Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: Helmi 
Päivämäärä:   3.9.24 21:59:44

Kaikkea kokeiltu niin apteekin rasvat kuin ratsastusalusvaatteet eikä pysyvää ratkaisua ole löytynyt. Olisko kenelläkään antaa mitään vinkkejä kun tuntuu että ei vaivaa esim muita samoilla tunneilla käyviä?

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 22:30:04

Sama ongelma. Hyviä alushousuvinkkejä otetaan vastaan.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 22:38:53

Derrière Equestrian topatut alushousut tai bokserit riippuen siitä, kumpi sopii omaan anatomiaan paremmin. Ja tarvittaessa vielä Linolaa lisäksi. Jos nämä eivät auta, niin silloin on todennäköisesti huonon mallinen satula.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: kjdrrg 
Päivämäärä:   3.9.24 22:52:34

Pyöräilyhousut ja paljon bepanthenia alapäähän. Mutta voi olla että sun istunta kokonaisuudessaan on jotenkin väärä. Sitä vois joku osaava katsoa.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   3.9.24 23:17:10

Satuloihin voi hankkia sellaisen oman lisäpehmusteen, jos tuntuu että se voisi auttaa. Kuluuko sinulla ratsastushousut eniten edestä, paikan etusaumasta?

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   3.9.24 23:28:55

Sloggy max alushousut aina ja tarvittaessa Linola Balm protection jo etukäteen sipaistuna. Myös Lansinoh lampaanrasva toimii ja on riittoisa. Tippa riittä. Joillain toimii talkki, jos hikoaa kovin.Semmoisen ratsihousut myös jotka ei pyöri jaloissa ja se kuuluisa vatsan tuki, ettei itse ylimukaudu ja hankaa. Tsemppiä! Koettu :D

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: Rv 
Päivämäärä:   4.9.24 07:23:57

Jos ikää on täti-ikäisen verran niin paikallisestrogeeni. Muuten istunnossa/satulassa vikaa (paino liikaa häpyluulla/alaselkä notkolla)

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   4.9.24 09:26:15

Mulla oli tämä ongelma pitkään!! Ja olin jo ostamassa satulan päälle sellaista geeli-istuinta (näyttivät ihanilta!), kun mitkään alushousut ei toimineet (derrierit mm. kokeiltu) mutta sitten yhtäkkiä istuntani muuttui kun ratsastin useita kertoja ilman jalustimia. Nyt ei ole enää ongelmia alapään hiertymien kanssa. Käänsin siis lantiota niin että istun nyt hieman enemmän häntäluiden päällä (ns napaa sisään). Istuminen harjoitusravissa tuntuu nyt myös vatsalihaksissa enemmän, joka oli myös pitkään ongelmana että en saanut aktivoitua niin hyvin vatsalihaksia

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.9.24 10:55:00

Siis millaiset kyntöpellot on ihmisillä joille normisatulassa istumisesta tulee hiertymiä?

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: Vertaistukea 
Päivämäärä:   4.9.24 10:59:50

Vinkkejä en osaa sanoa mutta vertaistukena; et ole yksin. Allekirjoittaneella oli viikonpäivät takapuoli niin vereslihalla että jouduin laittamaan kunnon teippaukset päälle kun haavanesteet tuli vaatteista läpi.. meinaa epätoivo iskeä kun takalisto näyttää jatkuvasti siltä, että mut olisi pahoinpidelty pahemminkin.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.24 11:36:08

Istutko väärin?

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.24 11:43:35

”Siis millaiset kyntöpellot on ihmisillä joille normisatulassa istumisesta tulee hiertymiä?”

Hmmm enpäs tiedä mitä tähän sanoa? Ihan tavallinen alapää. Eniten itselläni hankautuu istuinluiden alta, jonkin verran myös toosan kohdalta. Riippuu myös satulasta ja hevosen ravista.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   4.9.24 11:46:49

Lähtökohtasesti jos ongelma on kaikilla satuloilla, niin ongelma on todennäkösesti istunnassa. Jos vaan tietty satula hiertää, niin todennäkösesti se ei vaan ole sun anatomialle sopiva. Mulla on yhden tietyn hevosen satula hiertänyt aina paikat aivan vereslihalle, huomasin sittemmin että tuon tietyn merkin satulat hiertää tosi herkästi. Muilla satuloilla ei mitään ongelmaa.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: LK 
Päivämäärä:   4.9.24 12:00:29

Oletko kokeillut eri merkkien ratsastushousuja? Mainitsit istuinluidem kohdalla hiertämisen, itse huomaan että tietyt housut hiertävät selvästi enemmän kuin toiset.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.9.24 12:03:08

Minä kans olin sanomassa, että hiertyminen loppui kun ostin uudet ratsastushousut. Joissakin on sellainen haarakiila/-sauma että hiertää vaikka mitä tekisit. Suosittelen myös bokserimallisia saumattomia alushousuja.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: Apua! 
Päivämäärä:   4.9.24 12:18:26

Törmäsin itse hiertymiin istuinluissa muutama viikko sitten ja kyselin täälläkin apuja otsikolla Ruvet istuinluissa. Onneksi mun ongelma oli kertaluontoinen ja satulasta johtuva. Istuin jo muutama päivä tapauksen jälkeen laadukkaassa koulusatulassa ilman mitään ongelmia. Ja ruvetkin ovat parantuneet.

Mutta satulalla on vaikutusta. Jos kaikki satulat hiertävät istuinluiden kohdalta, voisi tutustua Mary Wanlessin kirjaan Mielekästä ratsastusta. Siinä käsitellään monia istunnan yksityiskohtia, mm. sitä, ettei istuinluita tule painaa satulaan vaan suojata ne kevyellä lihastonuksella. Eli pakaralihaksen ei tule olla ihan rento vaan sen verran aktivoitunut, että suojaa istuinluuta.

Toinen juttu on sitten limakalvojen hiertyminen. Se lienee tyypillistä notkoselkäisillä, joiden painopiste on satulassa väärin. Notkoselkää voi testata menemällä seinää vasten seisomaan. Jos käsi sopii väljästi seinän ja ristiselän väliin, on kyse notkoselästä.

Notkoselän korjaaminen onkin sitten pidempi operaatio. Itse olen korjannut sitä viimeiset 5 vuotta jumppaamalla kaksi kertaa viikossa ja kiinnittämällä siihen huomiota istuessa, kävellessä, ratsastaessa ja muissa puuhissa. Nyt se alkaa olla hallussa kävellessä ja ratsastaessa, mutta työsarkaa on vielä. Alkuun pääsee hyvän fysioterapeutin kanssa ja jatko vaatii vain ahkeruutta.

Nimimerkki pp:n ohje on sinänsä ihan oikea "Käänsin siis lantiota niin että istun nyt hieman enemmän häntäluiden päällä (ns napaa sisään). " Itselläni ei ollut vain alkuun mitään aavistusta, miten navan saa sisään. Sitten kun oikeat lihakset löytyivät ja vahvistuivat, ajattelen nostavani alavatsalihaksilla lantiota edestä ylös kuin laittaisin tiukkoja farkkuja kiinni.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: Trtr 
Päivämäärä:   4.9.24 12:21:32

Jos et istu römpsän päällä (tämä varsinkin vähemmän ratsastaneilla voi olla ongelma) niin voi olla sinun anatomiaan sopimaton satulakin. Minulla tunneilla yhdellä hevosella käy näin, muilla ei.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: xoxo 
Päivämäärä:   4.9.24 12:31:20

"Oletko kokeillut eri merkkien ratsastushousuja? Mainitsit istuinluidem kohdalla hiertämisen, itse huomaan että tietyt housut hiertävät selvästi enemmän kuin toiset."

Tämä! Itse olen todennut, että ridahousut pitää olla mahdollisimman liukasta kangasta vaikka kaikki housuni ovat kokopaikkagripeillä. Itsellä on kahdet, toiset housut ja toiset legginsit, jotka hankaa. Molemmat sellaista paksumpaa kangasta, jossa käteenkin tuntuu kitka.

Alaselkäni on mallia liiankin suora, joten notkoselästä ei ole kyse. Ja näillä kaksilla housuilla hankaus tapahtuu riippumatta millä hevosella (olen ridakouluridaaja) menen.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: Noora 
Päivämäärä:   4.9.24 12:47:30

Entä jos pakaravako hiertyy? Molemmilla puolilla pakaravaossa syvät haavaumat :(

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.24 15:46:28

Mulla tästä römpsän hiertymisestä on alkanut tulla ongelma lähinnä iän myötä, toosa on kuiva. Istuinluiden alle on aina tullut helposti tullut hiertymää.

Muuten tuosta pehvan jännityksestä - oma ratsastuksenopettaja on todella fanaattinen siitä, että takapuolen lihaksia EI SAA JÄNNITTÄÄ, EI LAINKAAN. Helposti sitä jännitystä tulee jollain asteella.

Mutta nyt asia mutkistuu kovasti, jos pitää säilyttää jänteys, mutta ei jännittää. Oma ope huomaa pienenkin jännityksen ja sanoo heti, että nyt ei hevonen astu kunnolla takasilla, kun on peppu piukeana.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: Mi 
Päivämäärä:   4.9.24 16:03:14

Jos istunta on kunnossa niin ratsastushousut on hyvä tsekata. Pitää olla napakkaa kangasta, ei mitään kesä-grippi lörö kangas pöksyjä. Ja vain ihan polvipaikoilla. Lisäksi voi ostaa satulan päälle laitettavan geelin. Kysy kuitenkin ensin opettajalta saako rats.koulu hevoselle heillä laittaa sellaisen? En kyllä näe mitään estettä miksi ei?

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   4.9.24 19:53:07

Kyse on joko liian pienestä satulasta, ahdas istuin.

Tai sitten istuntavirhe. Pakarat hiertyy jos puristaa, samoin nivuset. Etupää jos istuu selkä notkollaan.
Toki voi kokeilla erilaisia housuja jossa saumat on erikohdissa. Mutta panostaisin istuntaan ja sen harjoitteluun.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   4.9.24 20:52:16

Opetelkaa istumaan oikein, ei hierrä!

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   4.9.24 22:18:43

Jos ongelma ei muilla aloittajan kanssa samoilla tunneilla vaivaa, niin eka ongelmanratkaisu lienee istunnan opettelussa. Yllämainitut asiat toki jeesaa - pehmustetut alkkarit ja rasvaaminen.
Oon ratsastanut erilaisilla hevosilla ja erilaisilla satuloilla 20 vuotta, lisään mukaan myös iän aiheuttamien vaivojen, joista tälläkin mainittu.
Silloin 20 v sitten olikin ongelmaa, joka korjaantui istunnan kehityttyä.
Sittemmin erittäin harvoin ongelmia, vaikka ratsastan eri hevosia erilaisilla satuloilla.
Satunnaiset ongelmat on tulleet esim unohtuneesta tai vääränlaisesta sheivaamisesta.
Eli tuntiratsastajalla istunta kuntoon, ja omien alapaikkojen sheivaamisen miettiminen, ennenkuin alatte tuntihevosille miettimään jotain geelejä.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: Helmi 
Päivämäärä:   4.9.24 22:47:58

Kiitos kaikille vastauksista ihana huomata ettei ole asian kanssa yksin d hiertymät tulevat pakaroihin vaon viereen ja tulee siis ihan vaikka menisi maastossa pelkkää kävelyä ja ehkä varsinkin siinä jos hevosen tahti on nopea. Kilpailin ja valmentauduin oma hevosen kanssa nuorempana enkä muista olleen tällaisia ongelmia.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.24 22:55:30

Topatut pyöräilyhousut ratsastushousujen alle. Lisäksi Linolaa.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: ::: 
Päivämäärä:   4.9.24 23:14:32

Menkka-alushousuissa on myös hyvä toppaus ja imevät myös kosteutta.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: Rairai 
Päivämäärä:   5.9.24 19:12:46

Itsellä ei omat satulat ole koskaan hiertäneet (koulusatulat) mutta nämä karmeat ratastuskoulun yleis tai estesatulat on ihan hirveitä ja hiertymiä tulee.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: auts 
Päivämäärä:   11.9.24 08:40:18

"Entä jos pakaravako hiertyy? Molemmilla puolilla pakaravaossa syvät haavaumat :("

Mulla tämä tapahtuu, jos ratsastan ilman satulaa. Kokeilin paljon valkovaseliinia persvakoon ennen ratsastusta, niin johan auttoi:) Tätä hölvään myös edemmäs.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: rumpu 
Päivämäärä:   11.9.24 09:19:37

Mulla hiertyy istuinluut.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   11.9.24 09:32:39

Mulla hiertyi yhdessä vaiheessa aina jostain - joko edestä, persvaosta, nivusista, tai ihan häppäreistä. Parhaat alushousut oli bokserimalliset, mutta niilläkin saattoi jostain kohtaa paikat hiertyä.

Jotain kai on istunnassa loksahtanut paikoilleen, kun enää ei hierrä mistään koskaan. Edes niillä aiemmin pahimpia hiertymiä aiheuttaneilla satuloilla. Veikkaisin, että liittyy jotenkin lonkan liikkuvuuteen ja lantion asentoon, niihin kun olen viime aikoina eniten keskittynyt. Varmaankin pystyn paremmin mukautumaan hevosen liikkeeseen, enkä tönkkönä pompi ja liu'u satulassa sinne sun tänne.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   11.9.24 10:33:33

Vika on istunnassa.

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   12.9.24 18:06:58

Mulla loppui vasta oman hevosen myötä, kun satula on omalle ahterille passeli. Kuppimaiset koulusatulat ihan hirveitä, etenkin jos niissä överit polvituet ja esim meidän estepenkki hiertää ihan hitosti. Onneksi ei tarvitse sillä ratsastaa kuin joskus ja jouluna. Vanha, "kova" ja paljon täälläkin parjattu Kieffer on omalle kankulle bueno!

  Re: Ratsastaminen hiertää

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   12.9.24 18:14:11

Helosania oikeasti sellainen sentin kerros takapuoleen, niin ei hierrä

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.