Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: suuntaan liikaa? 
Päivämäärä:   5.9.24 20:21:38

Esimerkki: taluttaen alkukäynnit. 10 kierrosta ravia vasempaan kierrokseen. Suunnanvaihto ja 10 kierrosta ravia oikeaan kierrokseen. Liinassa siis, eli pieni ympyrä. Loppukäynnit taluttaen. Onko 10 kierrosta ravia samaan suuntaan putkeen liikaa vai pitäisikö vaihtaa suuntaa välilläkin?

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 20:35:32

Sen verran kuin tarvitsee, eli sinä sen itse tiedät

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: suuntaan liikaa? 
Päivämäärä:   5.9.24 20:46:47

Juu mutta kysyin onko se liiikaa. Vaihtaisitko sinä välillä suuntaa?

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.9.24 20:49:27

Miksi se olisi liikaa?

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: Ecu 
Päivämäärä:   5.9.24 21:04:50

Itse teen yleensä käynnit talutuksessa, ravia 7 kierrosta, laukkaa 10 kierrosta ja ravia 3 kierrosta ennen kuin vaihdan suuntaa. Hieman huonommassa kunnossa olevat laukkaavat vain 5 kierrosta.

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.9.24 21:14:45

En laske kierroksia. Juoksutan 10-20min ja suunta vaihtuu niin, että ensin molempiin suuntiin ravit ja sitten molempiin suuntiin laukat. Käyntiä ja siirtymisiä yms väliin jos siltä tuntuu, mutta en kyllä jatkuvasti ala suuntaa vaihtamaan.

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 22:44:25

en laske kierroksia. Juoksutan niin kauan kunnes rentoutuu siihen suuntaan tai alkaa taipumaan. Heti tämän jälkeen stop. Välillä jatkan samaan suuntaan välillä vaihdna. Ykeensä tykkään vaihtaa suuntaa kesken laukan rollbackin kautta.Ja yleensä heti pysäytän kun on joku hankala juttu oivallettu

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: Hönö 
Päivämäärä:   5.9.24 22:53:14

Katso hevosta.

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.9.24 23:02:22

Voi jessus

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: Onni 
Päivämäärä:   5.9.24 23:04:21

Miksi ylipäänsä tarvitsee juoksuttaa?

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   6.9.24 00:55:02

Juoksutus in huono sana se ei varsinaisesti ole hevosen juoksuttamista vaan työskentelyä maasta yhdellä liinalla(Miel 2) idea ei ole vain liinattaa jos nyt ei ihan poikkeus ole että esim hevonen sekoaa liikunnan puutteesta, se ei pääse tarhaan ja et voi ratsastaa vaan ideana on opettaa maasta käyttämään kroppaa oikein, opettaa ääniavut ja kropan merkitys, pienellä ympyrällä tasapainotonta hevosta ei juoksuteta kierrostplkulla jos ei haluta rikkoa hevosta …

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   6.9.24 04:56:20

Kuka laskee kierroksia ja miksi..?

Vai onko juoksutus pelkkää narun päässä liikuttamista liikuttamisen ilosta? Tämä ei todellakaan ole juoksutustyöskentelyn tarkoitus, ja pahimmillaan rikkoo hevosen.

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: suuntaan liikaa? 
Päivämäärä:   6.9.24 06:56:19

No niin, avataanpas tätä vähän. Juoksutan vapaapäivien jälkeen hevosia liinassa ja tykkään muutenkin tehdä yhden liikutuskerroista viikossa maastakäsin. Joskus se on muuta kuin liinassa työskentelyä. Nään kokonaisuuden liinan päässä paremmin kuin selästä, eli miten hevonen liikkuu. Mielestäni myös hevonen on kivempi ratsastaa sitten seuraavalla kerralla, kun on juoksutettu edellisenä/sitä edeltävänä päivänä. Tästä saa toki jokainen olla eri mieltä, mutta näin itse koen.

Ja siksi kysyin tätä, koska sain kommentin siitä, että juoksutan liian kauan samaan suuntaan. En ollut itse ajatellut, että tuo aloituksessa antamani esimerkki olisi liikaa. Enkä itse kierroksia joka kerta niin tarkasti laske (suunnilleen kuitenkin, että tulisi suht saman verran per puoli).

Kiitos vastauksista!

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 09:38:44

Mä oon niin laiska, että kun kerran parissa viikossa juoksutan, vaihdan suunnan kerran. Ensin toiseen suuntaan ravi ja laukka ja sitten toiseen. Juoksutan toki isolla ympyrällä tai soikiolla ja kävelyt aina suoraan, mielellään maastossa. Juoksutusaika n. 10-15min. Vaihtelen aloitussuuntaa ja vaihdan suuntaa kun eka kierros on hyvä.

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: Exh 
Päivämäärä:   6.9.24 12:56:19

Minä lasken kierroksia ihan sen takia, ettei tule vahingossa juoksutettua toiseen suuntaan paljon enemmän kuin toiseen.

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: Neuvo 
Päivämäärä:   6.9.24 13:05:57

Pienellä ympyrällä juoksutus ei ole terveellistä. Kannattaa opetella muu juoksutustapa kun vanhanaikainen missä ihminen seisoo keskellä ja kääntyilee. Isompaa uraa pystyy käyttämään kun naru lyhempi ja ihminen seuraa hevosen mukana.

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.24 13:47:23

Ite kattelen kellosta ja suuntaa-antavasti sen avulla vaihdan suuntaa

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: suuntaan liikaa? 
Päivämäärä:   6.9.24 14:16:21

Joo, kyllä isonnan ympyrää välillä kulkemalla mukana. Silti ympyrä on pieni, kuten aloituksessa kuvailin. Tai pienempi kuin jos menisi ratsain kenttää ympäri :)

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: Totta 
Päivämäärä:   6.9.24 17:55:30

Minä juoksutan 20 min. 5 min yhteen suuntaan kertaa 4. Nuoria esim. 4 min. Kävelen mukana ettei kuvio ole liian pieni.

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   6.9.24 18:32:29

Ensin alkuhölkkä molempiin suuntiin ilman remmejä ehkä 5 min suuntaansa, sitten kuminauhat, ja välillä väistätän suunnan vaihtuessa, kun hevonen rento, voin ottaa siirtymisiä laukka ja ravi, kun irtonainen ja ok siirtymiset, loppukävely. Tosin ovat tulleet tarhasta , jossa tilaa, ei postimerkki, ( laukkamahdollisuus n. 300m), ja aamulla kävelykone 30- 45 min. Juoksutukseen menee aikaa n 15- 20 min. Juoksutus on työskentelyä ja irrottavaa ei mitään turhia kilometrejä.

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: Juujoo 
Päivämäärä:   7.9.24 18:42:26

Minusta on naurettavaa väittää että juoksutus rikkoo hevosen!
Valmennuksessa on kuitenkin ok vääntää koko aika ympyrällä!!!

  Re: Juoksutuksessa 10 kierrosta samaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 23:12:05

Juoksutan 5min yhteen suuntaan, ja vaihdan. Käyntiä en laske, koska juoksutan vaan ravia ja laukkaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.