Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: kirsikka 
Päivämäärä:   4.9.24 09:50:17

Onko koulusatrulalla huono maastoilla? Satula etsinnässä lähinnä maastokäytössä olevalle hevoselle ja kovin huonosti on tarjolla ainakaan yleissatulaa...

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.24 09:53:02

Estesatula on oman kokemuksen mukaan vakaampi istua, jos hevosella on tapana ottaa loikkia/pukittaa. Muuten kumpi vaan, missä sun on itse mukava istua.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: Mansikka 
Päivämäärä:   4.9.24 09:53:19

Estesatula.

On parempi kun yleissatula, joka ohjaa yleensä istumaan "tuoli-istunnassa" eli ei hyvä.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: Saab 
Päivämäärä:   4.9.24 09:55:30

Ei se estesatula ole sen vakaampi, jos ei siinä ole tottunut ja oppinut istumaan. Koulusatulasta siirtyjälle oikeastaan paljon kiikkerämpi, ennen kuin painopiste löytää taas paikkansa. Menet sillä, mikä sulle itsellesi ja hevosellesi sopii. Jos aiot mennä pitkät pätkät hiitaten, niin estesatulassa on helpompaa olla kevyessä istunnassa.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: kirsikka 
Päivämäärä:   4.9.24 09:56:38

Joo hevonen välillä säikähtelee ja ottaa sivuhyppyjä niin sen kannalta just mietin.
Eli estesatula olis kaikista paras?

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.24 09:58:21

Melkeen kokeilisin vuokrata estesatulan. Itse tykkään mennä niillä, mutta kokeilematta on tietysti hankala sanoa.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: kirsikka 
Päivämäärä:   4.9.24 09:58:21

En Saabin vastausta huomannut.
En mä ole koskaan edes ratsastanut koulusatulalla. Yleissatulalla vain. Estesatulalla joskus muinoin.
En hiittaile.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: kirsikka 
Päivämäärä:   4.9.24 09:58:56

Mistäs niitä vuokrataan?

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.24 10:04:42

Melkein mikä vaan satuloita myyvä firma vuokraa niitä. Satulacom, Hirnakka, Suomen satulapalvelu, Satulasoppi.. Hipposport ei taida, mutta siellä satuloita pääsee koeratsastamaan myös.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: Monni 
Päivämäärä:   4.9.24 10:06:24

joo löysinkin sivustot.
Mutta en mä ala satasta kuussa maksamaan.
hyvä kuitenkin kun en muistanut tuota satula.comia ollenkaan niin täytyy katsella heidän valikoimaa.
Etsin kuitenkin ihan muutaman satasen satulaa vaan. 16-16,5" ja aika kapeaa.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: Monni 
Päivämäärä:   4.9.24 10:06:57

olen siis aloittaja.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.9.24 10:10:08

Olenko ainoa jonka mielestä koulusatula on tukevampi istua?

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: Monni 
Päivämäärä:   4.9.24 10:12:58

Eipä ollut satula.comissa mulle sopivan hintaista.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.24 10:14:52

Musta koulusatula sitoo liikaa kiinni penkkiin. Niin on vaikeampi mukautua äkkiliikkeisiin. Tai ehkä kuvittelen vain :D

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: Nch 
Päivämäärä:   4.9.24 10:45:14

Mulla on molemmat ja yleensä maastoilen koulusatulalla, paitsi jos haluan hypätä muutakin kuin pikku ojia tai tukkeja.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   4.9.24 10:49:21

Koulusatula on parempi ja tukevampi istua.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.9.24 10:51:03

Estesatula on mielestäni maastossa kivempi, kun siinä pääsee paremmin kevyeen istuntaan.
Toki koulusatulallakin voi maastoilla, mutta itse koen estepenkin mukavammaksi. Ja sehän se satulassa on tärkeintä, että se sopii sekä hevoselle että ratsastajalle.

Yleissatula on kompromissi kahden satulan välillä eikä siinä ole kummastakaan niitä parhaita ominaisuuksia. Joskus ysärillä ja vuosituhannen vaihteessa olivat suosittuja, mutta nykyään onneksi jo vähemmän yleisiä.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.24 11:00:39

Entäs lännensatula?

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.24 11:20:34

länkkäsatula paras. edessä nuppi ja takakaaresta saa kii. iso ja tukeva.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.9.24 11:27:03

Riippuu tosiaan paljon siitä millä satulalla pääasiassa ratsastaa.
Mulle estesatula on ehdoton nounou kun ratsastan vain koulusatulalla tai ratsastuspadilla.
Estesatulassa on todella hutera olo koska en saa "jalkoja hevosen ympäri" ja painopiste muuttuu kun istunta muuttuu.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   4.9.24 11:35:10

Ratsastan varmaan 90% koulusatualssa, mutta silti mieluummin maastoilen estepenkissä :D mukavampi olla kevyessä istunnassakin.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   4.9.24 11:35:36

Maastoilin isolla puokilla jolla oli vaan koulusatula, tosi hankala oli laukata kevyessä istunnassa kun ei ollu mitään tukea polvilla.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: Emme 
Päivämäärä:   4.9.24 12:08:08

Minustakin koulusatulalla on ikävä mennä ravia tai laukkaa kevyessä istunnassa, koska pitkillä jalustimilla on mielestäni vaikea löytää tasapainoa kevyeen istuntaan. Varsinkin, jos satulassa on isot polvituet, eikä jalustimia saa lyhennettyä tarpeeksi. Käyntimaastoiluun tasaisella hevosella koulupenkki on kyllä ihan kiva, mutta luulen että kovin loikkivaisella hevosella estesatulassa olisi helpompi pysyä mukana.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.24 14:58:11

Maastoilen aina koulusatulalla koska tykkään istua siinä mieluummin kun estesatulassa. Laitan 1-2 reikää lyhyemmät jalkkarit. Kukin tavallaan.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.24 15:00:47

”Ratsastan varmaan 90% koulusatualssa, mutta silti mieluummin maastoilen estepenkissä :D mukavampi olla kevyessä istunnassakin.”

Sama. Koulusatulalla voi tehdä alku- tai loppuverkkamaastoja, mutta oikeisiin maastoiluretkiin estepenkki.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.24 15:57:38

Jos vaan käynnissä menee, niin eipä sillä varmaan oo mitään väliä. Jos menee yhtään lujempaa, mun mielestä estepenkki on ehdottomasti parempi, kun pääsee kevyeen istuntaan.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   4.9.24 16:02:07

Maastoiluun estepenkki. Jos budjetti on pieni ja satulan pitää olla kapea, niin vanhoista estesatuloista löytyy tukevampia (=istuntaa sitovampia) malleja Kieffer, Passier esim. Koulusatula on tehty kouluratsastukseen, siinä on hankala keventää tai olla kevyessä istunnassa yhtään pidempää aikaa.

Yleissatulat on onneksi katoamassa, kuten joku jo sanoikin, niin se on vaan sellainen vanhan ajan kompromissisatula, aivan hirveitä.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: Bfg 
Päivämäärä:   4.9.24 17:14:40

Vaikka itse yleensä maastoilenkin koulusatulalla, jos tarkoitus on ostaa vain yksi satula niin ostaisin estesatulan. Sillä kun voi sitten ratsastaa sekä sileällä että hypätä, jos tarve muuttuu.

Yksi kompromissi on ostaa WoW-satula haluamallaan istuimella ja vaihdella siihen koulu- ja estesiivet tarpeen mukaan. Vaihtamiseen menee muutama minuutti eikä se ole vaikeaa.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: Sxg 
Päivämäärä:   4.9.24 17:30:34

Ei koulusatulalla ole mitenkään hankala keventää tai olla kevyessä istunnassa. Jos on niin se ei kylläkään ole satulan vika.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   4.9.24 17:52:37

Estesatula tietenkin. Kieffer Donau excellent jos vaan hevoselle sopii niin pysyt varmasti joka loikassa selässä.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   4.9.24 19:46:43

Mulla ei nykyään ole enää kuin koulusatula, ja ratsastuskerroista varmaan 4/5 tapahtuu maastossa. Todellakin pystyy keventämään ja oleen kevyessä istunnassa koulusatulassa, ei sen persiin ja penkin välistä ole tarkoitus koko maiseman näkyä. Jokaisella kentälläratsastuskerrallakin kevennän ja mm. laukkaan kevyessä istunnassa.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.9.24 21:29:38

Lähettäjä??

Päivämäärä4.9.24 16:02:07

Maastoiluun estepenkki. Jos budjetti on pieni ja satulan pitää olla kapea, niin vanhoista estesatuloista löytyy tukevampia (=istuntaa sitovampia) malleja Kieffer, Passier esim. Koulusatula on tehty kouluratsastukseen, siinä on hankala keventää tai olla kevyessä istunnassa yhtään pidempää aikaa.

Yleissatulat on onneksi katoamassa, kuten joku jo sanoikin, niin se on vaan sellainen vanhan ajan kompromissisatula, aivan hirveitä.

Koulusatulassa on ihan yhtä helppo keventää tai olla kevyessä istunnassa kuin estesatulassakin.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   4.9.24 23:02:11

No pystyyhän sitä keventää vaikka ilman satulaakin, mutta huomattavasti helpompaa ja vaivattomampaa se on hyvässä este- tai kenttäsatulassa, joka on nimenomaan siihen tarkoitukseen tehty. Vai oletteko montakin kenttäratsastajaa nähneet koulusatulalla maastotreeneissä, vaikka kaikilta yhtään korkeamman tason kenttäratsastajilta sekin löytyy?

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: Dch 
Päivämäärä:   5.9.24 01:17:25

?? ei sitten tajua, että keventäminen ja hyppääminen ovat eri asioita...

Minulla on ollut lukuisia este- ja koulusatuloita, eikä niissä keventämisessä ole mitään eroa.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: Koulusatula 
Päivämäärä:   5.9.24 01:35:04

Täällä toinen, joka tykkää koulusatulasta. Hevonen on vieläpä loikkivaa tyyppiä mutta tykkään ottaa istunnalla loikasta "kopin". Ainoa huono koulusatulalla maastoiluun on polvituet, mitkä välillä jää kiinni jos on ahtaita puita

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   5.9.24 09:29:45

Mäkin tykkään koulusatulasta. Ja on sivuloikkiva hevonen. Mulla on irrotettavat polvituet, pitkiin maastoihin vaihan pienemmät jos jaksan. Yleensä en jaksa :-D

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   5.9.24 11:27:10

"?? ei sitten tajua, että keventäminen ja hyppääminen ovat eri asioita..."

- Missä mä hyppäämisestä oon puhunut? Puhuin maastotreenistä eli käsittää kenttähevosella peruskunnon rakentamista. Pitkiä aikoja maastossa ravia ja laukkaa kevyessä istunnassa ja keventäen. Eikä kukaan tee sitä koulusatulalla vaikka jokaiselta sekin löytyy.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: Jaana 
Päivämäärä:   5.9.24 12:06:04

Itse asiassa täällä Briteissä moni kenttäratsastaja tekee peruskuntotreeniä koulusatulalla. Osittain kyllä senkin takia, että sinne maastoon halutaan kaikki hevoset samaan aikaan, jolloin estesatuloita ei riitä jokaiselle.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   5.9.24 12:12:12

Koulusatula aina kun muuta ei ole. En minä hiittiä menisi tuolla mutta hyvin pysyy kevyessä istunnassa 2 min vauhdeissa. Loikkija mutta hidas sellainen joten kyydissäkin pysyn.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   5.9.24 12:16:30

"Ratsastan varmaan 90% koulusatualssa, mutta silti mieluummin maastoilen estepenkissä :D mukavampi olla kevyessä istunnassakin."

Sama täällä. Jotkut estesatulat tosin tuntuvat tosi kiikkeriltä, mutta omassa Prestige Versaillesissa on ollut mukava istua.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   5.9.24 12:24:02

Parilla sadalla ei saa hyvää penkkiä. Sillä saa runkovikaisen, koppurapaneelisen Jämsän. Kyllä jos omistaa hevosen ja haluaa sillä ratsastaa pitää olla budjettia sen verran että on laittaa edes 600 satulaan, sillä saa jo jonkunlaisen valinnanvara , vanhoista kieffereistä ja stubbeneistä löytyy kaposia. Varaa on varmaan kuitenkin ottaa myös sovittaja ? Halvempaa se kun rikkoa hevonen

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   6.9.24 00:22:16

Entä länkkäsatula? Tukeva istua ainakin, jos sitä kaipaat. Tai rungoton? Voi olla sikamukava maastoilusohva.

  Re: Koulu- vai estesatula maastoiluun?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.24 00:29:47

Mä oon aina ajatellut niin, että jos vaan on varaa valita niin yleis- tai estesatula maastoiluun. Mukavampi olla kevyessä istunnassa pitkillä laukkapätkillä ja kiipeillä mäkiä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.