Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.9.24 09:10:58

kaikki myyjät ovat huijareita ja hevoset enemmän tai vähemmän rikki?

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   3.9.24 09:15:25

Teet kattavan ostotarkastuksen. Se tietty maksaa, mutta ajattele se vakuutuksen tapaisena kuluja.

Myös hevosen käyttö ratkaisee miten se kestää. Mikään hevonen ei kestä pitään, jos sillä jatkuvasti hypätään ja rällätään. Näitäkin näkee - omistajan omaa syytä ettei hevonen kestä käyttöä.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.9.24 10:25:27

En tietenkään hyppää joka päivä, kerran viikossa korkeintaan ja satunnaisia kisoja molemmissa lajeissa.

Ostotarkastuksen teetän tietysti, mutta en mitään kokovartalon magneettikuvausta sentään.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.9.24 10:27:10

Ei mistään.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 10:27:39

Eikä kukaan voi myydä kun kaikki ostajat ovat kädettömiä ja heti haastamassa oikeuteen jos hevonen nykäisee narun kädestä.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.9.24 10:33:26

. Älä jaksa trollata. Ihan aikuinen olen ja yksi oma ollut aiemmin, nyt tosin useamman vuoden olen liikuttanut vain muiden hevosia.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: kc 
Päivämäärä:   3.9.24 10:50:57

Käsket toista olla trollaamatta kun itse heti kättelyssä kutsut kaikkia hevosmyyjiä huijareiksi? Kaveri my hevosen joka oli terve kuin pukki koko sen ajan kun se hänellä oli, ell tarkastuksessakaan ei löytynyt mitään vikaa mutta ostajan mukaan se meni rikki parin kuukauden sisään ja haastoi oikeuteen. Sekin ostaja on aivan varmasti sitä mieltä että myyjä on huijari vaikka todellisuus on jotain aivan toista.

Jos haluat välttää isot pahat huijarimyyjät ja rikkinäiset hevoset niin suosittelen ostamaan siitostamman ja tekemään sen hevosesi itse.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: Minttu 
Päivämäärä:   3.9.24 11:11:03

Edellisen kanssa samaa mieltä. Teet itse niin saat sellaisen kun haluat.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.9.24 11:52:24

kc no tällä palstalla ainakin kaikki tunnetut myyjät on huijareiksi haukuttu :D
Ei ole aikaa odottaa mahdollisen varsan kanssa, ne tammat kun eivät aina tiinehdy ja voivat myös luoda varsan, toivottavasti tiesit tämän.
Sulla on yksi huono ostajakokemus ja yleistät kaikki samaan kastiin??

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: kc 
Päivämäärä:   3.9.24 12:10:27

En tosiaan yleistänyt kaikkia samaan kastiin, vaan yksinkertaisesti toin esiin että ostajien näkemykset ei läheskään aina pidä paikkaansa.

Kärjistetysti tietysti kirjoitin, mutta pointtini on se että hevosen ostamisessa on aina riskinsä, eikä se koskaan kannata. Jos haluat olla varma hevosen taustoista ja välttyä täysin siltä riskiltä että sinulle tulee huijattu olo niin suosittelen tosiaan tekemään sen hevosen itse. Jos et siihen halua ryhtyä niin on pakko tiedostaa että hevonen on eläin ja sillä on keho, eikä kenenkään hevosen tai ihmisen keho ole täysin virheetön. Hevosessa voi olla virheitä joita kukaan ei näe ja joista myyjä ei voi olla tietoinen ja jotka tulee esiin kun hevonen muuttaa ja saa uuden heinän/tarhakaverin/eläinlääkärin/kengittäjän/pohjan tarhaan ja kentälle/satulan/kuolaimen/ratsastajan/hierojan, you name it. Hevonen voi olla terve myyjältä lähtiessään, kolhia jalkansa trailerissa ja olla rikki tullessaan ostajan pihalle. Tä on tätä. Ei hevosta kannata ostaa.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.9.24 14:27:50

0/5

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: 888 
Päivämäärä:   3.9.24 14:36:36

Kerran myin hevosen. Oli ollut minulla kolme vuotta ja olin teettänyt itse kattavan ell tarkastuksen ostaessani. Ikinä ei ollut mitään vikaa tai saikkua. Ell vain rokotukset, raspaukset jne. Kuvat sai nähdäkseen kun tuli katsomaan, sai teettää itse niin laajan tarkastuksen kuin halusi ja kokeilla miten halusi.

2kk myynnistä minut (yksityishenkilö) oli haukuttu nimellä pitkin nettiä (mm. täällä) huijariksi että paskan myin. Hevonen kuulema täysin risa, ontui ja puhkurikin oli. Lopettivat ja yrittivät viedä käräjille. Eivät onnistuneet, ei noussut syytettä.

Tosi harmi, siinä meni maailman kiltein harrastehevonen nuorella iällä. Mutta mitäpä myin.
En myy enää ikinä, kaikki lähtee kuoppaan. Hevosihmiset on hulluja.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   3.9.24 15:25:01

Et mistään. Jokaisessa hevosessa on sanomista jossain kohtaa. Jos ei myytäessä mainita mitään niin joko ei vaan tiedetä tai ei ole vaivaantunut mitenkään.
Itse täytyy opetella arvioimaan onko ko hepo omaan käyttöön sopiva. Kliiniset löydökset eivät välttämättä kompensoi ollenkaan toiminnallisuuden kanssa.
Eri asia on jos myyjä tietoisesti valehtelee jostain hevoseen liittyvästä. Näitä kuitenkin on harvassa.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 15:36:54

Ei kannata ostaa mistään kun asenne on se, että kaikki on aina jonkun muun vika.

Veistä keppari, hieno ja ehjä.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.9.24 15:38:27

. Opettele lukemaan ennen kuin osallistut keskusteluun.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   3.9.24 15:39:51

Meidän hevoset menee aina monttuu, jos joudun niistä lupopumaan.

Nykyisin kun ihmiset ei ymmärrä, että elävällä hevosella ei ole mitään täysvikatakuuta. Aina on jotain ja omalla käsittelyllä niitä vikoja voi tulla lisää. Huono tuuri on se pahin - voi käydä mitä vaan kun vaaravastuu siirtyy uudelle omistajalle.

Älä osta hevosta, jos et ole valmis menettämään ostohintaa saatikka niitä ylläpitokuluja.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 16:21:25

Yksityisenä myyjänä yritän ainakin itse kertoa kaikki tiedossa olevat 'viat', olivatpa miten mitättömiä tahansa. Ostaja saa lisäksi tutkituttaa siinä laajuudessa kuin haluaa. Silti pelottaa, että perästä kuuluu, vaikka hevonen on toiminut meillä moitteetta.

Olen kyllä ymmärtänyt, että ihan hirveästi ei edes ole tehtävissä, jos jotain myöhemmin ilmenee, kun yksityinen myy yksityiselle? Käräjillekään ei kai oikein kannata lähteä, ellei kyseessä ole todella arvokas hevonen?

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 16:38:01

"Meidän hevoset menee aina monttuu, jos joudun niistä lupopumaan."

Sama, koska ostajat ovat nykyisin täysin ymmärtämättömiä.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   3.9.24 18:05:45

Ei mistään. Harva luopuu hyvästä terveestä hevosesta, mutta huijaamalla yritetään saada kaikki rahat irti hevosesta.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: Mymi 
Päivämäärä:   3.9.24 18:23:05

Päätin myös viimeisimmän myyntihevosen jälkeen, etten enää yhtäkään myy ja lopetin koko homman. Seuraava oma myös tulee viimeiseen kotiin, pääsee kaikki paljon vähemmällä. Jollei ostajilta puutu hevosmiestaidot tai luetun ymmärtäminen, niin sitten se edellinen koti aina haukutaan netissä(kin).

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: kjdrrg 
Päivämäärä:   3.9.24 22:57:56

nykyään 90% ostajista ei osaa yhtään katsoa hevosta, eikä ymmärrä mitä mikäkin "vika" merkkaa, ja mitkä viat ei pätkääkään häiritse normiharrastelua.

ennen vanhaan, jos jokuosihevosen joka paljastui huonoksi, oli siitä hiljaa koska olis noloa ettei ollut osannut katsoaja lukea hevosta niin että osti huonon.

Toisaalta, paraskin ja tervein hevonen menee helposti "rikki" 3-4 kuukaudessa, jos sitä ratsastetaan vain huonosti, huonoilla pohjilla ja hoidetaan väärin ja huonosti.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 23:29:47

Mitä ostotarkastus maksaa?

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.9.24 09:12:11

Riippuu ihan laajuudesta, mitä tutkitaan. N. 200 eurosta ylöspäin. Kyllä siihen aika paljon rahaa saa menemään kun tarkastuttaa useamman hevosen, jos aina löytyy jotain. Ja monet asiat ei edes tarkissa tule esiin, esim vatsa- ja suolisto-ongelmat, allergiat.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.24 09:42:14

Ostotarkastus maksaa juuri niin paljon kuin siihen haluaa rahaa laittaa. Jos kliinisen tarkastuksen ja taivutusten lisäksi haluaa myös röntgenkuvia ja ultrausta, nousee hinta satoihin euroihin. Silti halpaa verrattuna siihen, mitä maksaa sairaan hevosen hoito ja ylläpito.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   4.9.24 16:50:59

Suoraan kasvattajalta.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   4.9.24 17:05:07

"nykyään 90% ostajista ei osaa yhtään katsoa hevosta, eikä ymmärrä mitä mikäkin "vika" merkkaa, ja mitkä viat ei pätkääkään häiritse normiharrastelua."
Tässä voidaan palata siihen, miksi myyjä myi rikkinäisen hevosen tai ei edes kertonut niistä pikku vioista, mitkä ei haittaa harrastusta.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: Jii 
Päivämäärä:   4.9.24 19:21:24

Olen myynyt 2 hevosta ja molemmat niin, että oli tuoreet rtg-kuvat ja lausunnot valmiina. Tiesin mitä myin, ostajat olivat tyytyväisiä. En käsitä miksei myyjät tutkituta hevosiaan (vähintään aikuisia, jo kilometrejä nähneitä) valmiiksi, säästyisi kaikilta osapuolilta todella paljon vaivaa.

  Re: Mistä voi ostaa hevosen tai ponin, kun

Lähettäjä: Han 
Päivämäärä:   4.9.24 19:49:39

No kun ei ne tutkimukset kelpaa ostajille. Joko on teetetty väärällä klinikalla tai eläinlääkärillä, väitetään että on tehty eri hevosesta tai että vähintään eläinlääkäri on myyjän kaveri ja tehnyt myyjän haluaman lausunnon..tai ostaja on vain sitä mieltä että eläinlääkäri nyt on vain väärässä, ja hän oikeassa.
Esimerkiksi minä tutkitutin, oli rötgenit ja ultrat otettu. Hevonen näiltä osin priima, jota klinikallakin ihmettelivät monen lääkärin kanssa hevosen ikään nähden. Niin vain niitäkin kokeilijoita kävi joiden omasta/valmentajan/tallinpitäjän yms mielestä hevosella pahasti vikaa takapolvissa, vaikka juuri olin lausunnot niistä näyttäny. Ja toki olisi saanut viedä uudelleenkin kuvattavaksi omalla rahalla.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.