Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Juoksutus, laukan opettaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 22:55:36

Nuori hevonen aloittanut opettelemaan liinassa juoksemista. Käynnissä ja ravissa toimii, mutta laukka on hankalaa. Hevonen on aika tasapainoisen näköinen, mutta ei vaan tajua pysyä ympyrällä vaan puskee ulospäin ja toki kun puskee lapansa ulos ja liina vetää päätä ympyrän sisälle niin mahdotonhan tuossa asennossa on laukata. Silloin kun pysyy ympyrällä laukkaa ihan kivasti. Mutta miten opettaa pysymään laukassakin ympyrän kaarella?

Re: Juoksutus, laukan opettaminen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.9.24 23:00:24

Sinun pitää ensin opetella itse juoksuttamaan. Et voi opettaa hevosta, jos et itse osaa.

Päivämäärä:   3.9.24 23:04:35

Sitähän tässä juuri opetellaan, olisiko sinulla nyt sitten vinkkejä miten opin juoksuttamaan niin että nuori hevonen pysyy laukassakin ympyrällä?

Päivämäärä:   3.9.24 23:10:01

Käveletkö itse hepan mukana, kun se laukkaa? Mun yhdellä nuorella ympyrä oli liinassa aluksi vaan liian pieni. Juoksin sen mukana, että sai mennä pitkät sivut laukkaa. Sitten ajoissa ennen kulmaa tuntumalle, niin jatkaa kaarteen. Sitten taas suoraan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.9.24 23:15:29

Varsa kannattaa opettaa juoksutukseen pyöröaitauksessa, tai vaikka rajatussa kentän päädyssä. Paljon helpompaa hevoselle, kun tila on rajattu, ja homma hoituu ikäänkuin itsestään.

Päivämäärä:   3.9.24 23:19:40

Joo menen hevosen mukana. Kenttä on iso, joten vaikea hyödyntää aitojakaan. Sen verran olen aitoja hyödyntänyt että juoksutan nurkassa niin että saan laukan nostettua niin että aita on tukena. Mutta useimmiten sitten kun nurkka loppuu pyrkii jatkamaan suoraan ja liinasta tulee nykäys jolloin tasapaino menee. Ja jos laukkaa yrittää nostaa ilman aidan tukea, vetäisee jo nostovaiheessa kaulan linkkuun eikä pysty nostamaan laukkaa. Tekee samaa sekä sivuohjilla, että ilman. Enkä taida sivuohjia viitsiä niin kireällekään vetää että estäisi tuon linkkuun menemisen.

En tiedä, ehkä ei sitten ole vielä tarpeeksi tasapainossa laukatakseen ympyrällä. Jännä kuitenkin että muuten vaikuttaa tasapainoisemmalta kuin muut nuoret mitä minulla on ollut eikä kenenkään kanssa ole ollut näin suurta ongelmaa laukan kanssa.

Päivämäärä:   3.9.24 23:21:01

Kokeile tota pyöröaitaa? Laitat jotkut muoviaitatolpat ja nauhaa, niin on helppo purkaa/siirtää tms

Lähettäjä: elsa 
Päivämäärä:   3.9.24 23:29:12

Ammattilainen näyttämään ja kurssittamaan. Nuoren hevosen kanssa ei todellakaan sähelletä yksin, ja kysytä neuvoja netissä!

Päivämäärä:   3.9.24 23:35:57

Ei hevosta voi pitää ympyrällä liinasta vetämällä. Kun pää ja kaula taipuu sisään, sen on pakko tasapainottaa itseään viemällä etuosaa ulos, vaikkei se edes mitenkään haluaisi karata ympyrältä. Lähde kääntämään ajoissa pienin liikautuksin, ja tosiaan mieluummin rajaa sille ympyrällä ulkoseinä. Tai pyydä joku seisomaan vähän matkan päässä ulkopuolella ja osoittamaan hevoselle (ihan konkreettisesti, kädellä osoittaen) mihin suuntaan sen pitäisi jatkaa.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   3.9.24 23:40:10

Tolpilla ja liinoilla rajaa kenttää pienemmäksi ja irtojuoksuttaen opettaa askellajien vihjesanat.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   4.9.24 06:23:32

No kertokaa nyt edes sanallisesti miten ns ammattilainen asian tekee? Kun täällä näyttää jo ainakin pari sellaista olevan tässä keskustelussa. Itsekin olen kymmenkunta omaa nuorta laittanut satulaan ja aluksi tosiaan ne opettanut juoksutukseen. Ja ihan kilpailevia puokkeja. Ja tulevaisuudessakin ”sähellän” todellakin yksin :D

Juurikin tuo ympyrällä pysyminen on nuorten kanssa se haastavin osa juoksutusta. Varsinkin se laukka jos hevonen jo laukannostossa rykäisee vauhdilla eteen ja ulos ympyrältä. Siinä ei pienet liikautukset paljon onnistu kun hevonen on hetkessä kaula linkussa. Itse olen juurikin rajannut kentälle ympyrän jolloin hevosen on pakko mennä ympyrällä. Mutta en ole kenenkään oikean ammattilaisen nähnyt näin tekevän. Miten ammattilaiset ”?” ja ”elsa” juoksutuksen opetatte?

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   4.9.24 07:10:57

Lähettäjä: Å
Päivämäärä: 4.9.24 06:23:32

No kertokaa nyt edes sanallisesti miten ns ammattilainen asian tekee? Kun täällä näyttää jo ainakin pari sellaista olevan tässä keskustelussa. Itsekin olen kymmenkunta omaa nuorta laittanut satulaan ja aluksi tosiaan ne opettanut juoksutukseen. Ja ihan kilpailevia puokkeja. Ja tulevaisuudessakin ”sähellän” todellakin yksin :D

Juurikin tuo ympyrällä pysyminen on nuorten kanssa se haastavin osa juoksutusta. Varsinkin se laukka jos hevonen jo laukannostossa rykäisee vauhdilla eteen ja ulos ympyrältä. Siinä ei pienet liikautukset paljon onnistu kun hevonen on hetkessä kaula linkussa. Itse olen juurikin rajannut kentälle ympyrän jolloin hevosen on pakko mennä ympyrällä. Mutta en ole kenenkään oikean ammattilaisen nähnyt näin tekevän. Miten ammattilaiset ”?” ja ”elsa” juoksutuksen opetatte?

Et ole ammattilaisen nähnyt käyttävän pyöröaitausta?

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   4.9.24 09:00:01

Juoksuttamaan ei opi netissä.
Pyydä valmentajaa tai opettajaa opettamaan. Siis sellaista, joka osaa juoksuttaa hevosta. Ei riitä, että hevonen juoksee liinan päässä.

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   4.9.24 09:10:03

Vähän saattoi arvata, tai oikeastaan varmuudella tiesi että osa porukasta tulee sanomaan että ota ammattilainen avuksi. Juu, ammattilainen en ole, mutta sanoisin että hyvinkin kokenut harrastaja joka on useamman nuoren hevosen kouluttanut vaativalle tasolle. Juoksuttanut olen siis kymmeniä ja kymmeniä hevosia, joten väittäisin perusasiat kuitenkin osaavani. Eli minuakin kiinnostaisi miten raudanlujat ammattilaiset asian opettavat? Mikä on se kikkakolmonen jolla hevonen kuin hevonen kulkee siististi ympyrän uralla? Kertokaa nyt te muutamat jotka ilmeisesti olette hyviä juoksuttamaan?

Ja mitä pyöröaitaukseen tulee, niin olen samaa mieltä ”Å” kanssa että kenenkään oikean ammattilaisen en ole nähnyt sitä käyttävän. Siis sellaisen joka oikeasti tekee puoliverisiä kilparatsuja. Ei niitä pyöröaitauksia näy muuta kuin tietyn suunnan kouluttajilla joita en nyt välttämättä ihan siihen huippuammattilaiskastiin laskisi.

Lähettäjä: Qwe 
Päivämäärä:   4.9.24 09:15:57

Mikä merkitys sivuohjien kireydellä on tuohon puskemiseen? Minä en nimittäin keksi mikä on se kikkakolmonen mitä ammattilaiset käyttävät, paitsi jos se on nuo sivuohjat. Useimmiten ne on säädetty suht kireälle jolloin etuosa on ns stabiilimpi, eikä kaulaa saa niin paljon linkkuun.

Eli väittäisin että ammattilaisten keino on apuohjat. Toki nämä muutamat tähän ketjuun kommentoineet voivat tulla kertomaan jos joku muukin keino on?

Lähettäjä: ¤ 
Päivämäärä:   4.9.24 09:20:11

Onhan tässä jo ehdotettu paria hyvää keinoa, rajaa kentän nurkkaan väliaikainen juoksutusalue tai ota kaveri mukaan joka seisoo esteenä ettei hevonen pääse rykäisemään suoralle kun aidan tuki loppuu.

Hevoset on erilaisia eikä sama kaava toimi kaikilla. Tämä aloittajan hevonen nyt tarvitsee enemmän ohjausta sille ympyrälle.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   4.9.24 10:17:33

"Eli minuakin kiinnostaisi miten raudanlujat ammattilaiset asian opettavat? Mikä on se kikkakolmonen jolla hevonen kuin hevonen kulkee siististi ympyrän uralla? Kertokaa nyt te muutamat jotka ilmeisesti olette hyviä juoksuttamaan?"

Ei siihen ole mitään "kikkakolmosta", vaan kaiken avain on oma kehonkieli. Ja sitä ei opi netistä. Toki asenteestasi jo huomaa, ettet edes halua oppia sitä, vaan odotat tosiaan jotain "kikkakolmosta", joka ratkaisee ongelman, vaikka ongelman ydin on siinä, että oma kehonkielesi on pielessä eikä hevonen ymmärrä, mitä haluat. Hevonen seuraa aivan uskomattoman tarkasti ihmisen kehonkieltä, ja mitä herkempi hevonen, sitä tarkemmin se seuraa. Se, että puhut "tietyn suunnan kouluttajilla joita en nyt välttämättä ihan siihen huippuammattilaiskastiin laskisi", kertoo jo paljon siitä, ettet ymmärrä asiaa ollenkaan. Tiedoksi, että moni kovan luokan ammattilainen ravipuolellakin käyttää pyöröaitausta mm. varsojen opettamiseen.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   4.9.24 10:27:05

Juoksuta käynnissä ja ravissa niin kauan, että tajuaa idean. Ihan turhaan pakottaa laukkaamaan, kun ei osaa vielä kulkea ympyrällä.

Elä käden kanssa, älä päästä liian isolle ympyrälle, jos pääsee spurttaamaan ja nykäsee. Liiku mukana, niin voit pitää "tuntuman" mutta hevonen pääsee silti isommalle ympyrälle.

Tarvittaessa sivuohja sisäpuolelle, tai molemmat niin, että on oikeasti tuntumalla, eikä vaan roiku matkassa.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   4.9.24 10:45:36

Ei ne ammattilaiset kasva joka oksalla ympäri suomea, joillakin vaimea ymmärtää tämä.

Lähettäjä: Kiti 
Päivämäärä:   4.9.24 10:53:51

Aloittaja: mitähän ne sinun ”ammattilaiset” ovat? Ainakaan Ypäjän ”ammattilaiset” eivät varmasti käytä, miksikö? Koska eivät osaa.
Pyöröaitaus ei ole vain pyöreä aitaus, vaan siinä voi pahimmillaan paineistaa hevostaa niin että saa sen lopulta muuttumaan todella vaaralliseksi. Pyöröaitauksessa ja muutenkin juoksuttamisessa helpottaa jos tajuaa jotain linjasta.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   4.9.24 11:04:31

Opettele ohjaamaan hevosta liinassa ensin käynnissä ja ravissa. Eli siis teet muutakin kuin vain ympyrää. Välillä kulmia, neliötä, kolmiota, tötisien kiertämistä. Tarvitset siihen selkeitä apuja liinalla, raipalla ja kehonkielellä. Omalle hevoselle olen opettanut käsimerkkejä eli se kulkee suuntaan johon kädellä osoitan. Katseella on myös merkitystä eli jos esim. Haluat siirtää lapaa ulos, katse hevosen lapaan ja otat askeleita samalla lapaa kohti. Laukassa vain niin lyhyitä siirtymiä, että liike ja suunta pysyy hallussa. Siirtymien avulla hevonen myös pysyy paremmin kuulolla. Tässä nyt muutamia vinkkejä. Suosittelen myös tutustumaan, jos löytyisi vaikka jotain verkkokursseja aiheesta. Pelkästään netissä ei tietenkään hevosenkäsittelyä opi, mutta kyllä sieltä voi saada ihan hyviä vinkkejä ja oivalluksia omaan tekemiseen.

Päivämäärä:   4.9.24 13:35:59

Jatketaan nyt vääntämistä hötönetin ammattilaisten kanssa.

”Se, että puhut "tietyn suunnan kouluttajilla joita en nyt välttämättä ihan siihen huippuammattilaiskastiin laskisi", kertoo jo paljon siitä, ettet ymmärrä asiaa ollenkaan. Tiedoksi, että moni kovan luokan ammattilainen ravipuolellakin käyttää pyöröaitausta mm. varsojen opettamiseen.”

Kerrotko niitä huippuammattilaisia jotka käyttävät pyöröaitausta? Sellaisia jotka ovat kouluttaneet puoliverisiä vaativiin luokkiin? Myönnän, että en ymmärrä näitä pyöröaitakouluttajia, enkä tiedä yhtään sellaista jonka päästäisin kouluttamaan omaa hevosta. Toki kaikkia kouluttajia en todellakaan tiedä niin jos tiedät kerrotko jonkun sellaisen joka todistetusti on laittanut kilpahevosia? Toki varmasti tilan rajaaminen on hyvä keino (jonka todennäköisesti otan nyt käyttöön), mutta varsinainen pyöröaitauskoulutus ei ole se tyylisuunta joka itseäni kiinnostaisi yhtään.

”Juoksuta käynnissä ja ravissa niin kauan, että tajuaa idean. Ihan turhaan pakottaa laukkaamaan, kun ei osaa vielä kulkea ympyrällä.

Elä käden kanssa, älä päästä liian isolle ympyrälle, jos pääsee spurttaamaan ja nykäsee. Liiku mukana, niin voit pitää "tuntuman" mutta hevonen pääsee silti isommalle ympyrälle.

Tarvittaessa sivuohja sisäpuolelle, tai molemmat niin, että on oikeasti tuntumalla, eikä vaan roiku matkassa.”

Kerroin jo heti aloitusviestissä että hevonen toimii käynnissä ja ravissa. Ilmeisesti tasapainon kanssa on laukassa ongelma jonka takia ei pysy ympyrällä. Pienellä ympyrällä eli lyhyemmällä liinalla iso hevonen ei mahdu laukkaamaan vaikka kuinka yrittäisi itse juosta perässä. Ja tuota sivuohja kommenttia en ymmärrä lainkaan, eihän nyt pelkkää sisäpuolen sivuohjaa todellakaan laiteta, sehän vain pahentaa tilannetta.

”Omalle hevoselle olen opettanut käsimerkkejä eli se kulkee suuntaan johon kädellä osoitan. Katseella on myös merkitystä eli jos esim. Haluat siirtää lapaa ulos, katse hevosen lapaan ja otat askeleita samalla lapaa kohti. Laukassa vain niin lyhyitä siirtymiä, että liike ja suunta pysyy hallussa. Siirtymien avulla hevonen myös pysyy paremmin kuulolla.”

Eikö nämä ole ihan perusasioita juoksutuksessa, en nyt niin aloittelija ole että en ymmärtäisi mikä merkitys oman kehon paikalla on hevosen liikkeeseen. Laukassa ei voi ottaa lyhyitä siirtymiä, koska jo laukan nosto on haastavaa. Hevonen ei vielä kunnolla ymmärrä laukan nostoa käskystä. Silloin jos hevosen saa nätisti nostamaan oikean laukan se kyllä pysyy kohtuu hyvin ympyrällä ja silloin sitä pystyy ennakoivasti ohjaamaan liinaa liikuttamalla. Hevonen on mieluummin eteenpäinkäskettävä kuin itse laukkaa tarjoava ja usein tarvii voimakkaamman avun jotta edes nostaa laukan ja tällöin helposti käy niin että laukannosto on ryykäys jolloin ei varmasti pysy ympyrällä.

Kyllä täällä monenkin kommenteista paistaa ettei itselläkään sitä kokemusta tai taitoa sen enempää ole. Suurin osa hevosista on helppoja opettaa juoksutukseen ja minullekin tämä on ensimmäinen jonka kanssa laukka on näin hankalaa. Itse alan kallistua sille kannalle ettei tämä ole vielä fyysisesti valmis laukkaamaan ympyrällä vaikka muuten vaikuttaakin tasapainoiselta ja on kasvanut tasaisesti. Kokeilen nyt vielä tuon tilan rajaamisen ja jos ongelmat vielä jatkuu niin unohdetaan laukat vielä hetkeksi. Tai koitetaan ne suoraan ratsastajan kanssa niin saa laukata suoraan.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   4.9.24 13:45:19

No kun kerran niin kokenut ja osaava Vaativien Luokkien Puoliveristen käsittelijä olet ja luotat vain Huippuammattilaisiin, jotka eivät käytä pyöröaitausta, niin sitten kyllä varmasti osaat arvioida senkin, että onko laukkaaminen ympyrällä kyseiselle hevoselle vain yksinkertaisesti fyysisesti niin vaikeaa, ettei se vielä kykene siihen. Sillon sinun pitäisi kyllä ymmärtää, ettei sitä millään apuohjilla tai muilla "kikkakolmosilla" saa laukkaamaan hallitusti ympyrällä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.9.24 14:35:06

Aloittaja on siis sitä mieltä, että vain vaativan tason puoliverisiä kouluttaneet huippuammattilaiset osaavat juoksuttaa oikein, kukaan muu ei osaa ja keneltäkään muulta ei oteta neuvoja vastaan. Ookoo. Jatka sitten ihmeessä pään hakkaamista seinään ja anna hevosen juosta pos ympyrältä lapa edellä tai vaihtoehtoisesti sido pää tiettyyn asentoon sivuohjilla tai jollain "juoksutusavulla", kuten ne suuresti ihailemasi vaativan tason puoliverisiä kouluttaneet huippuammattilaiset tekevät.

Päivämäärä:   4.9.24 15:36:32

Tämä alkaa olla viihdyttävää :) lisätäänpä vettä myllyyn.

Minähän en ole missään sanonut että apuohjilla tai muilla kikkakolmosilla yrittäisin hevosta kouluttaa. Joidenkin kommenteissa vaan annettiin ymmärtää että on hyvinkin helppoa opettaa juoksutus jos vaan tietää ne kikkakolmoset. Mutta kukaan ei yllättäen osannutkaan näitä kertoa, ei sillä että niihin luottaisin, mutta mielenkiinnosta olisi ollut kiva kuulla näiden hötönetin ammattilaisten käytännöt. Mutta kuten yleensäkin, suuta kyllä soitetaan, mutta mitään konkreettista ei kuitenkaan itsekään osata.

”No kun kerran niin kokenut ja osaava Vaativien Luokkien Puoliveristen käsittelijä olet ja luotat vain Huippuammattilaisiin, jotka eivät käytä pyöröaitausta”

Kyllä, siihen asti kun joku tulee näyttämään tällaisen pyöröaitauskouluttelijan kouluttaman hevosen joka on oikeasti osaava eikä joku tädin puskaratsu niin luotan sellaisiin ammattilaisiin jotka tuloksia on tehneet. Sitä en tiedä, miten tällaiset ammattilaiset juoksutuksen opettaa kun en ole kenenkään työskentelyä niin läheltä päässyt seuraamaan. Ja näköjään täälläkään ei kukaan osaa sanoa.

Ja sitä nyt en menisi sanomaan että olisin niiiiin kokenut ja osaava kun vain omia hevosia laittelen ja koulutan, mutta kyllä, kaikki omat nuoret on startanneet vaativalla tasolla yhtä lukuunottamatta joka loukkaantui nuorena.

”Aloittaja on siis sitä mieltä, että vain vaativan tason puoliverisiä kouluttaneet huippuammattilaiset osaavat juoksuttaa oikein, kukaan muu ei osaa ja keneltäkään muulta ei oteta neuvoja vastaan. Ookoo. Jatka sitten ihmeessä pään hakkaamista seinään ja anna hevosen juosta pos ympyrältä lapa edellä tai vaihtoehtoisesti sido pää tiettyyn asentoon sivuohjilla tai jollain "juoksutusavulla", kuten ne suuresti ihailemasi vaativan tason puoliverisiä kouluttaneet huippuammattilaiset tekevät.”

Eli sinullakin on varmaa tietoa että ammattilaiset opettavat hevoset juoksutukseen sitomalla pään tiettyyn asentoon? Kuten sanoin, minulla ei ole omakohtaista kokemusta ammattilaisten toimintatavoista. Ja olisiko sinulla niitä neuvoja sitten jakaa? Olenhan jo sanonut että kokeilen seuraavaksi rajata tilaa eli mielestäni otin neuvon vastaan? Itse pyöröaitausta vastaanhan minulla ei ole mitään, mutta sen sijaan pyöröaitauskouluttelijoita en juurikaan arvosta ;)

Päivämäärä:   4.9.24 15:39:21

Niin ja näille jotka neuvoo ottamaan ammattilaisen opettamaan niin kertokaas nyt sitten nimiä kuka on sellainen juoksutuksen ammattilainen jonka voisi kysyä? Håkkus varmaan olisi hyvä, mutta eipä taida olla mahdollista häntä saada :D

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   4.9.24 16:34:44

Miten siis se Hockus tai kukaan muukaan "huippuammattilainen" auttaa siihen, että hevosen fysiikka ja tasapaino eivät vielä yksinkertaisesti riitä ympyrällä laukkaamiseen? Koska sehän tuossa kuvauksen perusteella selvästi on ongelmana, siis että ympyryllä laukkaaminen vain on fyysisesti vielä vaikeaa. Ja koska itse nyt kerran otit nimenomaan Hockuksen esiin, niin hänen tyylinsähän on juuri se, että hevosen pää sidotaan sivuohjilla tai ohjasajo-ohjilla kiinni juoksutusvyöhön, jolloin hevosen on pakko pitää päätä tietyssä asennossa välttääkseen jatkuvan suuhun kohdistuvan paineen. Miten se mielestäsi auttaa siinä tilanteessa, että hevosen tasapaino ja kehonhallinta eivät vielä riitä hallittuun ympyrällä laukkaamiseen? Itse asiassa ne halveksimasi "pyöröaitauskouluttelijat" yleensä nimenomaan pyrkivät siihen, että hevonen löytää tasapainon ja kehonhallinnan maasta käsin tehtävillä harjoituksilla ja sen myötä kykenee sitten liikkumaan tasapainoisesti kaikissa askellajeissa myös ympyrällä.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   4.9.24 19:04:34

"Laukassa ei voi ottaa lyhyitä siirtymiä, koska jo laukan nosto on haastavaa. Hevonen ei vielä kunnolla ymmärrä laukan nostoa käskystä. Silloin jos hevosen saa nätisti nostamaan oikean laukan se kyllä pysyy kohtuu hyvin ympyrällä ja silloin sitä pystyy ennakoivasti ohjaamaan liinaa liikuttamalla. Hevonen on mieluummin eteenpäinkäskettävä kuin itse laukkaa tarjoava ja usein tarvii voimakkaamman avun jotta edes nostaa laukan ja tällöin helposti käy niin että laukannosto on ryykäys jolloin ei varmasti pysy ympyrällä."

Eli sitä suurempi syy harjoitella nimenomaan niitä nostoja. Muutama askel laukkaa ja kovasti kehuja, niin laukannostot alkaa sujumaan hyvinkin pian. Tuskin tarvitsee muutamaa toistoa enempää tehdä, kun se jo tajuaa mistä on kyse. Toki jos sinulla nyt itselläsi on jo niin selkeä mielipide, että kenenkään nevoista ei ole mitään hyötyä niin kannattaa sitten tehdä sen mukaan. Tasapainottomalla hevosella treenataan voimaa ja tekniikkaa, ei vauhtia ja kestävyyskuntoa. On aivan sama juokseeko hevonen ympyrällä 10 vai 20 kierrosta tasapainotonta laukkaa. Haluamiasi asioita treenataan siirtymillä ja lyhyillä toistoilla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.