos et osaa hevosen kanssa olla avoin, lämmin ja välittävä, ei hevonenkaan ole.
Auktoriteetti voit olla, mutta se ei riitä. Tällöin hevonen toimii kuten sen haluat toimivan, mutta sillä ei ole kiinnostusta tehdä mitään muuta.

Vähän kuin ihmisen työpaikalla esimies. On niitä loistavia esimiehiä, joiden kanssa voi keskustella ja jotka välittävät, sitten on myös niitä jotka vain käyvät paikalla kertomassa mitä tehdään ja piste. Ei kiinnostusta alaisten mielipiteisiin, jos kyseenalaistat jotain niin tulee sanomista ja jopa sanktioita.

Kyllähän tätä toista esimiestä kunnioitetaan, sen verran että tehdään mitä sanotaan, mutta siihen se jää.

Hevonen peilaa sitä miten sinä sen kohtaat.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   6.9.24 09:31:38

Kuka kutsuu itseään "ammattihoitajaksi" nettipalstoilla??? Taitaa olla hieman pätemisen tarvetta.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.24 09:46:53

Hevoset kaipaavat myös läsnäoloa. Sitä näillä nopeilla rempseillä ihmisillä ei aina ole

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 10:36:10

Oman kokemuksen mukaan hevoset usein hakeutuu rauhallisen ihmisen lähelle. Huom. Ei aran.

Sellainen hössöttäjä, kovaääninen ja "iso" liikkeinen saa hevostekin rauhattomiksi.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.9.24 10:46:14

Ehkä vikana on juurikin tuo että astelet paikalle "johtajana". Laskeudu pilvilinnoista samalle aaltopituudelle hevosten kanssa.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   6.9.24 10:55:02

Olin oman herkkikseni kanssa usein vaan niin innoissani, että vahingossa säikyttelinkin ja hermostutin. Piti opetella madaltamaan omaa energiatasoani rauhallisemmaksi, hitaammaksi ja leppoisammaksi. Joskus tuntui että ”ärsyttävää kun ei saa olla iloinen” :) mutta laskeuduinpa hevosen tasolle ja taisinpa oppia siitä paljon elämäänikin rauhaa ja kiireettömyyttä, läsnäoloa.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 10:58:23

Huoh, meinasin "johtajuudella" enemmän vain sitä, että en juurikaan ole olemukseltani ARKA tai alistuva. Siitähän hevoset eivät nimenomaan saaliseläiminä tykkää. Vaan kaipaavat turvaa. Ja jos eivät sitä saa, niin haluavat hankkiutua "hyödyttömästä", pahaa oloa levittävästä tyypistä eroon.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   6.9.24 11:05:46

Hevoset ei ole ihan niin mekaanisia eläimiä että vaan tuo auktoriteetin tuntu toisi niille turvaa. Tai se, ettei ole arka tai alistuva. Ehkä sinulta puuttuu sellaista herkkyyttä mikä toisi hevoselle turvallisen olon. Hevoset saaliseläimenä tykkää ihmisestä, joka osaa lukea niiden elekieltä ja vastata siihen - joko sanomalla, että huomasin myös, ei hätää tai muuttamalla tehtävää.

Seuraavan kerran kun menet hevosen lähelle, ota pari kertaa happea ja rauhoita oma mieli. Mene sen hevosen lähelle niin kun et olisi koskaan nähnytkään hevosta mieli uteliaana ja avoimena.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   6.9.24 12:34:43

Minäkin tulin sanomaan, että ehkä olet huomaamattasi hieman turhan rempseä. Pysähdy tarkkailemaan hevosta vaikka tarhassa. Ota vaikka ihan tuoli tarhan vierelle tai tarhaan ja istu alas ja odota ja tarkkaile.

Mutta joo, tiedänhän mää, turhaa minäkin tässä mitään lässytän.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: ¤ 
Päivämäärä:   6.9.24 12:43:59

Aloittaja on liian hyökkäävä hevosille. Näkee sen näistä kommenteistakin.

Ei kaikkien tarvitse olla kavereita, eikä hevosten ole pakko sinua rakastaa jos kaikki muuten toimii.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.9.24 13:41:39

Vietä joskus hevosten kanssa aikaa odottamatta niiltä _mitään_. Istut vaikka laitumella tai karsinan ovella, jos on vaikeaa olla muuten aloillaan niin selaile kirjaa.

Ei parin lauseen perusteella voi sanoa vastausta kysymykseesi. Kaikki hevoset eivät myöskään ole kiinnostuneita ihmisistä. Jotkut ovat vain töissä, hoitavat hommansa, mutta eivät nauti ihmisten seurasta. Toiset ovat taas todella uteliaita ja pyrkivät aktiivisesti kommunikoimaan ihmisen kanssa.

Voi olla, ettet ole vielä kohdannut hevosta, jolla olisi sama energia kuin sinulla? Silloin se vastaa loksahtaa kohdilleen.

Olen nepsy/autisti ja kokenut kiusaamista yms. Näistä lähtökohdista olen aina bondannut erityisen hyvin kaltoin kohdeltujen tai traumatisoituneiden hevosten kanssa.

Paras vinkkini on hyväksyä ja arvostaa hevosta sellaisena kuin se on. Hevonen ei ole sinulle mitään velkaa, eikä varsinkaan ystävyyttään. Ystävyys voi alkaa vasta kun molemmat kohtaatte toisenne ilman ennakko-oletuksia.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.24 15:21:42

Ole onnellinen, ettet vedä niitä puolesi :’D
Minun ei tarvitse kuin astua laitumelle niin lauma on kimpussa samantien. Tulevat portille odottamaan kun näkevät lähestyvän.
Hankalasti kiinni antavat yleensä kiinni minulle.

Enkä tee todellakaan mitään erityistä. Olen oma itseni, joskus on leipää taskussa!

Vietä aikaa hevosten kanssa, syöttele leipää/omppua/porkkanaa.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   6.9.24 15:30:09

Mulla on pihassa poni, joka vihaa ihmisiä, koska on joutunut liikaa tekemisiin näitten "rempseitten" kanssa. Minä tulen sen kanssa mainiosti toimeen, mutta esim. kun sen ex-ylläpitäjä käy sitä joskus katsomassa, niin sen näkee ponin käytöksestä heti. Sillä menee kuppi nurin siitä häsläämisestä, auktoriteetin näyttämisestä ja muusta paskasta. Se haluaa vakaan ja rauhallisen ihmisen, joka ei turhia säädä.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   6.9.24 15:35:38

Hevoset tykkää minusta jostain syystä hirveästi. Luulen, että se johtuu siitä, että vaistoavat minun pitävän niistä.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 22:22:12

No - vetää niitä hevosia puoleensa kyllä ihan vaan pelkästään noilla leivänpaloilla, omenoilla ja porkkanoilla, sen kummempaa taikaa tuossa ei ole. Hevosille ei kannata liiemmälti herkkuja syötellä.

Kyllä hevonen viihtyy hyvin ihmisen seurassa yleensä. Jos ei ole liikaa vaatimuksia, hevonen on hengailija. Ei ne mitään auktoriteettiä etsi ja ihaile, eivätkä tunne oloaan mitenkään sen turvallisemmaksi. Määräilevät ihmiset ovat hevosille aivan ehdottomasti kartettavia. Hevosten kanssa kannattaa välillä ihan vaan olla, jos haluaa niiden viihtyvän kanssaan. Seisoskelu on hevosten mielipuuhaa, syömisen ohella.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.9.24 22:42:39

Myös kiire näkyy hevosille helposti, olen yleensä se joka vetää hevosia puoleensa, viihtyvät seurassa ja tulevat portille vastaan. Omani laskee päänsäkin riimuun, mutta sellaisena päivänä kun on kiireinen että nyt mennään vauhdilla ja ollaan tehokkaita, niin hevonen onkin yhtäkkiä sitä mieltä että enpäs anna kiinni, en tule talliin jne. Sitten kun on läsnä ja rauhassa, niin meno on täysin eri. Minäkin tosin välillä istun tarhassa vaan puhelimella ja hepat välillä käy haistelemassa ja rapsuteltavana ja sitten jatkavat taas omia puuhiaan. Hoitaessa annan hevosen touhuta omiaan, en lääpi turhia vaan esim silloin kun hevonen itse pyytää päärapsuja ja kuuntelen hevosen viestejä herkästi. Omallani jo korvien asennosta satuloidessa huomaa, että alkaa olemaan hieronnan aika, hevoset kun ovat tosi hienovaraisia viesteissään.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: Joo-o 
Päivämäärä:   6.9.24 23:00:16

Nimimerkki pisteet haukkuvat eniten muita tai sitten kehuvat itseään. Hötönetti taitaa olla ainut elämä.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: Eka kerta 
Päivämäärä:   7.9.24 06:52:00

Mene vuokrahevosesi luo ajatuksella, että näkisit hevosen elämäsi ensimmäisen kerran. Kuuntele hevosta mitä se haluaa sinulle kertoa ja kerro sinä hevoselle, mitä aiot tehdä. Ole rauhallinen ja läsnä hevoselle ihan kuin vasta nyt alkaisit tutustumaan siihen. Jätä pois mielestäsi kaikki suunnitelmat ja tavoitteet. Ole valmis muuttamaan suunnitelmia vaikkapa menemään kävelylle maastoon kentällä ratsastuksen sijaan. Joskus hevonenkin voi valita, mitä tehdään yhdessä.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   7.9.24 11:31:02

Tämä!

kaikki hevoset eivät myöskään tykkää rempseydestä vaan saattavat arvostaa enemmän ihmisiä, joiden energia ja elekieli on rauhallisempi. Hakeutuvat mieluummin tällaisten seuraan.

Omani ovat tottuneet rauhalliseen käsittelyyn, liian rempseä ja nopealiikkeinen ihminen saa ne selvästi hermostuneimmaksi. Eivät nyt sentään karkuun mene, mutta ovat selvästi varautuneempia ja niiden liikkeet muuttuvat äkkinäisiksi ja nykiviksi.

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.9.24 11:36:43

Katsokaa, miten pomohevonen lähestyy muita hevosia laitumella kun se haluaa rapsutuksia vs kun se haluaa että muut tottelevat sitä. Hyvin pieni ero, mutta muut joko tulevat leppoisasti rapsuttamaan tai väistävät ja katsovat pois.

Tuletko itse hevosten luo komentavana pomona vai rapsutuksia hakemaan?

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   7.9.24 11:39:03

Varmaan aloittaja on liian hätäinen ja nopea.
Sellainen minäkin olen mutta tiettyjen hevosten kanssa on ollut pakko rauhoittua.
Koska muuten ei suju.
Ja yksi liikutettava on kyllä täysin peili ihmiselle
Maastossa jos et itse jää ennakoimaan etkä miettimään että mahtaako se pelätä tuota postilaatikkoa, se ei pelkää mitään.
Jos jään katsomaan jotain itse hevonen jännittyy välittömästi.
On pakko keskittyä vain täysin eteenpäin menemiseen, silloin sujuu loistavasti. Hankalaa se silti joskus on mutta hyvää oppia

  Re: Miksi hevoset eivät vaan pidä minusta?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   7.9.24 16:57:15

Hevoset eivät yleensä pidä ns. rempseistä ihmisistä, koska ne hermostuvat liiasta rempseydestä. Hevonen myös vaistoaa ihmisen tunteen, eli sen jos ihminen pitää siitä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.